Obecna sytuacja wychowawcza w gimnazjum
Wysoka absencja uczniów 2 przypadki bardzo wysokiej absencji (ponad 100 godzin) 20 przypadków absencji wysokiej (ponad 70 godzin)
Duża liczba uczniów z ocenami niedostatecznymi na semestr w roku 2006/07 66 ocen niedostatecznych w roku 2007/08 110 ocen niedostatecznych
Agresja wśród uczniów 10 przypadków w mijającym semestrze (w tym : agresja słowna – przezywanie, zastraszanie, nękanie psychiczne)
Agresja uczniów wobec pracowników szkoły i innych dorosłych 1 przypadek (z udziałem 5 uczniów) – zastraszanie 1 (10 uczniów) – agresja słowna (wulgaryzmy) 1 (1 uczeń) – obsikanie samochodu 1 (4) – agresja słowna, chamskie zachowanie
Ucieczki z domu rodzinnego odnotowano 2 przypadki
Młodociane ciąże 2 absolwentki z roku ubiegłego 1 uczennica klasy II w roku szkolnym 2005/06
Cyberprzemoc nie stwierdzono przypadków w bieżącym roku szkolnym 3 przypadki w minionym roku
Eurosieroctwo 15 przypadków (dane szacunkowe)
Sięganie po używki 15 przypadków rozpoznanych (na podstawie sygnałów ze środowiska) nie odnotowano przypadków sięgania po używki na terenie szkoły w bieżącym roku szkolnym
Dewastacja mienia szkolnego 5 przypadków (zniszczenie drzwi wejściowych, uszkodzenie zaworu przy kaloryferze, wymontowanie włączników światła)
Problemy natury psychicznej (bulimia, anoreksja, fobie szkolne, depresja, samookaleczenia) 4 przypadki (fobie szkolne, samookaleczenia)
Propozycje poprawy sytuacji i wnioski Konieczność powołania międzyszkolnych zespołów wychowawczych i przedmiotowych w celu lepszej i dostatecznie wczesnej diagnozy dziecka, monitorowania przebiegu jego szkolnej kariery oraz w celu wymiany doświadczeń między pracownikami placówek. Potrzeba wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych ze strony specjalistów (psycholodzy, terapeuci, logopedzi, radcy prawni). Potrzeba utworzenia filii poradni specjalistycznej, która będzie wspomagać placówki z terenu gminy (przyspieszenie procesu diagnozy, terapie, warsztaty, specjalistyczna grupa wsparcia dla uczniów, rodziców i nauczycieli, wyjazdowe punkty konsultacyjne i terapeutyczne)
Propozycje poprawy sytuacji i wnioski 4. Kończą się środki oddziaływania wychowawczego ze strony szkoły – konieczne jest wsparcie specjalistów, instytucji „wspomagających” oraz organów państwowych. Przy wzroście bezrobocia oraz nasilaniu się problemu eurosieroctwa pojedyncze placówki nie będą w stanie zapanować nad nasilającymi się problemami natury wychowawczej. Niepodejmowanie wspólnych działań może doprowadzić do niewydolności i załamania systemu wychowawczego. Podjęcie wspólnych działań daje szansę na normalność zachowania i życiowej zaradności naszych dzieci.