Władza federalna a stanowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstytucyjny system organów państwowych Wykład I Zagadnienia wstępne - konstytucja Dr Krzysztof Wygoda.
Advertisements

SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
TRAKTAT LIZBOŃSKI.
PIERWSZE LATA II RZECZPOSPOLTEJ
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Jak powstaje ustawa?.
SYSTEM WYBORCZY W USA Rafał Dadura.
Władza sądownicza w Polsce
SYSTEM WYBORCZY W STANACH ZJEDNOCZONYCH AMERYKI
Władza ustawodawcza w Polsce na tle porównawczym.
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Historia praw człowieka
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
kochamy konstytucję Skąd się bierze taka miłość?
CHORWACJA.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Rząd i prezydent.
DEMOKRACJA Demokracja- ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem.
Niemiecki Parlament.
Republika Federalna Niemiec
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
ZJEDNOCZENIE NIEMIEC W XIX WIEKU
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Zasady Współczesnej Demokracji
Naczelne zasady Kontytucji
Ustrój parlamentarno-gabinetowy Wielkiej Brytanii
SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”
Podział władzy w państwie współczesnym
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Historia Integracji Europejskiej
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
FORMY terytorialnej organizacji władzy
WYKŁAD SZÓSTY WŁADZA SĄDOWNICZA.
WYKŁAD CZWARTY WŁADZA WYKONAWCZA.
Demokracja.
WYKŁAD SIÓDMY USTRÓJ TERYTORIALNY.
SĄD NAJWYŻSZY U.S.A. SĘDZIOWIE W SŁUŻBIE IDEOLOGII
NIEMCY: INFORMACJE OGÓLNE
Polska w Unii Europejskiej
Trybunał Konstytucyjny
Prawo administracyjne – źródła prawa
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Pierwsze Konstytucje.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Temat: Życie polityczne II Rzeczypospolitej w latach
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej
W Y K Ł A D C Z W A R T Y Podstawy amerykańskiego konstytucjonalizmu.
Struktura organów władzy państwowej w Rosji
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4.
Trybunał Konstytucyjny
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Królestwo kongresowe Zajęcia nr 5 –
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Władza federalna a stanowa ewolucja relacji pomiędzy unią a poszczególnymi stanami

Prapoczątki W czasach kolonialnych podstawową formą rządów były rządy kolonialne, odpowiadające stanowym Korona Brytyjska rządziła poszczególnymi koloniami, a nie Ameryką jako całością o życiu kolonistów decydowały władze kolonialne w trakcie walki o niepodległość – Kongres Kontynentalny – pojedyncze stany są ważniejsze niż całość

Okres przedkonstytucyjny Za czasów Artykułów Konfederacji stany są połączone wieczystą przyjaźnią nie stanowią w sensie formalnym jednego organizmu politycznego obawy przed silnym scentralizowanym rządem, podobnym do brytyjskiego nadmierna niezależność stanów prowadziła do słabości Stanów Zjednoczonych Ameryki jako całości: militarnej politycznej gospodarczej

stany i unia w konstytucji Konstytucja zasadniczo: zdefiniowała ograniczenia władzy federalnej w bardzo ogólnym zarysie opisuje relację pomiędzy władzą federalną o poszczególnymi stanami po przyjęciu Bill of Rights (Karty Praw) zdefiniowała podstawowe prawa obywateli federalizm, rozumiany jako podział kompetencji między władzę centralną a stanową, pozwala na połączenie jedności i różnorodności

trzy koncepcje miejsca stanów stroną umowy konstytucyjnej są stany, dlatego żaden z nich nie ma prawa rozwiązać tej umowy bez zgody pozostałych (James Madison, potem Andrew Jackson) stany są stronami umowy tworzącej rząd federalny, ale zachowują pełną suwerenność i naturalne prawo do unieważnienia umowy, jeśli obowiązująca jej forma nie służy ich interesom (Thomas Jefferson)

trzy koncepcje miejsca stanów suwerenem jest lud (my, naród Stanów Zjednoczonych), konstytucja jest umową pomiędzy obywatelami i może być zmieniona tylko wolą obywateli; żaden stan nie może zerwać takiej umowy; częściowe delegowanie uprawnień na federację i stan (Alexander Hamilton) To wszystko rodzi pytanie o możliwość secesji – czy stan ma prawo i w jakich warunkach wystąpić z Unii?

podwaliny federalizmu John Marshall (1755-1835), prezes Sądu Najwyższego od 1801 r. To on stworzył prawne założenia federalizmu, wyrok w sprawie McCulloch v. Maryland trzy zasady: prymat władzy ogólnonarodowej; ochrona narodowych interesów właścicieli oraz decydująca rola federalnych władz sądowych ogólnie – prymat federacji!

podział uprawnień Rząd federalny Rząd stanowy drukowanie pieniądza udzielanie licencji i pozwoleń regulowanie handlu międzystanowego i międzynarodowego regulowanie gospodarki na obszarze stanu polityka zagraniczna i zawieranie traktatów organizowanie i przeprowadzanie wyborów wypowiadanie wojny tworzenie samorządów

podział uprawnień tworzenie armii i marynarki ratyfikowanie poprawek konstytucyjnych organizacja i nadzorowanie poczty troska o zdrowie i bezpieczeństwo publiczne tworzenie prawa niezbędnego do zrealizowania wymienionych powyżej uprawnień korzysta z praw nie przypisanych władzy federalnej, albo nie zabronionych władzom stanowym

podzielone uprawnienia ściąganie podatków (np. podatek dochodowy: federacja – 6 progów, najniższy 10%, najwyższy 35%; bez podatku dochodowego są m.in. stany Teksas, Nevada, Floryda, Waszyngton; w New Hampshire i Tennessee płaci się tylko podatek od zysków kapitałowych) budowanie dróg pożyczanie pieniędzy tworzenie sądów (ale innego rodzaju)

podzielone uprawnienia tworzenie i egzekwowanie prawa tworzenie banków i przedsiębiorstw wydawanie pieniędzy na rzecz dobrobytu obywateli przejmowanie prywatnego mienia na cele publiczne za godziwym odszkodowaniem

działania zabronione Federacja Stany Naruszanie Karty Praw (ale w czasie wojny?) zawieranie umów międzynarodowych Nakładanie podatków na handel międzystanowy drukowanie pieniędzy wydawanie pieniędzy bez przyjęcia ustawy nakładanie podatku w handlu międzynar. zmiana granic stanów ograniczać wolności bez właściwego procesu

działania zabronione nadawanie tytułów szlacheckich i arystokratycznych dopuszczać istnienie niewolnictwa (XIII poprawka) odmawiać prawa do głosowania ze względu na rasę lub wcześniejsze bycie niewolnikiem (XV poprawka) odmawiać prawa do głosowania ze względu na płeć (XIX poprawka)

władze stanowe konstytucja narzuca demokratyczną formę rządów poszczególnych stanach nie mogą tworzyć praw sprzecznych z Konstytucją Stanów Zjednoczonych władzę wykonawczą w stanie sprawuj gubernator (ale może pojawiać się przy nim coś jak rząd czy rada gabinetowa – Massachusetts)

władze stanowe legislatury: tylko Nebraska ma jednoizbowy parlament w pozostałych składa się z: Senatu Izby Reprezentantów; Izby Delegatów albo Zgromadzenia Ogólnego inaczej niż w federacji – gubernatorzy w większości dysponują faktyczną inicjatywą ustawodawczą