Zielona Góra, 30 kwietnia 2015 r.
…Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 wskazuje, iż potencjał wykorzystania innowacyjności w procesie rozwoju lubuskiej gospodarki jest mocno ograniczony(...) …SRWL 2020, strategie krajowe i europejskie wskazują na konieczność zwiększenia nakładów publicznych i prywatnych na badania i rozwój (…) …Stymulowanie działalności badawczo- rozwojowej i innowacyjnej będzie stanowić podstawę do poprawy pozycji konkurencyjnej lubuskich przedsiębiorstw(...)
Cel główny: zwiększenie aktywności badawczo – rozwojowej przedsiębiorstw ,00 euro w ramach EFRR tryb konkursowy
BENEFICJENCI przedsiębiorcy (z wyłączeniem dużych przedsiębiorstw, ubiegających się o dofinansowanie samodzielnie), instytucje świadczące usługi w zakresie B+R, partnerstwo przedsiębiorstw i uczelni wyższych oraz ich spółek celowych, partnerstwo przedsiębiorstw i instytucji świadczących usługi w zakresie B+R.
Dofinansowane będą również inwestycje dużych przedsiębiorstw, wyłącznie pod warunkiem realizacji projektów podejmowanych wspólnie: duże przedsiębiorstwo z MŚP instytucje badawcze instytucje naukowe instytucje proinnowacyjne (np. parki naukowo- technologiczne oraz centra transferu technologii)
TYPY PROJEKTÓW (CD.) I Typ: Projekty B+R przedsiębiorstw II Typ: Inwestycje przedsiębiorstw w infrastrukturę B+R III Typ: Projekty B+R w podmiotach świadczących innowacyjne usługi, w tym m.in. w parkach naukowo-technologicznych i inkubatorach technologicznych. UWAGI: TYP I oraz II można łączyć w ramach jednego projektu
Efektem prowadzonych prac B+R powinno być opracowanie nowych produktów/usług/procesów, wprowadzenie ulepszeń do istniejących produktów/usług/procesów oraz urynkowienie produktów/usług/procesów. inteligentnych specjalizacji. W ramach Działania projekty realizowane będą wyłącznie w obszarach regionalnych inteligentnych specjalizacji. Szczegółowe zasady realizacji inteligentnych specjalizacji zostaną określone w Programie Rozwoju Innowacji
I TYP: PROJEKTY B+R PRZEDSIĘBIORSTW kompleksowe projekty, od fazy badawczo–rozwojowej do tzw. „pierwszej produkcji” włącznie z przygotowaniem do wdrożenia lub wybrane etapy tego procesu.
I TYP: PROJEKTY B+R PRZEDSIĘBIORSTW - CO MOŻE PRZEDSIĘBIORCA? samodzielnie realizować prace B+R z wykorzystaniem własnych zasobów z uwzględnieniem zlecania usług badawczych, zlecić realizację prac B+R organizacji prowadzącej badania i upowszechniającej wiedzę, realizować prace B+R we współpracy z innymi podmiotami tj. przedsiębiorcami, jednostkami naukowymi, uczelniami wyższymi, w tym spółkami celowymi uczelni.
I TYP: PROJEKTY B+R PRZEDSIĘBIORSTW - CO MOŻE PRZEDSIĘBIORCA? (CD.) Może skorzystać z usług brokera innowacji wybranego przez siebie z bazy brokerów prowadzonej przez instytucję organizującą konkurs. Broker świadczyć będzie usługi w zakresie: doradztwa i wsparcia w procesie transferu wiedzy i technologii do przedsiębiorstw, wsparcia w kontaktach z jednostkami realizującymi badania.
I TYP: PROJEKTY B+R PRZEDSIĘBIORSTW - CO MOŻE PRZEDSIĘBIORCA? (CD.) Celem realizacji projektów jest opracowanie nowych produktów, procesów lub usług, lub wprowadzenie znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów lub usług.
II TYP: INWESTYCJE PRZEDSIĘBIORSTW W INFRASTRUKTURĘ B+R Wsparcie dotyczy inwestycji obejmujących budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury badawczej (w tym materiały i roboty budowlane) oraz rozwój infrastruktury specjalistycznych laboratoriów/działów badawczo-rozwojowych w przedsiębiorstwach, zakup aparatury specjalistycznej, zakup środków trwałych służących realizacji celów badawczych oraz wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych służących tworzeniu innowacyjnych produktów i usług.
III TYP: PROJEKTY B+R W PODMIOTACH ŚWIADCZĄCYCH INNOWACYJNE USŁUGI, W TYM M.IN. W PARKACH NAUKOWO- TECHNOLOGICZNYCH I INKUBATORACH TECHNOLOGICZNYCH Inwestycje B+R będą realizowane w celu opracowania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzenia znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów/usług. Nie ma możliwości wsparcia infrastrukturalnego podmiotów świadczących usługi B+R jako niezależnego projektu a jedynie jako komponentu niezbędnego do rozwoju oferty i profesjonalizacji usług.
Pomoc publiczna na projekty B+R, w tym w podmiotach świadczących innowacyjne usługi: 50 % kosztów kwalifikowalnych w przypadku badań przemysłowych; 25 % kosztów kwalifikowalnych w przypadku eksperymentalnych prac rozwojowych; Pomoc publiczna na projekty B+R, w tym w podmiotach świadczących innowacyjne usługi: 50 % kosztów kwalifikowalnych w przypadku badań przemysłowych; 25 % kosztów kwalifikowalnych w przypadku eksperymentalnych prac rozwojowych; intensywność pomocy można zwiększyć do max 80 % kosztów kwalifikowalnych
Pomoc na infrastrukturę przedsiębiorstw oraz infrastrukturę w podmiotach świadczących innowacyjne usługi 35% kosztów kwalifikowanych w przypadku dużych przedsiębiorstw, 45% kosztów kwalifikowanych w przypadku średnich przedsiębiorstw, 55% kosztów kwalifikowanych w przypadku mikro i małych przedsiębiorstw. Pomoc na infrastrukturę przedsiębiorstw oraz infrastrukturę w podmiotach świadczących innowacyjne usługi 35% kosztów kwalifikowanych w przypadku dużych przedsiębiorstw, 45% kosztów kwalifikowanych w przypadku średnich przedsiębiorstw, 55% kosztów kwalifikowanych w przypadku mikro i małych przedsiębiorstw.
Pomoc de minimis – do 85% całkowitych kwalifikowalnych kosztów projektu Dla projektów generujących dochód - do 85% całkowitych kwalifikowalnych kosztów projektu – poziom dofinansowania liczony będzie metodą luki w finansowaniu, dla której podstawą będzie 85% całkowitych kosztów kwalifikowanych.
W projektach B+R realizowanych przez przedsiębiorstwo lub konsorcjum z wiodącą rolą przedsiębiorstwa, maksymalna wartość całkowita projektu to 5 mln zł. W projektach inwestycyjnych w infrastrukturę przedsiębiorstw – maksymalna wartość całkowita projektu poniżej 10 mln zł. W projektach dotyczących inwestycji w działalność B+R w podmiotach świadczących innowacyjne usługi innych niż przedsiębiorcy nie ma określonej min. i max. wartości projektu
realizowane w ramach współpracy przedsiębiorstw, zapewniające uzyskanie praw własności przemysłowej (m.in. patentów na wynalazki, wzorów przemysłowych, wzorów użytkowych, znaków towarowych), realizowane przez MŚP, mające potencjał komercjalizacji i zapewnienie wdrożenia wyników B+R do gospodarki, zwiększające nakłady przedsiębiorstw na badania naukowe i prace rozwojowe służące gospodarce i tworzące/rozwijające nowe działy B+R w przedsiębiorstwach.
Celem działania jest zwiększone zastosowanie innowacji w przedsiębiorstwach sektora MŚP ,00 euro w ramach EFRR tryb konkursowy
Wsparcie w ramach działania kierowane będzie na: Wdrożenie wyników prac B+R. Wsparcie inwestycyjne MŚP.
Wdrożenie wyników projektów badawczo-rozwojowych wdrożenie własnych/nabytych wyników prac B+R wdrożenie wyników badań naukowych/technologii, praw do własności intelektualnej, w tym patentów, licencji, know- how lub innej nieopatentowanej wiedzy technicznej, związane z wdrażanym produktem /usługą/technologią opracowaną lub zakupioną w Działaniu 1.1.
Wsparcie inwestycyjne MŚP inwestycje w rzeczowe aktywa trwałe i/lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego przedsiębiorstwa lub zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacja produkcji przedsiębiorstwa poprzez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych, Stworzenie / doposażenie infrastruktury przedsiębiorstw w celu wprowadzenia zasadniczej zmiany procesu produkcyjnego oraz nowych lub ulepszonych produktów/usług, wprowadzenie nowych technologii cyfrowych w zakresie świadczenie nowych e-usług w tym sprzedaży internetowej.
BENEFICJENCI przedsiębiorcy (mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa), partnerstwa/zrzeszenia MŚP, podmiot wdrażający instrument finansowy
Dotacja jest przewidziana: w projektach związanych z wdrożeniem wyników prac B+R, w szczególności będących kontynuacją inwestycji zrealizowanych w Działaniu 1.1, w projektach innowacyjnych. Ponadto w ramach działania planowane jest wsparcie zwrotne poprzez rozwój instrumentów finansowych.
Dziękuję za uwagę Sylwia Pędzińska Dyrektor Departamentu Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym, UMWL