Psychologiczne aspekty pracy testera oprogramowania Katarzyna Karbownik Psychologiczne aspekty pracy testera oprogramowania 1
Znaczenie testów w organizacji Znaczenie testów jako elementu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. „Koszty zapewnienia jakości są zazwyczaj niższe niż koszty awarii spowodowanej brakiem testowania” Bogdan Bereza-Jarociński 2
Specyfika pracy testera Kim jest tester? Jaka jest jego rola w zespole? 3
Typowe zadania testera Tworzenie i aktualizacja planu testów. Projektowanie i utrzymanie scenariuszy oraz przypadków testowych. Przygotowanie danych testowych. Przygotowanie środowiska testowego i zarządzanie nim. Wykonywanie testów. Raportowanie wyników testów. Współpraca z zespołem developerskim, analitycznym. Współpraca z klientem/użytk. końcowym. 4
Ciekawość! „Łowca bugów”. „A co się stanie, jeśli ...” Otwartość na zmiany i chęć poznawania nowości (nowy projekt, nowa wersja). 5
Systematyczność Metodyczne sprawdzanie oprogramowania: - pod kątem zgodności z dokumentacją, - zgodnie z harmonogramem, - z wykorzystaniem odpowiednich technik i metod testowania. 6
Dokładność Zorientowanie na szczegóły.
Wytrwałość Wielokrotne powtarzanie tych samych czynności (nie wszystko da się zautomatyzować, nie wszystko warto). Dodatkowo często do tego dochodzi długotrwałe zaangażowanie tylko w jeden projekt. 8
Komunikatywność Praca testera wymaga komunikacji z różnymi grupami osób: programistami, analitykami, konsultantami, kierownikiem projektu, klientem/użytkownikami końcowymi. 9
Empatia Każda osoba w zespole ma swoje partykularne cele, priorytety, obawy i troski. Zapobieganie konfliktom. 10
Zdolności dyplomatyczne „Posłaniec złych wiadomości”. Oddzielanie ludzi od problemu. 11
Poczucie humoru „Rozładowanie atmosfery”. Ułatwia nabranie dystansu do pojawiających się problemów. 12
Pewność siebie „It's not a bug, it's a feature!” Konieczność oparcia się naciskom zespołu na „lżejsze” testowanie. Przypominanie zespołowi w razie potrzeby o celu i korzyściach z prowadzonych testów. 13
Wiedza i zdolności techniczne Umożliwiają budowanie wiarygodności testera. Są podstawą efektywnej współpracy oraz komunikacji z projektantami i programistami. 14
Sceptycyzm „Kontrola najwyższą formą zaufania” ;) Prawo Murphy'ego: „Jeżeli coś może nie zadziałać, na pewno nie zadziała.” 15
Zdolności analityczne Niezbędne od fazy projektowania testów, przez znajdywanie błędów, po ich raportowanie. 16
Wewnętrzna motywacja Etos pracy testera :) 17
Dziękuję za uwagę :) 18