Techniki i rozwiązania IT w optymalizacji procesów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Dlaczego warto wybrać specjalność CYBERNETYKA EKONOMICZNA
Rola komputera w przetwarzaniu informacji.
Budowanie rozwiązań biznesowych na platformie MOSS 2007
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska
Czym jest zarządzanie operacyjne
Grzegorz Jokiel Na podstawie materiałów firmy IDS-Scheer
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
4. Ewolucja systemów informatycznych zarządzania (SIZ)
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
Zarządzanie procesami transportowo-logistycznymi
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
4. Informatyzacja logistyki (MRP/ERP/SOA)
Katedra Podstaw Systemów Technicznych Politechnika Śląska
Analiza i projektowanie Informacyjnych Systemów Zarządzania
Systemy zintegrowane klasy ERP
Typy systemów informacyjnych
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Zarządzanie 1. Zarządzanie
C.d. wstępu do tematyki RUP
ALM (Asset Life Cycle Management) - wsparcie procesów biznesowych w obszarze zarządzania cyklem życia majątku. Centralny Ośrodek Informatyki Górnictwa.
Adam Walicki - 30 września 2010
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Jeżeli: Jesteś absolwentem uczelni wyższej i pragniesz zdobyć nowe, obecnie bardzo poszukiwane na rynku umiejętności praktyczne oraz wiedzę z obszaru zarządzania.
GRC.
Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie
Metodyka nauczania informatyki
Copyright © 2008 Accenture. Zawartość prezentacji stanowi własność intelektualną Accenture. Wszelkie prawa zastrzeżone. Konferencja Hutnictwo 2008 Integracja.
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Prof. Aleksander Surdej
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
Planowanie przepływów materiałów
CRM – wady i zalety UŁ, WMiI, Katedra Analizy Matematycznej i Teorii Sterowania 2008.
Operacyjne sterowanie produkcją
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Informatyczne Systemy Zarządzania dr inż. Andrzej Macioł
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Zintegrowana komunikacja marketingowa
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
REENGINEERING Mariusz Kucharski Tomasz Koniszewski.
Informatyczne Systemy Zarządzania
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
ZASTOSOWANIE KOMPUTEROWEGO WSPOMAGANIA W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ - METODY FMEA I QFD Politechnika Śląska, Wydział Organizacji i Zarządzania, Katedra Zarządzania.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Ergonomia procesów informacyjnych
Systemy zarządzania przepływem pracy i systemy zarządzania procesami biznesowymi Karolina Muszyńska.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
ZARZĄDZANIE DZIAŁEM SPRZEDAŻY
Zintegrowane systemy informatyczne
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Wiarygodność rynkowa i sukces ekonomiczny – jak informatyka pomaga osiągnąć przewagę konkurencyjną Warszawa r.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
1. Cel pracy Moja ocena systemów klasy MRP/ERP w kategorii wzorców projektowych. Hipoteza badawcza Zastosowanie systemów MRP/ERP jako wzorców projektowych.
System ERP w mojej praktyce
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
Zgłoszenie do konkursu
FACULTY OF ENGINEERING MANAGEMENT
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Zapis prezentacji:

Techniki i rozwiązania IT w optymalizacji procesów dr inż. Andrzej Macioł amber.zarz.agh.edu.pl/amaciol

Cel przedmiotu Zapoznać się z problemami informacyjno-decyzyjnymi zarządzania organizacjami Nauczyć się wykorzystywać różne metody do modelowania i doskonalenia systemów informacyjnych Nauczyć się formułowania i rozwiązywania problemów decyzyjnych zarządzania

Plan wykładu 1/2 Problemy informacyjno-decyzyjne systemów zarządzania Metody modelowania procesów biznesowych: Inżynieria wymagań UML BPMN metody strukturalne Modelowanie problemów decyzyjnych w zarządzaniu przedsiębiorstwami

Plan wykładu 2/2 Metody rozwiązywania problemów decyzyjnych w zarządzaniu: metody badań operacyjnych sztuczna inteligencja inteligencja obliczeniowa symulacja Monte Carlo

System informacyjny i informatyczny 1/2 Projekt systemu informatycznego to przedsięwzięcie, które ma zautomatyzować kolejny obszar systemu informacyjnego przedsiębiorstwa komputeryzacja dziekanatu Projekt systemu informacyjnego ma udoskonalić zarządzanie w organizacji dzięki poprawie komunikacji pomiędzy jej uczestnikami zmiana organizacji pracy dziekanatu

System informacyjny i informatyczny 2/2 Projekt systemu informacyjnego może być związany z projektem informatycznym jednocześnie doskonalimy organizację i wprowadzamy system komputerowy Nie powinno się realizować projektu informatycznego bez analizy systemu informacyjnego

Analiza i projektowanie Analiza dotyczy badania problemu i wymagań a nie poszukiwania rozwiązania Projektowanie dotyczy opracowania koncepcji rozwiązania a nie koniecznie budowania gotowego produktu Zasada: do the right thing (analysis), and do the thing right (design)

Analiza i projektowanie systemu informacyjnego Wynikiem analizy są wymagania stawiane systemowi nie konieczne związane z automatyzacją procesów Projekt to zbiór wytycznych organizacyjnych i być może wymagania dla systemu informatycznego Używane metody będą nieco inne – choć samo podejście może być podobne

Cel projektów systemów informatycznych Skonstruowanie oprogramowania spełniającego wymagania sponsora projektu Cel można osiągnąć w drodze: budowy nowego dedykowanego systemu zakup i wdrożenie produktu dostępnego na rynku integracja systemów już istniejących Zagrożenia: zły system informacyjny nieprecyzyjnie określone wymagania ograniczenia czasu i zasobów

Cykl życia oprogramowania Wymagania Analiza i Proje – ktowanie Implemen - tacja Testowanie Wdrożenie czas

Cykl życia systemu informatycznego Modelowanie Biznesowe Wymagania Analiza i Proje – ktowanie Implemen - tacja Testowanie Wdrożenie czas

Istotne różnice W pierwszym modelu zakładamy, że użytkownik wie czego chce i to co wie odpowiada potrzebom organizacji W drugim modelu zakładamy, że nie ma sensu komputeryzować systemu informacyjnego w przypadku gdy nie odpowiada on celom organizacji

Konsekwencje Nie ma sensu pytanie czy najpierw doskonalić system zarządzania czy system informacyjny Nie można zmieniać organizacji nie zmieniając jej istoty informacyjnej Projektując nowe rozwiązania w zakresie narzędzi informacyjnych musimy brać pod uwagę zmiany organizacji w jej pełnym wymiarze

Podejście procesowe 1/3 Organizacja realizuje swoje cele strategiczne w sposób ciągły i racjonalny Organizacja działa w zmieniającym się dynamicznie otoczeniu, na które chce oddziaływać i jednocześnie podlega jego oddziaływaniom Interakcje organizacji z elementami otoczenia to zdarzenia wywołane przez działania organizacji lub otoczenia Każde zdarzenie wywołuje proces w organizacji lub jest skutkiem procesu realizowanego przez organizację

Podejście procesowe 2/3 Stosując fenomenologiczne podejście do analizy organizacji musimy skupić się na zdarzeniach i procesach Należy więc najpierw definiować zdarzenia, później procesy i opisywać organizację jako maszynę realizującą procesy Doskonaląc organizację doskonalimy sposób realizacji procesów a dopiero później jej wewnętrzną strukturę Organizacja jest doskonale zarządzana jeżeli najlepiej jak to możliwe realizuje procesy (odpowiada na zdarzenia)

Podejście procesowe 3/3 Mówiąc o Informacyjnych Systemach Zarządzania powinniśmy skupić się na tych aspektach realizacji procesów zarządzania (biznesowych), które są lub mogą być doskonalone przez organizację, narzędzia i metody przetwarzania informacji Musimy brać pod uwagę zarówno realizowane obecnie procesy jak i procesy, które będą musiały być realizowane w przypadku pojawienia się nowego rodzaju zdarzeń i celów organizacji Musimy pamiętać o integracji procesów

Reorganizacja systemów zarządzania (reengineering) Reengineering - metoda gruntownego przekształcania całościowych procesów w przedsiębiorstwie Reenginering to fundamentalne przemyślenie od nowa i radykalne przeprojektowanie procesów w firmie, prowadzące do przełomowej poprawy – według krytycznych, współczesnych miar – osiąganych wyników (takich jak koszty, jakość, serwis i szybkość) [Hammer M., Champy J.] wychodzić od potrzeb klienta analizować procesy w przedsiębiorstwie uwzględniać istniejące ograniczenia myśleć inaczej

Przykład – obsługa klienta w firmie produkującej okna – stan obecny Założono stały cykl realizacji zamówień wynoszący 3 tygodnie Zamówienia przyjmowane są przez przedstawicieli i przesyłane na koniec każdego tygodnia (w sobotę) Przedstawiciele potwierdzają termin odbioru na trzy tygodnie w przód: np. klient składający zamówienie 25.09.2008 (czwartek) może uzgadniać termin odbioru lub dostawy 20.10.2008 (poniedziałek)

Przykład – obsługa klienta w firmie produkującej okna – problem Firma rozważa jaki system informatyczny zakupić lub zamówić Cele i wymagania wstępne: system musi być niezawodny należy do minimum ograniczyć zatrudnienie w dziale sprzedaży Podstawowe pytanie: uznajemy założoną organizację sprzedaży za podstawę do projektu systemu rozpatrujemy równolegle zmianę organizacji i wprowadzenie systemu informatycznego

Możliwe rozwiązania Projekt systemu informatycznego: analizujemy i specyfikujemy wymagania użytkownika przechodzimy do projektu Projekt systemu informacyjnego: opisujemy istniejące procesy biznesowe budujemy alternatywne modele procesów prowadzimy symulacje wybieramy najlepszy i formułujemy wymagania

Problemy informacyjno-decyzyjne systemów zarządzania

Agenda Prognozowanie i rozwój – planowanie strategiczne Zarządzanie kontaktami z klientem Planowanie działalności podstawowej Organizowanie działalności przedsiębiorstwa Kontrola

Prognozowanie i rozwój – planowanie strategiczne Celem procesów jest zwiększanie wartości przedsiębiorstwa w długiej perspektywie czasu

Narzędzia informatyczne do wspomagania planowania strategicznego Specjalizowane oprogramowanie do badań rynkowych Symulatory Arkusze kalkulacyjne

Zarządzanie kontaktami z klientem Celem procesów jest zwiększanie wolumenu i wartości sprzedaży zgodnie z planami strategicznymi

Narzędzia informatyczne do wspomagania zarządzania kontaktami z klientem Specjalizowane oprogramowanie do badań rynkowych Symulatory Arkusze kalkulacyjne Systemy klasy CRM Moduły sprzedaży ERP Własne aplikacje Hurtownie danych

Planowanie działalności podstawowej Celem procesów biznesowych związanych z działalnością podstawową jest wypełnienie założeń planów strategicznych

Narzędzia informatyczne do wspomagania planowania działalności podstawowej Symulatory Moduły ERP Moduły zaawansowanego planowania i optymalizacji Własne aplikacje

Organizowanie działalności przedsiębiorstwa Celem procesów organizacyjnych jest zapewnienie warunków do realizacji planów strategicznych i operacyjnych

Narzędzia informatyczne do wspomagania organizowania działalności Moduły ERP Oprogramowanie do wspomagania projektowania (CAD, CAE, CAPP itp.) Oprogramowanie CASE Narzędzia BPR/I Systemy własne

Kontrola Celem kontroli jest bieżąca weryfikacja planów i doskonalenie systemu zarządzania

Narzędzia informatyczne do wspomagania kontroli Moduły ERP Narzędzia BPR/I Oprogramowanie do wspomagania analiz Hurtownie danych Systemy własne