MINIPRZEDSIĘBIORSTWO PINAZING Szkoła Organizacji i Zarządzania Cieszyn
15 UCZNIÓW Z KLASY 2L WSPÓLNICY PINAZING
Magdalena Pędrys dyrektor naczelna Anita Braszak projektantka wzorów Marcela Janecka księgowa Adrian Smolorz dyrektor ds. marketingu REPREZENTACJA W KONKURSIE
Prowadzenie młodzieżowego miniprzedsiębiorstwa jest jak dobry film akcji, w którym uczniowie grają pierwsze skrzypce. Wcielając się w role przedsiębiorców, muszą poradzić sobie ze wszystkimi wyzwaniami, jakie niesie ze sobą prowadzenie firmy. Wierzę, że umiejętności zdobyte podczas prowadzenia miniprzedsiębiorstwa i poczucie "wzięcia sprawy we własne ręce” zmotywuje uczniów do rozwijania się i poszukiwania własnej drogi w życiu zawodowym. OPIEKUN MINIPRZEDSIĘBIORSTWA Monika Żerańska
Natalia Piekarek Szkoła Organizacji i Zarządzania w Cieszynie, nauczyciel i wychowawca klasy 2L Siła pozytywnego nakręcania Systematyczna motywacja Pierwszy recenzent każdego projektu Wojciech Chamot Szkoła Organizacji i Zarządzania w Cieszynie, nauczyciel, właściciel i grafik w firmie Chamot Studio Grafiki i Reklamy Fachowa pomoc w projektowaniu pinów Nasze „guru” w dziedzinie grafiki komputerowej i reklamy firmy Barbara Glet Szkoła Organizacji i Zarządzania w Cieszynie, księgowa Księgowa na wagę złota „Strażnik” terminów podatkowych KONSULTANCI
Nasze miniprzedsiębiorstwo PINazing zajmuje się produkcją oraz sprzedażą przypinek na każdą okazję z wykorzystaniem piniarki dzierżawionej od szkoły. Oferujemy klientom przypinki o średnicy 37 i 44 mm. PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI Nasze produkty wyróżniały się na tle konkurencji innowacyjnymi kolekcjami: FASHION – piny ze ścinków materiałów tekstylnych FLASH – piny odblaskowe FLOWER – ususzone kompozycje kwiatowe zamknięte w przypince EVENT – z hasłami lub logami firm lub danego wydarzenia KIDS – własnoręcznie narysowane lub pokolorowane przez dzieci EXPRESS YOURSELF – zaprojektowane na specjalne życzenie klientów, pozwalają wyrazić własne poglądy lub gusta 3D – ręcznie wykonane projekty techniką quillingu
Pomysł na naszą działalność wziął się z obserwacji tego, jakich gadżetów używają nasi rówieśnicy. Spodobała nam się moda na noszenie kolorowych pinów, dzięki którym każdy może wyróżnić się z tłumu. Podzieliliśmy się funkcjami w firmie, uwzględniając nasze kompetencje i predyspozycje. Wspólnicy posiadający uzdolnienia plastyczne stworzyli dział marketingu: co tydzień brali udział w zajęciach z grafiki komputerowej, projektowali piny, opracowywali materiały promocyjne. Spośród pozostałych członków firmy wyłoniliśmy dział do spraw finansów, który systematycznie prowadził dokumentację w programie Finanse. Ponadto jeden wspólnik zajął się prowadzeniem magazynu komponentów oraz wyprodukowanych przypinek, a kolejny był odpowiedzialny za tworzenie notatek ze spotkań. Pozostali wybijali piny i sprzedawali je w szkole, podczas targów i eventów okolicznościowych. KLUCZOWE DZIAŁANIA PINAZING: produkcja i sprzedaż nieznanych do tej pory na rynku wzorów przypinek wprowadzenie na rynek siedmiu kolekcji przypinek: „Express yourself”, „Flower”, „Fashion”, „Event”, „Kids” „Flash”, „3D” pozyskiwanie nowych klientów wśród uczniów, nauczycieli, znajomych, rodziny, firm itp. wzięcie udziału w konkursie „Produkcik” FUNKCJONOWANIE MINIPRZEDSIĘBIORSTWA
Naszym sukcesem jest stworzenie innowacyjnych, proekologicznych kolekcji pinów: „Flower”, „Fashion”, „Flash”, a także oryginalnych serii „Express Yourself”, „Event” i „Kids”. Nasze przypinki sprzedawaliśmy w Internecie, na targach, eventach, w szkole oraz za granicą (Włochy, Hiszpania, Belgia, Niemcy). Niewątpliwie mocną stroną PINazing jest umiejętność projektowania w zaawansowanych programach graficznych Illustrator czy Photoshop, dzięki czemu jesteśmy w stanie zaoferować klientom ciekawe i oryginalne projekty. Pomimo początkowych trudności organizacyjnych nauczyliśmy się ze sobą pracować, dzięki czemu realizacja zamówień odbywała się sprawnie i na czas. Aby lepiej zorganizować naszą pracę, stworzyliśmy na Facebooku grupę dyskusyjną, na której odnotowywaliśmy wszystkie zlecenia w trakcie realizacji oraz te, które już zakończyliśmy. Jesteśmy dumni z tego, że udało nam się sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających klientów. Nasi odbiorcy wysoko oceniają jakość oraz terminowość realizacji zamówień, a także konkurencyjne ceny naszych przypinek. Dzięki temu udaje nam się stale z nimi współpracować. Jesteśmy zadowoleni z tego, że wsparliśmy dwie akcje – charytatywną „Strumień” i społeczną „Matka też kobieta”. FUNKCJONOWANIE MINIPRZEDSIĘBIORSTWA
Stopa zwrotu na kapitale własnym ROE=zysk netto/kapitał własny = 2160,61 zł/375 zł = 5,76 Powyższy wskaźnik świadczy o tym, że każda złotówka wniesionego do firmy kapitału wypracowała 5,76 zł zysku netto, czyli prawie sześciokrotnie pomnożyliśmy kapitał własny. L.P INFORMACJAWARTOŚĆ [zł] Przychody wg PKPiR narastająco - w tym darowizny Koszty wg PKPiR narastająco Dochód (przychody – koszty) poz.1 – poz.2 Składki na ubezpieczenia społeczne narastająco Dochód po odliczeniach poz.3 – poz.4 Podstawa opodatkowania (poz.5 zaokrąglona do pełnych złotych) Podatek dochodowy 19% z poz.6 Odliczenie od podatku: ubezpieczenie zdrowotne narastająco – 7,75% podstawy wymiaru składki Należny podatek poz.7 – poz.8 po zaokrągleniu do pełnych złotych Zysk netto (nadwyżka finansowa) poz.5 – poz.8 – poz ,45 420,00 601, ,81 77, , ,00 506,73 24,75 482, ,21 FINANSE ZA OKRES –
Praca w młodzieżowym miniprzedsiębiorstwie PINazinig nauczyła nas brać odpowiedzialność za rozdzielone w firmie prace. Wiemy, że do każdego realizowanego zlecenia należy podejść poważnie, dzięki temu klient będzie zadowolony. Niezależnie od tego, czy jest nim duża firma, przedszkole czy osoba indywidualna, każdemu klientowi trzeba poświęcić należytą uwagę, wysłuchać tego, co ma do powiedzenia i zaproponować najlepszą ofertę. Na zajęciach graficznych nauczyliśmy się projektować wzory w programach Illustrator oraz Photoshop. Dział finansowy potrafi już prowadzić podstawową dokumentację finansowo-księgową małej firmy w „Programie Finanse”. Cennym doświadczeniem było dla nas przygotowanie stoiska firmowego na Targi Świąteczne w Pawłowicach. Mroźna aura zimowa, niewielka sprzedaż detaliczna podczas trzech dni trwania targów pokazała nam, jak trudno jest zarobić swoje pierwsze pieniądze. Jako młodzi przedsiębiorcy staraliśmy się być społecznie odpowiedzialnymi. Zorganizowaliśmy spotkania w przedszkolach w Skoczowie i w Jastrzębiu-Zdroju, w czasie których nauczyliśmy dzieci, jak zrobić minikompozycje z kwiatów i „zamknąć” je w pinie oraz jak bezpiecznie zachowywać się na drodze, wspólnie z nimi wykonując odblaskowe piny. Promowaliśmy naszą szkołę podczas dni otwartych, w czasie których uczyliśmy gimnazjalistów, jak zaprojektować przypinkę. ZYSKI POZAFINANSOWE