Kto handluje z kim?.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Raport OECD o Czechach „Użytecznym przykładem mogą być aktywności podejmowane w Czechach, w których internacjonalizacja została zidentyfikowana w „Planie.
Advertisements

Wspólna polityka rolna a polityka handlowa UE
Polska Centrala Firm Symulacyjnych CENSYM
Kolonializm w XIX-XX wieku
Rośliny oleiste, włókniste, używki
wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski
Waluta euro – szanse i zagrożenia
Europejski obszar gospodarczy
Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (BUWiWM)‏
Światowy i krajowy rynek węgla koksowego
Konkurencyjność atomu
Czym się zajmujemy? Produkcja szerokiej gamy przetworów owocowo-warzywnych Dystrybucja Export -import.
STADIONY STAROŻYTNE Stadion w Nemei. Grecja
Organizacja Narodów Zjednoczonych
Łączna długość pielgrzymkowych dróg Jana Pawła II wynosi ok
Uporządkuj państwa od 1 do 16.
Międzynarodowe Stowarzyszenie
UE w skrócie.
Zróżnicowanie społeczno – gospodarcze państw świata
Jan Paweł II Pielgrzymki.
Stymulowanie wzrostu gospodarczego poprzez transfer technologii
Zmiany na ekonomicznej mapie świata
WAW Promocja gospodarcza i wsparcie przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych Ilona Antoniszyn-Klik, Podsekretarz Stanu.
Ekonomika ochrony zdrowia (I)
1 Joël Paillot dyrektor ds. oceny ryzyka Coface Deutschland Coface – ocena ryzyka.
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Założenia Projekt CHLEBY ŚWIATA to szeroko zakrojone przedsięwzięcie kompleksowo ujmujące symboliczne, rytualne i kulturowe znaczenie chleba w historii.
Dlaczego kraje handlują?
MIĘDZYNARODOWY RUCH TURYSTYCZNY
Efektywność w strategiach energetycznych
Integracja polityczna państw świata
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Dane na Senat r. prof. dr hab. Kazimierz Przyszczypkowski.
ALGERIA AUSTRALIAAUSTRALIA AUSTRIA CHILE CHINYCHINY.
VDMA | HOLZ-HANDWERK 2016 / DREWNO-RZEMIOSŁO Konferencja prasowa Warszawa, 1 grudnia 2015 r. Dennis Bieselt VDMA e.V. Holzbearbeitungsmaschinen Zrzeszenie.
Konferencja Jubileuszowa XX-lecia TEP KAPITALIZM FAKTY I ILUZJE Towarzystwo Ekonomistów Polskich (TEP) Warszawa, Dom Dziennikarza, dn
UE i USA w gospodarce światowej*
Departament Strategii i Analiz
POTENCJALNE SKUTKI TTIP DLA POLSKIEGO EKSPORTU DO USA NA TLE KRAJÓW EUROPY ŚRODKOWOWSCHODNIEJ BOŻENA PERA.
POLSKI RYNEK OWOCÓW - CZEGO NAUCZYLIŚMY SIĘ PO EMBARGO?
1© GfK 2016 | Reasons for trying to look good and time spent on personal grooming Polaków dbałość o dobry wygląd styczeń 2016.
Bezrobocie. Stan, w którym osoba zdolna do pracy i gotowa do jej podjęcia, mimo aktywnych poszukiwań pozostaje bez zatrudnienia.
Arif Erkol , Gdańsk. Studenci w Grupie Uczelni Vistula.
Zagrożenia i szanse gospodarki polskiej Spojrzenie długookresowe Dr hab. Prof. UW Grzegorz Jędrzejczak 1.
Globalizacja mierniki
Zmiany na globalnym rynku LNG a potencjał eksportowy Stanów Zjednoczonych. Szanse dla Polski. dr Rafał Jarosz Ministerstwo Spraw Zagranicznych maja.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_05_ Europa Autor: Mgr.Beata Tomanek Předmět: Vlastivěda Třída: 5.třída Šablona projektu: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Katarzyna Żukrowska SGH1 Chiny w XXI wieku – czwarta potęga gospodarcza w świecie PAIZ, Warszawa
ShowMi ShowMi – Wyniki pilotażu Projekt realizowany w ramach programu Gruntvig Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.
„Co nas łączy z Ameryką Południową?”
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
INSTYTUT ROSJI I EUROPY WSCHODNIEJ UJ STUDIA EURAZJATYCKIE.
wtorek, 21 czerwca 2016 godz. 16:04 Opracowanie ca ł o ś ci: H.S. Temat muzyczny: Rumuńska melodia folkl. „ Doina „
Letnie IGRZYSKA OLIMPIJSKIE w RIO DE JANEIRO 2016
Międzynarodowe Umowy Handlowe Krzysztof Trepczyński Warszawa, 10 Marca r.
GOSPODARCZE ASPEKTY WSPÓŁPRACY PODLASKICH PRZEDSIĘBIORSTW Z KAZACHSTANEM I UZBEKISTANEM Białystok, dn r. Projekt jest finansowany ze środków.
STRUKTURA GEOGRAFICZNA POLSKA I JEJ SĄSIEDZI Wyk. xxx Ekonomia 3, grupa 4.
DYPLOMACJA EKONOMICZNA – wspieranie promocji polskiej gospodarki i interesów gospodarczych polskich przedsiębiorstw za granicą Iwona Woicka-Żuławska.
INSTYTUT STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH
Program wsparcia eksportu na rynkach niestandardowych – oferta ARR w praktyce
ruch wychowawczy przyszłości
Koło Naukowe Metod Ilościowych
Otoczenie przedsiębiorstwa w marketingu międzynarodowym
Juliusz Kotyński IBRKK Warszawa, 28 czerwca 2017 r.
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
Międzynarodowa organizacja pozarządowa, znana jako Fundacja Greenpeace. Założona w 1971 w Vancouver w Kanadzie, by przeciwstawić się amerykańskim testom.
Europejski Tydzień Szczepień 24 Kwietnia – 3 Maja 2010
SPOŁECZNE SKUTKI POLITYKI KLIMATYCZNEJ ŚWIATA
Rachunek dochodu narodowego
Dzień Papieski 2018 Święty Jan Paweł II. Totus Tuus (z łac. „Cały Twój”)
Zapis prezentacji:

Kto handluje z kim?

Kto handluje z kim? Czy i jakie są zależności pomiędzy wielkością państwa a jego wymianą z zagranicą? Czy i jakie są zależności pomiędzy wielkością handlu a dystansem geograficznym? Czy takie zależności rzeczywiście występują?

Najważniejsi partnerzy handlowi USA źródło: Ekonomia międzynarodowa P Najważniejsi partnerzy handlowi USA źródło: Ekonomia międzynarodowa P.Krugman, M.Obstfeld

Kto handluje z kim? Rozmiar gospodarek krajów europejskich i wartość ich wymiany handlowej z USA

Patrząc na handel światowy jako całość, ekonomiści odkryli, że rozmiary handlu między dowolnymi krajami dość dokładnie opisuje następujące równanie: Tij = A x Yi x Yj / Dij, Gdzie: A-stała, Tij – wartość handlu między krajem i oraz y, Yi – wartość PKB kraju i, Yj – wartość PKB kraju j, Dij – odległość między krajami i oraz j Oznacza to, że wartość wymiany handlowej miedzy dwoma dowolnymi krajami jest proporcjonalna (przy innych czynnikach niezmienionych) do iloczynu ich PKB oraz maleje wraz ze wzrostem odległości między nimi.

Równanie to znane jest pod nazwą grawitacyjnego modelu handlu Powodem przyjęcia takiej nazwy jest analogia do prawa grawitacji odkrytego przez Newtona: przyciąganie pomiędzy dwoma obiektami jest proporcjonalne do iloczynu ich mas i maleje wraz ze wzrostem odległości między nimi.

Model grawitacyjny handlu W 2004 roku wszystkie kraje świata razem wzięte wyprodukowały dobra i usługi o wartości około 40 bilionów dolarów. Z tej sumy nieco ponad 25% było przedmiotem sprzedaży pomiędzy krajami, co oznacza, że wartość światowego handlu towarami i usługami przekroczyła 10 bilionów dolarów

Hipotetyczne wydatki Kraj Udział w światowym PKB (%) PKB (mld dolarów) Kraj A 40 4 Kraj B 30 3 Kraj C 20 2 Kraj D 10 1 Wartość eksportu Kraj/eksport do A B C D - (1,6) 1,2 0,8 0,4 - (0,9) 0,6 0,3 - (0,4) 0,2 - (0,1)

Najwięksi eksporterzy (2008 mld $) Najwięksi importerzy (2008 mld $) Najbogatsze państwa (PKB, bln $, 2009) 1. Niemcy – 1462 1. USA – 2169 1. USA – 14,27 2. Chiny – 1428 2. Niemcy – 1204 2. Japonia – 5,049 3. USA – 1287 3. Chiny – 1132 3. Chiny – 4,758 4. Japonia – 782 4. Japonia – 762 4. Niemcy – 3,235 5. Holandia – 633 5. Francja – 706 5. Francja – 2,635 6. Francja – 605 6. Wlk. Brytania – 632 6. Wlk. Brytania – 2,198 7. Włochy – 538 7. Holandia – 573 7. Włochy – 2,09 8. Belgia – 476 8. Włochy – 555 8. Brazylia – 1,482 9. Rosja – 472 9. Belgia – 469 9. Hiszpania – 1,438 10. Wlk. Brytania – 459 10. Korea Płd. – 435 10. Kanada – 1,319 11. Kanada – 456 11. Kanada – 418 11. Rosja – 1,255 12. Korea Płd. – 422 12. Hiszpania – 401 12. Indie – 1,243 13. Hong-Kong (wew., re-export) – 370 13. Hong-Kong (wew.) – 393 13. Australia – 0,920 14. Singapur – 338 14. Meksyk – 323 14. Meksyk – 0,866 15. Arabia Saudyjska – 313 15. Singapur – 319 15. Korea Płd. – 0,800 16. Meksyk – 292 16. Indie – 293 16. Holandia – 0,789 17. Hiszpania – 268 17. Rosja – 292 17. Turcja – 0,593 18. Tajwan – 256 18. Tajwan – 240 18. Indonezja – 0,514 19. ZEA – 232 19. Polska – 210 19. Szwajcaria – 0,481 20. Szwajcaria – 200 20. Turcja – 202 20. Belgia – 0,461 …29. Polska - 171 21. Australia - 200 21. Polska – 0,423 Unia Europejska – 15,9 Świat – 57,53 Źródło: WTO, CIA, The World Factbook

Najwięksi eksporterzy (2009 mld $) Najwięksi importerzy (2009 mld $) Najbogatsze państwa (PKB, bln $, 2010 PPP_ 1. Chiny– 1202 1. USA – 1605 1. USA – 14,7 2. Niemcy – 1126 2. Chiny – 1006 2. Chiny – 9,8 3. USA – 1056 3. Niemcy – 938 3. Japonia – 4,3 4. Japonia – 581 4. Francja – 560 4. Indie – 4,0 5. Holandia – 498 5. Japonia – 552 5. Niemcy – 2,9 6. Francja – 485 6. Wlk. Brytania – 482 6. Rosja – 2,2 7. Włochy – 406 7. Holandia – 445 7. Brazylia – 2,194 8. Belgia – 370 8. Włochy – 413 8. Wlk. Brytania – 2,189 9. Korea Płd. – 364 9. Belgia – 352 9. Francja – 2,160 10. Wlk. Brytania – 352 10. Kanada – 330 10. Włochy – 1,7 11. Kanada – 317 11. Korea Płd. – 323 11. Meksyk – 1,5 12. Rosja – 303 12. Hiszpania – 288 12. Korea Płd. – 1,4 13. Singapur – 270 13. Indie – 250 13. Hiszpania – 1,376 14. Meksyk – 230 14. Singapur – 246 14. Kanada – 1,335 15. Hiszpania – 219 15. Meksyk – 242 15. Indonezja – 1,033 16. Tajwan – 204 16. Rosja – 192 16. Turcja – 0,958 17. Arabia Saudyjska – 192 17. Tajwan – 174 17. Australia – 0,889 18. ZEA – 175 18. Australia – 165 18. Iran – 0,863 19. Szwajcaria – 173 19. Szwajcaria – 156 19. Tajwan - 0,807 20. Indie – 163 20. Polska – 147 20. Polska – 0,721 …27. Polska - 134 21. Austria - 143 21. Holandia - 0,680 Unia Europejska – 15,2 Świat – 74,43 Źródło: WTO, CIA, The World Factbook

  Udział Europy w Polskim eksporcie w roku 2011 wyniósł 89,6%, Azji 5,8%, Ameryki Północnej oraz Południowej 3,4%, Afryki 1% oraz Australii i Oceanii 0,3%.

Najważniejsi partnerzy handlowi Polski (eksport) Partner handlowy PKB (bln $,2009) Udział w polskim eksporcie Niemcy 3,2 26,1 Włochy 2,09 6,9 Francja 2,6 6,8 Holandia 0,789 4,2 Belgia 0,461 2,1 Hiszpania 1,4 Słowacja 0,049 2,3 Wlk. Brytania 6,4 Czechy 0,189 5,8 Węgry 0,124 2,7 Szwecja 0,397 USA 14,2 1,8 Japonia 5,0 0,2 Rosja 1,2 3,7 Ukraina 0,115 Białoruś 0,9 Chiny 4,7 1,1

Najważniejsi partnerzy handlowi Polski (2010) Partner handlowy Udział w światowym PKB (PPP) Udział w polskim handlu (suma udziału w Eks. i Imp.) Niemcy 3,0 47,71 Rosja 14,78 Włochy 2,4 11,82 Francja 2,9 11,14 Chiny 13,2 10,54 Czechy 0,35 9,6 Wlk. Brytania 8,92 Holandia 0,9 7,78 Słowacja 0,16 4,76 Belgia 0,53 4,71 Szwecja 0,46 4,7 Hiszpania 1,8 4,66 Węgry 0,25 4,51 USA 20,2 4,44 Ukraina 0,41 3,6 Austria 0,45 3,56 Korea Płd. 1,9 2,97 Litwa 0,075 1,79 Białoruś 0,17 1,52

Bliski Wschód Syria Liban Izrael Jordania

Handel Izraela z państwami azjatyckimi Import (mln $) eksport (mln $) Azja 1465 1117,3 Uzbekistan 0,1 1,3 Azerbejdżan 0,1 4,8 Indonezja 10,1 1,2 Armenia 0,1 0,4 Gruzja 23,3 1,5 Indie 200,7 211,9 Hong-Kong 119,3 308,3 Wietnam 26,9 51,8 Turkmenistan 0,0 0,0 Tajwan 65,9 55,1 Japonia 207,3 55,1 Jordania 19,6 19,2 Myanmar 0,0 0,2 Malezja 6,1 23,5 Chiny 517,5 193,2 Singapur 74,3 29,2 Sri Lanka 4,9 5,3 Filipiny 8,7 5,8 Korea Płd. 142,1 89,5 Kazachstan 0,0 2,7 Tajlandia 35,0 50,6 Inne 3,4 6,3   Egipt 4,3 36,9

Co wpływa na model grawitacyjny? Odległość między państwami (zwiększenie odległości o 1% zmniejsza rozmiary handlu o 0,7% do 1%) Dogodne położenie geograficzne (położenie tranzytowe, dostęp do morza, porty, infrastruktura) Podobieństwa i różnice kulturowe oraz językowe Polityka handlowa (środki taryfowe, parataryfowe i pozataryfowe) Przynależność do organizacji (swh, uc) Wspólna waluta Stosunki polityczne