Wolff Katarzyna Zasięg książki w Polsce, czyli co czytelnicy i nabywcy książek mają do powiedzenia bibliotekarzom
Czytanie książek przez co najmniej 15-letnich mieszkańców Polski w latach (w odsetkach)
Zainteresowanie książką papierową wśród ogółu co najmniej 15-letnich mieszkańców Polski i wśród internautów w latach (w odsetkach)
Czytanie książek papierowych i korzystanie z e-książek przez co najmniej 15-letnich mieszkańców Polski w latach (w odsetkach)
Kupowanie książek przez co najmniej 15-letnich mieszkańców Polski w latach (w odsetkach)
Źródła dostępu do książek co najmniej 15-letnich czytelników w latach (w odsetkach)
Literatura piękna i książki niebeletrystyczne w wyborach czytelników i nabywców w latach (w odsetkach)
Książki wybierane przez co najmniej 15-letnich czytelników w latach według typów (w odsetkach)* Szkolne/ lektury szkolne i podręczniki** Sensacyjno-kryminalne Obyczajowo-romansowe Encyklopedyczno-poradnikowe Fachowe Dziecięco-młodzieżowe Literatura faktu Fantastyka (science-fiction, fantasy, horror) Religijne Eseistyka i publicystyka Ezoteryka i ufologia Autorska literatura piękna Niebeletrystyka niepraktyczna Czytelnicy w latach: Typ książek * Odsetki nie sumują się do 100, ponieważ czytelnicy wybierali książki zaklasyfikowane do różnych typów. ** Reforma oświaty wymusiła ograniczenie szerokiej kategorii książek szkolnych wyłącznie do lektur szkolnych i podręczników.
Tendencje widoczne w obiegu książek w Polsce Funkcjonalizacja Mediatyzacja Indywidualizacja Powszednienie
Wnioski dla bibliotek 1.Kluczowa rola literatury pięknej w czytelnictwie 2.Konieczność przemyślenia miejsca klasyki, literatura kanoniczna z wartością dodaną 3.Konieczność rozwiązania problemu bestsellerów krótkiego trwania 4. Może stworzenie czegoś na kształt kanonu w odniesieniu do książki edukacyjnej 5.Podniesienie znaczenia zbiorów regionalnych 6.Wypracowanie sposobu radzenia sobie ze specyficznymi, a jednocześnie jednostkowymi zainteresowaniami czytelników 7.Konieczność służenia pomocą czytelnikom niezdecydowanym, zagubionym, przypadkowym 8.Zadbanie o odpowiednią ofertę dla czytelnika wyrobionego, wymagającego 9.Poszukiwanie oferty dla czytelnika nastoletniego, także metod pracy z młodzieżą 10.Budowanie zbiorów z uwzględnieniem szerokiego kontekstu zmian społecznych i kulturowych, konieczność – by tak rzec – stałego trzymania ręki na pulsie