PRZEDSZKOLAKI STAJĄ SIĘ PRZYJACIÓŁMI PRZYRODY EDUKACJA EKOLOGICZNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Ekorozwój.
„Czy jestem Eko?” Dąbrowa Górnicza 2013.
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
„Od kropelki do kropelki… sukces będzie wielki!”
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
O korzeniach i skrzydłach…
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Dlaczego warto czytać dzieciom?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
WPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA opracowała : mgr Jolanta Witczak.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Umiejętność obserwacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
Kto jest przyjacielem lasu?
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
E.E. SCHMITT „OSKAR I PANI RÓŻA”
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2 BOLESŁAWIEC
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Maja Gajewska Kl. VI a PSP nr 37 w Wałbrzychu. Jeśli myślisz rok naprzód - sadź ryż Jeśli myślisz 10 lat naprzód - sadź drzewo Lecz jeśli myślisz 100.
Wychowanie ekologiczne
Jak dotrzeć do przyrody, która znajduje się
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Idź przez życie tak, aby ślady Twoich stóp przetrwały Cię
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
PROJEKT BADAWCZY „DRZEWO”
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
Przyjaciel najcenniejszy dar
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
PRZEDSZKOLE NR 401 w Warszawie
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Zobacz, usłysz, poczuj- niezwykła podróż do świata zmysłów.
Zapis prezentacji:

PRZEDSZKOLAKI STAJĄ SIĘ PRZYJACIÓŁMI PRZYRODY EDUKACJA EKOLOGICZNA opracowała: mgr Jolanta Witczak

Program spotkania Pozytywna edukacja ekologiczna Rozwijanie ekologicznej postawy u dzieci Trzy filary edukacji ekologicznej Związek i połączenie jako postawa zasadnicza Nauczyciel przewodnikiem po naturze Jak wprowadzić przedszkolaki w fascynujący świat przyrody ?

„Jesteś dla mnie tylko małym chłopcem, podobnym do stu tysięcy małych chłopców. Nie potrzebuję cię, tak jak ty nie potrzebujesz mnie. Jestem dla ciebie tylko lisem… Ale gdy mnie oswoisz, będziemy się potrzebować nawzajem. Będziesz dla mnie jedyny na świecie… Zna się tylko te rzeczy, które się oswoi… Przez całe życie będziesz odpowiedzialny za to co oswoiłeś.” Saint-Expery „Mały Książe”

POZYTYWNA EDUKACJA EKOLOGICZNA Celem edukacji ekologicznej winno być przede wszystkim ukazanie dziecku przyrody jako czegoś pięknego i fascynującego… Stworzenie pozytywnego obrazu świata, który będzie stanowił podłoże dalszego myślenia i działania

ROZWIJANIE EKOLOGICZNEJ POSTAWY U DZIECI Wziąć odpowiedzialność za przyszłość Wpływać i przyczyniać się Odkrywać wzajemne związki Odkrywać różnorodność Przebywać w przyrodzie i cieszyć się nią

TRZY FILARY POZYTYWNEJ DŁUGOFALOWEJ EDUKACJI EKOLOGICZNEJ I FILAR Postrzeganie ekologiczne, zrozumienie środowiska Postrzeganie, przeżywanie i delektowanie się przyrodą stanowi cel i bazę edukacji ekologicznej. Dziecięce procesy przyswajania sobie świata muszą być przeżywane przez pryzmat wrażeń jakich dostarczają dzieciom ich wszystkie zmysły pobudzone bliskim kontaktem z naturą.

Zmysły kształtują w człowieku obraz środowiska, są pośrednikiem między światem wewnętrznym i zewnętrznym, mostem łączącym jestestwo ze środowiskiem. Tylko wtedy, gdy środowisko i przyroda będą postrzegane świadomie, będzie można pozytywnie bądź negatywnie ukształtować i ocenić zachowanie w stosunku do środowiska i przyrody

Poszczególne wrażenia zmysłowe sprzęgają się z wrażeniami, dotyczącymi środowiska. SŁUCHANIE – rozróżnianie i świadome postrzeganie głosów zwierząt, odgłosów przyrody; WIDZENIE - rozróżnianie i świadome postrzeganie kształtów liści, kwiatów, form drzew; WĄCHANIE- rozróżnianie i świadome postrzeganie ziół, drewna, zapachu kwiatów, smakowanie owoców natury, ziół

DOTYKANIE - rozróżnianie i świadome postrzeganie struktur kory drzew, liści; RÓWNOWAGA – utrzymywanie równowagi na drzewach, kłodach, itp. oraz świadome odczuwanie i postrzeganie Dzieci powinny łączyć w świadomości i pozytywnie przeżywać postrzeżenia zmysłowe z wrażeniami dotyczącymi środowiska. W ten sposób ćwiczy się i wspiera świadome, pozytywne postrzeganie środowiska i przyrody, trenuje poszczególne zmysły, doświadcza fenomenów przyrody i podstawowych życiowych zależności.

II FILAR Komunikacja ekologiczna Rozmowa, wymiana opinii, refleksja dotycząca spostrzeżeń, przeżyć umożliwią przedszkolakowi uporządkowanie wrażeń, pomogą w wyrobieniu sobie obrazu świata, w rozpoznaniu związków znaczeniowych

III FILAR Postępowanie ekologiczne, kształtowanie środowiska „Jestem odpowiedzialny za wszystko, na co mogę oddziaływać, tylko za to, ale za to wszystko. W swym osobistym otoczeniu jestem w pełni odpowiedzialny za wszystko w czym mogę być aktywny, w celu ochrony, zachowania i troskliwego wykorzystania dóbr środowiska przyrodniczego” H. Baier

Jak dżem dostał się do słoika ?  Edukacja ekologiczna to nauczanie, które się tworzy z codziennych doświadczeń, przykładowych przeżyć i informacji Wiedza może mieć wartość tylko wtedy, gdy połączy się ją z życiem uczącej się osoby Mieć związek ze środowiskiem znaczy rozpoznawać zależności- dlatego należy dziecku umożliwić ciągłe przeżywanie zależności lub przynajmniej przez opowiadania i rozmowy, sprawić że w zrozumieniu dziecka powstaną i rozwiną się „obrazy całości”

WRAŻENIA doświadczenie wiedza zrozumienie świadomość Działanie i odczuwanie zmysłowe WRAŻENIA Zwracanie uwagi Przetwarzanie przez: Zabawę Rysowanie Marzenia Opowiadanie Śpiewanie Teatr doświadczenie wiedza zrozumienie świadomość

JAK WPROWADZIĆ PRZEDSZKOLAKI W FASCYNUJĄCY ŚWIAT PRZYRODY Mniej nauczaj, więcej dziel się swoimi odczuciami Nie poprzestawaj na podaniu czystej wiedzy. Podziel się swoimi wewnętrznymi odczuciami a dzieci odpowiedzą Ci sercem. Tylko przez przekazywanie sobie najgłębszych emocji i myśli, możemy naprawdę się z nimi porozumieć i wzbudzić w naszych Ekoludkach szacunek dla Ziemi Bądź uważny skierowany na dzieci Dorosły człowiek uczy się przede wszystkim „głową, sercem i ręką”. Dzieci uczą się inaczej. Zbierają swoje doświadczenia „ręką, sercem i głową”- jednym słowem uczą przez działanie, spontanicznie.

Poczucie radości powinno przenikać wszelkie przeżycia Dzieci w naturalny sposób będą dążyć do wiedzy, jeśli utrzymasz nastrój radości i entuzjazmu Skupiaj uwagę dzieci Aktywizuj każdego jak tylko potrafisz: poprzez stawianie pytań, wskazywanie ciekawych obiektów, kolorów czy dźwięków. Nie zagadaj ich!!! Najpierw patrz i doświadczaj a potem mów Pozwól dzieciom bawić się, cieszyć kontaktem z przyrodą a tym samym przyczynisz się do powstania więzi emocjonalnej z naturą. Przedszkolaki rzadko zapominają bezpośrednie przeżycia.

Raczej prowadź i pociągaj niż popychaj Nie zmuszaj do udziału w zaplanowanych przez siebie grach czy zadaniach edukacyjnych. Będą wówczas nieudane i nikomu nie przyniosą pożytku. Wykorzystuj pytania, aby uaktywnić swoich podopiecznych Dzieci nie chcą otrzymywać gotowych odpowiedzi, pragną same zadawać pytania. Nie chcą być pouczane, lecz otrzymać szansę na samodzielną naukę. Formułowanie przez dzieci pytań i zadawanie ich wskazuje na pragnienie zdobywania wiedzy, a metoda zadaniowa doskonale nadaje się do aktywizowania naszych podopiecznych.

PRZEDSZKOLAK PRZYJACIELEM PRZYRODY Aby przedszkolak stał się przyjacielem przyrody musi ją poznać, a przez to oswoić zrodzi się więź emocjonalna wówczas dopiero stanie się za nią odpowiedzialny, będzie jej częścią- świadomie!!!

Jak wprowadzić przedszkolaki w świat przyrody???

ŻYWIOŁY W PRZEDSZKOLU Poprzez doświadczanie wszystkimi zmysłami elementarnego, naturalnego środowiska tj. ZIEMI - POWIETRZA - WODY - OGNIA Umożliwimy dzieciom zrozumienie wielu związków w nim zachodzących a przede wszystkim, uświadomimy im, iż my ludzie jesteśmy jego częścią i od niego zależymy. A stąd już tylko krok do postawy szacunku wobec natury.

LITERATURA Hedwig Wilken „Dzieci stają się przyjaciółmi przyrody” Daniela Braun „Badanie i odkrywanie świata z dziećmi” B.Dymara, S. Michałowski, L. Wolman-Mazurkiewicz „Dziecko w świecie przyrody” Praca zbiorowa pod red. T.Gałczyńskiej „Ten tajemniczy świat- edukacja ekologiczna w przedszkolu” Gizela Walter „Żywioły w przedszkolu”