Modele (graficznej reprezentacji) danych przestrzennych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

W i t a m.
Modele oświetlenia Punktowe źródła światła Inne
Informacji Geograficznej
Krzysztof Skabek, Przemysław Kowalski
Cyfrowy model powierzchni terenu
Lotnicza kamera szerogowa
Przekształcenia afiniczne
dotyczące plików graficznych
Rozwiązywanie układów
Obraz Ziemi na mapie Zwykle nie sprawia nam trudności poruszanie się po najbliższej okolicy, gdzie znamy każdy kamień. Problem pojawia się, gdy znajdziemy.
Geometria obrazu Wykład 13
GIS – SYSTEMY INFORMACJI GEOGRAFICZNEJ
Geograficzne Systemy Informacyjne
I Grafika wektorowa.
Grafika wektorowa i bitmapa
Definicje SIP, GIS, SIT, SDI
O relacjach i algorytmach
metody mierzenia powierzchni ziemi
FIGURY GEOMETRYCZNE Materiały do nauki.
Dane do obliczeń.
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Stabilność Stabilność to jedno z najważniejszych pojęć teorii sterowania W większości przypadków, stabilność jest warunkiem koniecznym praktycznego zastosowania.
PODSTAWY KATASTRU I GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI
MAPY WYKŁAD II.
Podstawowe pojęcia GIS
Podstawy programowania w języku C i C++
Wykład 2. Pojęcie regularnego odwzorowania powierzchni w powierzchnię i odwzorowania kartograficznego Wykład 2. Pojęcie regularnego odwzorowania powierzchni.
Teoria sterowania 2011/2012Stabilno ść Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. in ż. Katedra In ż ynierii Systemów Sterowania 1 Stabilność Stabilność to jedno.
Sterowanie – metody alokacji biegunów
Wykład 6. Redukcje odwzorowawcze
GEODEZJA INŻYNIERYJNA -MIERNICTWO-2014-
Zasady przywiązywania układów współrzędnych do członów.
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Dynamika układu punktów materialnych
Elementy geometrii analitycznej w przestrzeni R3
Wszystko o GIS- Geographic Information System
Wypełnianie obszaru.
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Grafika Komputerowa i wizualizacja
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
WYKŁAD 5 OPTYKA FALOWA OSCYLACJE I FALE
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
PRZETWARZANIE DANYCH i ANALIZY PRZESTRZENNE
Grafika komputerowa.
GRAFIKA RASTROWA DALEJ. Podział grafiki komputerowej ze względu na sposób powstawania obrazu: GRAFIKA WEKTOROWA GRAFIKA KOMPUTEROWA GRAFIKA RASTROWA.
Grafika 2d - Podstawy. Kontakt Daniel Sadowski FTP: draver/GRK - wyklady.
1 Mapan i Mapnik. Czyli kilka słów o przeglądarkach leśnej mapy numerycznej. Zespół Zadaniowy ds. Leśnej Mapy Numerycznej. Margonin r.
STRUKTURA DANYCH HALINA KLIMCZAK INSTYTUT GEODEZJIGEOINFORMATYKI
MAPA NUMERYCZNA WPROWADZENIE Jarosław Bosy. ISTOTA MAPY NUMERYCZNEJ (1) Źródło Waldemar Izdebski Wykłady z przedmiotu SIT / Mapa zasadnicza.
Model GRID znaczenie NMT o postaci GRID strategie interpolacji: dane → GRID stosowane metody interpolacji omówienie wybranych metod przykłady.
Obiekty prostego modelu wektorowego Źródło Waldemar Izdebski Wykłady z przedmiotu SIT / Mapa zasadnicza.
TBD – Baza Danych Topograficznych TBD jest krajowym, publicznym systemem gromadzenia, zarządzania i udostępniania danych topograficznych. Misja TBD: uniknięcie.
MLas Inżynier mapa i baza danych w terenie. mLas Inżynier - Funkcjonalność  Przeglądarka GIS: –warstwy wektorowe i rastrowe –legenda mapy: definiowanie.
Rektyfikacja zdjęć Rektyfikacja zdjęć to przetwarzanie zdjęć do postaci kartometrycznej i przedstawienie w układzie współrzędnych terenowych. Rezultat.
MAPA NUMERYCZNA: METODY TWORZENIA MAPY NUMERYCZNEJ WIELKOSKALOWEJ K Jarosław Bosy.
ZESPÓŁ ZADANIOWY DS. LMN W LP Szkolenie dla Dyrekcji Generalnej LP Margonin 2006.
Punkt najmniejszy obiekt geometryczny ma zawsze zerowe rozmiary Fot. dla: Sxc.hu oraz
MAPY A SILP TABELE G_LMN Szkolenie Instruktorów Regionalnych Margonin IV 2006.
PODSTAWY PRACY W PROGRAMIE AUTOCAD OPISYWANIE RYSUNKÓW: ‒style tekstu; ‒wprowadzanie tekstu tekst wielowierszowy tekst jednowierszowy ‒edycja tekstu. WYMIAROWANIE.
Trochę matematyki - dywergencja Dane jest pole wektora. Otoczymy dowolny punkt P zamkniętą powierzchnią A. P w objętości otoczonej powierzchnią A pole.
1.problem próbkowania (sampling problem) dobór charakterystycznych punktów powierzchni w celu uzyskania najlepszego efektu przy minimalizacji ilości danych.
Grafika wektorowa Konrad Janiszewski, kl. 2 . Co to jest? jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą.
Grafika rastrowa i wektorowa
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Tensor naprężeń Cauchyego
Tensor naprężeń Cauchyego
Zapis prezentacji:

Modele (graficznej reprezentacji) danych przestrzennych postać danych przestrzennych Jest to sposób graficznej reprezentacji położenia przestrzennego, kształtu oraz relacji przestrzennych obiektów SIP Podstawą modelu d.p. jest wybór podstawowych elementów geometrycznych stosowanych do reprezentacji przestrzennej obiektów. Wg. kryterium liczby wymiarów mamy następujące elementy geometryczne: 0-D wymiarowe – punkt 1-D wymiarowe – linia 2-D wymiarowe – obszar (płaski) 3-D wymiarowe – bryła (przestrzenna)

Modele (graficznej reprezentacji) danych przestrzennych Stosuje się dwa modele graficznej reprezentacji: wektorowy rastrowy Uporządkowane zbiory współrzędnych = punktów Macierzowo zorganizowane zbiory pikseli

Prosty model wektorowy każdy obiekt jest traktowany jako byt samodzielny elementy geometryczne: punkty, linie i powierzchnie położenie i kształt są definiowane przez uporządkowany zbiór współrzędnych A(x0,y0) B(x1,y1,x2,y2,…,xn,yn) C(x1,y1,x2,y2,…,xn,yn, x1,y1)

Prosty model wektorowy występują trudności z zapisem obiektów złożonych np. budynek z dziedzińcem wewnętrznym

Prosty model wektorowy występują trudności z zapisem obiektów złożonych Stosuje się dodatkowe połączenie granicy zewnętrznej z wewnętrzną

Prosty model wektorowy występują trudności z zapisem obiektów złożonych 2 3 Z(1,2,3,5,6,7,8,5,3,4,1) 6 5 Zasada: punkty są porządkowane w takiej kolejności, aby kolejności aby obiekt (obszar) był zawsze zawsze po tej samej stronie licząc od odcinków granicznych 7 8 1 4

Prosty model wektorowy nazywany jest modelem spaghetti (brak przestrzennych relacji) jeśli dwa obiekty się stykają (np. działki) to te same punkty (współrzędne) są zapisywane w każdym obiekcie osobno związki przestrzenne trzeba ustalać na drodze analiz (np. sąsiednie działki nie wiedza o tym że sąsiadują)

Topologiczny model wektorowy oprócz informacji o położeniu i kształcie zawiera dodatkowo informacje o przestrzennych relacjach miedzy obiektami są trzy rodzaje elementów topologicznych: węzły, linie graniczne, obszary (0D,1D,2D) płaszczyzna jest podzielona liniami L1,L2,.. na obszary P1,P2,.. oraz na obszar P0 – zewnętrzny dla pozostałych

Topologiczny model wektorowy Węzeł: specjalny typ obiektów punktowych – występuje na końcach linii, w punktach przecięcia dwóch lub więcej linii. Linia: ciąg punktów, ma początek i koniec w węźle linie przecinają się tylko w węzłach pomiędzy węzłami są punkty pośrednie (wierzchołki linii/punkty załamania) linia jest skierowana, ma przypisane obszary po lewej i prawej stronie.

Topologiczny model wektorowy Przypisywanie relacji może być odniesione do elementów 0D,1D, 2D – przykład dla 1D

Topologiczny model wektorowy danym topologicznym towarzyszą dane geometryczne wykaz wsp. węzłów i punktów pośrednich linii

Topologiczny model wektorowy Nie występuje redundancja danych geometrycznych (jeden wykaz współrzędnych) Ułatwia zachowanie relacji przestrzennych podczas wprowadzania danych Daje wiedzę o: liniach i punktach węzłowych tworzących granice danego obszaru, jakie linie rozpoczynają się lub kończą w węźle, z jakimi obszarami graniczy dany obszar, co ułatwia analizy przestrzenne

W GIS stosuje się dwa modele reprezentacji danych przestrzennych podsumowanie… W GIS stosuje się dwa modele reprezentacji danych przestrzennych rastrowy wektorowy Modele wektorowe Model prosty Model topologiczny

Model rastrowy (gridowy/komórkowy) Dane o obiektach świata rzeczywistego przechowywane są w postaci regularnych elementów powierzchniowych zwanych pikselami (pixel od picture element). Model rastrowy ma cechy obrazu cyfrowego przy czym wartości pikseli mają określone znaczenie tematyczne – dlatego poprawniej jest mówić o modelu GRIDOWYM lepiej KOMÓRKOWYM Dla podkreślenia różnicy w stosunku do obrazu cyfrowego najmniejszy element grid-a nazywa się komórką (a nie pikselem) Złożony jest z wierszy i kolumn o określonych rozmiarach, elementy oznacza się jak w macierzy ale obok indeksów macierzowych komórki mają przypisane współrzędne terenowe ( poprzez tzw. georeferencje)

RASTER – obraz cyfrowy RASTER TEAMTYCZNY – GRID GRID, złożony z komórek, wartość komórki = atrybut tematyczny (krótszy przedział, np..1- 4) Obraz cyfrowy złożony z pikseli, wartość piksela = jasność (szeroki przedział, np..0-255)

RASTER – obraz cyfrowy RASTER TEAMTYCZNY – GRID GRID, złożony z komórek, wartość komórki = atrybut tematyczny (krótszy przedział, np..1- 4) Obraz cyfrowy złożony z pikseli, wartość piksela = jasność (szeroki przedział, np..0-255) Pole nie zdrenowane Pole zdrenowane Las

raster sklasyfikowany (znak odpowiada klasie obiektów) obraz sklasyfikowany (znak odpowiada klasie obiektów) raster zarejestrowany (nie pytaj o obiekty) obraz zarejestrowany (nie pytaj o obiekty) Źródło: A. Głażewski

Model gridowy Ograniczona do rozmiarów komórki rozdzielczość danych przestrzennych Dla każdego atrybutu trzeba budować osobny grid (warstwę) co zwiększa objętość danych Łatwość prowadzenia analiz przestrzennych

Model wektorowy a gridowy Możliwość zapisu źródłowych współrzędnych Mała objętość danych, możliwość przechowywania w DBMS Skomplikowane i ograniczone analizy przestrzenne Gridowy Dokładność danych ogranicza rozmiar komórki grid-a Duża objętość danych Proste i nieograniczone analizy przestrzenne

Model wektorowy a gridowy Dobre rozwiązanie Przechowywanie danych w modelu wektorowym Generowanie modelu gridowego tylko na potrzeby analiz przestrzennych

Po skanowaniu …

Raster czy grid ?

Obiekty proste są reprezentowane za pomocą jednego z elementów geometrycznych tj. albo 0-D, albo1-D, albo2-D, wtedy mamy: obiekty punktowe (np. punkt osnowy geodezyjnej obiekty liniowe (np. ogrodzenie, linia wysokiego napięcia) obiekty powierzchniowe (np. działka, budynek na mapie topograficznej) Obiekty złożone (kompleksowe) są reprezentowane przez kombinację obiektów prostych, np. budynek na mapie zasadniczej Obiekty ciągłe – występują na całym obszarze danego SIP, np. numeryczny model terenu

Metody pozyskiwania danych przestrzennych postać - pomiar bezpośredni (tachimetry elektroniczne) wektorowa - wykorzystanie istniejących materiałów kartograficznych -digitalizacja z wykorzystaniem digitalizatora (ręczna, strumieniowa) - wektoryzacja ekranowa zeskanowanych map (ręczna, pólautomatyczna) - metody fotogrametryczne: stereo, mono (na ortofotomapie) - konwersja raster-wektor postać - skanowanie map rastrowa - skanowanie zdjęć lotniczych - obrazy skanerowe - obrazy satelitarne - konwersja wektor - raster