Zróżnicowanie klimatyczne Ziemi, na przykładzie Europy i Azji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO ROK SZKOLNY 2009/2010.
Advertisements

Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
Zuzia Wingralek, Maciek Kiełpsz, Maurycy Zieliński, Jan Puzyna 1A
Strefa klimatów podzwrotnikowych
Klimat Umiarkowany Chłodny
MOJA SZKOŁA W LICZBACH.
Podczas sprawdzianu badano umiejętności z następujących obszarów:
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Metody goniometryczne w badaniach materiałów monokrystalicznych
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO Przebieg realizacji działań dotyczących MSP w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw,
Dnia , w ramach realizacji projektu „Sekrety układu krążenia” wśród uczniów naszej szkoły przeprowadziliśmy ankietę na temat grup krwi. W ankiecie.
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
STREFY KLIMATYCZNE I TYPY KLIMATÓW
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Wykład 4 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wzory ułatwiające obliczenia
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Klamki do drzwi Klamki okienne i inne akcesoria
Informacje ogólne Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania.
JO16-75 Dane techniczne: Wysokość-130 Płaszczyzna dolna-90
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Krajobraz stepu.
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy ul. Leszczyńskiego Lublin tel.: (81)
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Algorytmy i struktury danych
Strefa Okołobiegunowa
KLIMATY KULI ZIEMSKIEJ
Wewnątrzszkolny system oceniania
Anna Gadomska Szkoła Podstawowa Nr 79 Łódź
RES POLONA Kazimierz Żylak. OPANOWANIE UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNYCH PRZEZ GIMNAZJALISTÓW.
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
- powtórzenie wiadomości
Odpowiedzi ustne. Kartkówki obejmujące niewielką partię materiału. Zadania klasowe, sprawdziany, testy, arkusze egzaminacyjne, badanie wyników nauczania.
Osiągnięcia uczniów klasy szóstej, którzy przystąpili do sprawdzianu w kwietniu 2010 roku WOJEWÓDZTWO POMORSKIE WOJEWÓDZTWO POMORSKIE wrzesień 2010.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
Klimat Polski.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Urządzenia Techniki Komputerowej
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Jaki jest statystyczny wrześnianin?
Polska.
Zapis prezentacji:

Zróżnicowanie klimatyczne Ziemi, na przykładzie Europy i Azji Temat: Zróżnicowanie klimatyczne Ziemi, na przykładzie Europy i Azji Cel lekcji: Zdiagnozowanie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności dotyczących zróżnicowania klimatycznego świata określonych w standardach wymagań egzaminacyjnych.

Świat – strefy klimatyczne i typy klimatu

Europa - strefy klimatyczne i typy klimatu

Grupa I - zał. nr 1 m-ce I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII rok T 4,1 5,2 7,8 10,6 14,3 17,4 19,5 19,2 16,7 12,7 7,7 5,0 O (mm) 55 45,4 35,2 44,5 57,5 53,2 58,3 64,5 52,9 50,9 51 50,1 618,5   roczna amplituda temperatury powietrza 15,4*C Paryż (48*N , 2*W )  

Grupa I - zał. nr 2 m-ce I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII rok T -10,3 -9,6 -4,8 4,0 11,6 15,8 18,8 16,2 10,6 4,2 -2,2 -7,6 3,9 O (mm) 22 17 23 45 50 64 100 52 51 44 26 544 roczna amplituda temperatury powietrza wynosi : ......................................

Grupa I - zestawienie Paryż (48*N , 2*W ) średnia roczna temperatura powietrza 11,6 *C roczna amplituda temperatury powietrza 15,4 *C roczna suma opadów - 618,5 mm średnia roczna temperatura powietrza 3,9 *C roczna amplituda temperatury powietrza 29,1 *C roczna suma opadów 554 mm

Grupa II - zał. nr 1 m-ce I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII rok T 6,9 7,9 10,7 13,9 18,1 22,1 24,7 24,6 21,6 16,5 11,6 8,5 O (mm) 77 89 78 64 47 14 22 68 129 116 106 887 roczna amplituda temperatury powietrza - 17,8 *C

Grupa II - zał. nr 2 m-ce I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII rok T -15,2 -16,1 -20 -15,0 -5,4 1,2 5,1 4,9 0,7 -5,0 -10 -14,9 -7,5 O (mm) 30 50 28 27 19 15 21 24 26 49 332 roczna amplituda temperatury powietrza wynosi : ......................................

Grupa II - zestawienie średnia roczna temperatura powietrza 15,8 *C roczna amplituda temperatury powietrza 17,8 *C roczna suma opadów 887 mm średnia roczna temperatura powietrza -7,5 *C roczna amplituda temperatury powietrza 25,1 *C roczna suma opadów 332 mm

Grupa III - zał. nr 1 Madras ( 13*N , 80* E ) miesiące temp. * C I opady (mm) I 25,5 3 II 27,8 III 30,5 IV 31,1 19 V 30,2 69 VI 29,7 140 27,5 230 VIII 26,8 335 IX 210 X 28,2 60 XI 27,2 33 XII 25,1 1 rok 1140 roczna amplituda temperatury powietrza wynosi 6,0 * C

Grupa III - zał. nr 2 m-ce I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII rok T ( *C) -11,0 -4,6 3,6 12,9 20,6 24,8 27,3 25,8 19,1 9,4 -1,0 -8,5 9,8 O (mm) 1 2 3 8 6 5 45 roczna amplituda temperatury powietrza wynosi : ......................................

Grupa III - zestawienie Madras ( 13*N , 80* E ) średnia roczna temperatura powietrza 9,8 *C roczna amplituda temperatura powietrza 38,3 *C roczna suma opadów 45 mm średnia roczna temperatura powietrza 28,1 *C roczna amplituda temperatura powietrza 6 *C roczna suma opadów 1140 mm

Wniosek Na Ziemi wyróżniamy różne strefy i typy klimatu . Tak duże zróżnicowanie klimatyczne Ziemi wynika z powodu działania różnorodnych czynników klimatycznych.

Ocena pracy poszczególnych grup Zasady oceniania: Każda grupa ocenia 4 zadania , przydzielając poszczególnym grupom punkty 0 - 3 Punkty poszczególnym grupom przydziela również nauczyciel. Oceny przydzielane będą wg. punktacji. W przypadku, gdy grupa, która zdobyła I miejsce, nie uzyskała wymaganej ilości punktów na ocenę bardzo dobrą , to za jego zdobycie może uzyskać ocenę bardzo dobrą, pod warunkiem, że liczba zdobytych punktów jest większa od 75 % tj. od 27 p. Osoba z każdej grupy, o największym wkładzie pracy ( wskazana przez grupę ) otrzymuje ocenę o jeden stopień wyżej niż grupa. Osoba o minimalnym wkładzie pracy ( wskazana przez grupę ) , otrzymuje co najwyżej ocenę dostateczną. Punktacja: max. 36 p bardzo dobry 36 - 33 p ( 91% - 100% ) dobry 32 - 26 p ( 90% - 71% ) dostateczny 25 - 19 p ( 70% - 51% ) dopuszczający 18 - 10 ( 50% - 37% ) niedostateczny 9 - 0 ( 36% - 0% )

Zadanie domowe Obliczanie spadku temperatury wraz z wysokością. Temperatura spada wraz z wysokością średnio o 0,6 stopnia na 100 m Na wysokości 848 m.n.p.m. zanotowano temperaturę + 25 *C. Jaka będzie temperatura na szczycie Mount Everest ?

Karta pracy Zadania należy wykonywać na podstawie: załącznika nr 1 map tematycznych znajdujących się w atlasie ( klimatycznych , fizycznych ) Zad. 1 Na podstawie danych klimatycznych ( zał. nr 1 i zał. nr 2 ) wykonaj polecenia: a/ obliczyć średnią roczną temperaturę powietrza dla miejscowości ( zał. nr 1 ) ........................................................................................................................................................ b/ obliczyć roczną amplitudę temperatury powietrza dla miejscowości ( zał. nr 2 ) .......................................................................................................................................................... Zad. 2 Dane klimatyczne w zał. nr 1 i zał. nr 2 przedstawiają dwa typy klimatu Europy. Na ich podstawie ustal ( odczytaj ) Zał. nr 1 a/ rozłożenie temperatur w ciągu roku: max temp. wynosi ............*C, w miesiącu ................. min temp. wynosi ............*C, w miesiącu.................. amplituda roczna temp. wynosi ................*C b/ rozłożenie opadów w ciągu roku: równomiernie rozłożone w ciągu roku ..................... czy: najwyższe w miesiącach ..................................... najniższe w miesiącach ....................................... Zał. Nr 2 a/ rozłożenie temperatury w ciągu roku: max temp. wynosi ...........*C, w miesiącu.................... min temp. wynosi...........*C, w miesiącu .................... amplituda roczna temp. wynosi..................*C b/ rozłożenie opadów w ciągu roku: równomiernie rozłożone w ciągu roku........................ czy: najwyższe w miesiącach ....................................... najniższe w miesiącach ........................................

Karta pracy ( druga strona ) c.d. zad. 2 c/ na podstawie powyższych informacji , uzyskanych z odczytu tabel i wykresów ustal strefę i typ klimatu: dane klimatyczne przedstawione w zał. nr 1 wskazują na klimat ......................................................................... dane klimatyczne przedstawione w zał. nr 2 wskazują na klimat ......................................................................... Zad. 3 Na podstawie wyników z zad. 2: a/ w jakim rejonie Europy występują te typy klimatu: klimat ................................................ występuje ........................................................................................................... klimat ............................................... występuje ............................................................................................................ b/ porównaj te dwa typy klimatu ................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................ Zad. 4 Ustal wykorzystując mapy: klimatyczne i fizyczną Europy jakie czynniki zadecydowały o cechach tych dwóch klimatów a/ czynniki .......................................................................................................................................................................... .............................................................................................................................................................................................. b/ jaki jest wpływ wymienionych czynników na kształtowanie obu typów klimatu i jakie są skutki tego oddziaływania: .............................................................................................................................................................. Gr. II ma te same zadania , ale inne typy klimatu z Europy , natomiast Gr. III klimaty z kontynentu azjatyckiego.