Obwodnica Krosna Odrzańskiego czyli... „droga widmo” aby ułatwić sobie oglądanie naciśnij przycisk F5
Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad: Sesja Rady Miejskiej 20.02.2008 Robert Mikołajski - Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:
"Dyrektor dodał, iż na razie obwodnica Krosna zaczyna się od nowa, przymierzamy się do niej po roku 2013 - w okolicach 2015, a na razie musimy przyjrzeć się temu co funkcjonuje w Krośnie Odrzańskim." Protokół z Sesji
obecni na sesji przedstawiciele Dróg Krajowych i Autostrad: Sesja Rady Miejskiej 12.03.2010 obecni na sesji przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:
i remontem drogi głównej w Krośnie Odrz. zaczną się "prace nad obwodnicą i remontem drogi głównej w Krośnie Odrz. zaczną się za rok, dwa albo piętnaście lat" "nie mamy środków"
Obwodnica Krosna Odrzańskiego koncepcja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:
Budowa dotyczy nowego odcinka drogi krajowej nr 29 (dawniej 275) Słubice – Połupin, będącego obwodnicą Krosna Odrzańskiego. Trasa leży w zachodniej części województwa i przechodzi po zachodnich i południowych peryferiach miasta oraz gminy Krosno Odrzańskie. Trasa liczy 8,4 km długości. Obwodnica ma swój początek na istniejącym skrzyżowaniu obwodnicy Połupina z drogą dojazdową do Połupina. Dalej przechodzi przez las w kierunku projektowanego wiaduktu nad linią kolejową Zielona Góra – Gubin i dochodzi do drogi powiatowej nr 49144. 300 metrów za skrzyżowaniem trasa skręca w lewo obchodzi zabudowę wsi Stary Raduszec, po stronie północnej, dochodząc do wału przeciwpowodziowego rzeki Bóbr. Na tym odcinku – od skrzyżowania do wału przeciwpowodziowego – droga przechodzi przez teren zalewowy rzeki Odry. Dalej trasa przekracza rzekę Bóbr mostem długości ponad 300metrów. Za mostem trasa biegnie użytkami rolnymi doliną rzeki Odry. Po przejściu pod linią wysokiego napięcia trasa skręca łukiem do mostu na rzece Odrze. Planowana jest budowa dwóch mostów oraz dwóch wiaduktów. Nośność przystosowana jest do przenoszenia obciążeń do 115 kN/oś. Planowane lata realizacji projektu: 2012 – 2014. Źródło: www.gddkia.gov.pl
"Wariant alternatywny" zaproponowany przez radnego Adama Przybysza (Klub Radnych Marek Cebula i PO RP) na Sesji Rady Miejskiej 12.03.2010
"Wariant GDDKiA" koszt budowy min 120 mln zł, termin budowy-20??, 2 mosty i 2 wiadukty, brak decyzji środowiskowej wobec cennego przyrodniczo obszaru rzeki Odra i Bóbr, brak bezpośredniego połączenia ze Strefą Przemysłową, brak dojazdu do A2 (węzeł Jordanowo).
Dolina Odry od strony Osiecznicy
„Wariant alternatywny” podzielony na 4 etapy budowy, wybudowanie już 2 etapów pozwoli ominąć centrum Krosna Odrz., koszt budowy 2 etapów - do 20 mln zł., 3 etapów do 26 mln zł, 2 etapy połączą drogę krajową nr 29 ze Strefą Przemysłową.
Etap I: Osiecznica-Łochowice wjazd za miejscowością, możliwość wykorzystania części (za ul. Słoneczną) drogi Osiecznica - "górka bielowska", rondo na drodze Krosno - Bielów, dojazd drogą (za sadem) do Łochowic.
PLUSY: tani i szybki koszt wykonania, możliwość "wykorzystania" obecnych dróg polnych, ominięcie zwartej zabudowy mieszkaniowej, łatwy geofizycznie teren budowy.
MINUSY - ciągły brak odciążenia mostu w Krośnie Odrz., - ekran dźwiękochłonny równoległy do ul. Słonecznej w Osiecznicy i w pobliżu Łochowic,
Etap II: Łochowice - Strefa Przemysłowa droga wzdłuż wysypiska w kierunku poligonu do Strefy Przemysłowej, połączenie z ul. Armii Czerwonej.
PLUSY: połączenie drogi nr 29 ze Strefą Przemysłową, ominięcie centrum Krosna, tani i szybki koszt wykonania, możliwość "wykorzystania" obecnych dróg polnych, ominięcie zwartej zabudowy mieszkaniowej, łatwy geofizycznie teren budowy.
MINUSY - ciągły brak odciążenia mostu w Krośnie Odrz., - skierowanie części ruchu na ul. Armii Czerwonej.
Etap III: Strefa Przemysłowa (Kamień) - droga nr 276 skierowanie drogi w okolicach Kamienia w kierunku drogi nr 276 (Krosno-Świebodzin), możliwość budowy drogi za Morskiem (propozycja nr 2 dla Etapu III).
PLUSY połączenie drogi nr 29 z drogą 276, a tym samym z dojazdem do węzła "Jordanowo" autostrady A2, rewelacyjne skomunikowanie Strefy Przemysłowej, odciążenie ul. Armii Czerwonej, możliwość skierowania tranzytu na most w Cigacicach, możliwość skierowania tranzytu na most w Pomorsku, który na pewno powstanie szybciej niż wariant Obwodnicy Krosna w wersji GDDKiA, dojazd dla firm z ul. Szosa Poznańska, łatwy geofizycznie teren budowy.
Okolice Kamienia
Okolice Kamienia
MINUSY - ciągły brak odciążenia mostu w Krośnie Odrz., - ekran dźwiękochłonny miejscowości Kamień, - trudności z wytyczeniem trasy Etapu III z uwagi na zamieszkałą okolicę.
Etap IV: droga nr 276 - Połupin skierowanie drogi między miejscowościami Chyże i Gostchorze, most na Odrze w kierunku Połupina przez tereny zalewowe, połączenie z drogą nr 32 w okolicy stacji Shell w Dąbiu.
PLUSY całość obwodnicy na pewno jest tańsza niż wersja GDDKiA, obwodnica dla Połupina, połączenie Strefy Przemysłowej z drogą nr 32, mieszkańcy Gubina omijają Krosno w przypadku kierunku jazdy do autostrady A2, mniejsza trudność budowy niż w przypadku wersji GDDKiA, brak zwartej zabudowy, tylko 1 most i 1 wiadukt (nad linią kolejową), zdecydowanie taniej niż wersja GDDKiA.
MINUSY - takie same co w przypadku wersji GDDKiA
Klub Radnych Marek Cebula i PO RP opracowanie: Adam Przybysz Klub Radnych Marek Cebula i PO RP www.adam.przybysz.prv.pl www.cebulamarek.pl Wersja Audio