Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawy informatyki Informatyka Stosowana Zajęcia nr 2
Advertisements

Programowanie obiektowe
Programowanie w języku Visual Basic
Algorytmy – zapis struktur programowania
Programowanie I Rekurencja.
Języki programowania C++
27/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Pętle.
typy całkowite (całkowitoliczbowe)
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
27/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Instrukcje warunkowego wyboru.
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 5: Typy porządkowe, wyliczeniowe i okrojone. Definiowanie.
Instrukcje Instrukcja : definicja obliczenia i określenie sposobu wykonania tego obliczenia. Program : ciąg instrukcji wykonywanych kolejno od pierwszej.
Rekursja Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy informatyki.
Podstawy informatyki Wirtotechnologia Grupa: 1A Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej Wydział Odlewnictwa Akademia Górniczo – Hutnicza im.
Podstawy informatyki Informatyka stosowana Prowadzący: Grzegorz Smyk
Instrukcje 1 Definicje wstępne Formalny opis akcji wykonywanej przez komputer nazywamy instrukcją ( statement), Każda instrukcja kończona jest średnikiem.
Komunikacja z arkuszem. Iteracje. Funkcje.
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
Systemy Wbudowane Bascom
PASCAL (2) dr Anna Kwiatkowska.
Podprogramy.
RODZAJE ALGORYTMÓW Źródło: Jolanta Pańczyk - Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Część II.
Podstawy programowania
PASCAL pętla WHILE.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
A ctive S erver P ages Technologia dostępu do danych.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
Instrukcje sterujące część 2
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Procedury i funkcje.
Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie
PHP: warunki, pętle, switch, break, continue
Programowanie strukturalne i obiektowe
Programowanie strukturalne i obiektowe
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
STEROWANIE Ale nie tylko
Zbiory i rekordy mgr inż. Agata Pacek. Deklaracja typu zbiorowego (określa ilość elementów w zbiorze) type biegi=set of 0..6; Definiowanie zmiennej typu.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Instrukcje iteracyjne
C# Platforma .NET CZ.3 Kuba Ostrowski.
Instrukcja warunkowa i wyboru
Edytor tesktu i skrypty
INSTRUKCJE Umożliwiają zapis algorytmu, służą do sterowania przebiegiem programu. warunkowe (podejmowanie decyzji) 1. if-else „jeżeli”, 2. switch-case.
Programowanie baz danych
Informatyka MZT1 Wykład 6 Iteracje while i repeat Tablice Rekordy
Składnia instrukcji warunkowej if…
Ogólna struktura programu w TP
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Iteracje w C# Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Temat 8: Pętle.
PHP Instrukcja warunkowa if Damian Urbańczyk. Warunek? Instrukcję warunkową wykorzystujemy wtedy, gdy chcemy sprawdzić pewien fakt, który może być prawdziwy.
Pętle Zajęcia 6.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
METODY REPREZENTOWANIA IFORMACJI
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
Pętle – instrukcje powtórzeń
Instrukcje warunkowe w php. Pętla FOR Czasem zachodzi potrzeba wykonania jakiejś czynności określoną ilość razy. Z pomocą przychodzi jedna z najczęściej.
PHP jest językiem skryptowym służącym do rozszerzania możliwości stron internetowych. Jego składnia jest bardzo podobna do popularnych języków programowania.
1 Opisy funkcji Adres strony WWW : html (należy odszukać hyperlink Function Index) (
Visual Basic przygotował Michał Miłek Visual Basic – język programowania wysokiego poziomu i narzędzie programistyczne firmy Microsoft. Składnia jest oparta.
Rozdział 5 REKURENCJA.
Instrukcja warunkowa if
Zapis prezentacji:

Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki

Czym jest schemat Hornera ? Schemat Hornera – sposób obliczenia wartości wielomianu dla danej wartości argumentu wykorzystujący minimalną liczbę mnożeń.

Przykład wyznaczenia wartości wielomianu schematem Hornera 3x4+2x3+7x2+9x+5 Weźmy pod uwagę pierwsze cztery elementy naszego wielomianu. Możemy dla tych elementów wyłączyć wspólny czynnik przed nawias. Tym czynnikiem jest x: (3x3+2x2+7x+9)x+5 Teraz "wyciągamy" przed nawias x z pierwszych trzech elementów w nawiasie: ((3x2+2x+7)x+9)x+5) Następnie wyłączmy przed nawias następne x z dwóch pierwszych elementów w wewnętrznym nawiasie: (((3x+2)x+7)x+9)x+5

Schemat Hornera a schemat klasyczny Stąd: 3*x*x*x*x+2*x*x*x+7*x*x+9*x+5, czyli 10 mnożeń i 4 dodawania (((3*x+2)*x+7)*x+9)*x+5, czyli 4 mnożenia i 4 dodawania n*(1+n)/2 –dla wielomianu w zwykłej postaci n – dla wartości wielomianu obliczonej przy pomocy schematu Hornera

Przykład dla wielomianów wyższych stopni Dla wielomianu stopnia 100 (n=100): Schematem klasycznym: n*(1+n)/2=100*(1+100)/2=5050 mnożeń Schematem Hornera: 100 mnożeń

Pętle w Delphi (w Pascalu) Pętla pozwala na powtórzenie przez program danej operacji określoną ilość razy. Są trzy rodzaje pętli w Delphi (Pascal’u): Pętla „while” Pętla „repeat” Pętla „for”

Pętla „while” while <warunek> do <instrukcje> Dopóki warunek spełniony wykonywane są instrukcję Warunek sprawdzany jest na początku Przykład: suma:=0; while suma<10 do suma:=suma+1;

Pętla „repeat” repeat <instrukcje> until <waunek> powtarzaj <instrukcję> do momentu , aż zostanie spełniony <warunek> - zawsze wykona się przynajmniej jeden raz; - rozkazy nie muszą być ograniczone przez begin-end, robi to tutaj para repeat-until; Przykład: suma:=0; repeat suma:=suma+1 until suma=4;

Pętla „for”: For <p wartość zmiennej sterującej> to <k wartość zmiennej sterującej> do <instrukcje> Przykład: For i:=0 to 10 do write (‘liczba’,i); - „i” jest zmienną typu integer, którą należy wcześniej zadeklarować; - wartość i zwiększa się z o 1 z każdym wykonaniem <instrukcji> Pętle for stosujemy wtedy gdy wiemy ile razy <instrukcje> mają być wykonane

Pętla „for” Przykład: For i:=10 downto 0 do write (‘liczba’,i); Odmiana pętli for gdzie wartość zmienne sterującej jest w każdym kroku zmniejszana o 1;

Instrukcja warunkowa „if” if <warunek> then <instrukcje gdy spelniony> else <instrukcje gdy nie spełniony> Instrukcja „if” sprawdza <warunek> jeżeli jest on spełniony wykonywane są odpowiednie instrukcję jeżeli nie to wykonywana jest instrukcja wpisana po słowie kluczowym „else”. Przykłady: if a>0 then write(‘wieksze’); If a=>0 then write(‘wieksze lub rowne’) else write(‘mniejsze’);

Instrukcja wielokrotnego wyboru „case” case wyrażenie of   wybór 1: <instrukcje>;   ...   wybór n: <instrukcje>;   else   (kod) end; Słowo case wraz z of tworzą instrukcję warunkową (case..of). Może być używana jako zamiennik instrukcji warunkowych If ... Then. Stosuje się ją w przypadku mało efektywnego wykorzystania instrukcji if ... then, tzn. gdy należy sprawdzić większą liczbę możliwych warunków. Instrukcja case ma to do siebie, że działa jedynie na typach wyliczeniowych jak Char, Byte, Integer, Cardinal itp., nie można jej na przykład użyć aby sprawdzić zawartość zmiennej typu String.

Instrukcja wielokrotnego wyboru „case” Przykład: liczba:byte; case liczba of 1: write(‘wybrales 1’); 2: write (‘wybrales 2’); else write (‘wybrales inna liczbe’); end;