Znaczenie i kompozycja koloru Podstawy grafiki komputerowej Znaczenie i kompozycja koloru WYKŁAD 1C „Dobrze dobrane kolory nadają scenie odpowiedni nastrój i wiążą ją w kompozycyjną całość. Źle dobrany kolor rozbija scenę, nadaje jej wygląd nieskładny i sztuczny”
Koło barw Temperatura koloru zależy od przeważającego w nim odcienia z koła barw. Kolory ciepłe zawierają więcej żółtego (Y) lub czerwonego (R), kolory zimne więcej niebieskiego.
1. Kolory ciepłe Są agresywne i przyciągają uwagę (najsilniej czerwony i pomarańczowy). Czerwony symbolizuje życie, pasję. Pomarańczowy jest kolorem radości i rześkości. Żółty oznacza ciepło i żywotność. Firma A Firma B
2. Kolory zimne - Dają poczucie spokoju i świeżości. Niebieski daje poczucie chłodu, spokoju. Zielony oznacza wzrost, wiosnę.
3. Odległość, objętość, ciężar Obiekty w kolorach ciepłych wydają się większe i bliższe. Obiekty w kolorach zimnych wydają się mniejsze i odleglejsze. Czerwony i czarny zwiększają wrażenie ciężaru i ciepła, niebieski i biały - zmniejszają. Czarny zmniejsza wrażenie objętości, biały - zwiększa.
4. Kolory dopełniające (uzupełniające) - Leżą naprzeciwko siebie w kole barw. Użyte obok siebie nawzajem się „uwypuklają” tworząc silny kontrast przyciągający wzrok. Niepożądane są wypełnienia tonalne między kolorami dopełniającymi. - Cień rzucany przez kolorowy obiekt ma tendencję do zabarwienia się barwą dopełniającą. Zielony i czerwony tworzą silną wibrację. Zielony i czerwony tworzą silną wibrację. Zielony i czerwony tworzą silną wibrację.
5. Kolory analogiczne - Leżą w kole barw obok siebie. - Mogą wzajemnie współistnieć nie rywalizując ze sobą. - Dobrze komponują się w wypełnieniach tonalnych.
czerwony na niebieskim 6. Drobne elementy powinny się wyróżniać głównie jasnością Kolory Jasność Kontrast biały - czarny 1,0 – 0,0 najsilniejszy, przytłaczający biały - niebieski 1,0 – 0,1 dobry żółty - czarny 0,9 – 0,0 żółty - niebieski 0,9 – 0,1 czerwony - niebieski 0,3 – 0,1 zły biały - żółty 1,0 – 0,9 najsłabszy niebieski - czarny 0,1 – 0,0 biały na czarnym biały na niebieskim żółty na czarnym żółty na niebieskim biały na żółtym czerwony na niebieskim niebieski na czarnym L = 0,3R + 0,6G + 0,1B
Znaczenie kolorów w reklamie Czerwony wyraża silny pęd do sukcesu, mocnych przeżyć i pełni życia. Jest kolorem pobudzającym, podniecającym i irytującym. Zwiększa tętno i ciśnienie krwi. Zawiera w sobie największy „ładunek aktywności”. Osoby preferujące czerwień są zwykle impulsywne, a zakupy – szczególnie dokonywane w towarzystwie – są dla nich dobrą rozrywką. Kolor czerwony w reklamie jest odpowiedni do wyzwalania impulsywnej chęci zakupu. Czerwień wzmaga też apetyt, dlatego jest wiodącym kolorem na opakowaniach zup. Podnosi również męski appeal (kosmetyki).
Niebieski kojarzy się z orzeźwieniem, relaksacją. Osoby lubiące ten kolor pragną spokoju, harmonii i uporządkowania. Użyty w reklamie może sugerować, że zakup danego towaru wprowadzi odrobinę spokoju w życie. Ten najzimniejszy kolor wykorzystywany jest w reklamie mrożonek (często razem z czerwonym) oraz wszędzie tam, gdzie reklamowany produkt ma przynieść ulgę i odprężenie. Użycie błękitu może kojarzyć się ze smutkiem.
Pomarańczowy polepsza nastrój, wyzwala aktywność i dodaje sił. Uważa się, że kolor ten jest właściwy na opakowaniach artykułów spożywczych; wraz z brązem (wspomnienie jesieni) nadaje się do reklamy owoców. Żółty podwyższa aktywność. Przyciąga uwagę, szczególnie w zestawieniu z czarnym. Przywiązanie do niego znamionuje chęć uwolnienia się od napięć i nadzieję osiągnięcia szczęścia i sukcesu. Osoby preferujące żółty bywają niezdecydowane, często kupują na kredyt i bez namysłu. W reklamie wyzwala chęć działania i spróbowania.
Brązowy jest kolorem typowym dla ludzi, których cechuje brak poczucia bezpieczeństwa i ciągła frustracja. Stąd nadaje się do reklam produktów zapewniających bezpieczeństwo. Brązowy jest kolorem o męskim charakterze, kojarzy się z ziemią, ciepłem, komfortem. Może być używany w reklamie wielu wyrobów, szczególnie w reklamie kosmetyków. Opakowanie w odcieniach brązu sugeruje, że wyrób jest godny zaufania. Jednocześnie kolor ten zniechęca do kupowania na kredyt (obniża komponent agresywności).
Zielony symbolizuje twardość, nieustępliwość i potrzebę uznania Zielony symbolizuje twardość, nieustępliwość i potrzebę uznania. Stąd odcienie zieleni polecane są w reklamie kierowanej do biznesmenów. Zieleń jest symbolem zdrowia i rześkości. Kojarzy się z lekkością, świeżością, działa relaksująco (w nadmiarze – depresyjnie). Osoby preferujące kolor zielony odznaczają się stałością i szczerością, co można wykorzystać tworząc przywiązanie do marki. Jednocześnie kolor zielony może prowadzić do rezygnacji z zakupów na kredyt, gdyż budzi rozsądek i uświadamia konieczność podejmowania trafnych decyzji.
Fioletowy obniża nastrój Fioletowy obniża nastrój. Fascynuje i oczarowuje ludzi niedojrzałych emocjonalnie. Używany w reklamie damskich kosmetyków.