Analiza i projektowanie Informacyjnych Systemów Zarządzania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Prezentacja firmy Remigiusz Siudziński Warszawa,
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Inżynieria Oprogramowania
Modelowanie przypadków użycia
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Część 2 OiZPI Iteracyjny przyrostowy model cyklu życiowego Rational Unified Process™ w materiałach wykorzystano: K.Subieta: Budowa i integracja systemów.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Budowanie rozwiązań biznesowych na platformie MOSS 2007
Hurtownie Danych Mariusz Dołęga.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Zbieranie wymagań Analiza systemów informatycznych Wykład.
Grzegorz Jokiel Na podstawie materiałów firmy IDS-Scheer
Inżynieria Oprogramowania dla Fizyków
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Rational Unified Process
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
Zarządzanie procesami transportowo-logistycznymi
Katedra Podstaw Systemów Technicznych Politechnika Śląska
Techniki i rozwiązania IT w optymalizacji procesów
Projektowanie - wprowadzenie
Typy systemów informacyjnych
Dalsze elementy metodologii projektowania. Naszym celem jest...
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu obsługi kina
Analiza i projektowanie systemów informacyjnych
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
C.d. wstępu do tematyki RUP
ALM (Asset Life Cycle Management) - wsparcie procesów biznesowych w obszarze zarządzania cyklem życia majątku. Centralny Ośrodek Informatyki Górnictwa.
Adam Walicki - 30 września 2010
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Jeżeli: Jesteś absolwentem uczelni wyższej i pragniesz zdobyć nowe, obecnie bardzo poszukiwane na rynku umiejętności praktyczne oraz wiedzę z obszaru zarządzania.
Zarządzanie projektami
Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Prof. Aleksander Surdej
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
Planowanie przepływów materiałów
Unified Modeling Language - Zunifikowany Język Modelowania
Service Oriented Architecture
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Informatyczne Systemy Zarządzania dr inż. Andrzej Macioł
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
REENGINEERING Mariusz Kucharski Tomasz Koniszewski.
Przykłady analiza i projektowanie
Informatyczne Systemy Zarządzania
Model kaskadowy jest czytelny, przejrzysty, ale w istocie niepraktyczny Proces projektowania systemu informacyjnego.
Ergonomia procesów informacyjnych
Systemy zarządzania przepływem pracy i systemy zarządzania procesami biznesowymi Karolina Muszyńska.
Wykład 2 – Zintegrowane systemy informatyczne Michał Wilbrandt.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1. Cel pracy Moja ocena systemów klasy MRP/ERP w kategorii wzorców projektowych. Hipoteza badawcza Zastosowanie systemów MRP/ERP jako wzorców projektowych.
Inżynieria systemów informacyjnych
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Zarządzanie międzynarodowe
Zarządzanie projektami informatycznymi
Ramowy program studiów
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
FACULTY OF ENGINEERING MANAGEMENT
IEEE SPMP Autor : Tomasz Czwarno
Zgłoszenia w ramach kategorii Najlepszy Zespół konsultantów
Zapis prezentacji:

Analiza i projektowanie Informacyjnych Systemów Zarządzania dr inż. Andrzej Macioł

System informacyjny i informatyczny 1/2 Projekt systemu informatycznego to przedsięwzięcie, które ma zautomatyzować kolejny obszar systemu informacyjnego przedsiębiorstwa komputeryzacja dziekanatu Projekt systemu informacyjnego ma udoskonalić zarządzanie w organizacji dzięki poprawie komunikacji pomiędzy jej uczestnikami zmiana organizacji pracy dziekanatu

System informacyjny i informatyczny 2/2 Projekt systemu informacyjnego może być związany z projektem informatycznym jednocześnie doskonalimy organizację i wprowadzamy system komputerowy Nie powinno się realizować projektu informatycznego bez analizy systemu informacyjnego

Analiza i projektowanie Analiza dotyczy badania problemu i wymagań a nie poszukiwania rozwiązania Projektowanie dotyczy opracowania koncepcji rozwiązania a nie koniecznie budowania gotowego produktu Zasada: do the right thing (analysis), and do the thing right (design)

Analiza i projektowanie systemu informacyjnego Wynikiem analizy są wymagania stawiane systemowi nie konieczne związane z automatyzacją procesów Projekt to zbiór wytycznych organizacyjnych i być może wymagania dla systemu informatycznego Używane metody będą nieco inne – choć samo podejście może być podobne

Cel projektów systemów informatycznych Skonstruowanie oprogramowania spełniającego wymagania sponsora projektu Cel można osiągnąć w drodze: budowy nowego dedykowanego systemu zakup i wdrożenie produktu dostępnego na rynku integracja systemów już istniejących Zagrożenia: zły system informacyjny nieprecyzyjnie określone wymagania ograniczenia czasu i zasobów

Cykl życia oprogramowania Wymagania Analiza i Proje – ktowanie Implemen - tacja Testowanie Wdrożenie czas

Cykl życia systemu informatycznego Modelowanie Biznesowe Wymagania Analiza i Proje – ktowanie Implemen - tacja Testowanie Wdrożenie czas

Istotne różnice W pierwszym modelu zakładamy, że użytkownik wie czego chce i to co wie odpowiada potrzebom organizacji W drugim modelu zakładamy, że nie ma sensu komputeryzować systemu informacyjnego w przypadku gdy nie odpowiada on celom organizacji

Konsekwencje Nie ma sensu pytanie czy najpierw doskonalić system zarządzania czy system informacyjny Nie można zmieniać organizacji nie zmieniając jej istoty informacyjnej Projektując nowe rozwiązania w zakresie narzędzi informacyjnych musimy brać pod uwagę zmiany organizacji w jej pełnym wymiarze

Podejście procesowe 1/3 Organizacja realizuje swoje cele strategiczne w sposób ciągły i racjonalny Organizacja działa w zmieniającym się dynamicznie otoczeniu, na które chce oddziaływać i jednocześnie podlega jego oddziaływaniom Interakcje organizacji z elementami otoczenia to zdarzenia wywołane przez działania organizacji lub otoczenia Każde zdarzenie wywołuje proces w organizacji lub jest skutkiem procesu realizowanego przez organizację

Podejście procesowe 2/3 Stosując fenomenologiczne podejście do analizy organizacji musimy skupić się na zdarzeniach i procesach Należy więc najpierw definiować zdarzenia, później procesy i opisywać organizację jako maszynę realizującą procesy Doskonaląc organizację doskonalimy sposób realizacji procesów a dopiero później jej wewnętrzną strukturę Organizacja jest doskonale zarządzana jeżeli najlepiej jak to możliwe realizuje procesy (odpowiada na zdarzenia)

Podejście procesowe 3/3 Mówiąc o Informacyjnych Systemach Zarządzania powinniśmy skupić się na tych aspektach realizacji procesów zarządzania (biznesowych), które są lub mogą być doskonalone przez organizację, narzędzia i metody przetwarzania informacji Musimy brać pod uwagę zarówno realizowane obecnie procesy jak i procesy, które będą musiały być realizowane w przypadku pojawienia się nowego rodzaju zdarzeń i celów organizacji Musimy pamiętać o integracji procesów

Reorganizacja systemów zarządzania (reengineering) Reengineering - metoda gruntownego przekształcania całościowych procesów w przedsiębiorstwie Reenginering to fundamentalne przemyślenie od nowa i radykalne przeprojektowanie procesów w firmie, prowadzące do przełomowej poprawy – według krytycznych, współczesnych miar – osiąganych wyników (takich jak koszty, jakość, serwis i szybkość) [Hammer M., Champy J.] wychodzić od potrzeb klienta analizować procesy w przedsiębiorstwie uwzględniać istniejące ograniczenia myśleć inaczej

Metody analizy i projektowania W modelowaniu biznesowym: metody strukturalne metody obiektowe UML Business Process Management Notation W analizie i projektowaniu systemów informatycznych:

Cel przedmiotu Nauczyć się prowadzenia analizy biznesowej Nauczyć się zasad projektowania systemów informatycznych Poznać na praktycznych przykładach odpowiednie narzędzia wspomagające Poznać najnowsze tendencje w projektowaniu systemów informatycznych

Plan wykładu 1/2 Ogólna charakterystyka metod metody strukturalne UML BPMN Problemy modelowania biznesowego Inżynieria wymagań Unified Modeling Language (UML)

Plan wykładu 2/2 Narzędzia Business Process Management Initiative Metody strukturalne Cykl życia systemu informacyjnego Integracja systemów informacyjnych i koncepcja Service Oriented Architecture (Architektura zorientowana na usługi) Problemy implementacji i testowania

Przykład – obsługa klienta w firmie produkującej okna – stan obecny Założono stały cykl realizacji zamówień wynoszący 3 tygodnie Zamówienia przyjmowane są przez przedstawicieli i przesyłane na koniec każdego tygodnia (w sobotę) Przedstawiciele potwierdzają termin odbioru na trzy tygodnie w przód: np. klient składający zamówienie 25.09.2008 (czwartek) może uzgadniać termin odbioru lub dostawy 20.10.2008 (poniedziałek)

Przykład – obsługa klienta w firmie produkującej okna – problem Firma rozważa jaki system informatyczny zakupić lub zamówić Cele i wymagania wstępne: system musi być niezawodny należy do minimum ograniczyć zatrudnienie w dziale sprzedaży Podstawowe pytanie: uznajemy założoną organizację sprzedaży za podstawę do projektu systemu rozpatrujemy równolegle zmianę organizacji i wprowadzenie systemu informatycznego

Możliwe rozwiązania Projekt systemu informatycznego: analizujemy i specyfikujemy wymagania użytkownika przechodzimy do projektu Projekt systemu informacyjnego: opisujemy istniejące procesy biznesowe budujemy alternatywne modele procesów prowadzimy symulacje wybieramy najlepszy i formułujemy wymagania