Wolność Wolność.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy Bóg gra w kości? Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Advertisements

Zagadnienie związku przyczynowo-skutkowego
Kantowska koncepcja czasu i przestrzeni
Filozofia Hegla. Epidemiologia i biostatystyka II
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Konstruktywizm.
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
FILOZOFIA ETYKA FILOZOFIA HEGLA Pielęgniarstwo pomostowe typ D.
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Wykład III Fale materii Zasada nieoznaczoności Heisenberga
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Związki z nauką.
Marksizm i egzystencjalizm
Granice poznania. Granice poznania.
Problem psychofizyczny
Filozofia polityki.
Filozofia polityki 3. Egzystencjalizm
Filozofia polityki 2.
Granice poznania.
FILOZOFIA DAMIAN HALABURDA KL.2D EPIKUREIZM.
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
ZE WZGLĘDU NA MIŁOŚĆ BOGA
Plotyn ok
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
„Człowiek jest otwarty na Boga”
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
MYŚLI O CIERPIENIU.
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Małgorzata Trzcielińska
Filozofia przyrody Wykład 6. Determinizm i indeterminizm
Teoriopoznawcze aspekty zastosowań matematyki
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
o roli państwa w gospodarce
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Kierunek filozoficzny: Epikureizm
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Założenie o racjonalności
Filozoficzno-Teologiczne
Krótka rozprawa o przestrzeni
Przełom XVI / XVII w. Epoka rewolucji naukowej: „Więcej jest rzeczy na ziemi i w niebie niż się ich śniło waszym filozofom” (Szekspir)
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Platon ( pne). Arystoteles ( pne).
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
Jak istnieje czas? Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
FilozofiA.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Zagadnienie związku przyczynowo-skutkowego. Determinizm i indeterminizm Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania Instytut Filozofii UMCS
 1. Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali  2. Miłość wypędza z duszy bojaźń. Odkąd umiłowałam Boga całą istotą swoją, całą.
Szkoły i doktryny prawne w XIX w.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
Św. Franciszek Tomasz Mikuczewski III d.
Prawo jako fakt ekonomiczny
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
Dary Ducha Świętego.
Zapis prezentacji:

Wolność Wolność

Pojęcie wolności Wolność polityczna Wolność metafizyczna wolność od przymusu Wolność metafizyczna wolność podejmowania wyboru Wolność

Wolność

Wolność

Determinizm a wolność Atomizm teoria parenklizy (Epikur, 341-271 pne) z Samos Wolność

„Pragniemy, abyś przy tych rzeczach i to jeszcze poznał, że ciałka, pędząc pionowo w dół przez próżnię na mocy własnych ciężarów, w zgoła nieokreślonym czasie i w nieokreślonych miejscach nieco zbaczają w przestrzeni, tylko tyle, ile mógłbyś nazwać zmienionym drgnięciem. Bo gdyby nie miały zwyczaju odchylania się, to wszystkie spadałyby w dół, jak krople deszczu, przez przepastną próżnię. I nie byłoby powstało zderzenie, ni cios nie byłby się zrodził pośród zaczątków. Tak nic byłaby nigdy natura nie zrodziła” Titus Lucretius Carus (94-54 pne), De rerum natura. Wolność

Wolność jako złudzenie Wolność jako subiektywne przeżywanie duszy (Leibniz) Wolność jako złudzenie oparte na nieznajomości przyczyn własnych działań (Spinoza) Strawson: wolne są czyny odczuwane jako wolne (a nie kompulsywne), bez względu na przyczyny Wolność

Wolność jako złudzenie Wolność jako subiektywne przeżywanie duszy (Leibniz) Wolność jako złudzenie oparte na nieznajomości przyczyn własnych działań (Spinoza) Strawson: wolne są czyny odczuwane jako wolne (a nie kompulsywne), bez względu na przyczyny Wolność

Wolność

Wolność

Demon Laplace’a Demon, który zna położenia i pędy wszystkich cząstek w jakiejś chwili, zna całą przeszłą i przyszłą historię świata Pierre Simon de Laplace (1749-1827) Wolność

Determinizm a wolność Teoria kwantów określa tylko rozkład prawdopodobieństwa Kot Schrödingera Wolność

Wolność

Indeterminizm Determinizm jako złudzenie oparte na założeniu, że podmiot jest transcendentny Wolność

Indeterminizm Determinizm jako złudzenie oparte na założeniu, że układ przyrodniczy jest zamknięty prawa nauki zakładają idealizacje założenia, że czynniki pominięte w sformułowaniu prawa nie mają wpływu na bieg zdarzeń (chociaż mają, ale zazwyczaj znikomy) wymagają kontroli eksperymentalnej oraz warunek ceteris paribus założenie, że żadne nieznane czynniki nie wywierają wpływu na bieg zdarzeń wymaga randomizacji eksperymentu Wolność

Formy determinizmu kauzalizm finalizm teoria harmonii przedustawnej przyczyny wywołują określone skutki (następstwa) finalizm zdarzenia zmierzają do określonego ostatecznego celu teoria harmonii przedustawnej okazjonalizm „monady nie mają okien” Wilhelm Gottfried Leibniz (1646-1716) Wolność

Problem teodycei Manicheizm (Mani, 216-276): Św. Augustyn (354-4300: jest dwóch Bogów Św. Augustyn (354-4300: zło jest brakiem dobra (↓Platon) istoty wolne nie muszą wybierać dobra dzieło stworzenia jest bardziej harmonijne, gdy człowiek jest wolny Leibniz: nasz świat jest najlepszy z możliwych (optymizm) Wolność

Idealizm absolutny (Hegel) Krytyka kantowskiego dualizmu zjawiska i rzeczy samej w sobie Wolność atrybutem ducha. Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) Wolność

Idealizm absolutny (Hegel) Krytyka kantowskiego dualizmu zjawiska i rzeczy samej w sobie Wolność atrybutem ducha. Duch jest wolny, gdy jest u siebie samego Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) Wolność

Idealizm absolutny (Hegel) Krytyka kantowskiego dualizmu zjawiska i rzeczy samej w sobie Wolność atrybutem ducha. Duch jest wolny, gdy jest u siebie samego Duch dąży do samowiedzy do uświadomienia sobie własnej wolności (przez swoje przedstawienia) tworzy siebie samego Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) Wolność

Idealizm absolutny (Hegel) Alienacja (wyobcowanie) = przedstawienie sobie czegoś własnego jako coś obcego Zniesienie Dialektyczny schemat rozwoju Ducha: teza Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) antyteza synteza Wolność

Idealizm absolutny (Hegel) Byt Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) Niebyt Przyroda Idea Wolność

Idealizm absolutny (Hegel) Byt Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) Niebyt Stawanie się Przyroda Idea Wolność

Idealizm absolutny (Hegel) Byt Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) Niebyt Stawanie się Przyroda Idea Duch Wolność

Idealizm absolutny (Hegel) Dzieje powszechne przedstawieniem Ducha Bieg dziejów jest rozumny; zatem konieczny „Chytrość rozumu” „Herosi ducha” „Wolność = uświadomiona konieczność” Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) Wolność