Projekt Silnik spalinowy 2-suwowy i 4-suwowy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Elementy kinetycznej teorii gazów i termodynamiki
Advertisements

Silnik spalinowy czterosuwowy; cykl Otta Idealny i realny cykl Otta
Wykład Mikroskopowa interpretacja entropii
Cykl przemian termodynamicznych
N-okresowy silnik spalinowy z tłokiem obrotowym
Napędy hydrauliczne.
I ich znaczenie dla naszego środowiska
Silnik czterosuwowy (cykl Otto).
WYNALZAKI XIX WIEKU.
Silniki spalinowe Co to jest silnik spalinowy
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Kinematyka.
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Dynamika procesów cieplnych
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Dynamika procesów cieplnych
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Układy i procesy termodynamiczne
PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA
-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
HISTORIA MOTORYZACJII
Rodzaje silników wady i zalety
WYKŁAD 11 POMPY I UKŁADY POMPOWE.
Prezentacja multimedialna
Opiekun uczniów: mgr Dorota Ciałowicz
Budowa i działanie motoroweru
Budowa i zasada działania silnika elektrycznego
Budowa samochodu Przygotowała: Regina Wasilewska (nauczyciel techniki)
T48 Sprężarki wirowe..
Subaru Technical Training
Turbosprężarka STi & System AVCS
Turbosprężarka STi & System AVCS
Zasada zachowania energii mechanicznej.
James Watt i historia silnika parowego
II zasad termodynamiki
Wynalazek który odmienił życie
Silniki. Silniki Silnik 2t Silnik dwusuwowy jest to silnik spalinowy, w którym cały obieg pracy (w tym suw pracy) następuje co drugi suw (przemieszczenie.
Budowa i zasada działania silnika dwu - i czterosuwowego
WYNALZAKI XIX WIEKU 1.
Kinetyczna teoria gazów
1. Układy pneumatyczne..
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
MASZYNY ENERGETYCZNE NOWOCZESNE KADRY DLA NOWOCZESNEJ ENERGETYKI
Janusz KOTOWICZ, Aleksander SOBOLEWSKI, Łukasz BARTELA,
Inne cykle termodynamiczne
Druga zasada termodynamiki
Jagoda Bałamącek kl. VI c
Zasady budowy układu hydraulicznego
Budowa układu hydraulicznego
Układ smarowania (olejenia)
Układ rozrządu.
Zasadnicze zespoły i układy silnika.
Pompy Napędzane Pneumatycznie
Wynalazcy, którzy zrewolucjonizowali świat w dziedzinie motoryzacji.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI
Termodynamiczne podstawy działania silników spalinowych.
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie
ROZWÓJ MOTORYZACJI.
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 2: Ogólna budowa.
SILNIK CZTEROSUWOWY.
Mechanika układu korbowego
Silniki odrzutowe.
Silnik Stirlinga.
Pompy Pompą nazywamy maszynę energetyczną przeznaczoną do przenoszenia
Druga zasada termodynamiki praca ciepło – T = const? ciepło praca – T = const? Druga zasada termodynamiki stwierdza, że nie możemy zamienić ciepła na pracę.
Maszyna Parowa.
zasada działania opracował E. Kania
Amortyzator.
Historia samochodów na przestrzeni wieków
Aparat Zapłonowy.
Eksploatacja lotniczych silników tłokowych wg stanu technicznego
MOTORYZACJA. SUZUKI GSX 1000r Silnik rzędowy Układ i liczba cylindrów rzędowy, cylindrów: 4 Średnica cylindra 74,5 mm Skok tloka 57,3 mm Pojemność skokowa.
Kompleksowa Obsługa Pojazdu
Zapis prezentacji:

Projekt Silnik spalinowy 2-suwowy i 4-suwowy Rok szkolny 2010/2011

BUDOWA SILNIKA CZTERO SUWOWEGO

1. WPROWADZENIE Silnik czterosuwowy, nazywany również tak czterosuwem albo czterotaktem, to tłokowy silnik spalinowy, gdzie pełny cykl pracy zachodzi podczas czterech występujących po sobie suwów tłoka: suwu ssania (tłok przesuwa się w kierunku położenia - DMP, a przez otwarty zawór ssania zasysana jest mieszanina), suwu sprężania (przy zamkniętych zaworach tłok rozpoczyna ruch w kierunku górnego martwego położenia - GMP, sprężając wypełniającą cylinder mieszaninę), suwu pracy (gdy tłok znajdzie się niedaleko GMP, nastąpi zapłon mieszaniny, a w rezultacie wzrost ciśnienia nad tłokiem, który, naciskany przez gazy, przemieszcza się w kierunku DMP - rozprężające się spaliny wykonują pracę) i suwu wydechu (przy otwartym zaworze wydechu tłok, przesuwa się w kierunku GMP, wypycha spaliny z cylindra). Dzieje silnika zapoczątkował Christian Huygens, w momencie utworzenia maszyny która mogła pompować wodę do ogródków królewskich. Podstawowe części czterosuwu to: korpus zamknięty od dołu miską olejową, cylindry, gdzie pracują tłoki, wał korbowy oraz korbowody, głowica uzbrojona w zawory (ssące oraz wydechowe), wałek rozrządu i dwa kolektory (ssącego oraz wydechowego).

2. WSTĘP 99 procent wszelkich silników na całym świecie działa według zasady czterotaktu - zarówno benzynowych, oraz wysokoprężnych. Tak na prawdę to jego nazwa nie jest do końca poprawna, ponieważ taktów jest pięć... A może to my nie potrafimy i nie wiemy, jak je policzyć?

3. DEFINICJE Silnik - jest to urządzenie, które przetwarza ciepło, energię elektryczną albo mechaniczną na pracę o formie dogodnej do napędzania maszyn oraz przyrządów przemysłowych (np. prądnic elektrycznych, obrabiarek, pomp, dźwignic), rolniczych (np. kombajnów, młynów) albo komunikacyjnych (np. samochodów, samolotów, statków). Silnik spalinowy - jest to silnik o spalaniu wewnętrznym, czyli takim w środku którego spala się paliwo, które dostarcza energię cieplną. Energia cieplna jest w silniku zamieniona na mechaniczną. Silnik spalinowy tłokowy - czyli silnik cieplny o spalaniu wewn., gdzie w ruch tłoka jest spowodowany ciśnieniem spalin, które powstają przez spalanie mieszaniny palnej (paliwowo-powietrznej) w środku cylindra silnika Silnik czterosuwowy - tłokowy silnik spalinowy, nazywany także mianem czterotaktu i czterosuwu. cały cykl pracy zachodzi podczas czterech będących po sobie suwów tłoka. Dolny martwy punkt (DMP) - nazywany jest także zwrotem wewnętrznym tłoka. Jest to najdalsze ułożenie "dolne" tłoka w jego przesuwie w cylindrze w kierunku wału korbowego. Odstęp między tłokiem a głowicą silnika jest tu największy. Górny martwy punkt (GMP) - Punkt, gdzie tłok uzyska najwyższe ułożenie w cylindrze. Z czasem stosowana jest nazwa zewnętrznego zwrotnego punktu, ponieważ w pewnych nowych silnikach tłok nie przemieszcza się do góry.  

4. DZIEJE TWORZENIA SILNIKA CZTEROSUWOWEGO Dzieje silnika czterosuwowego mają swój początek w 1673 roku, wtedy to nadworny uczony króla Ludwika szesnastego Christian Huygens inteligentny fizyk oraz matematyk, który pochodził z Holandii zbudował urządzenie, które miało pompować wodę do ogródków królewskich. Zapalał on proch strzelniczy w cylindrze, natomiast gazy, które powstawały na skutek eksplozji przemieszczały do góry tłok ulokowany w cylindrze. System zadziałał jedynie raz, ponieważ później już nie było w cylindrze prochu. Ale ten pierwszy ruch tłoka, który wedle wszystkich zasad budowy silnika zwać trzeba suwem pracy, stanowił najistotniejszy krok w kierunku utworzenia maszyny spalinowej. Była to podstawa do silnika spalania wewnętrznego.W XIX wieku kilka wynalazców próbowało utworzyć nowy silnik silnika. W 1862 roku udało się zdefiniować pracę takiej maszyny Alphonsowi Beau de Rochasowi. W 9 lat później Reitchmann utworzył prototyp silnika, który opierał się na koncepcji Rochasa. W roku 1876 niemiecki konstruktor oraz przemysłowiec Nicolaus August Otto razem ze swoim rodakiem inżynierem, wynalazcą oraz przemysłowcem Eugenem Langenem zbudowali gazowy silnik czterosuwowy. Rok później Otto opatentował go, ale po dowiedzeniu się o prototypie Reitchmanna w 1887 Niemcowi odebrano patent na silnik czterosuwowy.

5. DZIAŁANIE SILNIKA Zasada czterech suwów funkcjonalnych silnika jest aktualnie na całym świecie uważana za najbardziej użyteczną. Ssanie-sprężanie-zapłon-praca-wydech. Tak, ale czy to nie jest pięć taktów? Zgadza się, ale silnik zwany jest czterosuwowym, gdyż w jego działaniu ważne są suwy, zatem te elementy działania, gdzie następuje przesuwanie tłoka. A zapłon to tylko ułamek sekundy, gdzie zostaje zapalona mieszanina paliwowo-powietrzna, która znajduje się w komorze spalania.

5.1. SSANIE Zawór ssący jest otwarty, tłok przesuwa się w kierunku dolnego martwego punktu (DMP), produkującego w środku cylindra podciśnienie. Dzięki temu z kanału dolotowego, który znajduje się za zamykającym go zaworem ssącym, wciągnięta zostaje z gaźnika (albo układu wtryskowego oraz kanałów powietrznych) mieszanina paliwowo-powietrzna. Ląduje on do środka cylindra, miedzy denko tłoka a głowicę cylindra. Kiedy tylko tłok przekroczy DMP, zawór ssący zostaje zamknięty.

5.2. SPRĘŻANIE Tłok przemieszcza się w górę cylindra, ściska (zatem sprężając) mieszaninę paliwowo-powietrzną. Sprężanie dochodzi pod dużym ciśnieniem, do (na ogół) mniej więcej jednej dziesiątej początkowej

BUDOWA SILNIKA 2 SUWOWEGO

ZASADA SILNIKA 2 SUWOWEGO Zaletą silników dwusuwowych jest ich prosta budowa, ogromna równomierność biegu oraz teoretycznie dwukrotnie większa moc w porównaniu z silnikami czterosuwowymi o takich samych wymiarach cylindra, prędkości obrotowej czy ciśnieniu w cylindrze.  Praktycznie na ogół zysk na mocy jest rzędu tylko 50-70% , wynika to ze zmniejszenia objętości skokowej cylindra przez szczeliny a także z powodu niemożności całkowitego przepłukania cylindra oraz usunięcia z niego spalin.  Sprawność silników dwusuwowych jest dużo mniejsza niż czterosuwowych, ponieważ ogromna część nie spalonej mieszaniny uchodzi przez szczelinę wylotową w trakcie przepłukiwania cylindra. W dużych silnikach dwusuwowych w miejsce sprężania w komorze korbowej używa się oddzielną dmuchawę tłokową albo wirową napędzaną przez wał korbowy silnika. Wykres indykatorowy posiada tylko i wyłącznie pracę wewnętrzną, nie bierze on pod uwagę pracy sprężarki oraz dmuchawy ładującej (lub pracy straconej na początku sprężania w komorze korbowej). Naturalnie wykresy obu pól trzeba zrobić z zachowaniem takich samych podziałek.