NURTY KONSERWATYWNE - WIEK XIX

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstytucyjny system organów państwowych Wykład I Zagadnienia wstępne - konstytucja Dr Krzysztof Wygoda.
Advertisements

SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Liberalizm.
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
RENESANS / W STRONĘ ABSOLUTYZMU
SCHYŁEK ŚREDNIOWIECZA / emancypacja polityki /
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Skąd pochodzą zasady moralne?
„Czym skorupka za młodu...”
Historyczno-kulturowe aspekty współpracy gospodarczej Polski i Węgier Forum polsko-węgierskie.
Doktryna kontrrewolucji – teokraci we Francji
Ideologie, doktryny i programy polityczne
Materializm a idealizm
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
Naród i postawy wobec narodu
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Główne wątki polskiej kultury XIX wieku.
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Harmonia i ład społeczny
Zasada suwerenności narodu
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Naczelne zasady Kontytucji
Ustrój parlamentarno-gabinetowy Wielkiej Brytanii
EkonomiaPopyt i podażRównowagaRynekWartośćPieniądz POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Demokracja.
• Władza to upoważnienie do wydawania ludziom praw i poleceń.
Prawo konstytucyjne państw Unii Europejskiej Część I Zasady.
Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Platon ( pne). Arystoteles ( pne).
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
Pierwsze Konstytucje.
Reformy w administracji z perspektywy KONKURENCYJNYCH WIZJI PAŃSTWA
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. Słowo pochodzi z języka greckiego od słów demos, co znaczy lud oraz kratos – władza. W znaczący wkład.
środowisko wychowawcze
Merkantylizm i Fizjokratyzm
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
Szkoły i doktryny prawne w XIX w.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
CECHY XIX-WIECZNEGO LIBERALIZMU:
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
Naród, etniczność, rasa.
Państwo.
Materiały dla studentów NSP
Kultura współczesnego świata
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Zapis prezentacji:

NURTY KONSERWATYWNE - WIEK XIX ZAJĘCIA X – dr I. Barwicka-Tylek NURTY KONSERWATYWNE - WIEK XIX Edmund Burke (1729-1797). Teokraci francuscy: J. de Maistre (1754-1821), L. de Bonald (1754-1840). Szkoła historyczna w prawie: F.K. von Savigny (1779-1861). Romantyzm i nacjonalizm niemiecki.

KONSERWATYZM – główne pojęcia organiczna koncepcja wspólnoty i związana z nią akceptacja hierarchii społecznej, wywodzonej zarówno z naturalnych różnic między jednostkami, jak też konieczności ustrukturyzowania społecznego organizmu; autorytet – postrzegany jako alternatywa wobec władzy opartej na przymusie fizycznym: władzę się posiada, natomiast autorytetem się jest – z uwagi na wypracowaną i dowiedzioną w praktyce umiejętność kierowania społeczeństwem dla jego dobra (uprawnienia autorytetu nie mogą być ściśle zdefiniowane, a tym bardziej ich zakresu nie da się negocjować); kumulatywna wizja rozwoju – stan obecny wynikiem gromadzenia doświadczeń przeszłych pokoleń i niezrozumiały bez jego uwzględnienia: rola tradycji, obyczajów, instytucji gwarantujących ciągłość (rodzina); natura ludzka postrzegana jako bardziej skłonna do zła, lub przynajmniej słaba – większość jednostek potrzebuje zewnętrznej kontroli swych zachowań; nie tylko by nie szkodzić innym, ale także by zrealizować własne cele. Dlatego należy odrzucić indywidualizm (dlatego również na zakończenie każdego przedmiotu student musi zdać egzamin – gdyby prowadzący byli liberałami, nie byłoby to może konieczne  pomyśl, dlaczego)

E. Burke i konserwatyzm brytyjski aż do rewolucji – członek stronnictwa wigów (liberałowie), po rewolucji zmodyfikował częściowo swe poglądy; dzieła: Rozważania o rewolucji we Francji; krytyka oświecenia i rewolucji francuskiej: tzw. postęp i odgórna racjonalizacja stosunków społecznych prowadzi do rozkładu wspólnoty i chaosu; polityka nie jest nauką aprioryczną – wymaga zrozumienia przeszłości konkretnego społeczeństwa, jednoczących go wartości, i dostosowania wszelkich nowych rozwiązań do naturalnych kierunków jego rozwoju – zmiany ewolucyjne (cecha uważana za charakterystyczną dla brytyjskiego konserwatyzmu); naród jako związek pokoleń przeszłych, teraźniejszych i przyszłych (wspólnota historyczna); tradycja – płaszczyzna porozumienia między jednostkami (m.in. spajająca rola religii).

E. Burke – c.d. konserwatywne założenia to w przypadku Anglii: akceptacja tradycji ustroju mieszanego, którego wersją była brytyjska monarchia konstytucyjna, oparta na współdziałaniu króla i parlamentu (bez przewagi tego ostatniego); poparcie Chwalebnej Rewolucji 1688 r., ale także amerykańskiej wojny o niepodległość; obrona systemu dwupartyjnego, wyborów cenzusowych (urodzenie, majątek); gospodarka wolnorynkowa (A. Smith) i nienaruszalność własności prywatnej;

„Teokraci francuscy” teokracja – rządy Boga (jest on faktycznym suwerenem, co oznacza, że prawo stanowione musi być zakorzenione w prawie bożym – religia podstawą polityki); L. de Bonald: jednostki obdarzone naturą społeczną (por. Arystoteles i św. Tomasz); więzi społeczne utrwalane w procesie historycznym jako kultura (narzędziem język, rozum), co decyduje o różnicach między formami życia wspólnotowego; hierarchia podstawą uporządkowanych i opartych na współpracy relacji (tak w Kościele, jak w państwie i rodzinie): analogia Trójcy Św. (władza, wykonawcy jej poleceń oraz poddani); proces historyczny skażony zbytnią pychą umysłu ludzkiego, dlatego należy umacniać tradycyjne struktury władzy, by powstrzymać postępującą degenerację.

„Teokraci francuscy” J. de Maistre: prowidencjalizm – procesem dziejowym opiekuje się Bóg (Opatrzność); rewolucja francuska karą za grzechy (głównie wynikające z wiary w rozum ludzki – stwarzający iluzję samowystarczalności człowieka jako prawodawcy); ultramontanizm – absolutna władza papieża w Kościele; polityczne znaczenie władzy papieskiej – traktat Du Pape (O papieżu) – uprawnienie do zwolnienia poddanych z obowiązku posłuszeństwa królowi (por. papalizm); właściwym wzorcem średniowieczny model stosunków społecznych i politycznych.

Niemiecka szkoła historyczna inna nazwa: „szkoła profesorska”; F.K. von Savigny: O powołaniu naszych czasów do ustawodawstwa i nauki prawa; krytyka uniwersalizmu szkoły praw natury – historyzm; prawo zwyczajowe (odzwierciedlające ducha narodu) a prawo „prawników”; G.F. Puchta: zakorzenione w świadomości zbiorowej prawo zwyczajowe ma większy wpływ na zachowania obywateli niż prawo ustawowe (które tym samym powinno szukać oparcia w pierwszym) – stąd szczególna rola nauki prawa, zajmującej się badaniem obyczajów wspólnoty, tradycją i przeszłością prawną.

Romantyzm i nacjonalizm niemiecki eksponowanie pozytywnej roli czynników irracjonalnych w rozwoju społeczeństw i narodów: wartości moralnych, woli, czynników historycznych; podkreślanie emocjonalnego charakteru więzi społecznych i narodowych (por. alternatywne koncepcje); wiara w historyczną rolę „wybitnych” jednostek i krytyka egalitaryzmu; kult ludowości (niekoniecznie idący w parze z admiracją wobec niższych warstw ludowych). związek polityki i sztuki.

Romantyzm i nacjonalizm niemiecki – c.d. J.G. Herder (1724-1804): naród (Volk) jako najbardziej naturalna wspólnota, jednoczona głównie dzięki dziedzictwu kulturowemu (ważny wspólny język) – wtórność instytucji państwa, podziałów społecznych itp.; szczególna rola poezji – ożywia i ukazuje świat wspólnych wartości narodowych; krytyka absolutyzmu współczesnej monarchii pruskiej (realizującej wzorzec „francuski”) – powrót do źródeł kultury germańskiej.

Romantyzm i nacjonalizm niemiecki – c.d. F. von Hardenberg (Novalis, 1772-1801): wiara (katolicyzm – postulat rechrystianizacji Europy i pojednania) i miłość podstawą narodu i państwa; krytyka racjonalizmu (także np. edukacji ludu – „zanieczyszczającej” obecnego w duszy ludu). A. Műller (1779-1829): koncepcja państwa stanowego, z dominującą rolą szlachty (właścicieli ziemskich); antysemityzm. J.G. Fichte (1762-1814): zamknięte państwo handlowe; koncepcja narodu wyznaczającego standardy innym (Normalvolk, Urvolk).

PYTANIA POD ROZWAGĘ  Prace poświęcone myśli konserwatywnej podkreślają na ogół niejednolitość koncepcji zaliczanych do tego kierunku myśli politycznej – można znaleźć konserwatystów opowiadających się za interwencjonizmem państwowym, a także akceptujących bez zastrzeżeń zasady leseferyzmu. Z czego wynika ta różnorodność? Dlaczego można mówić o niej zarówno jak o zalecie, jak i wadzie konserwatyzmu? Czy potrafiłbyś sformułować kilka postulatów politycznych, które mogłyby stać się podstawą polskiego konserwatyzmu? (pomyśl o specyficznie polskiej tradycji historycznej, politycznej i prawnej)