Projekt badawczy „ Zboża”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ośrodek przedszkolny w Dołujach ma zaszczyt przedstawić: Projekt pt. Ciastka.
Advertisements

PROJEKT EDUKACYJNY DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Projekt badawczy w gr. 3 - latków luty 2013
AKADEMIA ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY”
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
Przedszkolak Pełen Zdrowia
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Pokaz przygotowała: Magdalena Kostka
Akcja Akademii Zdrowego Przedszkolaka Zboża zjadamy, energię z nich mamy w Przedszkolu nr 57, w grupie V Akcja rozpoczęła się w połowie września 2013 W.
ZBOŻA ZJADAMY – ENERGIĘ Z NICH MAMY
Bajeczka.
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
KLOCKOMANIA.
Sześciolatek w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół im
Publiczne Przedszkole nr 18
Grupa „Muchomorki”.
Przedszkole Gminne im. Krasnala Hałabały w Grodzisku Wielkopolskim
Sprawozdanie z Akcji ,, Zboża zjadamy energię z nich mamy „
Przedszkole Miejskie Nr 1 „Tęczowa Jedyneczka” Rawa Mazowiecka
Sprawozdanie z warsztatów Zboża zjadamy energię z nich mamy Dnia 7 Listopada w przedszkolu nr 78 przy ul Radarowej 4a rozpoczęliśmy V edycję akcji Piramida.
ZBOŻA ZJADAMY ENERGIĘ Z NICH MAMY
SPRAWOZDANIE Z AKCJI „ZBOŻA ZJADAJMY ENERGIĘ Z NICH MAMY”
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI AKCJI „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY”
Oddział przedszkolny w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi
„ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY” sprawozdanie z realizacji
Czy możliwe jest życie bez elektryczności?
ZBOŻA ZJADAMY ENERGIĘ Z NICH MAMY PRZEDSZKOLE NR 4 W DĄBROWIE GÓRNICZEJ.
SPRAWOZDANIE „Zboża zjadamy energię z nich mamy”
Szkoła z pasją... Klasa Va.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 10 W ZGIERZU. W akcji „Zboża zjadamy energię z nich mamy” wzięły udział wszystkie cztery grupy naszej placówki. Poszczególne etapy.
Przedstawienie działań naszej grupy w czasie projektu.
Zboża zjadamy energię z nich mamy
Akcja została przeprowadzona na przełomie października i listopada ( ), wzięły w niej udział obie grupy przedszkolne Leśne Duszki(5- latki)
Prezentacja fotograficzna Moduł wiosenny – Przedszkolak bezpieczny w środowisku Przedszkole Samorządowe w Bolkowie ul.Sienkiewicza Bolków.
SPRAWOZDANIE Z AKCJI-PIRAMIDA ZDROWIA „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIE Z NICH MAMY” PRZEDSZKOLE NR 7 Łaziska Górne Ul. Dworcowa 49.
Zespół Szkół w Bakałarzewie
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 52 W SOSNOWCU
„Kowalik bezskrzydły”
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu /wtorek/ od godziny do W grupie: TYGRYSKI JEŻYKI.
ŚWIATOWY DZIEŃ ZWIERZĄT Dzień ten obchodzony jest 4 października
Odblaskowa szkoła sprawozdanie.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Szkoła Filialna w Brzuścach, grupa dzieci 4, 5, 6- letnich.
PROJEKT JABŁKO grupa II Muchomorki
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Ten dzień rozpoczął się niezwykle.Siedząc w naszym kręgu rady I b omówiliśmy dotychczas zdobyte wiadomości o produktach żywnościowych i grupach tych produktów.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „AKADEMIA ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA” OPRACOWAŁY: DANUTA SZMANDRA, ANNA BEDNAREK „ODPORNOŚĆ WZMACNIAMY BO O ZDROWIE I HIGIENĘ.
Wykonała: Zuzanna Żabińska
Przedszkole nr 4 im. T. Kościuszki w Staszowie
To już wiemy! A jak się dowiedzieliśmy - prosimy przeczytać i pooglądać zdjęcia. Przedszkolacy z Miejskiego Przedszkola nr 2 im. Jana Brzechwy w Knurowie.
KLASA III c SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4 W LUBANIU. W ramach realizacji projektu podzieleni zostaliśmy na sześć grup zadaniowych. PTAKI SSAKI OWADY RYBY OPIEKUNOWIE.
Projekt edukacyjny „Układ słoneczny” grupa III „średniaki”
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
Tydzień dobrego chleba i zdrowego stylu życia 2015 Przykład „dobrej praktyki” w Samorządowej Placówce Wychowania Przedszkolnego nr 9 w Kętach.
ODPORNOŚC WZMACNIAMY BO O ZDROWE ŻYWIENIE I HIGIENĘ DBAMY Realizacja w grupie 5-latków Termin realizacji: r.
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
Przedszkole Publiczne Nr 5 w Łomży
METODA PROJEKTU BADAWCZEGO
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
PROJEKT BADAWCZY „DRZEWO”
Publiczne Przedszkole w Legnickim Polu Koordynator: Monika Fesz.
Sprawozdanie z realizacji programu. Przedszkole Miejskie nr 20 im. Przyjaciół Przyrody w Gorzowie Wlkp. Opracowała: Magdalena Wdzięczna.
Spędzanie CZASU WOLNEGO
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Awifauna Komorowa i okolic projekt unijny zrealizowany przez Magdalenę Piskorską.
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im
Współpraca z Dziennym Domem Pomocy „Caritas” „Młodzi duchem, młodzi wiekiem, każdy ważnym jest człowiekiem”. Przedszkole Miejskie nr 10 „Kolorowy Świat”
przedszkole miejskie nr 4 w lubinie rok szkolny 2015/16
Bajeczka.
Raport z ewaluacji- Rozwijanie zainteresowań dzieci
Zapis prezentacji:

Projekt badawczy „ Zboża” Szkoła Podstawowa w Gorzkowie Grupa 3 i 4 latki

Nasza grupa przedszkolna to 3 i 4 latki, 6 chłopców i 13 dziewczynek Nasza grupa przedszkolna to 3 i 4 latki, 6 chłopców i 13 dziewczynek. Dzieci znają reguły panujące w grupie i potrafią je przestrzegać. Chętnie bawią się razem i współpracują. Faza I Co roku w październiku organizujemy w przedszkolu zbiórkę „żywności” dla ptaków, by zimą, kiedy spadnie śnieg dokarmiać je.Mamy obok przedszkola karmnik, do którego zlatują się różne ptaki. To już tradycja, że przedszkolaki 2 razy w tygodniu wychodzą do ogrodu, by uzupełniać jedzenie dla swoich podopiecznych. I w tym roku dzieci przyniosły całe reklamówki „ pyszności”. Były tam korale jarzębiny, owoce dzikiej róży i nasiona różnych zbóż. Dzieci zainteresowały się kto jakie zboże przyniósł. To podsunęło mi pomysł na temat projektu. Pozwoliłam dzieciom oglądać, dotykać, przesypywać ziarna. Obserwowałam ich zachowanie i słuchałam ich rozmów „to żyto”, „ ty się nie znasz, to pszenica”.Byłam pełna obaw, czy zainteresowanie tematem nie minie po pierwszych zajęciach. Zdecydowałam jednak, że tematem naszego projektu badawczego będą „Zboża”. Zasadność tego tematu tłumaczyłam sobie tym, iż wszystkie dzieci pochodzą ze wsi. Prawie wszyscy rodzice moich podopiecznych sieją zboża, w związku z tym, temat jest im bliski, jest związany z naszym środowiskiem lokalnym. Z pewnością wzbogaci on dziecięce doświadczenia, pozwoli dzieciom rozwijać wiele różnorodnych umiejętności, a jednocześnie realizować zadania wynikające z podstawy programowej.

Natychmiast po wyborze tematu naszego projektu badawczego zorganizowałam zebranie z rodzicami. Rodzicom bardzo podobał się ten pomysł. Zgodzili się na współpracę na każdym etapie realizacji działań projektowych. Zaraz na drugi dzień jedna z mam przyniosła nam do przedszkola wiązki kłosów różnych zbóż, które pozostały jej z wykonania wieńca dożynkowego. Skoro mieliśmy już tyle materiału do badań, trzeba było wybrać narzędzia badawcze i wyjaśnić ich funkcję. Udostępniłam dzieciom”kuferek badacza”. Dzieci swobodnie bawiły się i manipulowały jego wyposażeniem. Uzgodniliśmy też, które narzędzia będą potrzebne nam w czasie realizacji naszego projektu.

Dziś ponownie oglądaliśmy naszą kolekcję zboża Dziś ponownie oglądaliśmy naszą kolekcję zboża. Dzieci wykonywały rysunki ziaren i kłosów zbóż, opowiadały różne historie związane z tematem.

Był to najlepszy moment by sporządzić siatkę wiedzy na temat: co wiemy o zbożach?. Znalazły się tam wszystkie pytania dzieci, hipotezy oraz planowane działania.

Faza II Zastanawialiśmy się również, kto może odpowiedzieć nam na pytania zawarte w siatce pojęciowej. Amelka stwierdziła, że jej dziadzio wie najwięcej o zbożach. Inne dzieci zgodziły się by zaprosić dziadzia Amelki do przedszkola, by odpowiedział nam na niektóre pytania: 1.Jak nazywają się zgromadzone tu zboża? 2.Kiedy sieje się te zboża? 3.Kiedy kosi się zboża? W czasie spotkania z ekspertem dowiedzieliśmy się, że dziadzio Amelki już ponad 60 lat pracuje w gospodarstwie i jest „ skarbnicą widzy rolniczej”. Nasz ekspert pokazał nam jak kiedyś uzyskiwano mąkę ze zboża. Przygotował prowizoryczne żarna ( dwa głazy) , ścierał ziarno uzyskując mąkę. Dzieci próbowały wykonać to samo, ale stwierdziły, że do roztarcia ziarna potrzeba dużo siły.

Dziś w czasie zajęć tato Adriana zrobił nam wielką niespodziankę Dziś w czasie zajęć tato Adriana zrobił nam wielką niespodziankę. Zaprosił nas na wystawę zdjęć narzędzi i maszyn do zbioru, omłotu i przerobu zbóż. Zgromadzoną kolekcję ułożył chronologicznie od czasów dawnych do dziś. Znalazły się tam żarna, sierp, kosa ale i nowoczesne kombajny. Młyn wodny, wiatrowy i młyn elektryczny. Wyjaśnił dzieciom jaką nazwę noszą poszczególne narzędzia i do czego służą.

Mając tak dużo materiału do badań ( ziarna zbóż) postanowiliśmy wykonać zbożowe prace. Trudno określić co przedstawiały, było zbożowe słońce, drzewo, chmurka, dinozaur, ale było przy tym dużo radości i świetna zabawa.

Nasz projekt nabierał tempa, a dzieci chęci do badań Nasz projekt nabierał tempa, a dzieci chęci do badań. Dziś postanowiliśmy sprawdzić, w którym kłosie jest więcej ziaren i jaka jest długość kłosów zbóż.

Kolejnym pytaniem, na któro nie mieliśmy odpowiedzi było: Jak się robi mąkę? Wszystkie dzieci jednogłośnie odpowiedziały, że najlepiej wyjaśni nam to młynarz.Jutro więc idziemy do młyna. Takie wyjście wiąże się z koniecznością pomocy ze strony rodziców, chodzi głównie o bezpieczeństwo dzieci. Jedna z mam zaoferowała swoją pomoc.

Prezenty które dostaliśmy od młynarza ( mąka pszenna, żytnia i płatki) wykorzystaliśmy do prac plastycznych. Rysunki na mące sprawiły dzieciom dużo radości. Z płatków wykonaliśmy ciekawe prace plastyczne pt. „ Moje ulubione pieczywo”. Dzieci przyklejały płatki do wcześniej naszkicowanych przez siebie kształtów bułek i rogalików.

Nasze kolejne pytanie, na któro musieliśmy znaleźć odpowiedź brzmiało: Jak się robi chleb i bułki? Dzieci znowu trafnie stwierdziły , że najlepiej odpowie nam na to piekarz. Czekała nas więc kolejna wycieczka, tym razem do piekarni.

Wycieczka do piekarni była bardzo ciekawa Wycieczka do piekarni była bardzo ciekawa. Pracownicy piekarni opowiedzieli nam jak powstaje chleb i bułki. My również postanowiliśmy zrobić chlebki i bułeczki . W tym celu, każde dziecko w domu miało zrobić masę solną. Z przyniesionej masy dzieci wykonywały bułeczki, ciasteczka i chlebki, które następnie pomalowały farbami. Nasze „ wypieki” wyglądały bardzo apetycznie.

Faza III Na podsumowanie projektu zaprosiliśmy dzieci z grupy 5- latków z opiekunem. Dzieci prezentowały wiadomości na temat zbóż zdobyte w trakcie trwania projektu. Podsumowały wyniki przeprowadzonych badań. Prezentowały ekspozycję swojej twórczości( własne dzieła artystyczne). Główną atrakcją prezentacji był piękny wiatrak wykonany przez tatę Miłosza.

Ewaluacja projektu W czasie przeprowadzenia projektu” Zboża” zrealizowane zostały następujące treści programowe dla wychowania przedszkolnego: w zakresie edukacji językowej: - poszerzenie słownictwa o nowe pojęcia, opisy, wywiady z ekspertami; w zakresie edukacji matematycznej: - nowe pojęcia( centymetr), przeliczanie mierzenie, liczenie w dowolnym zakresie; w zakresie edukacji poznawczej: - rodzaje zbóż, budowa kłosa narzędzia i maszyny rolnicze, sposób powstawania mąki i chleba w zakresie edukacji plastyczno- technicznej: - rysunki, prace plastyczne ze zbóż i mąki, prace przestrzenne z masy solnej; w zakresie edukacji motoryczno- zdrowotnej: - rozwijanie motoryki małej, wycieczki; w zakresie edukacji społecznej: - doskonalenie umiejętności pracy w grupie, właściwego zachowania się w czasie wycieczki, poznania pracy rolnika,młynarza,piekarza. opiekun grupy 3 i 4 latków Maria Łata

Dziękuję za uwagę!