Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

Donald M. McCloskey The Rhetoric of Economics Kuba Kościelski.
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Inteligentne Systemy Informacyjne Aneks
Struktura problemu decyzyjnego
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
Badania operacyjne. Wykład 1
Elementy Modelowania Matematycznego
Ekonometria wykladowca: dr Michał Karpuk
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
STRUKTURA WYJAŚNIENIA NAUKOWEGO
Teorie jako struktury. Anarchistyczna teoria wiedzy.
Struktura wyjaśniania naukowego
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Wyjaśnianie naukowe Opracowano na podstawie:
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Racjonalizm a relatywizm
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Wyjaśnianie.
Wyjaśnianie erotetyczno-kontrastowe
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Analiza wariancji.
Korelacja, autokorelacja, kowariancja, trendy
Podstawy metodologii: Wyjaśnianie
Podstawy metodologii nauk (3)
ZAĆMIENIE SŁOŃCA.
Strona 1 Wykład jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Niepełna lista metod wnioskowania Aneks 1 M. Muraszkiewicz.
Hipotezy statystyczne
Finanse 2009/2010 dr Grzegorz Szafrański pokój B106 Termin konsultacji poniedziałek:
ZAĆMIENIE SŁOŃCA.
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Naukowy charakter pracy dyplomowej
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
istotne cechy kryterium:
1 Nancy Cartwright Ceteris Paribus Laws and Socio-Economic Machines (1995) Opracował: Michał Wierbiłowicz.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Teorie jako struktury Lakatos – Programy badawcze Kuhn – Paradygmaty
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Krótki wstęp do filozofii nauki-ewolucja metod wyjaśniania Krzysztof Sadowski.
Teorie jako struktury –
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Liczba lotówLiczba pustych miejsc lotów po 100 miejsc za 500.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Nancy Cartwright (1995) Ceteris Paribus Laws and Socio-Economic Machines opracowała Anna Grochowska.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Z. Korzeniewski, DODN Co przeszkadza w twórczym myśleniu? Z. Korzeniewski przedstawia…
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Modele zdominowanych łańcuchów dostaw – podejście abdukcyjne
„Prawa Ceteris Paribus i socjo-ekonomiczne mechanizmy” Przygotowali: Radosław Kotkowski, Adam Pietrzak Nancy Cartwright.
STATYSTYKA sposób na opisanie zjawisk masowych Mirosław Sadowski TRANSGRANICZNY UNIWERSYTET TRZECIEGO WIEKU W ZGORZELCU.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Zdaniem L. Balcerowicza EAP polega na: „wykorzystaniu podstawowych twierdzeń i analitycznych.
Presja cenowa w łańcuchach dostaw. Podejście abdukcyjne Marek Ciesielski UEP.
Proces budowy modeli ekonomicznych F. Neal, R. Shone Anna Bagińska.
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
Zapis prezentacji:

Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie.

Problem zmiany pojęciowej Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Problem zmiany pojęciowej Nauka normalna polega na rozwiązywaniu łamigłówek według reguł określonych przez panujący paradygmat Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Problem zmiany pojęciowej Nauka normalna polega na rozwiązywaniu łamigłówek według reguł określonych przez panujący paradygmat Paradygmat określa podstawową ontologię Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Problem zmiany pojęciowej Nauka normalna polega na rozwiązywaniu łamigłówek według reguł określonych przez panujący paradygmat Paradygmat określa podstawową ontologię repertuar problemów naukowych Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Problem zmiany pojęciowej Nauka normalna polega na rozwiązywaniu łamigłówek według reguł określonych przez panujący paradygmat Paradygmat określa podstawową ontologię repertuar problemów naukowych wzorce rozwiązań Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Problem zmiany pojęciowej Nauka normalna polega na rozwiązywaniu łamigłówek według reguł określonych przez panujący paradygmat Paradygmat określa podstawową ontologię repertuar problemów naukowych wzorce rozwiązań kryteria oceny Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Problem zmiany pojęciowej Nauka normalna polega na rozwiązywaniu łamigłówek według reguł określonych przez panujący paradygmat Paradygmat określa podstawową ontologię repertuar problemów naukowych wzorce rozwiązań kryteria oceny Nagromadzenie opornych łamigłówek powoduje kryzys zaufania do paradygmatu Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Problem zmiany pojęciowej W czasie kryzysu (extraordinary research) dochodzi do osłabienia reguł paradygmatu Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Problem zmiany pojęciowej W czasie kryzysu (extraordinary research) dochodzi do osłabienia reguł paradygmatu Tworzą się zalążki nowych paragmatów Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Problem zmiany pojęciowej W czasie kryzysu (extraordinary research) dochodzi do osłabienia reguł paradygmatu Tworzą się zalążki nowych paragmatów Zwycięstwo jednego z nich kończy rewolucję naukową Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Problem zmiany pojęciowej W czasie kryzysu (extraordinary research) dochodzi do osłabienia reguł paradygmatu Tworzą się zalążki nowych paragmatów Zwycięstwo jednego z nich kończy rewolucję naukową Teorie przedzielone rewolucją naukową są niewspółmierne Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Problem zmiany pojęciowej W czasie kryzysu (extraordinary research) dochodzi do osłabienia reguł paradygmatu Tworzą się zalążki nowych paragmatów Zwycięstwo jednego z nich kończy rewolucję naukową Teorie przedzielone rewolucją naukową są niewspółmierne Terminy naukowe radykalnie zmieniają znaczenie Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Problem zmiany pojęciowej Nie ma międzyparadygmatycznych kryteriów oceny teorii Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Problem zmiany pojęciowej Nie ma międzyparadygmatycznych kryteriów oceny teorii Rewolucje naukowe przynoszą zarówno zyski, jak i straty eksplanacyjne Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Problem zmiany pojęciowej Nie ma międzyparadygmatycznych kryteriów oceny teorii Rewolucje naukowe przynoszą zarówno zyski, jak i straty eksplanacyjne Problem niewspółmierności podważa projekt poszukiwania „logiki nauki” Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Problem zmiany pojęciowej Nie ma międzyparadygmatycznych kryteriów oceny teorii Rewolucje naukowe przynoszą zarówno zyski, jak i straty eksplanacyjne Problem niewspółmierności podważa projekt poszukiwania „logiki nauki” logiki indukcji metodę hipotetyczno-dedukcyjną Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Wnioskowanie do najlepszego wyjaśnienia Charles Sanders Peirce (1839-1914) Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Wnioskowanie do najlepszego wyjaśnienia Zasada wnioskowania do najlepszego wyjaśnienia (wnioskowania abdukcyjnego): spośród hipotez alternatywnych należy przyjąć tę, która najlepiej wyjaśnia zjawiska x(W(x)  Z(x)), W(a) ------------------------------ Z(a) Charles Sanders Peirce (1839-1914) Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Wnioskowanie do najlepszego wyjaśnienia Zasada wnioskowania do najlepszego wyjaśnienia (wnioskowania abdukcyjnego): spośród hipotez alternatywnych należy przyjąć tę, która najlepiej wyjaśnia zjawiska x(W(x)  Z(x)), W(a) ------------------------------ Z(a) Charles Sanders Peirce (1839-1914) Peter Lipton (1954-) Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Wnioskowanie do najlepszego wyjaśnienia Zasada wnioskowania do najlepszego wyjaśnienia (wnioskowania abdukcyjnego): spośród hipotez alternatywnych należy przyjąć tę, która najlepiej wyjaśnia zjawiska x(W(x)  Z(x)), W(a) ------------------------------ Z(a) Problemy co to znaczy, że hipoteza wyjaśnia jakieś zjawisko? Charles Sanders Peirce (1839-1914) Peter Lipton (1954-) Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Wnioskowanie do najlepszego wyjaśnienia Zasada wnioskowania do najlepszego wyjaśnienia (wnioskowania abdukcyjnego): spośród hipotez alternatywnych należy przyjąć tę, która najlepiej wyjaśnia zjawiska x(W(x)  Z(x)), W(a) ------------------------------ Z(a) Problemy co to znaczy, że hipoteza wyjaśnia jakieś zjawisko? co to znaczy, że jakieś wyjaśnienie jest lepsze od innego? Charles Sanders Peirce (1839-1914) Peter Lipton (1954-) Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Klasyczny model wyjaśniania Model dedukcyjno-nomologiczny D-N (law-covering model), 1949 wyjaśnienie zjawiska (explanandum) polega na rozumowaniu dedukcyjnym, L, b ------------- p Carl Gustav Hempel (1905-1997) Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Klasyczny model wyjaśniania Model dedukcyjno-nomologiczny D-N (law-covering model), 1949 wyjaśnienie zjawiska (explanandum) polega na rozumowaniu dedukcyjnym, w którym wśród przesłanek (explanans) występuje co najmniej jedno prawo, L, b ------------- p Carl Gustav Hempel (1905-1997) Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Klasyczny model wyjaśniania Model dedukcyjno-nomologiczny D-N (law-covering model), 1949 wyjaśnienie zjawiska (explanandum) polega na rozumowaniu dedukcyjnym, w którym wśród przesłanek (explanans) występuje co najmniej jedno prawo, a wnioskiem jest explanandum L, b ------------- p Carl Gustav Hempel (1905-1997) Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Klasyczny model wyjaśniania Model dedukcyjno-nomologiczny D-N (law-covering model), 1949 wyjaśnienie zjawiska (explanandum) polega na rozumowaniu dedukcyjnym, w którym wśród przesłanek (explanans) występuje co najmniej jedno prawo, a wnioskiem jest explanandum L, b ------------- p Model dedukcyjno-statystyczny D-S w explanans występuje prawo statystyczne explanandum jest prawidłowością statystyczną Carl Gustav Hempel (1905-1997) Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Klasyczny model wyjaśniania Model dedukcyjno-nomologiczny D-N (law-covering model), 1949 wyjaśnienie zjawiska (explanandum) polega na rozumowaniu dedukcyjnym, w którym wśród przesłanek (explanans) występuje co najmniej jedno prawo, a wnioskiem jest explanandum L, b ------------- p Model dedukcyjno-statystyczny D-S w explanans występuje prawo statystyczne explanandum jest prawidłowością statystyczną Model indukcyjno-statystyczny I-S explanandum jest zdarzeniem Carl Gustav Hempel (1905-1997) Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Paradoksy wyjaśniania Maszt i jego cień prawa optyki prawa trygonometrii , h -------------------------------------------------------------- d h  d Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Paradoksy wyjaśniania Maszt i jego cień prawa optyki prawa trygonometrii , d -------------------------------------------------------------- h h  d Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Paradoksy wyjaśniania Maszt i jego cień prawa optyki prawa trygonometrii , d -------------------------------------------------------------- h h Asymetria wyjaśniania  d Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Paradoksy wyjaśniania Barometr i burza Jeżeli wskazówka barometru opada, nadchodzi burza. Wskazówka barometru opada. ------------------------------------------------- Nadchodzi burza. Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Paradoksy wyjaśniania Barometr i burza Jeżeli wskazówka barometru opada, nadchodzi burza. Wskazówka barometru opada. ------------------------------------------------- Nadchodzi burza. Wspólna przyczyna Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Paradoksy wyjaśniania Zaćmienie Słońca Prawa mechaniki nieba Położenie Słońca, Ziemi i Księżyca w danej chwili ------------------------------------------------------------------ Czas zaćmienia Słońca Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Paradoksy wyjaśniania Zaćmienie Słońca Prawa mechaniki nieba Położenie Słońca, Ziemi i Księżyca w danej chwili ------------------------------------------------------------------ Czas zaćmienia Słońca Symetria predykcji i retrodykcji Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Paradoksy wyjaśniania Mężczyzna i pigułki antykoncepcyjne Nikt, kto regularnie zażywa pigułki antykoncepcyjne, nie zachodzi w ciążę. Jan regularnie zażywa pigułki antykoncepcyjne. ------------------------------------------------------------- (Dlatego) Jan nie zachodzi w ciążę. Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Paradoksy wyjaśniania Mężczyzna i pigułki antykoncepcyjne Nikt, kto regularnie zażywa pigułki antykoncepcyjne, nie zachodzi w ciążę. Jan regularnie zażywa pigułki antykoncepcyjne. ------------------------------------------------------------- (Dlatego) Jan nie zachodzi w ciążę. Naddeterminacja przyczynowa Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Paradoksy wyjaśniania Syfilis i pareza 10% osób cierpiących na nieleczony, ukryty syfilis, zapada na parezę. Jan miał nieleczony, ukryty syfilis. ------------------------------------------------------------------------------------- Dlatego Jan zapadł na parezę. Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Paradoksy wyjaśniania Syfilis i pareza 10% osób cierpiących na nieleczony, ukryty syfilis, zapada na parezę. Jan miał nieleczony, ukryty syfilis. ------------------------------------------------------------------------------------- Dlatego Jan zapadł na parezę. prawdopodobieństwo zachorowania na parezę jest niskie Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Paradoksy wyjaśniania Syfilis i pareza 10% osób cierpiących na nieleczony, ukryty syfilis, zapada na parezę. Jan miał nieleczony, ukryty syfilis. ------------------------------------------------------------------------------------- Dlatego Jan zapadł na parezę. prawdopodobieństwo zachorowania na parezę jest niskie ale i tak istotnie wyższe niż w przypadku osób niechorujących wcześniej na nieleczony, ukryty syfilis Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Model istotności statystycznej (S-R) Wyjaśnienie nie polega na rozumowaniu, Wesley Salmon (1925-2001) Statistical Explanation and Statistical Relevance 1971 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Model istotności statystycznej (S-R) Wyjaśnienie nie polega na rozumowaniu, lecz na wykazaniu, że explanans jest dodatnio statystycznie istotny dla zajścia explanandum Wesley Salmon (1925-2001) Statistical Explanation and Statistical Relevance 1971 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Model istotności statystycznej (S-R) Wyjaśnienie nie polega na rozumowaniu, lecz na wykazaniu, że explanans jest dodatnio statystycznie istotny dla zajścia explanandum P(E|C) > P(E) gdzie E = explanandum, C = explanans Wesley Salmon (1925-2001) Statistical Explanation and Statistical Relevance 1971 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie

Model istotności statystycznej (S-R) Wyjaśnienie nie polega na rozumowaniu, lecz na wykazaniu, że explanans jest dodatnio statystycznie istotny dla zajścia explanandum P(E|C) > P(E) gdzie E = explanandum, C = explanans Przykład: prawdopodobieństwo zachorowania na parezę, jeśli cierpiało się na nieleczony, ukryty syfilis (choć niskie) jest większe od prawdopodobieństwa zachorowania na parezę. Wesley Salmon (1925-2001) Statistical Explanation and Statistical Relevance 1971 Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie