Jaki styl uczenia preferujemy?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

uczyć się języka angielskiego
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
WKUWAJ Z GŁOWĄ – style uczenia się
Sprawdzian także dla rodziców
Jak pisać pracę dyplomową?
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
JAK SIĘ EFEKTYWNIE UCZYĆ I UTRWALAĆ TREŚCI SZKOLNE W DOMU
Jak prezentować.
Jak się uczyć - zasady.
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Jak pomagać dziecku w nauce?
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Style uczenia się i typy uczniów
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Co warto wiedzieć o sprawdzianie w szkole podstawowej ? – informacje dla ucznia.
„Style i techniki uczenia się”
„Style i techniki uczenia się”
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie Kształtujące
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Jak uczyć się skutecznie?
Stres przed sprawdzianem
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Sztuka robienia notatek Zasady tworzenia „Map y myśli”
Prezentacja w Power Point
WZROKOWCY, SŁUCHOWCY I KINESTETYCY, CZYLI JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE?
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
PLANOWANIE I ZARZĄDZANIE CZASEM
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Przygotowanie dobrej prezentacji
NOTATKI CO I JAK ?.
TEST POZWALAJĄCY USTALIĆ ODPOWIADAJĄCY CI STYL UCZENIA SIĘ.
1. Czego będziemy się uczyć na lekcjach matematyki w klasie czwartej?
Osoba eksperymentatora jest nieodłączną częścią każdego doświadczenia, zanim jednak zaczniemy badać innych, przebadajmy swoje własne postawy i przekonania.
Szkoła bez przemocy.
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Jak efektywnie pomagać dzieciom w nauce? Ilona Bojakowska psycholog.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Osiąganie sukcesów przez dzieci Prezentację przygotowała : Aleksandra Grzegorczyk.
Ocenianie Kształtujące
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
Lubię czytać!.
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Zapis prezentacji:

Jaki styl uczenia preferujemy? Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki styl uczenia preferujemy? Gdzie się uczyć? Opracowanie: Bożena Kuś

1. Ucz się z pasją, radością, z dobrym nastrojem. 2 1. Ucz się z pasją, radością, z dobrym nastrojem. 2. Nie denerwuj się bez potrzeby, naucz się śmiać z siebie. 3. Lęk wypiera rozwagę, brak pewności siebie- przynosi niepowodzenie. 4. Nie wmawiaj sobie, że nie jesteś inteligentny!

Jak działa nasz umysł? Lewa półkula odpowiada za: Czytanie Pisanie Uczenie Podział czasu Rozumowanie logiczne Prawa półkula odpowiada za: Rytm Obrazy Kolory Muzyka Plastyka Wyobraźnia Pomysłowość

Staraj się korzystać z obu półkul mózgowych – by lewa nie była przemęczona, a prawa bezrobotna

Dostarczaj odpowiednią strawę prawej półkuli – by mogła sobie budować obrazy, skojarzenia...

Ankieta Czy potrafisz się uczyć?

Wyniki ankiety – czy potrafię się uczyć TAK NIE NIE WIEM 1.W czasie odrabiania lekcji dość często szukam ołówka, słownika, gumki czy innych drobiazgów i w ten sposób przerywam uczenie się. 2.Lekcje odrabiam wtedy, kiedy mam czas, tak trochę ,,z doskoku’’ 3. Staram się odrabiać wszystkie lekcje w tym samym dniu, w którym są zadane. 4.Moje zapamiętywanie zależy od tego, ile razy powtórzę to, czego się uczę. 5. Mam swoje sposoby na opanowanie tego, czego się trzeba nauczyć. 6. Wypracowania piszę od razu na czysto, bo rzadko w nich coś poprawiam. 7. Robię notatki, podkreślam, wywieszam plansze, aby mieć trudne rzeczy stale przed oczami. 8. Uczę się zadanego przedmiotu dopiero w dzień poprzedzający lekcję, aby nie zapomnieć tematów i mieć wszystko na ,,świeżo”. 9. Obserwuję, że mam kłopoty z koncentracją, łatwo się rozpraszam 10. W trakcie uczenia się mam mnóstwo różnych skojarzeń 11. Przed ważną klasówką zarywam noce, aby się dobrze przygotować 12. Biorę się do nauki dopiero w ostatniej chwili, gdy mam nóż na gardle. 13. Od jakiegoś czasu piszę sobie plan tego, co mam zrobić w tygodniu lub danego przedmiotu 14 Ucząc się, staram się zrozumieć to, czego się uczę. 15. Nawet gdy się czegoś dobrze nauczę, to zwykle mam problemy z odpowiedzią, gdy jestem pytany(a).

Wyniki ankiety – czy potrafię się uczyć Klucz do testu -,,Czy potrafię się uczyć?’’ Za każdą odpowiedź ,,tak’’ na pytania: 3, 4, 5, 7, 10, 13, 14 policz sobie 10 punktów. Za każdą odpowiedź ,,nie’’ na pytania: 1, 2, 6, 8, 9, 11, 12, 15 policz sobie 10 punktów. Za każdą odpowiedź ,,nie wiem’’ policz sobie 5 punktów. Podsumuj punkty i sprawdź, co to może oznaczać.

100-150 punktów: Jeśli nie pomyliłeś(aś) się w obliczeniach, to naprawdę potrafisz się uczyć. Wiesz lub wyczuwasz, jak uczyć się skutecznie. Jeśli w praktyce wykorzystujesz tę wiedzę, to jesteś dobrym uczniem. 50-99 punktów: Twoja umiejętność uczenia się jest dobra. Potrafisz pracować tak, aby uczyć się z dobrym rezultatem. Masz jednak pewne słabe punkty, na które warto zwrócić uwagę. Może ci pomóc zapoznanie się z zagadnieniami dotyczącymi sposobów uczenia się. 9-49 punktów: Twoja umiejętność uczenia się pozostawia wiele do życzenia. Może stosowane przez ciebie techniki uczenia się wcześniej wystarczały, ale teraz warto podjąć trud zgłębienia wiedzy o tym, jak uczyć się skutecznie. Wtedy z pewnością okaże się, że nie masz słabej pamięci, a oceny mogą być lepsze.

Style uczenia się Wzrokowcy – Lubią wykresy, tabele, teksty zorganizowane. Lubią się uczyć poprzez patrzenie lub obserwację pokazu. Lubią opisy, pamiętają twarze, zapominają imiona, lubią robić notatki, listy rozwiązań. Koncentrację zburzy im nieporządek i ruch.

Style uczenia się Słuchowcy – Lubią słuchać innych lub siebie. Lubią dialog i rozmowy, unikają długich opisów, nie zauważają ilustracji, poruszają ustami i czytają po cichu. Powtarzają głośno to co napisali, dobrze pamiętają imiona, zapominają twarze. Łatwo się dekoncentrują w wyniku hałasu, „głośno myślą”, nucą, rozmawiają ze sobą

Style uczenia się Czuciowcy (kinestetycy)– Lubią się uczyć poprzez wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie, lubią emocje, ruch, zapachy, smaki. Czytanie nie jest ulubionym zajęciem, ale lubią wartkie akcje. Mają kłopoty z ortografią, najlepiej pamiętają to co sami wykonali, wyobraźnia ich pracuje w ruchu, muszą się poruszać, lubią coś trzymać, podskakują z zadowolenia, gestykulują.

Test określający dominujące systemy reprezentacji (hierarchię zmysłów) W każdym pytaniu wybierz jedną, najbliższą Ci odpowiedź. 1. Najbardziej lubisz zajęcia, na których: a) prowadzący robi wykład, możesz zadawać pytania i dyskutować; b) robisz notatki i rysunki, oglądasz plansze lub slajdy; c) robisz eksperymenty, projekty, bierzesz udział w scenkach, odtwarzasz role. 2. Przekazując wiedzę komuś innemu: a) demonstrujesz coś, mocno gestykulujesz, poruszasz się; b) objaśniasz wszystko werbalnie, zachęcasz do zadawania pytań i dyskusji; c) pokazujesz ilustracje, wykresy i rysunki, krótko je wyjaśniając.

3. Gdy masz czas wolny, najchętniej: a) słuchasz muzyki, audycji radiowych lub audiobooków; b) oglądasz film, czytasz książkę, przeglądasz czasopisma; c) uprawiasz sport, idziesz na spacer, konstruujesz coś. 4. Jakie filmy lubisz najbardziej: a) z szybką akcją, dynamicznymi scenami, filmy dokumentalne, o sporcie; b) z dużą liczbą rozbudowanych dialogów, historyczne, faktograficzne; c) kostiumowe, krajoznawcze, przyrodnicze. 5. Kiedy spotykasz nową osobę, najpierw zwraca Twoją uwagę: a) jej wygląd (uroda, ubiór); b) zachowanie (sposób poruszania się, gestykulacja); c) ton głosu. 6. Gdy wchodzisz do nieznanego Ci pomieszczenia, w pierwszej kolejności: a) słyszysz rozmowę i inne dźwięki; b) skupiasz się na tym, jak się tu czujesz; c) zwracasz uwagę na kolory, przedmioty, architekturę.

7. Po spotkaniu z nowo poznaną osobą najlepiej pamiętasz: a) co robiliście, jak się zachowywała; b) jak wyglądała; c) co mówiła. 8. W trakcie rozmowy najczęściej kierujesz wzrok: a) na twarz i oczy rozmówcy; b) w górę (w lewo lub prawo); c) w dół (w lewo i prawo). 9. Źle się czujesz w miejscach, w których: a) panuje kompletna cisza; b) masz ograniczone możliwości ruchu; c) jest bałagan. 10. W którym z podanych miejsc mógłbyś spędzić najwięcej czasu: a) w muzeum, w galerii fotograficznej; b) na koncercie, słuchając audycji radiowych i nagranych opowiadań; c) w sali bilardowej, na boisku piłkarskim, na basenie.

11. Co najlepiej pamiętasz z oglądanych filmów: a) muzykę; b) scenerię, wygląd bohaterów; c) fabułę. 12. Przypomnij sobie szczęśliwy moment w swoim życiu. Co najpierw przyszło Ci do głowy: a) konkretne zachowanie, przebieg zdarzeń, Twoje działania; b) to, co powiedziałeś, dialog, czyjaś opinia wyrażona werbalnie, muzyka; c) to, co widziałeś — miejsce, ludzie, przedmioty. 13. Które z poniższych twierdzeń opisuje Ciebie: a) dokładnie dobierasz swój strój, dbasz o fryzurę, irytuje Cię źle dopasowane ubranie u innych i nieład na głowie; b) denerwują Cię osoby mające niewyraźną dykcję, nie potrafiące poprawnie się wyrażać, zwracasz uwagę na błędy językowe; c) nie potrafisz przebywać zbyt długo w jednym miejscu, denerwuje Cię bezruch. 14.Jeżeli składasz jakąś rzecz: a) zaczynasz od przeczytania instrukcji; b) starasz się od razu dopasować poszczególne części; c) pytasz kogoś i prosisz o instrukcję ustną. 15. Gdy wybierasz się na wakacje i wyobrażasz sobie swój pobyt w atrakcyjnym miejscu, szczegółowo: a) widzisz to miejsce, jego otoczenie, kolory, oświetlenie, ludzi; b) słyszysz dźwięki (towarzyskiej zabawy, natury, otaczającego gwaru…); c) wyobrażasz sobie, co będziesz robił, czym będziesz się zajmował.

pytanie A B C 1. S W K 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15.

WŁAŚCIWA STRATEGIA – KLUCZ DO POWODZENIA W NAUCE Dopasuj techniki uczenia do swojego stylu uczenia: WZROKOWCY: Używaj kolorowych pisaków, długopisów i kredek; Kluczowe słowa (wzory, daty, idee) zapisuj na niewielkich kartkach, umieszczanych później na wysokości oczu w miejscu, w którym często przebywasz (np. odrabiasz lekcje). Korzystaj z wielu kolorów; Stosuj wizualne pomoce naukowe – taśmy wideo, foliogramy, slajdy; Samodzielnie twórz tabele, grafiki, schematy, rysunki, itp.; Układaj krzyżówki z najważniejszych słów do zapamiętania; Jeśli to możliwe wybieraj interesująco zaprojektowane, kolorowe książki. Wzrokowcy mogą szczególnie dużo skorzystać z takich nowych technik umysłowych jak np. mapy pamięci oraz obrazowanie informacji do zapamiętania.

SŁUCHOWCY: Głośno powtarzaj najważniejsze fakty do zapamiętania; Informacje, które chcesz szybko przyswoić, czytaj z różną intonacją – dystyngowanie wrzaskliwie, teatralnie, wolno, szybko itp.; Jeśli to możliwe śpiewaj, rapuj, rymuj i deklamuj (tak przedstawiana wiedza „sama wejdzie ci do głowy”); Możesz samodzielnie ułożyć prostą piosenkę lub krótki wierszyk złożony z najważniejszych słów do zapamiętania; Monolog, dialog, dyskusja w grupie, mini debata – to techniki najbardziej przydatne w twoim przypadku; Korzystaj z dyktafonu, także w celu nagrywania i późniejszego odsłuchiwania informacji do zapamiętania. Szczególnie słuchowcy skorzystają wiele z takich naturalnych wzmacniaczy pamięci jak rytm i rym.

KINESTETYCY: Ucząc się, wykorzystuj dynamikę całego ciała – stosowanie mimiki i pantomimy bardzo Ci pomoże w szybkim przyswajaniu wiedzy; Demonstruj pojęcia za pomocą ruchów i gestów; Odegraj krótką scenkę, skecz związany z zadaną lekcją; Powtarzając lekcje w domu, możesz chodzić po pokoju; Jeśli to możliwe – konstruuj przestrzenne modele, wykonuj doświadczenia angażujące ruchowo (wycinanki i lepienie z plasteliny czy modelowanie wcale nie jest głupim pomysłem w twoim przypadku); Chodź lub skacz po dywanie w taki sposób, aby twoje kroki nakreśliły wyimaginowaną, datę, słowo do zapamiętania, kształt państwa czy mapę szlaku handlowego, itp. Kinestetycy szczególnie dużo korzystają z wycieczek (do muzeum, na wystawę, do fabryki czy laboratorium, itd.) oraz innych zajęć przeprowadzonych w terenie (ankiety, wywiady, projekty badawcze, itp.).

Test określający dominującą półkulę mózgową W każdym pytaniu wybierz najbliższą Ci odpowiedź. Możesz również zaznaczać obie odpowiedzi, jeśli opisują Twoją osobę w takim samym stopniu. 1. Gdy odruchowo mażesz po kartce, najczęściej są to: a) nieokreślone bezkształtne bazgroły; b) określone kształty. 2. Robiąc notatki, wykorzystujesz: a) różne kolory; b) posługujesz się tylko kolorem czarnym lub niebieskim. 3. Twoje notatki są: a) logiczne, uporządkowane, oparte na słowach, cyfrach i liniach; b) nieuporządkowane, zawierające oprócz słów również rysunki. 4. Zamknij oczy i zobacz, jak reaguje Twoja wyobraźnia na słowo „niebieski”: a) zobaczyłeś jakąś niebieską rzecz (osobę); b) zobaczyłeś napis „niebieski”, np. na tablicy albo ścianie.

5. Twoją dominującą ręką jest: a) ręka lewa; b) ręka prawa. 6. Jak opisałbyś swoje otoczenie domowe? a) książki, płyty i filmy są ułożone według jakichś zasad, w szufladach i na biurku panuje porządek; b) rzeczy są niepoukładane, panuje wokół „twórczy chaos”, w którym dobrze sobie radzisz. 7. Przygotowując się do realizacji celów i wykonania zadań: a) dokładnie planujesz każdy krok; b) masz ogólną wizję i działasz raczej spontanicznie. 8. Jeżeli miałbyś do wykonania w ciągu dnia wiele czynności i chciałbyś to zapisać: a) posłużyłbyś się tradycyjnym terminarzem lub notatnikiem; b) wolałbyś powiesić je na tablicy, na kolorowych kartkach. 9. Kiedy rozpoczynasz naukę i bierzesz się do czytania grubej książki: a) po prostu otwierasz pierwszą stronę i czytasz tekst po kolei; b) przeglądasz całość i dopiero zaczynasz czytać.

10.Lubisz pracować i postępować: a) zgodnie z ustalonymi regułami i zasadami oraz procedurami; b) gdy masz możliwość wyboru i większą swobodę w działaniu. 11.Gdy słuchasz nowego utworu muzycznego, najpierw zwracasz uwagę na: a) melodię; b) słowa. 12.Lepiej sobie radzisz z instrukcjami w formie: a) pisemnej lub mówionego przekazu; b) obrazów, map. 13.Uważasz się za osobę: a) racjonalną, logicznie myślącą, przywiązującą dużą wagę do faktów; b) lubiącą marzyć, często posługującą się wyobraźnią twórczą, uważającą, że od faktów ważniejsze są emocje. 14.Zwykle potrafisz skoncentrować się: a) nad wieloma różnymi projektami; b) nad jednym projektem. 15.Kiedy czytasz czasopismo: a) „skaczesz” po różnych stronach; b) czytasz od początku do końca.

Numer pytania Odpowiedź a) Odpowiedź b) 1 P L 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

DOMINUJĄCE STYLE UCZENIA SIĘ Wzrokowiec z dominacją lewej półkuli (W – L) Najszybciej uczy się, czytając, oglądając wykresy, schematy, obrazy i grafiki. Szczególnie szybko zapamiętuje informacje wyrażone słowami, cyframi i liczbami. Porządkuje swoje dane; lubi systematykę, kategoryzację i porządek w gromadzonych informacjach. Najlepiej pracuje na notatkach. Lubi mieć przed sobą przygotowany wcześniej plan pracy. Najchętniej korzysta z opracowanych w punktach strategii działania. Utrzymywanie kontaktu wzrokowego z wykładowcą ułatwia mu koncentrację.

Wzrokowiec z dominacją prawej półkuli (W — P) Najłatwiej przyswaja informacje przedstawione w postaci obrazów, rysunków, plansz, zdjęć, kolorów i relacji przestrzennych. Chętnie korzysta z wszelkich materiałów wizualnych. Ma tendencje do koncentracji na całości; kieruje się przyswajaniem wiedzy od syntezy (ogółu) do analizy (szczegółu). Lubi język obrazowy, bogaty w metafory i barwne opisy. W notowaniu szczególnie przydatne są dla niego mapy myśli.

Słuchowiec z dominacją lewej półkuli ( S — L) Najlepiej koncentruje uwagę i uczy się, słuchając. Lubi więc wykłady, prezentacje, płyty i materiały audio (mp3) oraz dyskusje. Jest uporządkowany, szybko przyswaja informacje przedstawione szczegółowo krok po kroku według jasnej systematyki. Zapamiętuje lepiej, gdy czyta na głos i w trakcie rozmowy na dany temat. Jest wrażliwy na punkcie języka, w którym odbiera informacje — jego ton, barwę, głośność. Szybko rozumie sens słyszanych słów, bez potrzeby silnego angażowania wyobraźni. W czasie czytania powinien często zadawać sobie pytania na temat poznawanych treści.

Słuchowiec z dominacją prawe j półkuli (S — P) Najlepiej uczy się, słuchając. W nauce pomaga mu muzyka. Jest wyczulony na rytm, co powoduje, że np. łatwiej zapamiętuje rymowanki oraz te informacje, przy nauce których rytm jest obecny (wystukuje go palcami, nogą, nuci, wyobraża sobie informacje, „słysząc” skojarzone z nimi dźwięki). Lubi i zapamiętuje demonstracje na żywo i konstrukcje trójwymiarowe ze względu na pamięć wizualno-przestrzenną, charakterystyczną dla dominacji prawej półkuli. Najlepiej gdy wizualizuje czytany tekst, tworząc w wyobraźni dynamiczne, ruchome obrazy z efektami dźwiękowymi.

Kinestetyk z dominacją lewej półkuli (K — L) Najszybciej uczy się, angażując swoje mięśnie w procesy poznawcze. Lubi brać udział w grach dydaktycznych, „odgrywać role”, uczestniczyć w przygotowanych symulacjach sytuacyjnych. Najskuteczniej uczy się poprzez modelowanie. Lepiej się czuje, gdy w czasie nauki może chodzić lub kołysać się na nogach. Uczy się doskonale na modelach i schematach. Lubi pracować na materiale dobrze zorganizowanym i usystematyzowanym, który może przyswajać krok po kroku. Chętnie planuje, lubi pisać, rysować i robić to, co pozwoli mu zaangażować jak najwięcej mięśni. Przy rozwiązywaniu zadań i problemów szuka analogii z realnym życiem.

Kinestetyk z dominacją prawej półkuli (K — P) Lubi uczyć się w ruchu. Zapamiętuje najlepiej to, co robił i w czym brał czynny udział. Nie potrzebuje szczegółowych instrukcji, od razu bierze się do działania. Dużą rolę w przyswajaniu nowych informacji odgrywają u niego emocje i intuicja — uczy się metodą prób i błędów. W procesie poznawczym kieruje się zasadą od ogółu do szczegółu. Bardzo dobrze przyswaja nową wiedzę, odwołując się do jej praktycznego zastosowania w życiu. Informacje zapamiętuje, tworząc w wyobraźni dynamiczne obrazy z własnym udziałem. Najchętniej korzysta z pomocy dydaktycznych, które może dotykać, przestawiać, łączyć w konstrukcje. Sprawdzają się w jego przypadku plansze i tablice, na których można pisać i rysować. Motywuje go rywalizacja. Powinien uczyć się w spokojnym miejscu, tak aby nie rozpraszał go jakikolwiek ruch w otoczeniu. Pracuje szybko, w sposób impulsywny.

Im więcej zmysłów uczestniczy w nauce - lepszy efekt (mów, pisz, słuchaj, dotykaj, wąchaj...)

Zapamiętujemy 10 % tego, co czytamy

Zapamiętujemy 10 % tego, co słyszymy

Zapamiętujemy 30 % tego, co widzimy

Zapamiętujemy 50 % tego, co widzimy i słyszymy

Zapamiętujemy 70 % tego, co mówimy i piszemy

Zapamiętujemy 90 % tego, co mówimy podczas wykonywania

Gdzie się uczyć? W kąciku nauki warto mieć porządek i tylko niezbędne rzeczy: słowniki, encyklopedie, przybory (by nie tracić czasu na szukanie) ale lepiej nie trzymać tam przedmiotów rozpraszających uwagę

Rozluźnienie mięśni osłabia wolę - lepiej nie siedzieć zbyt wygodnie nie na fotelu, łóżku tylko na odpowiednim krześle

Książkę trzymaj 25-30 cm od oczu, pod kątem 45°

Światło - najlepiej dzienne, z lewej strony (lub z prawej jeśli jesteś leworęczny).

Lepiej na wierzchu mieć tylko jeden zestaw książek, by podręcznik z  przyrody nie wprowadził Cię w  wisielczy nastrój, gdy aktualnie uczysz się historii (by nie myśleć: jeszcze to....)

Muzyka (np. radio) wpływa na spadek koncentracji. Większość utworów współczesnej muzyki rozrywkowej ma rytm zbyt szybki- wprowadza zdenerwowanie. Zbyt powolna, spokojna muzyka może podziałać na nas jak kołysanka.

Ważne jest wietrzenie- mózg pochłania 20 % tlenu zużywanego przez organizm; komórka mózgowa potrzebuje więcej tlenu od mięśniowej

Warto dobrze przygotować swoje miejsce nauki

Który z chłopaków najwięcej się nauczy?

W pomieszczeniu, gdzie się uczysz powinna być odpowiednia temperatura

Wcześniej przygotuj wszystko, czego będziesz potrzebować – by potem nie tracić czasu na szukanie ekierki

Niewiele się nauczysz gdy jesteś : zmęczony głodny niewyspany w dusznym pokoju w hałasie przy słabym świetle

Kiedy się uczyć? Porę nauki dostosuj do swoich osobistych predyspozycji – sam wiesz - czy jesteś z natury sową czy skowronkiem?

Naucz się dobrze planować swój czas

Najlepiej zapamiętujemy to, czego uczymy się przed odpoczynkiem- przerwa w  uczeniu- utrwala, sortuje wiedzę; także w  czasie zmiany tematu - pracuje nasza nieświadomość

Lepiej się uczyć po lekcjach, nie przed- w czwartek po historii, a   nie przed historią we wtorek

KOLEJNOŚĆ * najpierw łatwe- rozgrzewka * naprzemiennie- ścisłe przeplecione humanistycznymi; pisemne przeplecione ustnymi (zmiana jest też odpoczynkiem) * drugi przedmiot, ten po rozgrzewce- trudniejszy- mózg jest jeszcze wypoczęty

Systematycznie - czas potrzebny na nauczenie się kilku lekcji rośnie w  postępie geometrycznym - jeśli materiału jest 2 razy więcej- czasu trzeba 4 razy tyle

Jak notować? stosuj efekt kontrastu: podkreślenia, ramki, kolory, rysunki, barwne tło nie notuj wszystkiego zapisuj tylko schemat, szkielet nie pisz pełnymi zdaniami tylko ich równoważnikami

DLACZEGO WARTO NOTOWAĆ? to co zapisałeś- utrwaliłeś gdy notujesz- łatwiej jest Ci się skupić w  czasie słuchania referatu, czytania notując- organizujemy informacje w  przejrzystą strukturę zapamiętujemy główne idee i  tezy wymuszamy koncentrację otrzymujemy gotowy półprodukt- materiał do wypracowania, rozprawki uruchamiamy twórcze myślenie

JAKIE SĄ RODZAJE NOTATEK? streszczenie konspekt punkty, podpunkty notatka graficzna mapa myśli (oraz inne)

Jak dobrze „sprzedać” wiedzę? Do sprawdzianu pisemnego – lepiej uczyć się – pisząc. Do odpowiedzi ustnej – mówiąc – do mamy, brata, kolegi. Albo chociaż do lustra.

Co myślisz o tej dziewczynie z rysunku? W czasie odpowiedzi zrób dobre wrażenie! Stój swobodnie, prosto z głową do góry.

Jak się uczyć żeby się nauczyć Rady: Zrób plan tego co masz do zrobienia. Zacznij pracę od tego co lubisz najbardziej i czego uczysz się najszybciej. To czego chcesz się nauczyć, wyraźnie przeczytaj. Wybierz z tekstu to co najważniejsze. Zawsze kończ to co rozpocząłeś. Przeplataj naukę przedmiotów trudnych łatwymi. Wyjaśniaj czego nie rozumiesz. Rób sobie przerwy. Powtórz z pamięci to co zapamiętałeś. Po kilku godzinach powtórz jeszcze raz.

Dziękuję za uwagę!