Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
ocenianie, które pomaga się uczyć
Agresja i przemoc wśród uczniów
DZIAŁANIA SZKOŁY W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY
WSPÓŁPRACA POLICJI ZE SZKOŁĄ, RODZICAMI
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
Anna Paszkowska-Rogacz
identyfikacji zjawiska diagnozie stanu i potrzeb,
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
ocenianie, które pomaga się uczyć
Najczęściej występujące odpowiedzi: bardzo dobrze dobrze jest w porządku nie mam uwag jest sprawiedliwy jasny zrozumiały.
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
Szkoła wspomaga wychowanie
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Praca z dzieckiem agresywnym
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli i dyrekcji (razem 16 ankiet)
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Szkoła Współpracy.
Idea oceniania kształtującego
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Szkolny system wychowawczy
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
Patrycjusz Nowakowski Praktyka pracy z osobami stosującymi przemoc w rodzinie z perspektyw członka Zespołu Interdyscyplinarnego i grupy roboczej.
Zachowania negatywne w klasie i w szkole
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Szkoła bez przemocy.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Podsumowanie Ośmieszanie i inne formy przemocy w sieci potrafią być bardzo krzywdzące. Kiedy jesteś ofiarą przemocy, szukaj pomocy u rodziców, nauczyciela.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej w Jasienicy Rosielnej. Rok szkol. 2015/2016 Ewaluację przeprowadzili: Małgorzata Sowa Arkadiusz.
Formy pomocy dziecku krzywdzonemu. Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej w Warszawie oraz Fundacja „VENTI”
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym jest agresja i przemoc?
Szkolny plan zachowania
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
10 kroków do przyjaznej klasy.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
1 1.
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń

System reagowania powinien uwzględniać następujące założenia: należy reagować na każdą sytuację, w której występuje agresja i przemoc – brak reakcji komunikuje uczniom, że mają prawo tak się zachowywać, należy reagować na każdą sytuację, w której występuje agresja i przemoc – brak reakcji komunikuje uczniom, że mają prawo tak się zachowywać, doraźne sytuacje wymagają szybkiej i zdecydowanej interwencji, doraźne sytuacje wymagają szybkiej i zdecydowanej interwencji, ważne jest wykazywanie troski o ucznia (dotyczy to zarówno ofiary, jak i sprawcy). Nie należy tylko potępiać ucznia, ale i szukać sposobu zmiany zachowania ważne jest wykazywanie troski o ucznia (dotyczy to zarówno ofiary, jak i sprawcy). Nie należy tylko potępiać ucznia, ale i szukać sposobu zmiany zachowania każdą sytuację należy wnikliwie rozpatrywać, każdą sytuację należy wnikliwie rozpatrywać, konieczne jest współdziałanie z rodzicami udzielanie sobie nawzajem wsparcia. konieczne jest współdziałanie z rodzicami udzielanie sobie nawzajem wsparcia.

Osoba podejmująca interwencję powinna unikać: agresji słownej - nie obrażać, nie zawstydzać, nie oceniać ucznia, nie stosować komunikatów typu Ty, np. Z tobą są zawsze problemy! okazywania niepewności długich monologów i moralizowania

Interweniujący powinien: reagować stanowczo, reagować stanowczo, mówić prosto i jasno, mówić prosto i jasno, traktować sprawcę jako osobę, która może sama wziąć odpowiedzialność za swoje czyny, traktować sprawcę jako osobę, która może sama wziąć odpowiedzialność za swoje czyny, użyć siły - jeśli to konieczne - ale tylko tyle, ile potrzeba np. do rozdzielenia bijących się uczniów, użyć siły - jeśli to konieczne - ale tylko tyle, ile potrzeba np. do rozdzielenia bijących się uczniów, szanować ucznia-mówić o zachowaniu, nie o osobie. szanować ucznia-mówić o zachowaniu, nie o osobie. Interwencja powinna zostać odnotowana w dokumentacji szkolnej zgodnie z przyjętymi przez szkołę procedurami Interwencja powinna zostać odnotowana w dokumentacji szkolnej zgodnie z przyjętymi przez szkołę procedurami

W przypadku braku efektu interwencji doraźnej nauczyciel powinien podjąć dalsze działania

Przeprowadzić rozmowę z uczniem (uczniami) o jego zachowaniu: Przeprowadzić rozmowę z uczniem (uczniami) o jego zachowaniu: jeżeli w zdarzeniu przemocy uczestniczy więcej niż jedna osoba, należy rozmawiać z każdym z osobna, zaczynając od lidera grupy, jeżeli w zdarzeniu przemocy uczestniczy więcej niż jedna osoba, należy rozmawiać z każdym z osobna, zaczynając od lidera grupy, miejscem rozmów powinno być pomieszczenie zapewniające spokój i brak świadków, miejscem rozmów powinno być pomieszczenie zapewniające spokój i brak świadków, nauczyciel powinien jasno określić cel rozmowy, nauczyciel powinien jasno określić cel rozmowy, nauczyciel powinien opisać zachowanie ucznia, które jest powodem rozmowy, nauczyciel powinien opisać zachowanie ucznia, które jest powodem rozmowy, nauczyciel powinien zapewnić ucznia, że chce mu pomóc, nauczyciel powinien zapewnić ucznia, że chce mu pomóc, spraca (sprawcy) musi otrzymać od nauczyciela jasny i jednoznaczny komunikat o braku akceptacji zachowania agresywno-przemocowego spraca (sprawcy) musi otrzymać od nauczyciela jasny i jednoznaczny komunikat o braku akceptacji zachowania agresywno-przemocowego

należy dać uczniowi szansę wypowiedzenia się na temat zachowania będącego powodem interwencji, należy dać uczniowi szansę wypowiedzenia się na temat zachowania będącego powodem interwencji, nauczyciel powinien stosować aktywne metody słuchania (słuchający odbija kwestie wypowiadane przez mówiącego, reagujna nie), nauczyciel powinien stosować aktywne metody słuchania (słuchający odbija kwestie wypowiadane przez mówiącego, reagujna nie), jeżeli uczeń milczy, należy powrócić jeszcze raz do propozycji pomocy, jeżeli uczeń milczy, należy powrócić jeszcze raz do propozycji pomocy, omówić z uczniem skutki przejawianych przez niego zachowań oraz poinformować o potrzebie spotkania z rodzicami omówić z uczniem skutki przejawianych przez niego zachowań oraz poinformować o potrzebie spotkania z rodzicami

Omówić z rodzicami zachowanie dziecka i ustalić strategię współpracy rodziców ze szkołą: pozyskać ich do współpracy, pozyskać ich do współpracy, ustalić jej zasady, ustalić jej zasady, opracować wspólnie z rodzicami projekt kontraktu dla dziecka, określić w nim zachowania nieakceptowane, oczekiwania wobec dziecka, opracować wspólnie z rodzicami projekt kontraktu dla dziecka, określić w nim zachowania nieakceptowane, oczekiwania wobec dziecka, ustalić katalog kar i nagród, terminy wykonania poszczególnych zadań określonych w kontrakcie, ustalić katalog kar i nagród, terminy wykonania poszczególnych zadań określonych w kontrakcie, ustalić hierarchię konsekwencji oraz zasady odzyskiwania przywilejów ustalić hierarchię konsekwencji oraz zasady odzyskiwania przywilejów

Wspólnie z dzieckiem i rodzicami przyjąć ostateczną wersję kontraktu (dziecko ma prawo ją negocjować). Monitorować realizację kontraktu. Monitorować realizację kontraktu. Jeżeli kontrakt ma być udostępniony innym nauczycielom, o fakcie tym powinni być powiadomieni rodzice i uczeń. W przypadku niewywiązywania się z przyjętego kontraktu szkoła powinna podjąć dalsze działania, w tym wynikające z przepisów prawa. Jeżeli kontrakt ma być udostępniony innym nauczycielom, o fakcie tym powinni być powiadomieni rodzice i uczeń. W przypadku niewywiązywania się z przyjętego kontraktu szkoła powinna podjąć dalsze działania, w tym wynikające z przepisów prawa.

W rozmowach z dziećmi - ofiarami przemocy - należy pamiętać, aby:

powiedzieć dziecku o swoich intencjach, okazać ciepło i akceptację, wczuć się w stan emocjonalny dziecka, dostosować się do sposobu mówienia, dziecka, u uważnie słuchać, zadawać pytania ułatwiające nawiązanie kontaktu, unikać zbyt wielu dociekliwych pytań, być cierpliwym – dawać czas na udzielenie odpowiedzi, nie oceniać dziecka ani zdarzeń, które przedstawia, nie podważać jego wypowiedzi, pomagać dziecku nazywać uczucia,

nie mówić za dziecko, nie wyręczać dziecka, pokazywać dziecku jego mocne strony, dowartościować je, docenić odwagę dziecka, kiedy mówi o bolesnych dla siebie zdarzeniach, uszanować odmowę i lęk ucznia, kiedy nie wskazuje sprawców, przypomnieć dziecku prawa, które go chronią, informować dziecko o wszystkim, co zamierzamy zrobić w tej sytuacji, zmotywować dziecko do współpracy (z wychowawcą, pedagogiem szkolnym, terapeutą, przedstawicielami innych instytucji) w celu rozwiązania problemu

Rodzice dziecka będącego ofiarą przemocy i agresji powinni być poinformowani o problemie, otrzymać wsparcie i pomoc ze strony szkoły (np. kontakt z pedagogiem, wskazanie innych instytucji). Rodzice dziecka będącego ofiarą przemocy i agresji powinni być poinformowani o problemie, otrzymać wsparcie i pomoc ze strony szkoły (np. kontakt z pedagogiem, wskazanie innych instytucji).