Historia kolei na terenach południowej Polski Maciej Czapkiewicz Historia kolei na terenach południowej Polski
120 lat Kolei Transwersalnej W 1884 roku zbudowano i otwarto do ruchu łącznie 555 km linii kolejowych, które utworzyły z istniejącymi wcześniej odcinkami szlak tzw. Kolei Transwersalnej. Jak do tego doszło i skąd ta nazwa?
Współczesna sieć PLK na południe od Krakowa 147 km koleją, 105 drogą, 84 km w linii prostej
Rozwój sieci kolejowej w latach 1845-1985 i współczesny jej zwój 480km2 w 1950
Ilość pociągów dawniej i dziś Rok rozkładu: 1884 1914 1922 1939 1965 1981 2004 bezpośrednie Kraków-Zakopane: -- 1 1 7 9 8 19 na odcinku Sucha-Chabówka: 2 6 3 19 14 20 24
Czas podróży dawniej i dziś linia Kraków-Zakopane, Średnie prędkości handlowe dla pociągu pospiesznego i osobowych Rok rozkładu: 1870 1884 1914 1922 1939 1965 1981 2000 2004 Czas jazdy: 2 doby 12h 4:34 5:39 2:44 3:58 3:37 2:57 3:08
Czas podróży dawniej i dziś linia Kraków-Zakopane, Średnie prędkości handlowe dla pociągu pospiesznego i osobowych Rok rozkładu: 1884 1914 1922 1939 1965 1981 2000 2004 Czas jazdy: 1:36 0:49 1:04 0:36 0:42 0:49 0:36 0:34
Taryfy przewozowe W 1914 r, pociąg osobowy III klasy: 10 km 40 halerzy, 100km 3 korony 90 halerzy W 2004 r, pociąg osobowy 100% 2 klasy: 10 km 3.10 PLN, 100km 13.80 PLN Kraków-Zakopane 6k, TiP 7.20, 18.20 Ikl posp, dorożka Kr-Podg 2k, dzień 15k, hotel 3k, pensja 100k
Podsumowanie faktów o budowie Kolei Transwersalnej 555 km linii, w tym 260 km głównej linii z 34 stacjami 440 przęseł mostowych wzniesienia 25 %o, łuki R=200 m prace ziemne w trudnym terenie Stworzenie szkieletu komunikacyjnego pozwalającego na rozbudowę połączeń lokalnych, rozwój handlu, przemysłu i turystyki Kraków-Zakopane 6k, TiP 7.20, 18.20 Ikl posp, dorożka Kr-Podg 2k, dzień 15k, hotel 3k, pensja 100k