Literacki alfabet Czesława Miłosza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Słowacki pół żartem, pół serio
Advertisements

ŚLADAMI CZESŁAWA MIŁOSZA
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Autor: Staszek Błaszczyk IIIa
2011-ROK CZESŁAWA MIŁOSZA.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Systematyka literatury
Biblia księgą Boga i ludzi
C z e s ł a w M i ł o s z ( – ) 100. rocznica urodzin poety została wpisana do kalendarium rocznic obchodzonych przez UNESCO. Rok.
NAGRODA NOBLA pierwsza międzynarodowa nagroda przyznawana od 1901 roku
CZESŁAW MIŁOSZ LITERATURA 1980
OPISY BIBLIOGRAFICZNE I ZESTAWIENIA TEMATYCZNE DLA KLAS III LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO.
Opracowały: J. Jąkalska, B. Rokicińska, M. Tomaszewska
Wisława Szymborska BIOGRAFIA.
Zbigniew Herbert Życie i twórczość
1. Kiedy urodził się Czesław Miłosz?
OKREŚLENIA PISMA ŚWIĘTEGO
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
‚‚Czesław Miłosz”.
,,Śladami Czesława Miłosza”
TEST sprawdzający wiadomości
POLSCY NOBLIŚCI CZYLI PATRONI PUBLICZNEGO GIMNAZJUM NR 13 z oddziałami dwujęzycznymi im. polskich noblistów W RADOMIU.
Wisława szymborska.
Teatr w Polsce w dobie oświecenia
„Miłosz bliski i daleki…’’
„Miłosz bliski i daleki…’’
Spotkanie autorskie z Sylwią Chutnik w Liceum Ogólnokształcącym im
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Teorie powstania świata
HENRYK SIENKIEWICZ- OBYWATEL ŚWIATA I EUROPY
Czesław MIłosz.
Czesław Miłosz.
ADAM MICKIEWICZ.
Patron naszej szkoły ALFRED SZKLARSKI ( )
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Czesław Miłosz.
Bibliografia do matury ustnej. I. Literatura podmiotu.
„Inny świat” Gustawa Herlinga – Grudzińskiego jako literatura faktu
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
Wanda Chotomska.
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
Polscy nobliści w dziedzinie literatury
Ernest Hemingway Ernest Miller Hemingway (ur. 21 lipca 1899 w Oak Park w stanie Illinois w USA, zm. 2 lipca 1961 w Ketchum w stanie Idaho) – pisarz amerykański,
Umiejętność tworzenia bibliografii
Początkowo lewicujący Miłosz nie był wrogo nastawiony do nowej władzy. W latach pracował jako attaché kulturalny PRL w Nowym Jorku i Waszyngtonie,
Przygotowała: mgr Barbara Tomkowiak
Ernest Hemingway Biografia
RODZAJE LITERACKIE.
Życie i twórczość Juliana Tuwima
Przygotowali: Róża Pasiuk i Rafał Czyżyk
Do wymagającego czytelnika, na wprost wychodzi „Polonistyka”!
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Projekt badawczy uczniów klasy 3d III LO w Poznaniu Realizacja: Paulina Dominiak, Magdalena Michalak, Natalia Świątek.
Polscy laureaci literackiej Nagrody Nobla
Zbigniew Bolesław Ryszard Herbert źródło zdjęcia:
Lekcja Temat: „Dziś umarłym śpiewać muszę” – jakie pytania kryją treny J. Kochanowskiego?
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
LAUREACI NAGRODY NOBLA
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Jerzy Górczyński - urodził się w Bartoszycach, obecnie mieszka w Wiatrowcu Warmińskim. Ukończył Wyższą Szkołę Pedagogiczną w Olsztynie. Jest członkiem.
GALERIA SŁYNNYCH POLAKÓW
Henryk Sienkiewicz.
pierwsza międzynarodowa nagroda
Co to jest Biblia?.
Adam Mickiewicz Twórczość
„Życie może być poezją”
Systematyka literatury
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
Biblijne księgi mądrościowe
Zapis prezentacji:

Literacki alfabet Czesława Miłosza Opr. Ewa Zyskowska

A jak ARS POETICA? Jeden z wierszy programowych, autotematycznych. Miłosz przedstawia w nim swój stosunek do własnego pisania, do poezji, jej celów i zadań.

B jak bibuła (drugi obieg) Po uzyskaniu azylu politycznego we Francji władze komunistyczne w Polsce zakazały wydawać utwory Miłosza. Stał się wrogiem ustroju. Jego twórczość była mało znana w rodzinnym kraju. Dostępna jedynie w drugim obiegu. Sytuacja odmieniła się dopiero po przyznaniu nagrody Nobla i dzięki zachodzącym w kraju przemianom politycznym po 1980 roku.

C jak CAMPO DI FIORI Napisany w 1943 roku utwór porusza problematykę wojenną. Poeta nie mówi wprost, lecz buduje wstrząsające obrazy, które mają poruszyć odbiorcę.

D jak dziennik Rok myśliwego Zapiski Miłosza pochodzące z okresu od sierpnia 1987 do sierpnia 1988. Zawiera nie tylko sporządzane "na gorąco" refleksje i notatki o podróżach, spotkaniach, lekturach, pracach w ogrodzie i własnej twórczości, ale także wspomnienia (młodzieńcze Wilno, powstanie warszawskie, trudne lata paryskie), portrety przyjaciół i pisarzy, minieseje o sztuce, religii, polityce, historii najnowszej.

E jak eseista Miłosz jest autorem m.in. zbiorów esejów: Zniewolony umysł, Ziemia Ulro, Rodzinna Europa. Michał Słowiński pisze o nich: „zdumiewa zakres tematyczny i problemowy tej eseistyki, zdumiewa umiejętność łączenia wątków autobiograficznych z refleksjami dotyczącymi kwestii najrozmaitszych – filozoficznych, literackich, historycznych, społecznych”.

F jak forma Stosował zróżnicowane formy poetyckie i prozatorskie. Pisał wiersze, eseje, powieści, traktaty, opowiadania, tworzył tłumaczenia. Jego wiersze są zazwyczaj bezrymowe, o różnej długości wersów, choć przy tym wyraźnie rytmizowany.

G jak greka (koine) Miłosz rozpoczął naukę greki w 1971r. Kilka lat później nauczył się też języka hebrajskiego. W latach 1971-1986 przetłumaczył 10 ksiąg biblijnych (osiem ze Starego Testamentu i dwie z Nowego Testamentu). Jako pierwszą przetłumaczył z greckiej Septuaginty Księgę Koheleta (Eklezjasty). Kilka lat później tę samą księgę przełożył z hebrajskiego oryginału.

H jak historia i kultura W swojej poezji artysta odnosi się do doświadczeń ludzkich, do doświadczeń ludzkiej cywilizacji. Historia i kultura to istotny kontekst do poznania świata jego poezji.

I jak ironia Miłosz powiedział: „Ironia artystyczna tak, jak ją rozumiem, polega przede wszystkim na zdolności autora do przybierania skóry różnych ludzi i kiedy pisze w pierwszej osobie, to przemawia tak, jakby przemawiał nie on sam, ale osoba przez niego stworzona. Istotny sens utworu zawiera się wtedy w sferze stosunku autora do postaci”.

J jak język poetycki Miłosz preferował klasyczne środki wyrazu, precyzję języka, klarowność składni i wierność opisu. Jego poezja ma jak najdokładniej i najdobitniej wyrażać otaczającą rzeczywistość. K jak katastrofizm Trend silnie zaznaczający się w twórczości Miłosza z lat 30-tych XX wieku. L jak Literacka Nagroda Nobla Miłosz otrzymał Literacką Nagrodę Nobla za całokształt twórczości w 1980 roku.

M jak mimesis Miłosz dąży do wiernego odwzorowania rzeczywistości. Słowo nie jest dla poety celem samym w sobie, ma służyć do opisu świata. N jak nowela Napisał jedną nowelę: „Obrachunki” w 1938 roku. O jak obrazowość Poezja Miłosza jest bardzo plastyczna i obrazowa. Autor nie stosuje zbędnych metafor, a wiernie opisuje szczegóły i detale rzeczywistości.

P jak powieściopisarz Dolina Issy powieść napisana w 1955 roku powieść zainspirowana wspomnieniami poety z dzieciństwa spędzonego na Litwie. W 1982 roku przeniesiona na kinowe ekrany przez Tadeusza Konwickiego.

R jak rozrachunek z komunizmem Wielokrotnie w swojej twórczości poruszał tematykę totalitaryzmu i despotyzmu. (w poezji Który skrzywdziłeś, prozie, eseistyce „Zniewolony umysł”). Była to dla niego walka tym bardziej trudna i bolesna, że sam poeta dał się „zarazić” ideologią komunistyczną.

S jak SENS Drugą stronę, za ptakiem, górą i zachodem słońca. - Kiedy umrę, zobaczę podszewkę świata. Drugą stronę, za ptakiem, górą i zachodem słońca. Wzywające odczytania prawdziwe znaczenie. Co nie zgadzało się, będzie się zgadzało. Co było niepojęte, będzie pojęte. - A jeżeli nie ma podszewki świata? Jeżeli drozd na gałęzi nie jest wcale znakiem Tylko drozdem na gałęzi, jeżeli dzień i noc Następują po sobie nie dbając o sens I nie ma nic na ziemi, prócz tej ziemi? Gdyby tak było, to jednak zostanie Słowo raz obudzone przez nietrwałe usta, Które biegnie i biegnie, poseł niestrudzony, Na międzygwiezdne pola, w kołowrót galaktyk I protestuje, woła, krzyczy. 1991

U jak uniwersalny charakter jego poezji T jak tłumacz Tłumaczył m.in. utwory Thomasa Eliota i William Yeatsa oraz fragmenty Biblii. U jak uniwersalny charakter jego poezji Miłosz przedstawia znane odbiorcom sytuacje i doświadczenia wysnuwając z nich refleksje ponadczasowe, uniwersalne.

W jak wielogłosowość i dialog To podstawowe wyróżniki poetyki Miłosza w całej jego twórczości. Podmiot liryczny w wierszach Miłosza nie jest moralistą, nie ogłasza odbiorcom jedynej prawdy. Słucha różnych głosów, które stara się je przekazywać. Dialogowość podkreślana jest w strukturze wierszy w różny sposób: np. poprzez zastosowanie scen dramatycznych, bezpośrednie zwroty do adresata (uznanie go za pełnoprawnego uczestnika dialogu), przyjmowanie przez podmiot liryczny masek, różnych wcieleń.

Z jak Zniewolony umysł Zniewolony umysł to studia o czterech pisarzach, którzy tworzyli w Polsce w latach 50-tych XX w. Są oni ukryci za pseudonimami: Alfa to Jerzy Andrzejewski, Beta – Tadeusz Borowski, Gamma – Jerzy Putrament, Delta – Konstanty Ildefons Gałczyński. Bolesław Bolecki napisał: „W swym najgłębszym sensie Zniewolony umysł jest zakamuflowanym traktatem moralnym i historiozoficznym: czytelnikom zachodnim wyjaśnia mentalność wschodnioeuropejskich intelektualistów doby stalinowskiej, a samemu autorowi pozwala wyrzucić z siebie resztki trujących jadów oszalałej doktryny”.

Ż jak Żagary Grupa literacka działająca w Wilnie w latach 1931-1934. Wydawała czasopismo o tej samej nazwie. Do komitetu redakcyjnego należeli m.in.: T. Bujnicki, A. Gołubiew, J. Zagórski, H. Dembiński, C. Miłosz, J. Putrament, A. Rymkiewicz. Pismo opowiadało się za ideologią umiarkowanie lewicową, postulowało literaturę podejmującą zagadnienia społeczno-polityczne i etyczne.

Bibliografia: Chrząstowska Bożena, Poezje Czesława Miłosza, Warszawa 1982, ISBN 83-02-01812-0 Czesława Miłosza autorpotret przekorny, rozmowę przepr. Aleksander Fiut, Kraków 1988, ISBN 83-08-01196-9 Język polski. Encyklopedia szkolna. Liceum, red. Marta Tomczyk, Kraków cop. 2005, ISBN 83-7389-401-2, s. 389-390