Projekt badawczo – rozwojowy CA/S/10/4

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Łazienka widziana okiem chemika
Advertisements

Biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (5-dniowe)
Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Efekty mechano- chemiczne
Budowa atomu aktywność chemiczna niemetali
Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Losy życiowe wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Warszawie Maria Jóźwicka-Sadownik.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Stanowisko do badania zmęczenia cieplnego metali i stopów żelaza
Chlorek wapnia Chlorek wapnia – nieorganiczny związek chemiczny, sól kwasu solnego (chlorowodoru) i wapnia. Chlorek wapnia dostarczany jest w postaci białych.
Przygotował Wiktor Staszewski
STĘŻENIE PROCENTOWE.
DYSOCJACJA ELEKTROLITYCZNA SOLI
Wodorotlenek Potasu KOH.
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Proces analizy i rozpoznawania
Badanie rzeki Mienia Grupa chemiczna.
Zakład Chemii Medycznej Pomorskiej Akademii Medycznej
Karolina Danuta Pągowska
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Przykładowe zastosowania równania Bernoulliego i równania ciągłości przepływu 1. Pomiar ciśnienia Oznaczając S - punkt spiętrzenia (stagnacji) strugi v=0,
RÓWNOWAGA WZGLĘDNA PŁYNU
Klasyfikacja systemów
Transformacja Z (13.6).
Centrum Systemów Teleinformatycznych i Aplikacji Sprzętowych
WODA I ROZTWORY WODNE.
Pytania konkursowe.
Mgr Wojciech Sobczyk District Manager Helathcare Ecolab
Badanie wpływu temperatury na rozpuszczalność
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
Raport z badań termowizyjnych – RECTICEL Rys. 1a. Rozdzielnia RS14 Temperatura maksymalna 35,27 o C Rys. 1b. Rozdzielnia RS14 (wizyjny) 3.
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
Tranzystorowy generator ultradźwiękowy
Przygotowanie podłoża
Montaż kominka wentylacyjnego Technologia Szybki Syntan SBS
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Analiza wpływu regulatora na jakość regulacji (1)
Analiza wpływu regulatora na jakość regulacji
Różnobarwny świat chemii
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
+21 Oczekiwania gospodarcze – Europa Grudzień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +14 Wskaźnik.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
W2 Modelowanie fenomenologiczne I
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O NIERUCHOMOŚCI NIERUCHOMOŚĆ nr 8 - BUDYNKI: UL. GWARKÓW UL. GWARKÓW Ul. GWARKÓW Ul. GWARKÓW Ul. GWARKÓW.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Co to jest mol?.
Doświadczenie z atramentem
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Ankieta dotycząca kart bankomatowych i kont bankowych.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Praktyczne zastosowanie soli w lecznictwie i gospodarstwie domowym do Projektu pt „sole w Życiu Codziennym” uczniowie klasy II D gimnazjum w Zespole Szkół.
Reakcja krystalizacji bezwodnego Octanu sodu (CH3COONa)
Ile gramów 3% roztworu saletry potasowej (KNO 3 ) można otrzymać mając do dyspozycji 50 g tego związku i wodę? Gęstość roztworu 1,1 kg/litr.
Odczyn roztworu Skala pH
Iloczyn rozpuszczalności substancji trudno rozpuszczalnych
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Stężenia roztworów i sposoby ich wyrażania
Zapis prezentacji:

Projekt badawczo – rozwojowy CA/S/10/4 Opracowanie nowej generacji ultradźwiękowych układów drgających do energooszczędnych technologii Badanie intensywności kawitacji w roztworach alkalicznych przy jednakowych ich stężeniach Bogdan Niemczewski

Tabela 1 Zestawienie zanotowanych w toku doświadczeń przy częstotliwości 26 kHz i mocy 600 W (objętość cieczy 25 l, poziom 212 mm) maksymalnych intensywności kawitacji 3% - owych roztworów substancji chemicznych, stosowanych przy oczyszczaniu ultradźwiękowym w wodnych roztworach alkalicznych w temp. 60oC Substancja Wzór chemiczny Maksymalna intensywność kawitacji w 60oC 1. Woda wodociągowa H2O 38.5 2. Wodorotlenek potasu KOH 35.5 3. Metakrzemian sodu Na2SiO3 33 4. Kwaśny fosforan sodu Na2HPO4 5. Trójfosforan sodu Na3PO4 32 6. Wodorotlenek sodu NaOH 7. Węglan sodu Na2CO3 25.5 8. Trójfosforan pięciosodowy Na5P3O10 20 9. Polifosforan sodu (NaPO3)x 13.5 10. Sześciofosforan sodu (NaPO3)6 12.5 11. Pirofosforan czterosodowy Na4P2O7 7 12. Czteroboran sodowy Na2B4O7 4 Tip: Add your own speaker notes here.

Tabela 2 Zestawienie zanotowanych w toku doświadczeń przy częstotliwości 38 kHz i mocy 430 W (objętość cieczy 25 l, poziom 212 mm) maksymalnych intensywności kawitacji 3% - owych roztworów substancji chemicznych, stosowanych przy oczyszczaniu ultradźwiękowym w wodnych roztworach alkalicznych w temp. 60oC Substancja Wzór chemiczny Maksymalna intensywność kawitacji 60oC 1. Wodorotlenek sodu NaOH 49 2. Kwaśny fosforan sodu Na2HPO4 40 3. Wodorotlenek potasu KOH 34 4. Trójfosforan sodu Na3PO4 5. Metakrzemian sodu Na2SiO3 32 6. Trójfosforan pięciosodowy Na5P3O10 31 7. Woda wodociągowa H2O 27 8. Sześciometafosforan sodu (NaPO3)6 22 9. Pirofosforan czterosodowy Na4P2O7 20 10. Węglan sodu Na2CO3 17 11. Czteroboran sodu Na2B4O7 15 12. Polifosforan sodu (NaPO3)x 9 Tip: Add your own speaker notes here. 3

Fig.1 Intensywność kawitacji przy chłodzeniu 3% - owych roztworów 2 3 4 5 6 7 T e m p r a t u , C N S i O P Cavitation Fig.1 Intensywność kawitacji przy chłodzeniu 3% - owych roztworów Na2SiO3 i Na3PO4  przy częstotliwości 26 kHz i mocy 600 W. Dla porównania linią przerywaną oznaczono  intensywność kawitacji przy chłodzeniu wody. Tip: Add your own speaker notes here.

Fig.2 Intensywność kawitacji przy chłodzeniu 3% - owych roztworów 1 2 3 4 5 6 7 T e m p r a t u , C N S i O P Cavitation Fig.2 Intensywność kawitacji przy chłodzeniu 3% - owych roztworów Na2SiO3 i Na3PO4 przy częstotliwości 38 kHz i mocy 430 W. Dla porównania linią przerywaną oznaczono  intensywność kawitacji przy chłodzeniu wody.

Fig.3 Intensywność kawitacji przy ogrzewaniu i chłodzeniu 3%-owych B 6 6 5 5 4 4 Cavitation 3 3 2 2 1 1 2 3 4 5 6 7 2 3 4 5 6 7 T e m p e r a t u r e , C Fig.3 Intensywność kawitacji przy ogrzewaniu i chłodzeniu 3%-owych roztworów mieszaniny Na2SiO3 i Na3PO4 zmieszanych w stosunku 1 : 1 (A) i tej samej mieszaniny z dodatkiem 0,1% surfacanta (B), przy częstotliwości 38 kHz i mocy 430 W. Dla porównania linią przerywaną oznaczono  intensywność kawitacji przy chłodzeniu wody. Tip: Add your own speaker notes here.

NaOH dla czterech różnych częstotliwości ultradźwięków. Dla porównania 3 4 5 6 7 1 2 5 4 Cavitation 3 2 2 6 k H z 3 4 k H z 1 6 W 5 3 W 2 3 4 5 6 7 2 6 6 5 5 4 4 Cavitation 3 3 2 2 3 8 k H z 4 4 k H z 1 1 4 3 W 4 1 W 2 3 4 5 6 7 2 3 4 5 6 7 T e m p e r a t u r e , C Fig.4 Intensywność kawitacji przy ogrzewaniu i chłodzeniu 3% - owego roztworu NaOH dla czterech różnych częstotliwości ultradźwięków. Dla porównania linią przerywaną oznaczono  intensywność kawitacji przy chłodzeniu wody.

Dziękuję za uwagę 8