Seminarium licencjackie Zajęcia czwarte (Chapter 3)
Seminarium licencjackie - zajęcia 4 Poruszone wątki Czym dla ekonomisty jest egoizm, altruizm i eksperyment Zachowania społeczne a zachowania ekonomiczne Fakty i mity – podstawa badań empirycznych Czynniki sprzyjające przestępczości Penalizacja a prawdopodobieństwo penalizacji Telewizja Ekonomia behawioralna i uwzględnianie kontekstu Warunki przeprowadzania badania Sposoby weryfikacji założeń 2|11|2010 Seminarium licencjackie - zajęcia 4
Czynniki sprzyjające przestępczości Podstawowi podejrzani: Złe środowisko (poprzedni rozdział) Nieuchronność kary Dostępność Bezrobocie/bieda/brak alternatyw Jak to testować? Naturalny eksperyment ACLU Naturalny eksperyment telewizji Pamiętacie dyskusję o aborcji? Rozróżnienie między własnością a życiem/zdrowiem Pamiętacie dyskusję o dilerach narkotyków Jak sprawdzić wpływ bezrobocia/biedy? 2|11|2010 Seminarium licencjackie - zajęcia 4
Egoizm i altruizm dla ekonomisty? Sprawa Kitty Genovese Uogólnienia na podstawie jednego przypadku – polskie przykłady? Wpływ dostępności alternatyw na dokonywane wybory ex ante Naturalny eksperyment w badaniach ekonomicznych: ACLU + telewizja + aborcja + Filipiny + etc…. Co jeśli nie ma naturalnego eksperymentu Obserwacja: dziedziczenie, transakcje na giełdach, itp. Eksperyment kontrolowany Eksperyment Stanfordzki (z powtórzeniami, film z Ives Montandem) Co trzeba kontrolować? Eksperyment Tolman’a i mata poznawcza Fengshui i słój kamieni (a może Arystoteles) 2|11|2010 Seminarium licencjackie - zajęcia 4
Behawioralne i eksperymentalne… Opozycja między homo oeconomicus a altruizmem? Aspekty strategiczne: korzyść długofalowa i korzyść niebezpośrednia (funkcja użyteczności może być bardzo skomplikowana) Dlaczego uczycie się Cournot skoro Bertrand wydaje się bardziej sensowny? Gra w Dyktatora i Gra Ultimatum Jeździcie na nartach? A w korkach? Przypadek transplatologii i „specyficzne obszary” bodźcowania ludzi Zachowanie racjonalne a model ekonomiczny – w którym obszarze „upraszczamy rzeczywistość”? 2|11|2010 Seminarium licencjackie - zajęcia 4
Podsumowanie – to samo co tydzień temu People respond to incentives Zakładanie czegoś o „ludziach” a sprawdzanie, na jakie bodźce odpowiedzą? To cała mapa bodźców ma znaczenie – Doda i Nergal a Dr G. The law of unintended consequences Czy skutki telewizji były ‘nieprzewidywalne’? Rola literatury kryminalnej w XIXw. Rola gier komputerowych teraz Co jest rolą badacza, gdy formułuje ‘policy recommendations’? 2|11|2010 Seminarium licencjackie - zajęcia 4