Р УССКИЙ СЕНТИМЕНТАЛИЗМ Sentymentalizm – prąd literacki epoki oświecenia. Nazwa wywodzona od ang. sentiment (czucie, uczucie, opinia), wylansowana po ukazaniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

ПРАВА ЧЕЛОВЕКА И ДЕЙСТВИЯ ПОЛИЦИИ PRAWA CZŁOWIEKA A DZIAŁANIA POLICJI gодинсп. полиции, магистр Томаш Мосио podinsp. mgr Tomasz Mosio.
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
RODZAJE, GATUNKI LITERACKIE I FILMOWE
Русский язык и культура в нескольких словах
Antoine de Saint-Exupéry
OCENIANIE USTNEGO EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
POLECANE NOWOŚCI WYDAWNICZE
Bolesław Leśmian „DUSIOŁEK” Przygotował: Cibor Robert Klasa 4d TGH.
Genologia filmu Rodzaje i gatunki to przedmioty genologiczne (formy organizacji strukturalnej, stylistycznej i estetycznej obecne w konkretnym materiale.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Systematyka literatury
Dziedzictwo oświecenia
Aleksander Radiszczew ( )
L ITERATURA ROSYJSKA XVIII W. Literatura doby Piotra I (okres przejścia od piśmiennictwa staroruskiego do literatury nowożytnej) kon. XVII w. – lata 30.
Narodziny nowych form wypowiedzi literackiej
Архитектура и повседневная жизнь древнерусского города /Architektura i życie codzienne w staroruskich miastach Literatura podstawowa: 1.Chorowska M., 2003,
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 7 Integracja na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Rodzaje i gatunki literackie
Europejskie źródła kultury polskiej
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
WODA MOTYWY WODY W SZTUCE.
MIŁOŚĆ W EPOCE ROMANTYZMU…
Oświecenie Ludzie zaczęli badać świat metodami naukowymi. Nie korzystali z prawd religijnych . Swoje osiągnięcia przekazywali innym ludziom. Celem było.
Zdecydowana większość omawianych form narracyjnych to utwory stricte realistyczne. Ich charakter podkreślony jest zazwyczaj w tytule bądź też w podtytule.
„DZIADY” Adama Mickiewicza
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
Jacopo Peri – włoski śpiewak i kompozytor, pierwszy kierownik muzyczny na dworze Medyceuszy we Florencji. Jego opera – Dafne z 1598 roku otwiera w muzyce.
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
„Język polski dookoła nas na co dzień”
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Człowiek w poszukiwaniu sensu życia. Przedstaw problem
„CZYTANIE ŁĄCZY POKOLENIA” TYDZIEŃ BIBLIOTEK 2014.
Jedynym narzędziem uskuteczniającym porozumiewanie się jest język. Filolog może pośredniczyć w tej komunikacji jako nauczyciel, doradca lub tłumacz.
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
TEST POWTÓRZENIOWY EPIKA.
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
RODZAJE LITERACKIE.
Ignacy Krasicki.
Adam Mickiewicz i Johann Wolfgang Goethe – wielcy romantycy
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
AGNIESZKA CHYLIŃSKA „LABIRYNT LUKRECJI”
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jeśli tak, jak my lubisz czytać powieści detektywistyczno-przygodowe…
UWAGA MATURZYŚCI W bibliotece znajdują się informatory maturalne z poszczególnych przedmiotów oraz informatory o egzaminie maturalnym.
Oświecenie.
Zbigniew Herbert- „Apollo i Marsjasz” ANALIZA WIERSZA.
Урок русско - польского языка Исправьте ошибки Переведите высказыва- ние Прочитай скороговорку Переведи.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Ewangelizacja częścią życia człowieka wiary
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
„Życie może być poezją”
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Systematyka literatury
„Opowieści z Narnii - Podróż Wędrowca do Świtu”
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Recenzje uczniów klasy III D
Lekcja XX II.2.4) ; II.3.1-4) ; II.2.2) II. 3. 2).
Zapis prezentacji:

Р УССКИЙ СЕНТИМЕНТАЛИЗМ Sentymentalizm – prąd literacki epoki oświecenia. Nazwa wywodzona od ang. sentiment (czucie, uczucie, opinia), wylansowana po ukazaniu się Podróży sentymentalnej (1768) Laurencea Sternea. «В духовной жизни человека одни просветители считали главным разум, другие – чувство. Писатели, культивировавшие в своих произведениях чувства, объявившие их драгоценнейшим достоянием человеческой природы, образовали направление, получившее название «сентиментализма». (Западов) Eliza Małek

П ЕРИОДИЗАЦИЯ ПО П. А. О РЛОВУ (1) Период зарождения сентиментализма (60е гг. XVIII в.) авторы заимствуют жанры (напр., анакреонтическую оду, идиллю) у классицистов, приноровливая их к поэтике нового направления, или заимствуют и и спользуют готовые европейские образцы (ср. Письма Эрнеста и Доравры Ф. Эмина, написанные в подражание Новой Элоизе Руссо, или комедию Лукина Мот, любовью исправленный, которая является переделкой комедии французского драматурга Детуша (Destouches Philippe N.) Мот, или добродетельная обманщица ) Eliza Małek

Eliza Małek 3 Lata 60-te XVIII w. – pojawienie się pierwszych przejawów sentymentalizmu w gatunkach skodyfikowanych przez klasycyzm, np. w odzie anakreontycznej i idylli, przekładów i przeróbek tekstów dramy mieszczańskiej (L. M. Merciera, Diderota, Beaumarchaisgo, w której odrzucono podział na bohaterów wzniosłych i komicznych, wprowadzono bohatera z ludu, który był zdolny do uczuć wzniosłych i szlachetnych, akcję budowano na konflikcie między dziećmi i rodzicami itp. (Por. W. Łukin Мот, любовью исправленный, - Rozrzutnik przez miłość nawrócony – przeróbka komedii Destouchesa Philippe N. naśladowanie europejskich wzorców prozy sentymentalnej (F. Emin, powieść epistolarna Listy Ernesta i Dorawry (1766) i Nowa Heloiza (1761) J. Rousseau.

П ЕРИОДИЗАЦИЯ (2) Второй период Ведущим жанром этого периода становится комическая опера Dominacja opery komicznej (opéra comique) – gatunku dramatyczno-muzycznego ze wstawkami muzycznymi w postaci arii, kupletów, najczęściej wierszowanych Eliza Małek

П ЕРИОДИЗАЦИЯ (3) Период расцвета. Именно тогда были написаны и опубликованы лучшие произведения Н. Карамзина ( Бедная Лиза, 1791) и Н. Радищева ( Путешествие из Петербурга в Москву, 1790), были основаны журналы «Детское чтение для сердца и разума» ( ), «Московский журнал» ( ), «Приятное и полезное препровождение времени» ( ). Преобладание прозаических жанров: сентиментальной, «чувствительной» повести, романов, сентиментальных путешествий Eliza Małek

П ЕРИОДИЗАЦИЯ (4) – okres rozkwitu, apogeum twórczości M. Karamzina i A. Radiszczewa, dominacja gatunków prozatorskich (czułej opowieści/noweli, powieści sentymentalnej) i poezji sentymentalnej (listu poetyckiego, liryki, pojawienie się ballady) Н. Карамзина (Бедная Лиза, 1791), Н. Радищева (Путешествие из Петербурга в Москву, 1790), czasopisma «Детское чтение для сердца и разума» ( ), «Московский журнал» ( ), «Приятное и полезное препровождение времени» ( ), almanach «Аглая» ( ) – время упадка. Эпигонство – okres upadku, epigoństwa Eliza Małek

П ЕРЕВОДЫ Проза: Страдания юного Вертера В. Гёте (W. Goethe), Эмиль и Новая Элоиза Ж.-Ж.Руссо (J. J. Rоusseau), Сентиментальное путешествие Стерна (L. Sterne) Поэзия: кладбищенская поэзия, Ночные думы Юнга (E. Young), идиллии и пастушеские поэмы Гесснера (S. Gessner) Драматургия (мещанская драма и слезная комедия) Лондонский купец Лилло (G. Lillo) (1764), Беверлей Э. Мура (Б. Сореля), 1772 (E. Moore); Друг несчастных Луи Мерсье (L. S. Mercier) Eliza Małek

Eliza Małek 8 Proza: Страдания юного Вертера В. Гёте (W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera ), Эмиль и Новая Элоиза Ж.-Ж.Руссо (J. J. Rоusseau, Emil, Nowa Heloiza ), Сентиментальное путешествие Стерна (L. Sterne, Podróż sentymentalna ) Poezja: poezja cmentarna (кладбищенская поэзия) Ночные думы Юнга (E. Young, Myśli nocne), idylle i poematy pasterskie S. Gessnera Dramaturgia: dramat mieszczański i łzawa komedia Лондонский купец Лилло (G. Lillo) (1764), Беверлей Э. Мура (Б. Сореля), 1772 (E. Moore); Друг несчастных Луи Мерсье (L. S. Mercier)

С МЕШЕНИЕ ЖАНРОВ – НО НЕ ОТКАЗ ОТ ЖАНРОВОЙ СИСТЕМЫ КАК ТАКОВОЙ Прозаиция поэтических жанров и поэтизация жанров прозаических (поэтические вставки и лиро- поэтические элементы в сентиментальном путешествии). Зарождение индивидуального стиля. Преодоление однолинейности в изображении героев (ср. сочетание положительных и отрицательных начал в характеристике Карамзинского Эраста) Eliza Małek

P OETYKA PRĄDU - IMMANENTNA I SFORMUŁOWANA Odejście od czystości gatunkowej, od rygorystycznej normatywności, ale z zachowaniem pewnych postulowanych wartości. Kto może być poetą? Karamzin – w odróżnieniu od Sumarokowa uważał, że prawdziwym poetą może być tylko człowiek obdarzony czułym sercem, wrażliwy, a więc i dobry, cnotliwy. Braku tych cech nie rekompensuje znajomość reguł i nawet talent Eliza Małek

C EL I ZADANIA LITERATURY Kształtowanie autentycznych więzi międzyludzkich opartych na wzajemnej sympatii i zrozumieniu oraz pokazanie wewnętrznego życia człowieka, refleksji nad cechami płynącymi z jego natury i nad jego miejscem w świecie kulturowym ( Słownik literatury polskiego oświecenia, s. 662) Eliza Małek

Э СТЕТИЧЕСКИЕ ДОМИНАНТЫ Чувствительность героя и повествователя. Простота стиля, композиции, ориентация на разговорный язык (салона). Противопоставление порочному миру цивилизации – отдельного человека с его богатым внутренним миром. Эстетизация изображенного мира (Аркадия) и идеализация прошлого (золотого века) Eliza Małek

Eliza Małek 13 Przeciwstawienie miasta - wsi, cywilizacji i kultury - naturze. Przeciwstawienie dzieciństwa jednostki okresowi dojrzałości. Przeciwstawienie skażonemu światu kultury i cywilizacji – konkretnego człowieka obdarzonego bogatym życiem wewnętrznym. Estetyzacja świata przedstawionego (Arkadii) i idealizacja przeszłości (złotego wieku, wieku szczęśliwości

C ZUŁOŚĆ I PROSTOTA Czułość jako immanentna cecha bohatera i narratora (niekoniecznie wywodzącego się ze sfer wyższych). Prostota stylu, kompozycji, kształtu językowo- stylistycznego utworu (w Rosji orientacja na język mówiony salonów, w niektórych gatunkach, np. w operze komicznej, nawet do języka potocznego). Odrzucenie teorii trzech stylów i wypracowanie stylu pozwalającego jak najlepiej wyrazić stany emocjonalne bohaterów (z oczywistym odrzuceniem pospolitości i grubiaństwa) Eliza Małek

С ЕНТИМЕНТАЛЬНЫЕ ГЕРОИ 15 Положительные герои – носители природной чувствительности. Они щедры, гуманны, сострадательны, способны на благородные, самоотверженные поступки. Любят музыку и живопись. Умение «сопечалится и совеселится» другому человеку (Радищев). Отрицательные герои – лица, полностью или частично утратившие природную чувствительность, а следовательно порочные, легкомысленные, сухие, черствые и даже жестокие Eliza Małek

Eliza Małek 16 B. pozytywny jest nosicielem природной чувствительности (wrodzonej czułości). Odznacza się bogatym życiem wewnętrznym, jest zdolny do poświęceń, do szlachetnych czynów. Lubi muzykę, malarstwo, książki (odpowiednio dobrane). Umie «сопечалится и совеселится» другому человеку (Радищев) współmartwić się i współweselić z drugim człowiekiem. B. negatywny – to człowiek, który całkowicie lub częściowo utracił wrodzoną czułość i wrażliwość na drugiego człowieka, a więc niecnotliwy, lekkomyślny, zły, czasem okrutny.

Ч ТЕНИЕ В ЖИЗНИ СЕНТИМЕНТАЛЬНОГО ГЕРОЯ / L EKTURA W ŻYCIU SENTYMENTALNYCH BOHATERÓW «Он читывал романы, идилли, имел довольно живое воображение и часто переносился мысленно в те времена (бывшие или не бывшие), в которые, если верить стихотворцам, все люди беспечно гуляли по лугам, купались в чистых источниках, целовались как горлицы, отдыхали под розами и миртами и в счастливой праздности все дни свои провождали. Ему казалось, что он нашёл в Лизе то, чего сердце его давно искало. (Эраст – герой Бедной Лизы) Eliza Małek

К НИГА – СПУТНИК ОДИНОКОЙ ПРОГУЛКИ СЕНТИМЕНТАЛЬНОГО ГЕРОЯ / K SIĄŻKA – NAJLEPSZY TOWARZYSZ BOHATERA Mотив совместного чтения героев (идущий от Вертера Гёте): совместное чтение сближает героев, помогает им высказать недосказанное. «По окончании одного периода, где автор изображал весь огнь пылающей любви [герой читает Вертера – Э. М.], Пламир остановился, взглянул на Раиду. Взоры их встретились, и взаимное чувство, подобно электрической искре, мгновенно из одного в другое переселилось и сотрясло сердца их» (Д. Горчаков, Пламир и Раида, Москва 1796, с. 28) Eliza Małek

Eliza Małek 19 «Чтение – важнейшее занятие «чувствительного человека». С особым вниманием он относится к самому процессу чтения. Важно не только, что, но и как он читает. Немалое значение имеет при этом внешний вид книги, ее формат. [...] Самый процесс чтения на лоне природы доставляет «чувствительному» человеку эстетическое наслаждение. Одновременно книга становится соучастником его собственных переживаний». (Кочеткова Н. ) Samotne czytanie w domu lub na spacerze. Motyw wspólnego czytania przez bohaterów (wywodzący się od Cierpień młodego Wertera ): wspólna lektura zbliża bohaterów, pomaga im wyartykułować to, czego sami powiedzieć nie potrafią lub nie śmieją.

Р ЕКВИЗИТЫ И ЖЕСТЫ / R EKWIZYTY I GESTY Костюм пастушка, верная собака, овечки, флейта, венок, деревья, нежные птички, ручеёк и т.п. Предметы, подаренные другом/ любимым: книжка, платок, засушенные цветы и т.д. Вздохи, потоки слёз, обмороки, самоубийства. Kostium pasterski, wierny pies, owieczki, flet, wianek z kwiatów, drzewa, ptaszki, szemrzący strumyk itp. Przedmioty podarowane przez przyjaciela lub kochanka: książka, zasuszone kwiaty, chusteczka, listy i inne czułe pamiątki. Westchnienia, łzy, omdlenia, samobójstwa В струях сих бедная скончала Лиза дни, Коль ты чувствителен, прохожий, вздохни! Eliza Małek

Eliza Małek 21 Synchronizacja uczuć i przeżyć bohatera ze stanem przyrody (porą roku, dnia, zjawiskami atmosferycznymi – por. opis upadku Lizy i towarzyszącej temu wydarzeniu burzy, rozmyślania bohaterów podczas spaceru nad rzeką, w gaju). Opisy przyrody.

М ОЛОДЫЕ – СТАРЫЕ ( ПОЖИЛЫЕ ) Большинство сентиментальных героев – люди молодые. Адресат - женщина М. Карамзин, Послание женщинам.... Для вас, красавицы, приятным, Чтоб слогом чистым сердцу внятным Оттенки вам изображать Страстей счастливых и несчастных То кротких, то ужасных; Чтоб вы могли сказать: «Он, право, мил и верно переводит Все томное в сердцах на ясный нам язык; Слова для тонких чувств находит Eliza Małek

C ZUŁOŚĆ I PROSTOTA Czułość jako immanentna cecha bohatera i narratora (niekoniecznie wywodzącego się ze sfer wyższych). Prostota stylu, kompozycji, kształtu językowo- stylistycznego utworu (w Rosji orientacja na język mówiony salonów, w niektórych gatunkach, np. w operze komicznej, nawet do języka potocznego). Odrzucenie teorii trzech stylów i wypracowanie stylu pozwalającego jak najlepiej wyrazić stany emocjonalne bohaterów (z oczywistym odrzuceniem pospolitości i grubiaństwa) Eliza Małek