Systemy Dźwięku Dookólnego. Systemy Dźwięku Dookólnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Video DR-S Cyfrowy rejestrator wideo
Advertisements

mikrofon i TY 1. Info o pochodzeniu programu mikrofon i TY.
Rozdzielczość (II).
Dźwiękowa Technika Studyjna
Metody kompresji.
DYSKRETYZACJA SYGNAŁU
Naziemna Telewizja Cyfrowa.
Możemy wyróżnić cztery kategorie systemów służących do synchronicznego i asynchronicznego przekazu informacji, które wspomagają proces komunikacji na odległość.
Metody kompresji A-V. Podziały Pierwsze podejścia do kompresji A-V – redukcja bitów Dzisiejsze podziały: – Obraz, dźwięk – Stratna, bezstratna – Bitrate.
Katedra Telekomunikacji Morskiej
Odtwarzacze Blu-ray Odtwarzacze Blu-ray. Odtwarzacze Blu-ray Odtwarzacze Blu-ray.
Systemy Kina Domowego KINO DOMOWE. Proprietary & Confidential Modele 2009/2010 FY09/10 FY08/09 DCS-575 DCS-580 LX03BD LX01BD LX03 LX08BD LX01 DCS-585.
Przetwarzanie sygnałów (wstęp do sygnałów cyfrowych)
Skalowalny algorytm estymacji ruchu dla systemów rozproszonych
Ryszard Gubrynowicz Dwięk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Wykład 13.
UTK Zestaw I.
UTK Zestaw III.
Kodowanie sygnałów audio w dziedzinie częstotliwości
ATRAC Adaptive Transform Acoustic Coding PTMT MiniDisc - 1/5 pojemności standardowego CD - 74 min dźwięku ATRAC pasmo 22 kHz (cz ęstotliwość próbkowania.
Kodery audio operujące w dziedzinie częstotliwości
Zapis danych.
ELEMENTY SKŁADOWE JEDNOSTKI CENTRALNEJ
Stratna kompresja dźwięku
Urządzenia techniki komputerowej Identyfikacja i charakteryzowanie urządzeń zewnętrznych komputera Karta dźwiękowa.
Komputerowe wspomaganie skanera ultradźwiękowego
Komputerowe wspomaganie skanera ultradźwiękowego Zbigniew Ragin Bolesław Wróblewski Wojciech Znaniecki.
ZESTAW KOMPUTEROWY.
KOMPRESJA DANYCH Marek Dyoniziak.
KOMPRESJA DANYCH DAWID FREJ. Kompresja danych Kompresja danych - polega na zmianie sposobu zapisu informacji w taki sposób, aby zmniejszyć redundancję
Budowa wnętrza komputera
Amplitunery AV Oferta _TPIM_FY0708_AVR.
Jak to działa??? KINO DOMOWE.
Kierunek : Elektronika i Telekomunikacja
BUDOWA KOMPUTERA AUTOR: ROMAN ROŻEK.
Bezprzewodowego system OMNIA
Wzmacniacze mocy serii Xs. Seria Xs reprezentuje nową erę w budżetowych wzmacniaczach mocy wysokiej jakości. Seria Xs składa się z czterech modeli zbudowanych.
Topologie sieci lokalnych.
Multimedia i grafika komputerowa
Kryteria stabilności i jakość układów regulacji automatycznej
Wykład 11 Jakość regulacji. Regulator PID
Rodzaje komputerowych nośników danych
Podsystem graficzny i audio
Nośniki informacji i akcesoria komputerowe
Architektura PC.
Systemy otaczania dźwiękiem ( Stereofonia wielokanałowa) Bohdan Wojciech Kulesza Instytut Telekomunikacji.
Opracował: Paweł Staszczuk Temat: Pliki multimedialne Rozdział IX Przetwarzanie plików graficznych i multimedialnych.
Przygotował: Kamil Feliszewski
Karta dźwiękowa (ang. sound card, audio card) – komputerowa karta roszerzeń, umożliwiająca rejestrację, przetwarzanie i odtwarzanie dźwięku. Poprawnym.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
KARTY DŹWIĘKOWE.
Piotr Frydrych r. 1/18. Proponowane odpowiedzi:  przyrost intensywności bodźca zdolny wywołać dostrzegalny przyrost intensywności wrażenia.
WYKŁAD 3 Temat: Arytmetyka binarna 1. Arytmetyka binarna 1.1. Nadmiar
QIC: Quarter Inch Cartridge Travan: TR1-TR5 MLR: Multi Channel Linear Recording DAT: Digital Audio Tape DLT: Digital Linear Tape AIT: Advanced Intelligent.
ZAAWANSOWANA ANALIZA SYGNAŁÓW
 Multimedia jest to ogólne określenie środków komunikacji wykorzystujących różne formy przekazu w celu dostarczenia odbiorcom rozrywki. Multimedia są.
Telekomunikacja Bezprzewodowa (ćwiczenia - zajęcia 12,13)
Budowa głośnika.
Zwrotnica głośnikowa.
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
PTS Przykład Dany jest sygnał: Korzystając z twierdzenia o przesunięciu częstotliwościowym:
Montaż filmu 1/ Pliki dźwiękowe i multimedialne. Podstawowe formaty plików dźwiękowych i multimedialnych Kompresja plików dźwiękowych i multimedialnych.
AES 50 format wielokanałowej transmisji audio Antoni Paluszkiewicz wsparcie techniczne – sprzedaż w firmie Audio Plus Sp. z o.o.
Nowoczesne techniki nagłaśniania imprez masowych dla dużej widowni, oraz realizacji i rejestracji koncertów „Na żywo”
Digital Radio Mondiale. Dlaczego radiofonia cyfrowa poniżej 30 MHz ? Radiofonia UKF – dobra jakość, ale mały zasięg; Radiofonia AM – gorsza jakość, ale.
Linia 100V.
mysz drukarka Jednostka centralna monitor klawiatura.
MODULACJE Z ROZPROSZONYM WIDMEM
Autor : Agnieszka Śliwińska. To przedmiot lub urządzenie, służące do przechowywania informacji.
Głośniki UTK. Głośnik dynamiczny Membrana Im niższe częstotliwości, tym lepiej służy im duża sztywność membrany, odpowiedzialna za dynamikę, a mniej.
Zapis prezentacji:

Systemy Dźwięku Dookólnego

Spis treści jak człowiek słyszy i lokalizuje dźwięk standardy adaptacji dźwięku do odsłuchu w warunkach kinowych i domowych opis wybranych systemów kinowych i domowych dźwięk wirtualny podsumowanie koniec

Jak człowiek lokalizuje dźwięki Do lokalizacji wykorzystywane są mechanizmy: - IID (Interaural Intensity Difference) - wewnątrzsłuchowa różnica intensywności - ITD (Interaural Time Difference) - wewnątrzsłuchowa różnica czasu - HRTF (Head-Related Transfer Function) - efekt filtrujący głowy i małżowiny usznej (pozwala na dokładne określenie kierunku) - DRR (Direct to Reverberant Ratio) - stosunek głośności dźwięku, który dotarł bezpośrednio, do głośności dźwięku po odbiciach (pozwala na określenie odległości)

Z jaką dokładnością ludzie mogą zlokalizować źródło dźwięku? większa zdolność określania azymutu niż wysokości - azymut - dla przedziału ±30° dokładność lokalizacji nawet 1° - z boków głowy lokalizacja dużo gorsza dokładność 30° - wysokość - blisko horyzontu dokładność lokalizacji 9° - ze wzrostem wysokości dokładność lokalizacji szybko spada zdolność lokalizacji zależna od częstotliwości sygnału - tony niskie < 100 - 150Hz nie możliwe do lokalizacji zdolność lokalizacji zależna od zmienności sygnału - proste, stałe tony są bardzo trudne do zlokalizowania dla zebrania większej liczby informacji człowiek porusza głową

Możliwości i ograniczenia przy oszukiwaniu zmysłu słuchu. możliwe utworzenie panoramy przedniej przez odpowiednie spreparowanie sygnałów pochodzących z prawego i lewego głośnika przedniego. Pozwala to umieścić w panoramie jeden lub kilka instrumentów nie jest możliwe utworzenie w podobny sposób panoramy bocznej bardzo utrudniona lokalizacja sygnałów w panoramie tylnej. Dość precyzyjnie udaje się zlokalizować tylko jedno źródło

Możliwości i ograniczenia przy oszukiwaniu zmysłu słuchu. w konsekwencji w systemie kwadrofonicznym słuchacz nie będzie mógł lokalizować źródeł dźwięku w panoramie z boków i z tyłu. aby lokalizacja była możliwa potrzeba większej liczby głośników w najnowszych systemach DD-EX, DTS-ES Discrete głośniki umieszczone są także z boku słuchacza

Standard THX powstał przy produkcji filmu „ Powrót Jedi” wymagania THX dotyczą akustyki sali, jakości głośników oraz sposobu ich rozmieszczenia, wzmacniaczy mocy, okablowania. Kina posiadające certyfikat THX charakteryzują się kilkoma bardzo ważnymi cechami [24]: szerokie pasmo odtwarzanych częstotliwości; równa odpowiedź częstotliwościowa dla całego zakresu; równomierne pokrycie całej sali kinowej dźwiękiem; czysty, bardzo wyraźny dialog; dobra prezentacja nagrań o dużej dynamice, bez słyszalnych zakłóceń; niski poziom szumu tła zastosowanie ustalonego, opatrzonego znakiem firmowym, wysokiej jakości sprzętu odtwarzającego; określona jasność ekranu; trailer “DEEP NOTE” odtwarzany przed każdym seansem Systemy kinowe

Standard THX Ultra model pomieszczenia o powierzchni 110m3 standaryzacja użytych głośników Re-Equalization -zmniejszenie efektu błędnego odsłuchu kinowych ścieżek audio w warunkach domowych (inne n ch-tyki przenoszenia) Timbre Matching - zachowanie zgodności tonu głośników surround z głośnikami głównymi i kompensacja faktu że odsłuchach domowych stosowane są pojedyncze głośniki do odbioru kanałów surround Adoptive Decorrelation - fazowo/amplitudowe zmiany monofonicznego sygnału surround w celu efektu stereofonicznego odsłuchu kanału surround Systemy domowe

Standard THX Ultra Standard THX Select Bass Management Electronic Crossover - niskie częstotliwości przekierowywane do subwoofera ‘ mniejsze wymiaru głośników Bass Peak Level Management - ochrona subwoofera przed przeciążeniem Loud speaker Position Time Synchronization - możliwość optymalnego ustawienia systemu odsłuchowego (pozycjonowanie poszczególnych głośników) Standard THX Select ograniczenie przestrzeni osłuchowej do 74m3 zastosowanie technologii z THX Ultra Systemy domowe

Dolby Stereo zaprezentowane w 1974r system analogowy w miejsce dotychczasowej ścieżki mono wstawiono dwa kanały (stereo) poddane redukcji szumów Dolby A - zapisane optycznie na taśmie Systemy kinowe

Dolby Stereo kodowanie i dekodowanie ( koder Dolby MP Matrix ) separacja kanałów - L/P : >40dB - L(P)/C : 3dB - C/S :>40dB - L(P)/S : 3dB Systemy kinowe

Dolby Surround 1982r - pierwszy dekoder system analogowy system kodowania - analogiczny do kinowego Dolby Stereo - dwie ścieżki(zakodowane 4 kanały) - separacja kanałów jak w DS - kanał surround o paśmie 100Hz - 7kHz układ dekodera pasywnego zbliżony do systemu DS (dodatkowy układ regulacji poziomów w przypadku symulacji kanału centralnego) kanał centralny (Phanton)może być symulowany przez głośniki lewego i prawego kanału - liczba kanałów odbieranych 3 lub 4 - w przypadku 3 kanałów ( symulacja centralnego) mniejsza powierzchnia prawidłowego odsłuchu. Systemy domowe

Dolby SR zaprezentowane w 1986r system analogowy w stosunku do Dolby Stereo ścieżki dźwiękowe nagrano w Dolby SR (Spectral Recording) - dwukrotnie większa redukcja szumów - lepsze przenoszenie górnych częstotliwości sygnałów we współczesnych cyfrowych systemach jako ścieżka zapasowa Systemy kinowe

Dolby Surround Pro Logic zaprezentowane w 1987r cztery kanały: lewy, centralny, prawy, surround (pasmo 100-7kHz) kodowanie analogiczne jak w DS dekodowanie (aktywny dekoder) - detekcja i uwypuklenie(w sieci układów kombinacyjnych) sygnału dominującego (analiza sygnałów P-L oraz C-S) - eliminacja przesłuchów (dodawanie w przeciwfazie wysterowanego przez VCA sygnału dominującego) - dodanie szumu do kanałów celu odpowiedniego dostrojenia poziomów wzmocnienia każdego z kanałów, by zminimalizować przesłuchy  separacja kanałów : 30dB Systemy domowe

Dolby Surround Pro Logic II modyfikacja systemu Pro Logic dwa kanały surround (jeden stereofoniczny) - brak filtacji kanałów surround (pełne pasmo akustyczne) - możliwość pracy w trybie Pro Logic (jeden monofoniczny kanał surround) możliwość odtwarzania sygnałów stereo z rozszerzoną panoramą kontrola powierzchni odsłuchowej (przesuwanie pola odsłuchowego w przód lub w tył) kontrola położenia sygnału centralnego Systemy domowe

Dolby Digital zaprezentowane w 1992r (premiera „Batman Returns”) cyfrowe optyczne ścieżki dźwiękowe - kino musi być wyposażone w odpowiedni odtwarzacz ścieżki dźwiękowej i cyfrowy procesor dźwiękowy) dodatkowa ścieżka dźwiękowa Dolby SR - zachowania kompatybilności - jako ścieżka zapasowa korekcja drobnych błędów w sygnale cyfrowym Systemy kinowe

Dolby Digital sześć niezależnych kanałów dźwiękowych (5.1): - lewy, centralny, prawy, tylny lewy, tylny prawy 20Hz - 20kHz - kanał niskich częstotliwości 20Hz - 120Hz pełna separacja kanałów pozwala na występowanie kilku źródeł dominujących 20 bitowa rozdzielczość (dynamika 120dB) Systemy kinowe

Dolby Digital - kodowanie system AC-3 - częstotliwości próbkowania 32, 44.1 i 48 kHz - przepływności dla 1 kanału od 32kb/s do 640kb/s (dla DD 384kb/s) - współczynnik kompresji od 1:3 do 1:15 - transformacja t->f a pomocą banku filtrów TDAC ‘ redukcja wpływu aliasingu w sąsiednich podpasmach ‘ zmienna rozdzielczość czasowa transformacji(5,33 lub 2,67ms) - transmisja obwiedni spektralnej o zmiennej rozdzielczości bitowej (zapis wektorowy zmiennoprzecinkowy, kodowanie różnicowe) - kodowanie perceptualne (w przypadku mantys): ‘ analiza sygnałów w podpasmach ‘ zastosowanie przybliżonej liniami prostymi f. rozkładu energii wzdłuż błony podstawnej Systemy kinowe

Dolby Digital (AC-3) zaprezentowany w 1992r sześć niezależnych kanałów dźwiękowych (5.1): - lewy, centralny, prawy, tylny lewy, tylny prawy 20Hz - 20kHz - kanał niskich częstotliwości 20Hz - 120Hz Systemy domowe

Dolby Digital (AC-3) system AC-3 - system kodowania analogiczny do systemu kinowego dodatkowo - możliwość downmixu do mono, stereo, Dolby Surround Systemy domowe

Dolby Digital (AC-3) - HDTV zastosowany m.in. w : - DVD-AUDIO - DVD-VIDEO - DVD-ROM - DBS - direct broadcast satellite - HDTV - standard w amerykańskiej DTV ustalony przez ATSC (jako lepszy od MPEG-2) Systemy domowe

MPEG-2 BC przedstawiony w 1994r. przez Moving Pictures Expert Group kompatybilny z wersją dwukanałową MPEG-1 - strumień bitowy złożony z dwóch kanałów danych w MPEG-1 i trzech kanałów używanych tylko przez dekoder MPEG-2 - nieefektywny w porównaniu z AC-3 przy kodowaniu sygnałów stereo - w 1997r. powstał niekompatybilny wstecz MPEG-2 AAC 3 tryby pracy (layers) liczba kanałów 5(+1) L,C,R,LS,RS (lub również 7(+1) np. Philips) L,LC,C,RC,R,LS,RS częstotliwości próbkowania 32, 44.1 i 48 kHz dobra jakość dźwięku przy przepływności 640-896 kbit/s dla pięciu kanałów

MPEG-2 BC kodowanie perceptualne - analiza sygnału w 32 podpasmach - szybka transformata FFT w celu wyznaczenia progu maskowania - użyty model psychoakustyczny (po stronie kodera) - maskowanie czasowe i częstotliwościowe - utrzymywanie szumu kwantyzacji poniżej progu maskowania - dynamiczna alokacja bitów - kompresja 12:1 jakość CD skalowalność - względem szerokości pasma - względem złożoności obliczeniowej

Digital Theater Systems ( DTS ) opracowany przez NuOptix Inc. zaprezentowany w 1993r. ( premiera „Jurrasic Park” ) ścieżka z 24 bitowym kodem czasowym - identyfikuje film, szpule i występowanie klatek w czasie ścieżka dźwiękowa jest umieszczona na 3 dyskach CD - dekoder dźwięku zawiera trzy odtwarzacze CD - pojemność CD pozwala na zastosowanie kompresji bezstratnej APT-X ( kompresja 4:1) dynamika 96dB próbkowanie 44.1kHz (pasmo 20Hz - 20kHz) liczba kanałów 5.1 - 5 dyskretnych kanałów dźwięku :L, C, R (20-20kHz), SL i SR (80Hz - 20kHz) i LFE (20Hz - 80Hz) automatyczny powrót do odczytu analogowego w przypadku braku informacji cyfrowej i odwrotnie Systemy kinowe

DTS Digital Surround dla potrzeb kina domowego zrezygnowano z kompresji APT-X na rzecz lepszego kodowania CAC ( Coherent Acoustics Coding ) standard DTS zapewnia następujące właściwości: - 1 do 8 multipleksowanych kanałów audio - dynamika 120dB (20 bit ) - częstotliwości próbkowania 8 kHz do 192 kHz - ekwiwalentna długość słowa PCM: 16 do 24 bit - współczynniki kompresji od 1:1 do 40:1 - przepływność danych wyjściowych kodera : od 32 kb/s do 4096 kb/s - możliwość kodowania bezstratnego (zmienna przepływność) - możliwość downmixu na mniejszą liczbę kanałów - dokładna synchronizacja pomiędzy sygnałami audio i video - stała architektura dekodera Systemy domowe

DTS Digital Surround Własności kodowania CAC ( Coherent Acoustics Coding ) zaawansowane techniki kodowania - podział na podpasma: 32 dla pasma 0-24kHz i dodatkowe 8 dla pasma 24-48kHz - analiza psychoakustyczna - liniowe kodowanie predykcyne LPC - kwantyzacja wektorowa - dynamiczna alokacja bitów - maskowanie maksymalny strumień bitów 3,528 Mbit/s Systemy domowe

Sony Dynamic Digital Sound (SDDS) zaprezentowany w 1994r. ( premiera „Last Action Hero”) dźwięk zapisany bezpośrednio na taśmie filmowej - ścieżki z optycznym zapisem dźwięku umieszczone między perforacjami, a krawędziami taśmy filmowej - algorytmy zapewniające 100% nadmiarowości danych - ścieżki analogowe wykorzystywane w przypadku awarii liczba kanałów 7.1 (L, P, centralny,centralne L i P, surround L i P) - możliwość pracy w systemie 4, 5.1, 6 (downmix) - konwersja systemów z mniejszą ilością kanałów na system 7.1 algorytm kodowania ATRAC (Audio Transform Acoustic Coding) - kompresja 5:1 częstotliwość próbkowania 44,1 kHz - pasmo częstotliwości 20Hz - 20kHz dynamika 105dB separacja kanałów >80dB Systemy kinowe

IMAX PSE (Personal Sound Environment) w użyciu od 1995r - dzieło firmy Sonics Associates Inc. współdziałanie dwóch systemów dźwiękowych pierwszy - sześciokanałowy system cyfrowy (lewy, prawy, centralny,LFE, dwa kanały surround) w skład systemu wchodzi osiem kolumn (dwie dla kanału centralnego i dwa subwoofer’y) drugi - (PSE) dwukanałowy słuchawkowy szerokopasmowy służący do odbioru muzyki, dialogów, efektów specjalnych nagranych przy użyciu sztucznej głowy odpowiednie słuchawki na podczerwień nie zakrywające całej małżowiny usznej - możliwość odbioru dźwięków z głośników na sali ścieżki muzyczne przechowywane na płycie DVD w standardzie PCM (24bit/96kHz) przed projekcją zgranie płyty na szybki twardy dysk z którego ścieżka dźwiękowe odtwarzana podczas projekcji (odpowiednia synchronizacja) Systemy kinowe

Dolby Digital Surround EX powstał dzięki współpracy Dolby Labs i THX Lucasfilm zaprezentowane w 1999r (premiera ”Star Wars TPM” ) w stosunku do DD – trzeci kanał surround (odtwarzany przez dodatkowy procesor Dolby SA-10) - rozwiązanie problemów z lokalizacją dźwięków - powiększenie strefy najlepszego odsłuchu możliwość odtwarzania ścieżek przez system DD bez trzeciej ścieżki surround Systemy kinowe

Dolby Digital Surround EX analog systemu kinowego zaimplementowanego w warunkach domowych system 6.1 (trzy kanały surround) centralny kanał surround jest zawarty (‘matrycowo’) w prawym i lewym kanale surround (zapis 5.1) - zachowanie kompatybilności w dół - brak 100% separacji miedzy tymi trzema kanałami surround Systemy domowe

DTS-ES 6.1 kanałowy format Matrix - zaprezentowane w 1999r (po prezentacj DD-EX) - trzy kanału surround (lewy, prawy, centralny zawarty ‘matrycowo’ w prawym i lewym) - brak 100% separacji pomiędzy kanałami surround - kompatybilność ze wcześniejszymi systemami DTS 5.1 - przepływność 1536 kbps lub 768 kbps Systemy kinowe / domowe

DTS-ES 6.1 kanałowy format Discrete - zaprezentowany w czerwcu 2000r - trzeci dyskretny kanał surround (zapisywany w nieużywanym dotąd bloku ”data frame” - kompatybilność z wcześniejszymi systemami DTS 5.1 i 6.1 Matrix (kanał centralny zawarty jest w lewym i prawym kanale surround i należy go zniwelować przy odsłuchu w systemie 6.1 Discrete dodając w przeciwfazie do lewego i prawego kanału surround) - brak 100% separacji pomiędzy kanałami surround (choć jest ona większa niż w przypadku systemu Matrix) - w kinie konieczność zastosowania przystawki DTS-ES Systemy kinowe / domowe

Wirtualny dźwięk przestrzenny użycie standartowego głośnikowego zestawu stereo dźwięk w jednym z formatów dookólnym zostaje ‘przystosowany’ do odsłuchu stereofonicznego - kanał centralny jato ‘phantomowy’ - kanały surround poprzez ‘virtualizer’ (oparty najczęściej na procesorze DSP) dodane są do dwóch dostępnych kanałów - zmniejszone pole prawidłowego odsłuchu Systemy domowe

Dolby Headphones zaprezentowane zimą 2000r symulacja za pomocą procesora DSP wirtualnego pomieszczenia z zestawem odsłuchowym zgodnym z AC-3 - możliwość wyboru charakterystyki wnętrza odsłuchowego - symulacja na słuchawkach odsłuchu stereo z zestawu głośnikowego( brak efektu dźwięku w środku głowy) odbiór poprzez zwyczajne słuchawki stereofoniczne - brak potrzeby „personifikacji” stanowiska odsłuchowego - odbiorca jest cały czas w najlepszej pozycji odsłuchowej kompatybilność z formatami dźwieku wielokanałowego : - Dolby Surround - Dolby Digital - PCM - PCM pakowane przez MLP - MPEG (do 5 kanałów) Systemy domowe

Dolby Headphones pierwsze procesory DSP - firma Analog Devices INC system znalazł miejsce w rozwiązaniach softwearowych - wtyczka programowa Personal Listening Space (firma Lake) wymagania Pentium II 266, 64 Mb RAM - softwearowe odtwarzacze DVD(SoftDVD, WinDVD, PowerDVD) Systemy domowe

Wirtualny dźwięk przestrzenny do systemów tych należą m.in.: - Q Surround (Q Sound Labs) - TruSurround (SRS LABS ) - 3D-Phonic (JVC ) - Lucas (Sennheiser) - Virtual Dolby Surround (Dolby Laboratories ) - Virtual Dolby Digital (Dolby Laboratories ) - Dolby Headphones (Dolby Laboratories ) - Virtual Sonic (Matsushita ) - VMAx (Harman International) - Digital Virtual Surround-5.1 (Spatializer Audio Laboratories) - Aureal A3D Surround (Aureal Semiconductor ) - Sensaura EMI/CRL - Sony MDR-DS5000 Systemy domowe

Podsumowanie systemy wielokanałowe

Podsumowanie systemy wielokanałowe

Przygotowali : Przemysław Maziewski (kat. Inżynierii Dźwięku) Marcin Rymon Lipiński (kat.Systemów i Urządzeń Radiokomunikacyjnych) 11.01.2001