Rozwiązanie zagadki nr 2

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

CIĄGI.
MATEMATYKA-ułamki zwykłe
START WYPROWADŹ WYNIK 8 STOP
WEKTORY Każdy wektor ma trzy zasadnicze cechy: wartość (moduł), kierunek i zwrot. Wartością wektora nazywamy długość odcinka AB przedstawiającego ten wektor.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zapałczane Zagadki.
Instrukcje warunkowe Zajęcia 5.
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
Metody Sztucznej Inteligencji w Sterowaniu 2009/2010 Metoda propagacji wstecznej Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania.
Analiza matematyczna - Ciągi liczbowe wykład I
Wzory ułatwiające obliczenia
Temat lekcji: GRANICA CIĄGU.
Odejmowanie ułamków zwykłych
Działania na ułamkach zwykłych
PIERWIASTKI.
Ułamki zwykłe i liczby mieszane.
Ułamki zwykłe.
ROZWIĄZANIE ZAGADKI NR 6
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
Aleksandra Duchnowicz kl. 6.d
Ciąg liczbowy Ciąg arytmetyczny Ciąg geometryczny
Wyrażenia algebraiczne
NIE TAKA MATMA STRASZNA ;-)
Zagadka Nr 4 Oto początkowy fragment pewnego nieskończonego ciągu liczbowego: Jego kolejne wyrazy postają zgodnie z pewną ukrytą regułą.
A. Sumionka. Starodawna gra marynarska; Gra dwu i wieloosobowa; Gracze wykonują ruchy naprzemian; Złożona ze stosów, w których znajduje się pewna ilość
Modelowanie i Identyfikacja 2011/2012 Metoda propagacji wstecznej Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Warstwowe.
Podstawy analizy matematycznej I
Rozwiązanie 4 zagadki konkursu „Nie taka matma straszna”
Dawid Kubaczka kl. 5 „c” Ułamki zwykłe uczący: Ewa Szering.
Trójkąt Pascala Własności i Ciekawostki.
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
Matematyka i system dwójkowy
KONKURS ZANIM ROZPOCZNIEMY PREZENTACJĘ ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W KONKURSIE NA NAJSZYBSZE ROZWIĄZANIE UKŁADU RÓWNAŃ.
Szeregi funkcyjne dr Małgorzata Pelczar.
Ciągi i szeregi liczbowe
Liczby lustrzane, czyli ciekawa cecha podzielności przez 11
Liczby Całkowite.
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
Materiały szkoleniowe Miedziowego Centrum Kształcenia Kadr.
Liczby Ujemne.
UŁAMKI ZWYKŁE.
UŁAMKI ZWYKŁE.
Leonardo z Pizy inaczej Leonardo Fibonacci
FRAKTALE FIGURY LISSAJOUSA Magdalena Szorc
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
POZNAJ ŚWIAT LICZB CAŁKOWITYCH
Klasa 3f Gimnazjum nr 1 w Zielonej Górze
Algorytmy – wprowadzenie
Numer 26 zadanie 24 Oto początkowy fragment pewnego nieskończonego ciągu liczbowego: Jego kolejne wyrazy powstają zgodnie z pewną.
Rodzaje Liczb JESZCZE SA TAKIE
Rodzaje liczb.
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Metody sztucznej inteligencji – technologie rozmyte i neuronoweReguła propagacji wstecznej  Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów.
Czworokąty 1. Czy znasz te czworokąty? 2. Uzupełnij schemat.
Liczby naturalne i ułamki
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Liczby naturalne i całkowite Wykonanie: Aleksandra Jurkowska Natalia Piłacik Paulina Połeć Klasa III a Gimnazjum nr 1 w Józefowie Ul. Leśna 39 O5 – 420.
Obliczanie wartości liczbowych wyrażeń algebraicznych.
POTĘGOWANIE.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
URZĄDZENIA TECHNIKI KOMPUTEROWEJ Zapis liczb binarnych ze znakiem.
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
RÓWNANIA RÓŻNICZKOWE WYKŁAD 12.
Desenie.
Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach
Zapis prezentacji:

Rozwiązanie zagadki nr 2 Nie taka matma straszna Rozwiązanie zagadki nr 2

TREŚĆ ZAGADKI

Oto początkowy fragment pewnego ciągu liczbowego: 2, 3,10, 15, 26, 35, 50, 63, … Jego kolejne wyrazy powstają według ukrytej reguły. JAKA TO REGUŁA?

ROZWIĄZANIE

Stwierdziliśmy, że: podany ciąg liczbowy powstaje przez podniesienie do kwadratu kolejnych liczb naturalnych (oprócz zera) i dodanie w przypadku liczb nieparzystych do otrzymanych wyników liczby 1, lub odjęcie w przypadku liczb parzystych od otrzymanych wyników liczby 1. W związku z tym, w zależności, czy liczba jest nieparzysta n czy parzysta p stosujemy poniższe wzory:

Dla liczb nieparzystych: Dla liczb parzystych: p2-1

SPRAWDZENIE

Liczby nieparzyste n : 1, 3, 5, 7, ... 1. Podnosimy do kwadratu n2 i otrzymujemy : 1, 9, 25, 49, ... 2. Następnie do otrzymanych wyników dodajemy liczbę 1 i otrzymujemy : 2, 10, 26, 50, ...

Stosujemy wzór n2+1, więc: Dlaczego? Stosujemy wzór n2+1, więc: jeżeli n=1, to 12+1=1+1=2 jeżeli n=3, to 32+1=9+1=10 jeżeli n=5, to 52+1=25+1=26 jeżeli n=7, to 72+1=49+1=50 itd.

1. Podnosimy do kwadratu p2 i otrzymujemy : Liczby parzyste p : 2, 4, 6, 8, ... 1. Podnosimy do kwadratu p2 i otrzymujemy : 4, 16, 36, 64, ... 2. Następnie od otrzymanych wyników odejmujemy liczbę 1 i otrzymujemy : 3, 15, 35, 63, ...

Stosujemy wzór p2-1, więc: Dlaczego? Stosujemy wzór p2-1, więc: jeżeli p=2, to 22-1=4-1=3 jeżeli p=4, to 42-1=16-1=15 jeżeli p=6, to 62-1=36-1=35 jeżeli p=8, to 82-1=64-1=63 itd.

PODSUMOWANIE

2, 10, 26, 50, ... Zestawiając wyniki obliczeń otrzymujemy nasz ciąg. 2, 3,10, 15, 26, 35, 50, 63, … 3, 15, 35, 63, ...

Jeżeli chcemy poznać wartość kolejnej, dowolnej liczby w ciągu musimy najpierw sprawdzić, czy jest to liczba parzysta czy nieparzysta następnie podnieść ją do kwadratu i do otrzymanego wyniku dodać 1, jeśli jest to liczba nieparzysta lub odjąć od niego 1, w przypadku liczby parzystej. Mniej zdolni matematycy mogą użyć programu, który napisał nasz kolega z klasy. Znajduje się on w załączniku.

Opracowała klasa IIIe z gimnazjum nr 1 w Zielonej Górze numer porządkowy: 4