Lektury w podstawie programowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
REPETYTORIUM MATURALNE
Advertisements

Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Sławomir Jacek Żurek Nowa podstawa programowa do języka polskiego
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Kształtowanie kompetencji czytelniczych można podzielić na trzy fazy:
Tekst w centrum uwagi na każdej lekcji
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Literatura współczesna w szkole ponadgimnazjalnej.
Podstawa Programowa Języka Polskiego Liceum profilowane
Zanim wybierzesz program nauczania
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Powieści fantastyczne oraz fantasy
Nowa podstawa programowa
Biblioteka Zespołu Szkół nr 1 w Nidzicy
Literacki i pozaliteracki Tekst kultury na lekcjach języka polskiego
„Zainteresowania naszych rówieśników”.
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
  Adam Mickiewicz patron naszej szkoły.
Idea i założenia w Młodej Polsce
Lekcja dla III klasy gimnazjum
HENRYK SIENKIEWICZ- OBYWATEL ŚWIATA I EUROPY
MAJÓWKA Z SIENKIEWICZEM
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Między nami czytelnikami
II ETAP EDUKACYJNY: KLASY IV-VI JĘZYK POLSKI
Czytelnictwo klas IV – VI Szkoły Podstawowej Zespołu szkół im. St
Prezentacja poświęcona życiu Williama Shakespeare’a i Jego twórczości
POLSKI TEATR WE LWOWIE 55-lecie.
Polscy nobliści w dziedzinie literatury
TEST POWTÓRZENIOWY EPIKA.
Kto to powiedział?.
POLSKA LITERATURA.
Polscy nobliści.
Adam Mickiewicz i Johann Wolfgang Goethe – wielcy romantycy
Przyczyny wprowadzenia reformy - stara i nowa podstawa programowa.
GIMNAZJUM Człowiek zdobywa wiedzę przede wszystkim poprzez język. Nauczanie języka ojczystego tworzy fundament ogólnego rozwoju ucznia, jest pomocą w kształtowaniu.
Ogólnopolska konferencja „Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego. Język polski” Lublin, 6-7 listopada 2008 r.
JEDLIŃSKI GRANT EDUKACYJNY – EDYCJA II PROJEKT „BOHATEROWIE MOICH KSIĄŻEK NA EKRANIE” Miejska Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju.
Polskie Stronnictwo Ludowe Listy kandydatów na posłów i senatorów 29 sierpnia 2015 r.
Kultura i gospodarka II Rzeczpospolitej
Projekt badawczy uczniów klasy 3d III LO w Poznaniu Realizacja: Paulina Dominiak, Magdalena Michalak, Natalia Świątek.
Polscy Nobliści.
Literatura (lektury) w polskich bibliotekach cyfrowych Opracowanie: Alicja Bortel.
Polscy laureaci literackiej Nagrody Nobla
Czy i jaki wpływ na literaturę i jej twórców mają wydarzenia historyczne?
To okropne, ale wszyscy w pewnym sensie jesteśmy samotni. William Wharton.
Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
Oto prezentacja kilku z polskich przedstawicieli tej epoki:
EDUKACJA TEATRALNA W II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM
WYKAZ LEKTUR OBOWIAZUJĄCYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. WŁ. BRONIEWSKIEGO WE WŁODOWICACH.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych
Henryk Sienkiewicz.
pierwsza międzynarodowa nagroda
Projekt gimnazjalny „Mądra szkoła czyta dzieciom”
Temat: Polska kultura i literatura po powstaniu styczniowym.
Oliwia Buczkowska kl. 6B SP 202 Warszawa
Życie i twórczość Henryka Sienkiewicza
Autorzy: Krzysztof Kapcia i Dominik Janik
NAJSŁAWNIEJSI POLSCY PISARZE I POECI
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY ROK SZKOLNY 2018/2019
Egzamin ósmoklasisty.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Informacje ogólne o egzaminie
WIELKI MARATON CZYTELNICZY 2018/2019
Zapis prezentacji:

Lektury w podstawie programowej Opracowali: Mariola Kowalczyk, Jadwiga Pulkowska, Marian Krakowski

KANON Stan zatwierdzenia przez czas wartości wybitnych i niezbędnych do tego, by w jakiejś społeczności zachodziła komunikacja(...), żebyśmy mogli pogadać choćby z samym sobą (Piotr Śliwiński, Kanon. Hipoteza konieczna )

PODSTAWA PROGRAMOWA - HISTORIA ZMIAN Rozporządzenie MENiS z dn. 26 lutego 2002 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2002r. Nr51.poz.458) Rozporządzenie MENiS z dn. 30 listopada 2006 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2006r. Nr228.poz.1669) Rozporządzenie MEN z dn. 23 sierpnia 2007 zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2007r. Nr157.poz.1100) Rozporządzenie MEN z dn. 29 sierpnia 2008 zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2008r.) Rozporządzenie MEN z dn. 23 grudnia 2008 ( Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz.17 )

Nowa podstawa programowa Nowa podstawa programowa. Zmiany z 23 XII 2008roku, które będą obowiązywały od 1 września 2009 roku w przedszkolach, pierwszych klasach szkoły podstawowej i gimnazjum. W szkołach ponadgimnazjalnych wejdą w życie 1 września 2012 roku.

Struktura nowej podstawy programowej Cele kształcenia - wymagania ogólne Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji Analiza i interpretacja tekstów kultury Tworzenie wypowiedzi Treści nauczania i umiejętności – wymagania szczegółowe Zadania szkoły. Uwagi o realizacji

Podstawa programowa to zapis tego, czego państwo zobowiązuje się nauczyć przeciętnie uzdolnionego ucznia. Koordynatorem prac w zespole humanistycznym jest prof. KUL Sławomir Jacek Żurek. Wśród autorów zajmujących się językiem polskim są: dr Witold Bobiński, prof. Ewa Jaskółowa, mgr Małgorzata Burzyńska – Kupisz, dr Grażyna Tomaszewska, prof.Jerzy Bartmiński.

Jednym z najważniejszych zadań szkoły jest kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacenie zakresu słownictwa uczniów. Wypełnienie tego zadania należy do obowiązków każdego nauczyciela.

Szkoła podstawowa – klasy IV-VI Szkoła podstawowa – klasy IV-VI. Teksty poznawane w całości -nie mniej niż 4 pozycje książkowe w roku: Frances Hodgson Burnett Tajemniczy ogród; Jan Brzechwa Akademia Pana Kleksa; Carlo Collodi Pinokio; Roald Dahl Charlie i fabryka czekolady; Antonina Domańska Historia żółtej ciżemki, Irena Jurgielewiczowa Ten obcy; Stanisław Lem Bajki robotów; Clive Staples Lewis Lew, Czarownica i stara szafa; Astrid Lindgren Bracia Lwie Serce; Kornel Makuszyński Szatan z siódmej klasy; Aleksander Minkowski Dolina Światła; Ferenc Molnár Chłopcy z Placu Broni; Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza; Edmund Niziurski – wybrana powieść (np. Niewiarygodne przygody Marka Piegusa, Sposób na Alcybiadesa); Joanna Olech Dynastia Miziołków;

Szkoła podstawowa – ciąg dalszy: Joanna Onichimowska – wybrana powieść (np. Duch starej kamienicy, Daleki rejs); René Goscinny, Jean-Jacques Sempé Mikołajek (wybór opowiadań z dowolnego tomu); Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy; Alfred Szklarski – wybrana powieść (np. Tomek w krainie kangurów); Dorota Terakowska Władca Lewawu; Mark Twain Przygody Tomka Sawyera; John Ronald Reuel Tolkien Hobbit, czyli tam i z powrotem; Juliusz Verne W 80 dni dookoła świata; Moony Witcher Dziewczynka z szóstego księżyca; wybór mitów greckich, baśnii legend; wybór kolęd; wybór pieśni patriotycznych; wybór poezji, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i widowisko teatralne z repertuaru.

Gimnazjum - nie można pominąć autorów i utworów oznaczonych gwiazdką: *J. Kochanowski – wybrane fraszki, Treny (V,VII,VIII) *I. Krasicki – wybrane bajki Aleksander Fredro * Zemsta A. Mickiewicz - *Dziady cz. II *H. Sienkiewicz – wybrana powieść historyczna (Quo vadis, Krzyżacy lub Potop

Gimnazjum. Teksty poznawane w całości - nie mniej niż 5 pozycji książkowych w roku. Nie można pominąć autorów i utworów oznaczonych gwiazdką: *Jan Kochanowski – wybrane fraszki, Treny (V, VII, VIII); William Szekspir Romeo i Julia; Molier Świętoszek lub Skąpiec; *Ignacy Krasicki – wybrane bajki; Aleksander Fredro *Zemsta; Adam Mickiewicz – wybrana ballada, *Dziady cz. II, Reduta Ordona; Bolesław Prus lub Eliza Orzeszkowa – wybrana nowela; *Henryk Sienkiewicz – wybrana powieść historyczna (np. Quo vadis, Krzyżacy, Potop); wybrane wiersze następujących poetów XX wieku: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Kazimierz Wierzyński, Julian Tuwim, Czesław Miłosz, ks. JanTwardowski, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert; Aleksander Kamiński Kamienie na szaniec lub Arkady Fiedler Dywizjon 303; utwór podejmujący problematykę Holokaustu, np. wybrane opowiadanie Idy Fink; Konstanty Ildefons Gałczyński – wybrane utwory; Stanisław Lem – wybrane opowiadanie;

Teksty kultury w gimnazjum – ciąg dalszy: Sławomir Mrożek – wybrane opowiadanie; Antoine de Saint Exupéry Mały Książę; wybrana powieść przygodowa; wybrana młodzieżowa powieść obyczajowa (np. Małgorzaty Musierowicz, Doroty Terakowskiej lub innych współczesnych autorów podejmujących problematykę dojrzewania); wybrany utwór fantasy (np. Ursuli Le Guin, Johna Ronalda Reuela Tolkiena, Andrzeja Sapkowskiego); wybrany utwór detektywistyczny (np. Arthura Conan Doyle'a lub Agaty Christie); wybrane opowiadanie z literatury światowej XX wieku (inne niż wskazane wyżej); wybrana powieść współczesna z literatury polskiej i światowej (inna niż wskazana wyżej); inne pozycje książkowe wskazane przez nauczyciela lub zaproponowane przez uczniów (przynajmniej jedna rocznie).

Lektury w szkole ponadgimnazjalnej Lektury w szkole ponadgimnazjalnej. Nie można pominąć wymienionych poniżej pozycji: *Bogurodzica *J. Kochanowski – wybrane pieśni, treny (inne niż w gimnazjum) i psalm A. Mickiewicz – *Dziadów część III, *Pan Tadeusz; B. Prus – *Lalka; St. Wyspiański – *Wesele *B. Schulz – wybrane opowiadanie W. Gombrowicz – *Ferdydurke (w całości lub we fragmencie)

Teksty kultury w szkole ponadgimnazjalnej Teksty kultury w szkole ponadgimnazjalnej. Nie mniej niż 13 pozycji książkowych w ciągu 3 lub 4 lat cyklu nauczania oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości. Zakres podstawowy: Sofokles Antygona lub Król Edyp (wersja literacka lub spektakl teatralny);* Bogurodzica; Lament świętokrzyski; *Jan Kochanowski – wybrane pieśni, treny (inne niż w gimnazjum) i psalm; Mikołaj Sęp Szarzyński – wybrane sonety; William Szekspir Makbet lub Hamlet; Adam Mickiewicz – wybrane sonety i inne wiersze (w tym Romantyczność), *Dziadów część III, *Pan Tadeusz; Juliusz Słowacki – wybrane wiersze; Cyprian Norwid – wybrane wiersze; Bolesław Prus *Lalka;

Teksty kultury. Zakres podstawowy – ciąg dalszy: Fiodor Dostojewski – wybrany utwór, np.Zbrodnia i kara, Łagodna; Joseph Conrad Jądro ciemności; Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Leopold Staff – wybrane wiersze; Stanisław Wyspiański *Wesele; Władysław Stanisław Reymont Chłopi (tom I – Jesień); Stefan Żeromski – wybrany utwór (Ludzie bezdomni, Wierna rzeka, Echa leśne lub Przedwiośnie); Bolesław Leśmian, Julian Tuwim, Jan Lechoń, Julian Przyboś, Józef Czechowicz, Konstanty Ildefons Gałczyński – wybrane wiersze; Jarosław Iwaszkiewicz – wybrane opowiadanie; *Bruno Schulz – wybrane opowiadanie; Tadeusz Borowski – wybrane opowiadanie;

Teksty kultury. Zakres podstawowy – ciąg dalszy: Krzysztof Kamil Baczyński, Tadeusz Różewicz, Czesław Miłosz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, Ewa Lipska, Adam Zagajewski, Stanisław Barańczak – wybrane wiersze; Miron Białoszewski – wybrane utwory; wybrany dramat dwudziestowieczny z literatury polskiej (np. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Sławomira Mrożka lub Tadeusza Różewicza); wybrana powieść polska z XX lub XXI w. (np. Marii Kuncewiczowej Cudzoziemka, Zofii Nałkowskiej Granica, Józefa Mackiewicza Droga donikąd, Stanisława Lema Solaris, Juliana Stryjkowskiego Austeria, Tadeusza Konwickiego Kronika wypadków miłosnych);

Teksty kultury. Zakres podstawowy – ciąg dalszy: wybrana powieść światowa z XX lub XXI w. (np. Franza Kafki Proces, Alberta Camusa Dżuma, George’a Orwella Rok 1984, Isaaca Bashevisa Singera Sztukmistrz z Lublina, Gabriela Garcii Marqueza Sto lat samotności, Umberto Eco Imię róży)

Teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do nauczyciela). Zakres podstawowy – ciąg dalszy: wybór mitów: Dzieje Tristana i Izoldy; Miguel Cervantes Don Kichote; Jan Chryzostom Pasek Pamiętniki; Ignacy Krasicki – wybrana satyra lub Monachomachia; Adam Mickiewicz Dziady część IV; Juliusz Słowacki Kordian; Witold Gombrowicz *Ferdydurke; Irit Amiel – wybrane opowiadanie z tomu Osmaleni lub Hanna Krall Zdążyć przed Panem Bogiem; Gustaw Herling-Grudziński Inny świat; Ryszard Kapuściński Podróże z Herodotem; Biblia (wybrane psalmy, fragmenty: Pieśni nad Pieśniami, Księgi Hioba, Apokalipsy św. Jana);  Inne wybrane filmy z twórczości polskich reżyserów (np. Krzysztofa Kieślowskiego, Andrzeja Munka, Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego); homilia Jana Pawła II wygłoszona 2 czerwca 1979 roku w Warszawie na Placu Zwycięstwa (Piłsudskiego) – nagranie telewizyjne.

Teksty kultury poznawane w całości. Poziom rozszerzony. Teksty określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: Horacy – wybrane liryki; Jan Kochanowski Treny (jako cykl poetycki); poezja barokowa (np. Daniel Naborowski, Jan Andrzej Morsztyn); wybrany wiersz z romantycznej poezji europejskiej; Juliusz Słowacki Kordian lub Fantazy; Zygmunt Krasiński Nie-Boska Komedia; realistyczna lub naturalistyczna powieść europejska (np. Honoriusz Balzak Ojciec Goriot, Emil Zola Nana lub Gustaw Flaubert Pani Bovary); Stanisław Ignacy Witkiewicz Szewcy;

Teksty kultury poznawane w całości. Poziom rozszerzony – ciąg dalszy: Gustaw Herling-Grudziński – wybrane opowiadanie; Michaił Bułhakow Mistrz i Małgorzata; wybrana powieść lub zbiór opowiadań z XX lub XXI w. (np. Marii Dąbrowskiej, Zofii Nałkowskiej, Marii Kuncewiczowej, Józefa Wittlina, Józefa Mackiewicza, Juliana Stryjkowskiego, Andrzeja Kuśniewicza, Tadeusza Konwickiego, Stanisława Lema, Wiesława Myśliwskiego, Marka Nowakowskiego, Jerzego Pilcha, Olgi Tokarczuk, Stefana Chwina, Pawła Huellego);

Teksty kultury poznawane w całości. Poziom rozszerzony – ciąg dalszy: wybrana powieść (lub zbiory opowiadań) dwudziestowiecznych autorów z literatury światowej (np. Franza Kafki, Thomasa Manna, Vladimira Nabokova, Alberta Camusa, Isaaca Bashevisa Singera, Johna Steinbecka, Kurta Vonneguta, Gabriela Garcii Marqueza, Günthera Grassa, Umberto Eco, Milana Kundery);   wybrane wiersze dwudziestowiecznych poetów polskich (innych niż wymienieni na poziomie podstawowym).

Teksty określone dla zakresu podstawowego, Teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do nauczyciela). Zakres rozszerzony. Teksty określone dla zakresu podstawowego, a ponadto: wybrany esej Mieczysława Jastruna lub Zygmunta Kubiaka poświęcony kulturze antycznej; Dante Alighieri Boska komedia; Johann Wolfgang Goethe Faust; Czesław Miłosz – wybrany esej; Zbigniew Herbert – wybrany esej; inny esej autora polskiego (np. Kazimierza Wyki, Jana Błońskiego, Marii Janion, Leszka Kołakowskiego, ks. Józefa Tischnera, Jarosława Rymkiewicza, Jerzego Stempowskiego); wybrany reportaż autora polskiego (np. Ryszarda Kapuścińskiego, Krzysztofa Kąkolewskiego, Hanny Krall, Henryka Grynberga);

stała lektura gazety codziennej, tygodnika opinii, Teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do nauczyciela). Zakres rozszerzony- ciąg dalszy: dziennik (np. Marii Dąbrowskiej, Zofii Nałkowskiej, Jarosława Iwaszkiewicza, Witolda Gombrowicza); Jan Paweł II Tryptyk Rzymski; Biblia (fragmenty Starego i Nowego Testamentu jako konteksty interpretacyjne dla lektury dzieł z innych epok). Inne: jak dla zakresu podstawowego, a ponadto: wybrane filmy z klasyki kinematografii światowej (np. Ingmara Bergmana, Charlesa Chaplina, Federico Felliniego, Akiry Kurosawy, Andrieja Tarkowskiego, Orsona Wellesa); spektakle teatralne (w tym Teatru TV) – przynajmniej jeden w roku; stała lektura gazety codziennej, tygodnika opinii, miesięcznika i kwartalnika