SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

UNICEF PATRONEM GIMNZAJUM PUBLICZEGO W CYBINCE
Organizacje pozarządowe
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Opracowała Helena Tomaszewska
BOJOWNICY o prawa człowieka.
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Część I Pojęcie Historia rozwoju
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
PRAWA CZŁOWIEKA Sandra Naróg.
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Historia praw człowieka
Małgorzata Bogdanowicz
Wprowadzenie stanu wojennego
Co to jest AMNESTY INTERNATIONAL ?
Aktywna edukacja.
Prawa i obowiązki obywateli RP
Co rozumie Pan/Pani pod pojęciem demokracja?
Polska prezydencja w Unii Europejskiej.
Prawa człowieka Iga Nowak.
GENEZA I MECHANIZM SAMOREGULACJI W DEMOKRACJI REPREZENTACYJNEJ
DEMOKRACJA Demokracja- ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem.
Prawa człowieka.
Solidarni w Europie Gdańsk A wszystko przez kobietę... 7 sierpnia stało się - zostałam zwolniona. […] Nie przypuszczałam wtedy, że Stocznia stanie,
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
DEBATA Nie tylko wybory czy młodzi ludzie mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? w ramach realizacji programu CEO - Sejm Dzieci.
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
1. Strona tytułowa Strona tytułowa 2. Spis treści Spis treści 3. Słowo wstępu Słowo wstępu 4. Prawo do informacji publicznej Prawo do informacji publicznej.
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Jakie są możliwości działania/włączenia się jeśli nie mam jeszcze prawa do głosowania ?
Piotr Wójciak KL. VI Lekcja Wolności.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
SYTUACJA W PRL-U PRZED OBRADAMI OKRĄGŁEGO STOŁU
LEKCJA wolności.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
MŁODZI AKTYWNI? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
EkonomiaPopyt i podażRównowagaRynekWartośćPieniądz POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Sylwetka respondenta kobieta Zamieszkując a powiat nakielski lat Szkoła ponadgimnazjalna.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Pokój.
Geneza systemu ochrony praw człowieka
Demokracja.
Nie tylko wybory? Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
• Władza to upoważnienie do wydawania ludziom praw i poleceń.
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
 Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
PRAWO I POLITYKA POLITYKA I PRAWO. SOFOKLES: „NIKT NIE JEST BARDZIEJ ZOBOWIĄZANY DO PRZESTRZEGANIA PRAWA NIŻ TEN, KTO TO PRAWO TWORZY” O. von BISMARCK:
Społeczeństwo obywatelskie
Ruchy społeczne. Zmiany społeczne Są efektem samoistnego rozwoju związanego z nieodwracalnością procesu historycznego.
Historia doktryn politycznych, prawnych i administracyjnych ĆWICZENIA 1.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Historia doktryn politycznych, prawnych
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Anglia w XVII wieku.
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Zapis prezentacji:

SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE

CZYM JEST SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE?

SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE to rodzaj społeczeństwa demokratycznego, w którym obywatele świadomie uczestniczą w życiu publicznym, są aktywni i odpowiedzialni oraz posiadają umiejętność samoorganizacji.

W społeczeństwie obywatelskim obywatele potrafią działać niezależnie od oficjalnych instytucji pańtwowych. Nie oznacza to jednak, że społeczeństwo i władza rywalizują ze sobą. Najistotniejsze jest to, aby członkowie społeczeństwa byli świadomi swoich wzajemnych potrzeb i dążyli do ich zaspokojenia.

GENEZA SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO

Idea społeczeństwa obywatelskiego sięga starożytności, za jej prekursora uważa się Arystotelesa, dla którego najwyższym wyrazem istnienia społeczeństwa obywatelskiego było utworzenie państwa. Człowiek nie może bowiem żyć poza nim, gdyż tylko w państwie może urzeczywistniać się jego społeczna natura.

W oświeceniu Jan Jakub Rousseau i Imanuel Kant uważali, że jednostka rozwija się znacznie łatwiej uczestnicząc w życiu publicznym niż prywatnym. Imanuel Kant Jan Jakub Rousseau

realizowane tylko dzięki obywatelskiej współpracy. Społeczeństwo W tym samym czasie John Locke i Georg Hegel twierdzili, iż społeczeństwa nie są zależne od instytucji państwa, a interesy Jednostki mogą być realizowane tylko dzięki obywatelskiej współpracy. Społeczeństwo powinno mieć warunki aby działać swobodnie. Georg Hegel John Locke

ZASADA NIEPOSŁUSZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO

Obywatelskie nieposłuszeństwo to świadomy, otwarty i przede wszystkim pokojowy akt złamania obowiązujących norm prawnych przez obywateli, który ma doprowadzić do zmiany niesprawiedliwych przepisów prawa i innych decyzji władz. Protestujący zakładają przy tym gotowość do spokojnego przyjęcia wszelkich grożących im za to represji.

Zasadą jest, że podejmowane działania w ramach nieposłuszeństwa obywatelskiego mają zawsze charakter pokojowy, przybierają postać np.manifestacji, demonstracji, petycji lub pochodu albo też odmowy respektowania praw uznanych za niesprawiedliwe.

Takie metody walki propagował i stosował w praktyce np. twórca niepodległych Indii M.Gandhi oraz działacz na rzecz dyskryminacji rasowej w USA M.L. King. Strategię obywatelskiego nieposłuszeństwa wykorzystała również opozycja polityczna w Polsce, po wprowadzeniu stanu wojennego w 1981 i delegalizacji “Solidarności”. MARTIN LUTHER KING MAHATMA GANDHI

Wykonanie: Klaudia Koc, 1e

ŹRÓDŁA http://www.wikipedia.pl http://www.portalwiedzy.onet.pl http://www.wosna5.pl http://www.civicpedia.ngo.pl