Jak rozmawiać z nastolatkiem?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

Autorzy: Aleksandra Walasek Kinga Urban Klasa 1a
Narodziłem się... Na rozstaju dróg... Sam....
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
„Test małego internauty”
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Bezpiecznie w wirtualnym świecie.
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
czyli znaczenie słowa NIE!
Pierwsza strona ?. Jakieś szczegóły? :D Jakby Pani zareagowała, jakby się pani dowiedziała, że pani córka jest w ciąży? Ciężko mi to sobie wyobrazić
Sonda na temat nastoletnich ciąż przeprowadzona w ramach zajęć z dziennikarskich źródeł informacji.
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Czy jesteś osobą otwartą?
Jak pomagać dziecku w nauce?
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
Co mówią dzieci o.... MIŁOŚCI.
Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Sprzedaży
Zawsze słyszymy o zasadach ze strony kobiet. Teraz parę zasad widzianych od strony mężczyzn.
Czyli sztuka odmawiania…
Żeby nie żałować....
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Samodzielność dziecka
Janusz Korczak.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Jeśli znalazłeś się na tej stronie to znaczy że masz przyjaciela, ktoś Cię lubi, bądź zwyczajnie zna i nie chce zostać zapomniany :)
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Strategie rozwiązywania konfliktów
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Wymiana 2014.
We dwoje ... Czyli 2 słowa o małżeństwie Dziewczyna do narzeczonego:
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Mgr. Magdalena Lacek. adres internetowy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II Zakładka dla rodziców:
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
NOWOROCZNE POSTANOWIENIA
8 LUTY 2011 – DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE ODBYWAJĄ SIĘ PRZEZ CAŁY MIESIĄC LUTY.
Szkoła bez przemocy.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Przyjaciel najcenniejszy dar
JASNE REGUŁY POMAGAJĄ WYCHOWYWAĆ Poradnik dla Rodziców i Nauczycieli.
1. Nie ufaj osobie poznanej przez Internet. Nigdy nie możesz być pewien, kim ona naprawdę jest. Mówi, że ma 8 lat, ale może mieć 40! 2. Włączaj komputer.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
"Jak przygotować się do wieku nastoletniego?"
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Dzień Bezpiecznego Internetu
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Poczucie własnej wartości dziecka
Wolontariusz roku.
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

Jak rozmawiać z nastolatkiem?

Ciągle mówi „Nie” Kiedy tylko każę Jakubowi (13 lat) coś zrobić, ten protestuje i się obraża. I tak jest co drugi dzień. Czy powinnam go za to karać? Komendy w rodzaju: „wynieś”, „przynieś”, „posprzątaj”, na większość nastolatków nie działają. Dziecko w tym wieku buduje swoją tożsamość raczej w opozycji do rodziców. Myśli: "Nie jestem taki jak wy", i zaczyna się buntować. Gdy każesz mu więc coś zrobić, ono powie: „A właśnie zrobię inaczej”. Mówiąc rodzicom: "Nie", dzieci sprawdzają także, na ile mogą sobie pozwolić.

Zanim wydasz polecenie, wypisz na kartce wszystkie obowiązki domowe i zaproponuj swojej latorośli, by zakreśliła te, które zechce wykonywać. W ten sposób pokazujesz, że szanujesz jej zdanie. Jednocześnie skupiasz uwagę dziecka na wyborze zadań, a nie na myśli, żeby zrobić tobie na przekór. Raczej nie usłyszysz: "Niczego nie chcę robić". Ale jeśli tak się zdarzy, nie krzycz, bo nic w ten sposób nie uzyskasz, a tylko się na ciebie obrazi. Zawsze zaproponuj rozwiązanie i powiedz mu o swoim problemie: "Boję się, że sama nie dam sobie rady. Umówmy się, kto odkurza, a kto wyrzuca śmieci. Co wybierasz?". Gdy już ustalicie zasady, porozmawiajcie o tym, jakie będą konsekwencje, jeśli syn/córka nie dotrzyma słowa, a jakie czekają go nowe przywileje, gdy udowodni, że można mu zaufać.

Słucha tylko kolegów Wszystko, co mówimy, jest dla Maćka (14 lat) głupie. Liczy się wyłącznie zdanie rówieśników. Poza tym w piosenkach, które lubi, według mnie jest pełno wulgaryzmów. Trzeba przyznać, że dla nastolatków rodzice nie są autorytetem. Tego nie zmienisz, ale postaraj się jak najwięcej wiedzieć o bliskich kolegach swojej pociechy. Zapraszaj ich do domu, bądź ciekawa, kim są, co robią. Powiedz: „Cieszę się, że masz przyjaciół. Co takiego fajnego w nich jest?”. Spróbuj również żyć zainteresowaniami dziecka. Jeżeli będziesz z synem rozmawiać i wnikliwie go słuchać, to on zacznie słuchać ciebie. Tak działa komunikacja. Jeśli nie podobają ci się wulgaryzmy w piosenkach, których słucha, zapytaj syna: „Co rozumiesz przez treść utworu, dlaczego jest w nim tyle brzydkich słów?”. Może dzięki dialogowi zrozumiesz, że "jego" muzyka wcale nie jest bezwartościowa. Umówcie się, że takiego języka Maciek nie będzie używał na co dzień.

Na niczym jej nie zależy Od niedawna Agnieszka (15 lat) przestała się uczyć, „bo po co”. W szkole idzie jej coraz gorzej. Zaczynam się o nią martwić. Jeśli taka sytuacja ciągnie się zbyt długo, warto poradzić się specjalisty. To może być depresja. Zazwyczaj jednak podobne objawy nie są związane z chorobą. Po prostu dziecko sprawdza, jak rodzice zareagują na takie zachowanie. Jeśli usłyszysz, że nie ma sensu się uczyć, nie czaruj dziecka, że wszystko mu się w życiu przyda, tylko bądź szczera. Wykaż zrozumienie: "Wiem, że niektóre wiadomości nie do końca są przydatne. Ale trzeba się ich nauczyć". Potem zaproponuj, aby córka wybrała chociaż dwa przedmioty, z których będzie najlepsza. Zapewnij, że jeśli dotrzyma umowy, przestaniesz wtrącać się do jej nauki. Pamiętaj, nie każdy nastolatek chce być prymusem i nie należy tego wymagać. Warto jednak rozmawiać w domu o tym, co daje edukacja i jak wpływa na znalezienie dobrej pracy. Oglądajcie razem filmy dokumentalne na ten temat i pytaj córkę o jej zdanie.  

Nie sprząta w swoim pokoju Marta (lat 14) ma u siebie straszny bałagan Nie sprząta w swoim pokoju Marta (lat 14) ma u siebie straszny bałagan. Gdy zwracam jej uwagę, twierdzi, że to nie moja sprawa. Czy stosować jakieś kary? Na pewno córki nie zmusisz do sprzątania. Lepiej przeczekać ten czas. Jest szansa, że szybko się zmieni. Karząc Martę za to, że nie posprzątała w pokoju, oczywiście nie rozwiązujesz problemu. Ona myśli: "I tak zrobię swoje". Wyraźnie określ zakres obowiązków w domu. Zazwyczaj to działa. Żeby dodatkowo córkę zachęcić, warto obiecać poszerzenie przywilejów: „Jeśli przez miesiąc będziesz utrzymywała porządek, pomyślimy o przedłużeniu ci czasu przeznaczonego na spotkania z przyjaciółmi”. Możesz ustalić pewną zasadę – każdy przyjmuje swoich gości w swoim pokoju.

Basia (13 lat) ostatnio przynosi ze szkoły niskie oceny Basia (13 lat) ostatnio przynosi ze szkoły niskie oceny. Tłumaczy, że nauczyciele się na nią uwzięli. Gdy spytałam, jak to możliwe, wykrzyczała, że trzymam ich stronę. Pierwsza ważna zasada w komunikacji z nastolatkiem to cierpliwie go wysłuchać. Im więcej mówi o problemie, tym lepiej porządkuje swoje myśli. Pytaj i nie zakładaj, że coś jest niemożliwe tylko dlatego, że ty tak uważasz. Wiele razy dzieci zaczynają krzyczeć, bo rodzice ich nie słuchają, urywając rozmowę stwierdzeniem: „Marsz do pokoju!”. Jeśli córka uważa, że nauczycielka jest niesprawiedliwa, powiedz: „Przykro mi, że czujesz się pokrzywdzona”, i dopytaj: „Czy myślisz, że wina leży tylko po jednej stronie?”. To może zmienić myślenie nastolatki o tej sytuacji.

Nie dziw się też, gdy dziecko wybuchnie albo trzaśnie drzwiami Nie dziw się też, gdy dziecko wybuchnie albo trzaśnie drzwiami. Bo to na ogół nie przejaw agresji, lecz zmiennych nastrojów, które towarzyszą dojrzewaniu. Przede wszystkim nigdy nie odpłacaj tym samym. Nie krzycz, tylko poczekaj, aż opadną emocje, i powiedz: „Wrócimy do tego jutro”. Nie ma sensu wchodzić do pokoju za krzyczącym nastolatkiem i domagać się wyjaśnień. Nazajutrz porusz ten temat i zaznacz, że zachowanie pociechy było niedopuszczalne. Zapytaj ją, czy tak powinien wyglądać kontakt między wami. Słuchaj córki w taki sposób, by nie miała wątpliwości, że ją rozumiesz, szanujesz i że jej współczujesz.

Notorycznie kłamie Coraz częściej przyłapuję Piotra (13 lat) na mówieniu nieprawdy. Na przykład kilka dni temu powiedział, że potrzebuje 50 zł na szkolną wycieczkę. Wczoraj okazało się jednak, że żadnej wycieczki nie było! Nie mogę zrozumieć, dlaczego tak robi? Chłopiec powinien mieć jasny sygnał od rodziców, że zawiódł zaufanie. Zaznaczyć trzeba, iż nie chodzi o pieniądze, ale o to, że okłamał. Warto powiedzieć to otwartym tekstem i zapytać, czym według chłopca jest zaufanie i co w praktyce oznacza to słowo.

Poproś, by syn zastanowił się, jak jego zdaniem można odbudować zaufanie. Potem pomyślcie wspólnie o zadośćuczynieniu zarówno materialnym, jak i emocjonalnym. Niech powie, jak ostatecznie chce z tego wybrnąć. Sam powinien zaproponować, że np. zmniejszysz mu kieszonkowe o 50 zł. Jeśli otwarcie porozmawiacie o kłamstwie, to zdarzenie będzie dla niego niezłym sposobem kształtowania charakteru. A na pocieszenie pomyśl, że to, co robi Piotr, nie jest tylko złośliwością, ale również szansą na zrozumienie pewnych wartości. Młodzież musi popełniać błędy, bo na nich wiele się uczy. Dowiedz się też, czego dziecko się boi, zatajając prawdę. To będzie dla ciebie informacja, czy przypadkiem nie powinnaś czegoś zmienić w relacjach z synem.

Stała się wulgarna i opryskliwa Magda (lat 14) bardzo pyskuje, często mnie ignoruje. Ojca się boi, więc przy nim nie jest tak źle. Ale gdy mąż jest w pracy, nie mogę się z nią dogadać. Aż chce mi się płakać. Przyczyn takiego zachowania może być wiele i trudno o uniwersalne rady. Najczęściej jednak jest to przejaw młodzieńczego buntu lub sprawdzenia, co może wyprowadzić rodziców z równowagi. Gdy córka mówi ci coś przykrego, zareaguj: „Boli mnie, że tak myślisz”, i wyjdź z pokoju. Wróć do tematu, gdy ochłoniecie. Dzieci często reagują nerwowo, gdy ich nie słuchamy lub stale krytykujemy. Duże znaczenie ma też sposób, w jaki porozumiewają się ze sobą rodzice. Jeśli ty ze swoim mężem często rozmawiacie podniesionym głosem, a co gorsza, wywołujesz awantury, nastolatek zachowuje się podobnie.

złote podpowiedzi Jeśli chcecie dotrzeć do nastolatka, powinniście przestrzegać pewnych reguł Nie wydawaj rozkazów, ale poproś lub zaproponuj wybór Nie atakuj, a pokaż swoje uczucia Nie obwiniaj dziecka za wszystko, tylko opisz ten konkretny stan rzeczy lub tę zastaną sytuację Unikaj kazań – staraj się mówić krótko i konkretnie Nie „przesłuchuj”, zadając za dużo pytań, i zawsze cierpliwie słuchaj odpowiedzi Nie krytykuj, a przedstawiaj swoje oczekiwania. Pamiętaj o argumentach Nie zrzędź, tylko częściej chwal nastolatka, nawet za drobiazgi Nie zwracaj się jak do malucha, ale traktuj jak partnera i poproś go nawet o pomoc czy radę Nie podnoś głosu, tylko pozwól synowi czy córce przedstawić swój punkt widzenia.