Model pracy z młodymi pacjentami chorymi na schizofrenię Jolanta Chojnacka- Wójtowicz
Schizofrenia (gr. schizein, "rozszczepić" i phre-n, phren-, "umysł", rzadziej stosowana nazwa – choroba Bleulera, łac. Morbus Bleuleri, w skrócie MB) – zaburzenie psychiczne zaliczane do grupy psychoz endogennych.
Objawia się upośledzeniem postrzegania lub wyrażania rzeczywistości, najczęściej pod postacią omamów słuchowych, dziwacznych urojeń oraz zaburzeniami mowy i myślenia, co powoduje znaczącą dysfunkcję społeczną lub zawodową.
Schizofrenia Dotyczy 1% populacji początek choroby najczęściej około 20 roku życia choroba przewlekła wymagająca wieloletniego leczenia
U osób chorych powszechne są problemy społeczne, takie jak długotrwałe bezrobocie, ubóstwo i bezdomność, a ich oczekiwana długość życia jest mniejsza o około 10-12 lat z powodu problemów ze zdrowiem fizycznym oraz sięgającego 10% wskaźnika samobójstw. W schizofrenii spotyka się też najwięcej przypadków ciężkiego samookaleczenia.
Typowe objawy schizofrenii Wrażenie nasyłania i zabierania myśli Urojenia owładnięcia, oddziaływania, prześladowcze Głosy komentujące Kulturowo nieadekwatne urojenia Omamy dotyczące innych zmysłów Przerwy i wstawki w toku myślenia Objawy negatywne
Leczenie szpitalne- wskazania Pacjent zagrażający sobie lub otoczeniu Trudności w postawieniu diagnozy Znaczne nasilenie objawów choroby Trudności w doborze właściwego leku Leczenie kompleksowe Rehabilitacja
Oddział diagnostyczno-terapeutyczny F 9 III Klinika Psychiatryczna IPiN Kompleksowa terapia we wczesnym okresie schizofrenii obejmująca: farmakoterapię psychoterapię indywidualną i grupową psychoedukację terapię rodzin
Zespół terapeutyczny Lekarze psychiatrzy psycholodzy terapeuci zajęciowi pielęgniarki
Codzienna praca oddziału Zebranie społeczności terapeutycznej Spotkanie zespołu leczącego Grupowe zajęcia terapeutyczne Indywidualne spotkania z lekarzem prowadzącym i psychologiem Psychoedukacja dla rodzin
Grupowe zajęcia terapeutyczne Trening umiejętności społecznych Psychodrama Trening relaksacyjny Psychorysunek Grupa integracyjna Psychoedukacja Grupa spotkaniowa Wycieczki jako forma treningu behawioralnego
Trening umiejętności społecznych Radzenie sobie w sytuacjach życia codziennego Trening asertywności Tworzenie więzi Doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych Zapobieganie nałogom
Cele farmakoterapii Szybka poprawa objawowa Poprawa funkcji poznawczych Zwalczanie lęku i depresji Uniknięcie objawów ubocznych Zapobieganie nawrotom
Współpraca z pacjentem w trakcie leczenia Nawiązanie kontaktu terapeutycznego z pacjentem Przedstawienie pacjentowi indywidualnego planu terapii Sprecyzowanie oczekiwań pacjenta dotyczących planu i efektów terapii oraz jego późniejszego funkcjonowania
Omawianie na bieżąco postępów terapii oraz ewentualnych objawów ubocznych Próba urealnienia oczekiwań pacjenta i jego rodziny co do wyników terapii i dalszego funkcjonowania Psychoedukacja pacjentów i rodzin
Cele psychoedukacji Przekazanie pacjentowi i rodzinie wiedzy na temat : przebiegu choroby stosowanych leków i ich możliwych objawów ubocznych zmniejszenie lęku przed chorobą wypracowanie właściwych postaw wobec choroby nauka postępowania w sytuacji nawrotu
Przed wypisem z oddziału Ustalenie czasu i miejsca kontynuacji terapii w warunkach ambulatoryjnych Edukacja pacjenta i rodziny dotycząca rozpoznawania i radzenia sobie w sytuacji nawrotu psychozy
Trudności w procesie terapeutycznym z pozycji lekarza Brak wglądu pacjenta w objawy choroby Brak poczucia choroby Nierealistyczne oczekiwania dotyczące terapii Niestosowanie się do zaleceń terapeutycznych Zbyt wczesne próby podjęcia ról społecznych
Trudności w procesie terapeutycznym z pozycji pacjenta Zaakceptowanie konieczności leczenia Systematyczne,wieloletnie przyjmowanie leków Objawy uboczne Unikanie używek Stygmatyzacja Utrudniony powrót do pełnienia ról społecznych
Kontynuacja procesu terapeutycznego po wypisie z oddziału Leczenie ambulatoryjne w pobliżu miejsca zamieszkania Grupy wsparcia Pomoc w kontynuowaniu nauki i poszukiwaniu pracy Wsparcie rodziny Akceptacja społeczna w środowisku
Dziękuję za uwagę