Model pracy z młodymi pacjentami chorymi na schizofrenię

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
Advertisements

ZESPÓŁ LECZENIA ŚRODOWISKOWEGO SZPITALA BIELAŃSKIEGO W WARSZAWIE
Depresja Depresja inaczej zaburzenia depresyjne - Zaburzenia psychiczne z grupy zaburzeń afektywnych, charakteryzujące się obniżeniem nastroju, obniżeniem.
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zasady terapii Leczenie środowiskowe
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
POWRÓT DO RÓL SPOŁECZNYCH I ZAWODOWYCH Modele rehabilitacji i zatrudnienia osób po kryzysie psychicznym w środowisku lokalnym styczeń 2008 r. Rola.
Profilaktyka wobec osób starszych
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Świadomość, która obala stereotypy
Systemowe wsparcie dla uczniów, rodziców i nauczycieli
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
19 lat pracy w oddziale ogólnopsychiatrycznym, w tym 7 lat kierowałam oddziałem Praca w poradni zdrowia psychicznego, również w PZP dla Szkół Wyższych.
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
Zaburzenia psychiczne
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Polski Plan Alzheimerowski
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
im. Marcelego Nenckiego
Program terapeutyczny
Problemy pacjentów wieku podeszłego z perspektywy PTG
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
DEPRESJA.
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
Andrzej Czernikiewicz
POLSKI PLAN ALZHEIMEROWSKI (założenia)
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Funkcjonowanie Oddziału o Wzmocnionym Stopniu Zabezpieczenia
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Mówmy NIE-NARKOTYKOM!.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
Witam! Mam nadzieję, że spodoba wam się moja prezentacja.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
Środowiskowy Dom Samopomocy
Co to jest? Jak z nim walczyć?
Diagnostyka, objawy i leczenie zakażenia wirusem HCV
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Zespół depresyjny Obniżenie nastroju Spowolnienie toku myślenia
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Gdański Program Ochrony Zdrowia Psychicznego 2016 – 2020 Dotychczasowy program, prace nad kontynuacją, wyzwania przyszłościowe.
Metody pracy z przestępcami seksualnymi. Doświadczenia praktyki angielskich i duńskich służb probacyjno - penitencjarnych dr Łukasz Wirkus, kurator specjalista.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
POMORSKIE CENTRUM EDUKACYJNO- LECZNICZE Gdańsk, uL.Srebrniki 5a? Projekt międzyresortowego systemu wsparcia dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
LECZENIE BIOLOGICZNE W CHOROBACH REUMATYCZNYCH – Ocena stanu obecnego i planowanych zmian Jerzy Gryglewicz Warszawa 17 maja 2012 r.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
& PO WER nowe podejście do zdrowia psychicznego
deinstytucjonalizacja, współpraca między-silosowa, koordynacja
Zespół interdyscyplinarny w leczeniu udaru mózgu
Po co komu psychoterapia?
Elementy psychoterapii poznawczo-behawioralnej
Solidarni z chorującymi psychicznie
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Model pracy z młodymi pacjentami chorymi na schizofrenię Jolanta Chojnacka- Wójtowicz

Schizofrenia (gr. schizein, "rozszczepić" i phre-n, phren-, "umysł", rzadziej stosowana nazwa – choroba Bleulera, łac. Morbus Bleuleri, w skrócie MB) – zaburzenie psychiczne zaliczane do grupy psychoz endogennych.

Objawia się upośledzeniem postrzegania lub wyrażania rzeczywistości, najczęściej pod postacią omamów słuchowych, dziwacznych urojeń oraz zaburzeniami mowy i myślenia, co powoduje znaczącą dysfunkcję społeczną lub zawodową.

Schizofrenia Dotyczy 1% populacji początek choroby najczęściej około 20 roku życia choroba przewlekła wymagająca wieloletniego leczenia

U osób chorych powszechne są problemy społeczne, takie jak długotrwałe bezrobocie, ubóstwo i bezdomność, a ich oczekiwana długość życia jest mniejsza o około 10-12 lat z powodu problemów ze zdrowiem fizycznym oraz sięgającego 10% wskaźnika samobójstw. W schizofrenii spotyka się też najwięcej przypadków ciężkiego samookaleczenia.

Typowe objawy schizofrenii Wrażenie nasyłania i zabierania myśli Urojenia owładnięcia, oddziaływania, prześladowcze Głosy komentujące Kulturowo nieadekwatne urojenia Omamy dotyczące innych zmysłów Przerwy i wstawki w toku myślenia Objawy negatywne

Leczenie szpitalne- wskazania Pacjent zagrażający sobie lub otoczeniu Trudności w postawieniu diagnozy Znaczne nasilenie objawów choroby Trudności w doborze właściwego leku Leczenie kompleksowe Rehabilitacja

Oddział diagnostyczno-terapeutyczny F 9 III Klinika Psychiatryczna IPiN Kompleksowa terapia we wczesnym okresie schizofrenii obejmująca: farmakoterapię psychoterapię indywidualną i grupową psychoedukację terapię rodzin

Zespół terapeutyczny Lekarze psychiatrzy psycholodzy terapeuci zajęciowi pielęgniarki

Codzienna praca oddziału Zebranie społeczności terapeutycznej Spotkanie zespołu leczącego Grupowe zajęcia terapeutyczne Indywidualne spotkania z lekarzem prowadzącym i psychologiem Psychoedukacja dla rodzin

Grupowe zajęcia terapeutyczne Trening umiejętności społecznych Psychodrama Trening relaksacyjny Psychorysunek Grupa integracyjna Psychoedukacja Grupa spotkaniowa Wycieczki jako forma treningu behawioralnego

Trening umiejętności społecznych Radzenie sobie w sytuacjach życia codziennego Trening asertywności Tworzenie więzi Doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych Zapobieganie nałogom

Cele farmakoterapii Szybka poprawa objawowa Poprawa funkcji poznawczych Zwalczanie lęku i depresji Uniknięcie objawów ubocznych Zapobieganie nawrotom

Współpraca z pacjentem w trakcie leczenia Nawiązanie kontaktu terapeutycznego z pacjentem Przedstawienie pacjentowi indywidualnego planu terapii Sprecyzowanie oczekiwań pacjenta dotyczących planu i efektów terapii oraz jego późniejszego funkcjonowania

Omawianie na bieżąco postępów terapii oraz ewentualnych objawów ubocznych Próba urealnienia oczekiwań pacjenta i jego rodziny co do wyników terapii i dalszego funkcjonowania Psychoedukacja pacjentów i rodzin

Cele psychoedukacji Przekazanie pacjentowi i rodzinie wiedzy na temat : przebiegu choroby stosowanych leków i ich możliwych objawów ubocznych zmniejszenie lęku przed chorobą wypracowanie właściwych postaw wobec choroby nauka postępowania w sytuacji nawrotu

Przed wypisem z oddziału Ustalenie czasu i miejsca kontynuacji terapii w warunkach ambulatoryjnych Edukacja pacjenta i rodziny dotycząca rozpoznawania i radzenia sobie w sytuacji nawrotu psychozy

Trudności w procesie terapeutycznym z pozycji lekarza Brak wglądu pacjenta w objawy choroby Brak poczucia choroby Nierealistyczne oczekiwania dotyczące terapii Niestosowanie się do zaleceń terapeutycznych Zbyt wczesne próby podjęcia ról społecznych

Trudności w procesie terapeutycznym z pozycji pacjenta Zaakceptowanie konieczności leczenia Systematyczne,wieloletnie przyjmowanie leków Objawy uboczne Unikanie używek Stygmatyzacja Utrudniony powrót do pełnienia ról społecznych

Kontynuacja procesu terapeutycznego po wypisie z oddziału Leczenie ambulatoryjne w pobliżu miejsca zamieszkania Grupy wsparcia Pomoc w kontynuowaniu nauki i poszukiwaniu pracy Wsparcie rodziny Akceptacja społeczna w środowisku

Dziękuję za uwagę