Wstęp do interpretacji algorytmów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Schemat blokowy M START KONIEC
Advertisements

Grażyna Mirkowska PJWSTK 15 listopad 2000
Filip Andrzejewski Remigiusz Chiluta
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
ALGORYTM Co to jest algorytm?
PODSUMOWANIE.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Opracowała: Elżbieta Fedko
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 1: Wprowadzenie do programowania.
P O D S T A W Y P R O G R A M O W A N I A
ALGORYTMY.
Algorytmy.
Algorytmy i struktury danych
Matura z informatyki Arkusz I.
Algorytmika w drugim arkuszu maturalnym. Standardy wymagań I. WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE I. WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE II.KORZYSTANIE Z INFORMACJI II.KORZYSTANIE.
CO TO JEST ALGORYTM!.
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Algorytmy Marek Pudełko
Algorytmy Marek Pudełko
ALGORYTMY Opracowała: ELŻBIETA SARKOWICZ
Budowa algorytmów Algorytm: skończony ciąg operacji wraz z ściśle sprecyzowanym porządkowaniem ich wykonywania, które po realizacji dają rozwiązanie dowolnego.
ALGORYTMY.
Agata Łysakowska Klasa III „n”
Algorytmy Opracowanie: Maria Skalska na podstawie „Informatyka 2000” wydawnictwa Czarny Kruk.
Podstawy programowania
Metody przedstawiania algorytmów.
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Algorytmy.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Wstęp do algorytmiki Autor: Marek Magiera.
Podstawy programowania. Język C i C++– podstawy Temat: 1
Zasada działania komputera
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
GIMNAZJUM nr 1 W BIERUNIU
ALGORYTMY.
Jak tworzyć algorytmy.? Sposób krok po kroku..
Algorytmy.
Elżbieta Fiedziukiewicz
Początek, koniec lub przerwanie algorytmu
Czego nauczyliśmy się na lekcjach informatyki w XXX LO
Lekcja organizacyjna Klasa III.
Spis treści W świecie algortmów -Budowa algorytmu
Temat 7: Instrukcje warunkowe
ZAPIS BLOKOWY ALGORYTMÓW
Algorytmy.
Algorytmika.
Instrukcje iteracyjne
Wprowadzenie do algorytmiki
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
szeregowe, z rozgałęzieniami, zawierające pętle
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Diagram aktywności (czynności)
Zapis blokowy algorytmów
Temat 8: Pętle.
Algorytmy- Wprowadzenie do programowania
opracowała: Anna Mikuć
ALGORYTMY-WPROWADZENIE. ALGORYTMY W ŻYCIU CODZIENNYM
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
Algorytmy.
Wstęp do interpretacji algorytmów
Pętle – instrukcje powtórzeń
Temat: Schematy blokowe - ćwiczenia
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Co to jest algorytm? Uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania danego problemu, zawierzający szczegółowy opis wykonywanych czynności w skończonej.
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

Wstęp do interpretacji algorytmów

Algorytm: Schemat mechanicznego rozwiązywania zadania określonego typu. Zbiór reguł postępowania, dzięki któremu na podstawie informacji wejściowych (danych) uzyskasz zamierzony efekt w postaci oczekiwanych wyników. Sposób rozwiązywania zadania (problemu) z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.

Cechy dobrego algorytmu Poprawność – algorytm powinien zwracać prawidłowe wyniki dla każdego zestawu poprawnych danych.

Cechy dobrego algorytmu Skończoność – rozwiązanie zadania musi być możliwe dla dowolnego zestawu danych w skończonej liczbie kroków.

Dobre algorytmy powinny cechować: Jednoznaczność – algorytm powinien zwracać te same wyniki dla zestawów takich samych danych wejściowych.

Cechy dobrego algorytmu Sprawność – ta cecha określa, jak zachowuje się algorytm zarówno pod względem szybkości działania, jak i optymalnego wykorzystania zasobów komputera, w szczególności jego pamięci operacyjnej.

Lista kroków najprostszy, a jednocześnie najbardziej naturalny sposób zapisu algorytmu

Przykład listy kroków: Krok 1: Wczytaj współczynniki a, b, c równania. Krok 2: Jeśli a = 0, pisz komentarz: „To nie jest równanie kwadratowe” i przejdź do kroku 7. Krok 3: Oblicz wyróżnik (delta) według wzoru: D = b2 – 4ac. Krok 4: Jeśli D > 0, oblicz x1 oraz x2 i zapisz ich wartości. Krok 5: Jeśli D = 0, oblicz x i zapisz jego wartość. Krok 6: Jeśli D < 0, pisz komentarz „Brak rozwiązań w zbiorze liczb rzeczywistych”. Krok 7: Koniec.

Specyfikacja problemu algorytmicznego: Opis zmiennych, których zadaniem jest przechowywanie wartości, m. in. liczbowych logicznych bądź tekstowych.

Schemat blokowy (siec działań): Graficzny sposób zapisu algorytmu, gdzie za pomocą ściśle określonych figur geometrycznych, powiązanych trwale z określonymi typami instrukcji oraz połączeń, można czytelnie zilustrować relacje między elementami algorytmu.

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Początek oznaczenie miejsca rozpoczęcia działania algorytmu

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Koniec oznaczenie miejsca zakończenia działania algorytmu

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Wejście-wyjście wprowadzanie lub wyprowadzanie danych

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Przetwarzanie operacja, w wyniku której zmienia się wartość informacji

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Decyzja operacja umożliwiająca wybór jednej z alternatywnych dróg działania

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Droga przepływu danych we wskazanym kierunku wskazanie kierunku przepływu danych

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Łączenie łączenie dróg przepływu danych

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Skrzyżowanie skrzyżowania dróg przepływu danych bez powiązania między nimi

Zasady projektowania schematów blokowych: w schemacie blokowym może znajdować się tylko jeden blok oznaczający początek i jeden blok oznaczający koniec działania algorytmu; z każdego bloku powinna istnieć droga prowadząca do bloku końcowego; z każdego bloku powinna istnieć droga prowadząca do bloku oznaczającego początek algorytmu;

Zasady projektowania schematów blokowych: wszystkie bloki powinny mieć odpowiednią liczbę wejść i wyjść; każdej czynności musi być przyporządkowany blok opisany ściśle określoną figurą geometryczną; wewnątrz każdego bloku należy umieścić definicję czynności realizowaną w trakcie działania algorytmu; każda z linii wyznaczających relacje między blokami powinna mieć początek na bloku, a koniec na innym bloku lub linii, z którą się łączy;

Pętla: Umożliwia wielokrotne wykonywanie dla różnych danych takich samych czynności

Przykład pętli:

Są to pętle realizowane wewnątrz Pętle zagnieżdżone: Są to pętle realizowane wewnątrz innej pętli

Przykład pętli zagnieżdżonych: