Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Narkotyki a Ty.
Advertisements

Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Sieci komputerowe.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Procesy poznawcze Percepcja.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
PAMIĘĆ.
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Pamięć deklaratywna: epizodyczna i semantyczna
Wydobywanie informacji z pamięci
Wprowadzenie w problematykę pamięci i uczenia się
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Wykład 13 6 czerwca 2013 Zaburzenia pamięci.
rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć operacyjna
Pamięć utajona (pamięć bez świadomości, ukryta, implicite,)
Pamięć autobiograficzna
Przechowywanie i zapominanie informacji
Marta Kamińska - Feldman
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Taksonomia Benjamina Blooma
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Zarządzanie innowacjami
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Biologiczne Mechanizmy Zachowania
Percepcja słuchowa.
Programowanie w środowiskach graficznych
Procesy pamięci.
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Spostrzeganie.
Buforowanie D e f i n i c j a.
UCZENIE SIĘ W UJĘCIU POZNAWCZYM
AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI III
Aktywne przetwarzanie informacji
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Rodzaje uwagi Modele pamięci Zapominanie
Zjawisko świadomości Renata Ziemińska.
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Dr med.Karina Chmielewska
Cele kształcenia.
Model obiektowy bazy danych
Agnieszka Ryzner Kognitywistyka III rok
Opracowała: Małgorzata Pawluk
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
JAKOŚĆ TECHNICZNA WĘGLA
Dwa pojęcia świadomości
Zaburzenia spostrzegania
Zaburzenia świadomości
Psychopatologia emocji
Zaburzenia spostrzegania
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
Człowiek – najlepsza inwestycja
dr hab. Adriana Schetz IF US
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Uwaga Adriana Schetz IF US.
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
Zjawiska związane z pamięcią autobiograficzną w sesji genogramowej
Źródła błędów zeznań szczerych
Badania rynku mediów Optymalne dostosowanie mediów do potrzeb odbiorców Wykład VI.
Zaburzenia pamięci.
Reprezentacje umysłowe
PROCESY POZNAWCZE – PERCEPCJA, TWORZENIE POJĘĆ
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Percepcja słuchowa.
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Zapis prezentacji:

Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera Pamięć Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera

Definicja Czynność poznawcza umożliwiająca chwilowe lub trwałe zachowanie (zapamiętywanie), przechowywanie (magazynowanie), odtwarzanie (przypominanie) informacji.

Klasyfikacja pamięci W zależności od czasu przechowywania Ultrakrótka (sensoryczna) – przechowywanie 0,5 - 1 sekundy, specyficzna dla modalności, większa pojemność niż pamięci krótkotrwałej, raczej informacje o fizycznych parametrach bodźców Krótkotrwała (operacyjna, robocza) – przechowywanie kilka do kilkunastu sekund, możliwe wydłużenie dzięki powtórkom wewnętrznym, pojemność do 7+/-2 elementy, kod głównie akustyczny i wzrokowy. Trwała – czas przechowywania praktycznie nieograniczony, uzupełniana, modyfikowana, pojemność praktycznie nieograniczona, kod głównie semantyczny.

Klasyfikacja pamięci Ze względu na formy przechowywania i mechanizmy wydobycia Deklaratywna - informacje dostępne świadomości, możliwe do zwerbalizowania, większy udział struktur korowych. Niedeklaratywna - pamięć ukryta, nieuświadamiana, zawiera wzorce umiejętności percepcyjnych (proceduralna), uczestniczy w procesach torowania, warunkowania, habituacji. Gromadzona prawdopodobnie od urodzenia z większym udziałem struktur podkorowych.

Klasyfikacja pamięci Ze względu na format przechowywanych informacji Semantyczna (wiem) - Idee, pojęcia jako wynik rozumienia faktów i zjawisk, organizacja pojęciowa, odniesienie do świata, składająca się na wykształcenie ogólne. Epizodyczna (pamiętam) - zdarzenia, epizody, których źródłem są czyste doznania zmysłowe, organizacja czasowa, odniesienie do Ja, niewielkie znaczenie dla systemu wiedzy ogólnej.

Zaburzenia pamięci 1. Ilościowe (dysmnezje) 2. Jakościowe (paramnezje) hipermnezja amnezja hipomnezja ekmnezja 2. Jakościowe (paramnezje) allomnezje (wspomnienia zniekształcone) pseudomnezje (wspomnienia rzekome)

Ilościowe zaburzenia pamięci 1. hipermnezja - zdolność do odtwarzania zwiększonej ilości wspomnień – substancje halucynogenne, w stanach zmienionej świadomości, silne przeżycia, zespół hipomaniakalny. 2. amnezja – dysfunkcja polegająca na niemożności przypomnienia sobie informacji. Podział ze względu na: stopień – całkowita i fragmentaryczna zakres – pełna (wszelkie wspomnienia), cząstkowa (składnik pamięci – zapamiętywanie…; typ informacji – autobiograficzna, semantyczna, proceduralna; modalność) trwałość – trwała i przemijająca faza – krótkotrwała, długotrwała czasowy związek z utratą przytomności – wsteczna, następcza, pomiędzy nimi czasem wyróżnia się śródczesną.

Ilościowe zaburzenia pamięci 1. hipomnezja – zmniejszona zdolność do odtwarzania wspomnień Czynnościowa - może dochodzić do przejściowych zaburzeń jak w depresji, zaburzeniach lękowych, reaktywnych czy dysocjacyjnych Trwała – proces otępienny 2. ekmnezja – przeżywanie przeszłości jako teraźniejszości – występuje w zespołach amnestycznych.

Jakościowe zaburzenia pamięci Allomnezja - nieadekwatnie odtwarzana jest rzeczywista treść wspomnienia Iluzje pamięci – wspomnienia rzeczywiste, lecz zniekształcone pod wpływem innych przeżyć, zwykle silnych emocji (fizjologicznych i chorobowych). kryptomnezje – nieświadomy plagiat, wspomnienie odtworzone bez świadomości, że jest to coś, co już ktoś wie, co stanowi jego wspomnienie – przypominanie bez rozpoznawania złudy utożsamiające – deja vu i zjawiska pokrewne – rozpoznawanie bez przypominania

Jakościowe zaburzenia pamięci Pseudomnezja - przywoływanie wspomnień w przekonaniu osoby rzeczywistych a faktycznie nie mających miejsca. omamy pamięci – fałszywe wspomnienia z sądem realizującym. konfabulacje – tworzenie fałszywych śladów pamięciowych współwystępujących zwykle z głębszymi zaburzeniami pamięci i wypełniających lukę pamięciową. Pacjent nie ma intencji wprowadzania w błąd. Niekiedy mają charakter prawdopodobny, innym razem zupełnie fantastyczny.