„Jak zmieniały się samochody od powstania do dziś.”
Koordynator projektu: Andrzej Sulowski Opiekun projektu: Mariusz Sapalski Grupa projektowa: Brzozowski Jacek Grzybowski Piotr Ostrowska Marcelina Serwata Natalia Zięba Mikołaj Żelazko Maciej
Słowo samochód utrwaliło się w języku polskim jeszcze w czasach II Rzeczypospolitej, kiedy to zostało wybrane, w drodze konkursu, na słowo określające automobil. Termin samochód pochodzi od słów sam i chód, a więc określa pojazd samodzielnie się poruszający, czyli z własnym napędem. Spośród innych, branych pod uwagę słów, można wspomnieć określenie samojedź.
HISTORIA SAMOCHODU
Około 4000 lat p. n. e. wynaleziono koło Około 4000 lat p.n.e. wynaleziono koło. Od tego czasu, człowiek używał pojazdów kołowych napędzanych siłą zwierząt do różnych celów. Pierwsze pisemne wzmianki o samochodzie pochodzą z 215 roku p.n.e., a spisane zostały przez Herona z Aleksandrii. W roku 1472 Robert Valturio przedstawił opis maszyny wojennej do której napędu wykorzystywany był wiatr na tej samej zasadzie działania co w wiatrakach.
W 1600 Simon Stevin, holenderski matematyk zbudował żaglowiec na kołach, tzw. żaglowóz. Wykonał go na zamówienie księcia Maurycego Orańskiego. Żaglowóz składał się z długiego czterokołowego podwozia, centralnie osadzonego masztu żaglowego i małego masztu pomocniczego. Kierowanie pojazdem odbywało się za pomocą tylnej osi. Mógł pomieścić około 28 osób. Podobno na twardych piaszczystych plażach Holandii osiągał szybkość 15 mil, czyli około 24 km/h.
Żaglowóz Simona Stevina
Nad pojazdami napędzanymi parą myślano już w XVII wieku Nad pojazdami napędzanymi parą myślano już w XVII wieku. W 1678 roku Ferdinand Verbiest miał zademonstrować taki pojazd cesarzowi chińskiemu, jednak nie ma na to żadnych dowodów. Dlatego za pierwszego konstruktora – wynalazcę pojazdu mechanicznego – uznaje się Francuza o nazwisku Nicolas-Joseph Cugnot, który zaprezentował swoje pionierskie dzieło napędzane silnikiem parowym w roku 1769.
Pojazd Ferdynanda Verbiesta
Pierwsze pojazdy napędzane parą (lata 1769-1830)
Ciągnik Nicolasa-Josepha Cugnot'a
Powóz parowy
Lokomotywa Trevithicka
Rakieta Stephensona
Lokomotywa Johna Blenkinsopa z 1812
Pojazd Lenoira z 1860
Pojazd Siegfrieda Marcusa z 1889
Ford T
PODZIAŁ POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Samochody osobowe Samochody luksusowe Samochody sportowe Samochody sportowo-użytkowe Samochody miejskie
Samochody kempingowe
SAMOCHODY TERENOWE
SAMOCHODY DOSTAWCZE I CIĘŻAROWE Ciężarowe samochody dostawcze Ciężarowe samochody terenowe
Ciągniki siodłowe Ciągniki balastowe
AUTOBUSY Samochody opancerzone Samochody pożarnicze
SAMOCHODY SPECJALNE Żurawie samochodowe Ambulanse Śmieciarki Samochody asenizacyjne
Zamiatarki Pługopiaskarki Samochody mogące poruszać się także po torach kolejowych
Elementy budowy samochodu
Samochody polskiej konstrukcji osobowe: Mikrus • Syrena • Leopard• Elipsa dostawcze: Żuk• Nysa •Tarpan • Lublin terenowe: Honker ciężarowe: Star • Jelcz autobusy: Autosan • Osinobus • Jelcz • Solaris • Solbus • Boomerang samochody pancerne: • Ursus • Kubuś • Ford FT-B • Dzik • Tur prototypy: Cyklonetka • Star Jot 55 • Meduza • Syrena laminat• Syrena 110 • Warszawa 210 • FSO Ogar • FSM Beskid • Wars• Pionier
KONIEC. DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ