Projektowanie - wprowadzenie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związki w UML.
Advertisements

Projektowanie aplikacji równoległych Jarosław Kuchta.
Modelowanie aktywności
Diagramy stanów i diagramy aktywności
Modelowanie przypadków użycia
Modelowanie klas i obiektów
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Zaawansowane metody programowania – Wykład V
Projekt modułu Gra strategiczna „Strusia jama” Wyrzutnie
UML Unified Modeling Language
Projektowanie systemów informacyjnych
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Bartosz Walter Prowadzący: Bartosz Walter
Bartosz Walter Prowadzący: Bartosz Walter
Katedra Mikroelektroniki i Technik Informatycznych Politechniki Łódzkiej UML- Unified Modeling Language Ujednolicony Język Modelowania UML jest standardowym.
Tomasz Jabłoński Michał Ziach
Diagramy interakcji Jacek Górski gr
Inżynieria Oprogramowania dla Fizyków
Diagramy klas w języku UML
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład II
Analiza i projektowanie Informacyjnych Systemów Zarządzania
Model dziedziny. Świat rzeczywisty i jego model Świat rzeczywisty (dziedzina problemu) Świat obiektów (model dziedziny) Samochód Osoba Dom Modelowanie.
Model dziedziny.
Przypadki użycia.
Diagramy czynności.
Projektowanie dynamiki - diagramy interakcji
AiPISZ - podsumowanie.
Techniki projektowania – wzorce projektowe
Wykład 4 Analiza i projektowanie obiektowe
Wykład 5 UML - Unified Modeling Language
Wykład 3 Analiza i projektowanie strukturalne
Bazy Danych II prowadzący: mgr inż. Leszek Siwik
C.d. wstępu do tematyki RUP
Unified Modeling Language graficzny język wizualizacji, specyfikowania, tworzenia i dokumentowania systemów informatycznych.
Inżynieria Oprogramowania
UML 2.x Robert Pająk.
Model przestrzenny Diagramu Obiegu Dokumentów
Jakub Wołczko W obiektowym świecie… Jakub Wołczko
Podsumowanie metodologii OMT
1 Analiza obiektowa Peter Coad / Edward Yourdon Analiza obiektowa wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza READ ME, Warszawa 1994 dr Waldemar Wolski.
Programowanie obiektowe 2013/2014
Zawansowane techniki programistyczne
Modelowanie obiektowe Diagramy czynności
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
(Unified Modeling Language)
Unified Modeling Language - Zunifikowany Język Modelowania
Wprowadzenie do UML dr hab. inż. Kazimierz Subieta profesor PJWSTK.
Programowanie w języku C++
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Diagramy przypadków użycia ALINA SUCHOMSKA. Przypadki użycia systemu  technika wyznaczania funkcjonalnych wymagań systemu  opisują typowe interakcje.
Model obiektowy bazy danych
Diagram aktywności (czynności)
Diagram klas Kluczowymi elementami są: klasy (class)
OCL.
Modelowanie obiektowe - system zarządzania projektami.
Diagram czynności Diagram czynności (activity diagram) służy do modelowania dynamicznych aspektów systemu. Diagram czynności przedstawia sekwencyjne lub.
Diagram obiektów Diagram obiektów ukazuje elementy i związki z diagramu klas w ustalonej chwili. Diagram obiektów jest grafem złożonym z wierzchołków i.
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Projekt modułu Nazwa całego projektu Nazwa modułu Imię i Nazwisko Inżynieria Oprogramowania II dzień, godzina rok akademicki W szablonie na niebiesko zamieszczone.
Diagramy przepływu danych
Część 1.  Pierwszym etapem metodyki strukturalnej jest analiza strukturalna której efektem jest model podstawowy systemu.
E. Stemposz. Wprowadzenie do UML, Wykład 1, Slajd 1/24 Wykład 1 Wprowadzenie do UML dr inż. Ewa Stemposz
Temat: Tworzenie bazy danych
Inżynieria systemów informacyjnych
T. 18. E Proces DGA - Działania (operatorka).
Projekt modułu BANK INTERNETOWY Moduł funkcji banku
Zapis prezentacji:

Projektowanie - wprowadzenie

Projektowanie - wprowadzenie Model dziedziny Projektowanie - wprowadzenie Funkcjonalność Specyfikacja wymagań Przypadki użycia Statyka Obiektowy model dziedziny Dynamika Diagram sekwencji systemowych (SSD) Kontrakty operacji

Model dziedziny Operacje Systemowe Przypadek użycia jest opisem interakcji aktora z systemem Aktor wchodzący w interakcje z system generuje pewne zdarzenia, zwane zdarzeniami systemowymi Zdarzenia systemowe skutkują wywołaniem operacji, zwanych operacjami systemowymi Operacja systemowa to operacja , którą system udostępnia na zewnątrz

Diagram sekwencji systemowych Model dziedziny Diagram sekwencji systemowych :System OperacjaSystemowa1(a, b, c) Odpowiedź systemu OperacjaSystemowa2() Diagram Sekwencji Systemowych (ang. System Sequence Diagram) przedstawia, w jaki sposób zewnętrzny aktor wchodzi w interakcje z projektowanym systemem Diagram Sekwencji Systemowych w istocie jest wizualizacją wybranego scenariusza przypadku użycia, wzbogaconą o specyfikację operacji systemowych

Identyfikacja operacji systemowych Model dziedziny Identyfikacja operacji systemowych Technika tworzenia diagramów sekwencji systemowych polega na analizie kolejnych kroków scenariusza i próbie „wydobycia” z tego opisu (oraz na podstawie modelu dziedziny) tego, co należy przesłać do systemu, aby osiągnąć rezultat opisany w przypadku użycia System traktuje się jako czarną skrzynkę – nie interesuje nas, w jaki sposób dana operacja jest realizowana w systemie, interesuje nas tylko to, jaki komunikat wysyłamy do systemu i co otrzymujemy w odpowiedzi Z reguły nie ma potrzeby tworzenia diagramów sekwencji systemowych dla wszystkich możliwych scenariuszy. Wybiera się tylko te scenariusze, które mają kluczową wartość dla projektowanego systemu

Przykład: Książka adresowa Model dziedziny Przykład: Książka adresowa UC1: Przeglądaj dane osób Scenariusz główny: 1. Użytkownik prosi system o pokazanie listy wszystkich osób 2. System prezentuje podstawowe dane wszystkich osób 3. Użytkownik wybiera jedną osobę 4. System pokazuje kompletne dane wybranej osoby UC2: Modyfikuj dane osoby Warunek wstępny: Użytkownik wybrał osobę, której dane zamierza zmienić (UC1: Przeglądaj dane osób) 1. Użytkownik prosi System o możliwość edycji danych wybranej osoby 2. System przechodzi w tryb edycji 3. Użytkownik modyfikuje dane wybranej osoby i prosi System o zatwierdzenie 4. System zatwierdza wprowadzone zmiany

Rodzaje operacji systemowych Model dziedziny Rodzaje operacji systemowych command – operacja zmienia stan systemu. Dobrą praktyką jest by tego typu operacje nie zwracały żadnych danych Przykład: ModyfikujOsobe() query – operacja nie zmienia stanu systemu. Służy do uzyskania pewnych danych z systemu. Operacje typu query zwracają dane Przykład: PobierzListeOsob(), PobierzOsobe()

Kontrakty dla operacji wg Larmana Model dziedziny Kontrakty dla operacji wg Larmana Kontrakt dla operacji jest opisem stanu systemu przed i po wykonaniu operacji systemowej Kontrakty tworzy się dla bardziej złożonych operacji systemowych Kontrakty tworzy się w oparciu o model dziedziny

Kontrakt operacji - szablon Model dziedziny Kontrakt operacji - szablon Operacja: nazwa operacji systemowej i jej argumenty Przypadki użycia: lista przypadków użycia, w których występuje operacja systemowa Warunki początkowe: stan systemu w chwili rozpoczęcia operacji systemowej Warunki końcowe: stan systemu po zakończeniu operacji systemowej

Stan systemu Stan systemu opisuje się w kategoriach: Model dziedziny Stan systemu Stan systemu opisuje się w kategoriach: istnieje..., utworzono..., usunięto obiekt x klasy X atrybutom obiektu x przypisano wartości… istnieje…, utworzono…, usunięto powiązanie pomiędzy obiektem x a y

Model dziedziny Przykład (1) Organizator: Utworzyć kontrakt dla następujących operacji systemowych: DodajWydarzenie(co, gdzie, kiedy) DodajUczestnika(idWydarzenie, idOsoba)

Przykład (2) Operacja: DodajWydarzenie(co, gdzie, kiedy) Model dziedziny Przykład (2) Operacja: DodajWydarzenie(co, gdzie, kiedy) Przypadki użycia: UC1 Dodaj wydarzenie Warunki początkowe: Istnieje instancja t klasy Terminarz Warunki końcowe: Utworzono instancje w klasy Wydarzenie Atrybutowi w.IdWydarzenie przypisano unikalna wartość Pozostałym atrybutom w przypisano wartości parametrów co, gdzie, kiedy (w.co := co, w.gdzie := gdzie, w.kiedy := kiedy) Utworzono powiązanie pomiędzy w a instancją klasy Terminarz

Przykład (3) Operacja: DodajUczestnika(idWydarzenie, idOsoba) Model dziedziny Przykład (3) Operacja: DodajUczestnika(idWydarzenie, idOsoba) Przypadki użycia: UC3 Dodaj uczestnika Warunki początkowe: istnieje instancja w klasy Wydarzenie o identyfikatorze idWydarzenie istnieje instancja o klasy Osoba o identyfikatorze idOsoba Warunki końcowe: Utworzono instancje u klasy Uczestnictwo Atrybutowi u.status przypisano wartość „niepotwierdzone” Utworzono powiązanie pomiędzy u i w Utworzono powiązanie pomiędzy u i o

Projektowanie według umowy Model dziedziny Projektowanie według umowy Kontrakty dla operacji systemowych są uproszczoną wersją koncepcji projektowania kontraktowego (inaczej: projektowanie według umowy) W projektowaniu kontraktowym oprócz warunków początkowych i końcowych definiuje się tzw. niezmienniki. Jest to rodzaj ograniczeń, które muszą być spełnione zawsze, przez wszystkie instancje klasy. Przykładowo, atrybut cena dla obiektów klasy Produkt musi zawsze być większa od zera W projektowaniu kontraktowym warunki początkowe, końcowe oraz niezmienniki można definiować zarówno dla klas jak i operacji Do formalnego zapisu warunków początkowych, końcowych oraz niezmienników służy język OCL (ang. Object Constrain Language).

Model dziedziny Literatura Craig Larman: Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development Grady Booch, James Rumbaugh, Ivar Jacobson: UML Przewodnik użytkownika Kazimierz Subieta: Projektowanie systemów informatycznych – wykłady http://mediawiki.ilab.pl/index.php/Inżynieria_opro gramowania