RODZAJE ALGORYTMÓW Źródło: Jolanta Pańczyk - Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Część II
ALGORYTMY LINIOWE start wyprowadź pole pole:=a*a stop wprowadź a Algorytmy, w których nie określono żadnych warun- ków, a kolejne czynności wykonywane są jedna po drugiej. Algorytmy te nazwane są również sekwencyjnymi. PRZYKŁADY: 1) Algorytm obliczania sumy liczb 2) Algorytm obliczania pola kwadratu Schemat blokowy algorytmu obliczającego pole kwadratu o boku a
ALGORYTMY WARUNKOWE Algorytmy, w których wykonanie instrukcji uzależnione jest od spełnienia lub niespełnienia warunku. W SKRZYNCE WARUNKOWEJ WPISUJEMY WARUNEK LOGICZNY, STOSUJĄC NASTĘPUJĄCE ZNAKI [OPERATORY] RELACJI: = równy, np. a=5 <> różny, np. a<>5 < mniejszy, np. a<5 > większy, np. a>5 <= mniejszy lub równy, np. a<=5 >= większy lub równy, np. a>=5
ALGORYTMY WARUNKOWE start podaj liczbę a a>b podaj liczbę b NIE TAK podaj liczbę b a mniejsze od b stop a większe od b PRZYKŁAD Schemat blokowy algorytmu sprawdzającego, czy liczba a jest większa od b
ITERACJA Iteracja [pętla] w algorytmice polega na wielokrotnym powtórzeniu instrukcji. RODZAJE PĘTLI: pętla liczona - liczba powtórzeń instrukcji jest z góry określona pętle o nieokreślonej liczbie powtórzeń instrukcji - liczba powtórzeń zależy od warunku
PĘTLA LICZONA PRZYKŁAD start podaj liczbę a wykładnik:= wykładnik+1 potęga:= potęga*a wykładnik=3 sześcian = potęga stop TAK NIE potęga:=1 wykładnik:=0 PRZYKŁAD Schemat blokowy algorytmu obliczającego sześcian [trzecią potęgę] zadanej liczby a
PĘTLA O NIEOKREŚLONEJ LICZBIE POWTÓRZEŃ start suma_wpłat:=0 wpłata suma_wpłat:= suma_wpłat +wpłata suma_wpłat>1000 premia stop TAK NIE PRZYKŁAD Schemat blokowy algorytmu, który wyświetla komunikat „premia”, gdy suma wpłat na konto bankowe wynosi ponad 1000 zł.