Między tradycją a innowacją
„W rzeczywistości prawdziwa poezja niczego nie wypowiada; odhacza tylko możliwości, otwiera wszystkie drzwi. Każdy może przejść przez te, które mu odpowiadają. (… )i właśnie dlatego wiersze tak bardzo do mnie przemawiają, ponieważ są na wieczność. Jak długo istnieje ludzkość, tak długo przechowywane są w pamięci słowa, ich zestawienia. Nic poza wierszami i piosenkami nie przetrwa zagłady. Nikt nie jest w stanie spamiętać całej powieści. Nikt nie potrafi opisać filmu, rzeźby czy obrazu, jednakże dopóki żyją ludzie dopóty istnieć mogą piosenki i wiersze. Jeżeli moja poezja zmierza ku jakiemuś celowi, to ku temu, aby uwolnić ludzi od przymusów, wewnątrz których widzą i czują.” Jim Morrison Wywiad z samym sobą
Ekonomia to nie nauczanie Uczenie to nie procedury Człowiek to nie biurokracja Nauczyciel to nie coach Dyscyplina to nie autorytet Klasyka to nie przeżytek Nowoczesność to nie anarchia Innowacja to nie negacja
Inny = obcy, nieznany, nieszanowany - Żyd, Cygan, Ruski - starszy, niepełnosprawny - biedny a bogaty - inteligentny i pracowity a problematyczny i leniwy
„Mów do mnie jak do przyjaciela” W nauczaniu nie ma sytuacji powtarzalnych Nauczanie a inspirowanie Wiedza a myślenie „Jest jedna forma wyrażenia sympatii nauczycielowi: uczenie się.” (Kurczab) „Gdzie jest sztuka, tam jest człowiek” (Witkacy) Między tradycją a innowacją „Kto nabytą wiedzę pielęgnuje, a nową bez ustanku zdobywa, ten może być nauczycielem innych” (Konfucjusz)