Implementacja zintegrowanych systemów zarządzania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru
Advertisements

Platformy na żądanie (ASP) element wdrożenia rozwiązania e-learning
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Problemy zastosowania systemów ERP w działalności logistycznej
Architektura Systemów Informatycznych Zarządzania
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Wdrażanie systemów: Z roku na rok rośnie liczba przedsiębiorstw, które szukając metod na poprawę jakości zarządzania oraz podniesienia efektywności działania,
Wdrażanie systemów: Z roku na rok rośnie liczba przedsiębiorstw, które szukając metod na poprawę jakości zarządzania oraz podniesienia efektywności działania,
Marek Fertsch Systemy planowania i sterowania produkcją 1
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Rational Unified Process
Metodyka wdrożenia zintegrowanego oprogramowania biznesowego
6. MRPII / ERP przeznaczenie i korzyści.
(perspektywa logistyczna)
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Analiza i ocena procesów wdrożeniowych systemów klasy MRP/ERP w firmie
Informatyczne systemy zarządzania produkcją i usługami
Katedra Podstaw Systemów Technicznych Politechnika Śląska
Projekt zaliczeniowy z przedmiotu "Inżynieria oprogramowania"
1/18 LOGO Profil zespołu. 2/18 O nas Produkcja autorskich rozwiązań informatycznych dla małych i średnich firm w zakresie systemów: Baz danych Aplikacji.
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Typy systemów informacyjnych
Dalsze elementy metodologii projektowania. Naszym celem jest...
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu obsługi kina
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Zintegrowane systemy informatyczne – Projekt systemu kadrowo-płacowego w firmie energetycznej Adam Woronowicz.
ALM (Asset Life Cycle Management) - wsparcie procesów biznesowych w obszarze zarządzania cyklem życia majątku. Centralny Ośrodek Informatyki Górnictwa.
USPRAWNIANIE, DORADZTWO, KONSULTING
Digitalizacja obiektów muzealnych
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
EasyLoad BI zarządzanie wczytywaniem danych do hurtowni przez użytkowników biznesowych Prezentacja rozwiązania.
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Wdrożenie outsourcingu
XI FORUM FIRM INFORMATYCZNYCH
Model łańcucha wartości
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Komputerowe wspomaganie projektowania
Dr inż. Andrzej Macioł Systemy ERP dr inż. Andrzej Macioł
Ocena projektów inwestycyjnych
Agenda O Nas Ogólne informacje o Produkcie Job Manager – idealne rozwiązanie Aplikacja Webowa Aplikacja Kliencka Najnowsze zmiany.
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
ZASTOSOWANIE KOMPUTEROWEGO WSPOMAGANIA W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ - METODY FMEA I QFD Politechnika Śląska, Wydział Organizacji i Zarządzania, Katedra Zarządzania.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
Ergonomia procesów informacyjnych
Systemy informatyczne zarządzania
7/1/ Projektowanie Aplikacji Komputerowych Piotr Górczyński Cykl życia systemu.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Systemy zarządzania przepływem pracy i systemy zarządzania procesami biznesowymi Karolina Muszyńska.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Kryteria wyboru systemów:
Zintegrowane systemy zarządzania Wprowadzenie do Business Intelligence dr Marian Krupa.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Aspekty wdrożenia wybranych modułów w innych województwach Jadwiga Miśkiewicz Wiceprezes CA Consulting S.A. Kierownik projektu – etapu I.
Ewolucja i rozwój systemu MRP / MRPII / ERP
PCC Rokita SA.
Planowanie zapotrzebowania materiałowego
Zarządzanie projektami informatycznymi
Zwiększenie efektywności sprzedaży dzięki platformie do delegowania i weryfikacji zadań pracowników w sieci sprzedaży.
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
Ewolucja i rozwój systemu MRP / MRPII / ERP
SYSTEMY ERP Piotr Stępniewski.
IEEE SPMP Autor : Tomasz Czwarno
Zapis prezentacji:

Implementacja zintegrowanych systemów zarządzania Katarzyna Kowalczyk

Możliwe korzyści z wdrożenia zintegrowanego systemu zarządzania przedsiębiorstwem klasy ERP/MRP II 7-19% - poprawa wydajności pracy do 95% - terminowość dostaw 30-40% - skrócenie czasu powstawania wyrobu poprawa funkcjonowania magazynów materiałów i produktów, zmniejszenie zapasów do 50% - zwiększenie zysku lepsze wykorzystanie posiadanych mocy produkcyjnych równomierna podaż wyrobów finalnych zmniejszenie zapotrzebowania na kapitał obrotowy

Etapy wdrażania systemu zarządzania przedsiębiorstwem klasy ERP/MRP II (na podstawie zaleceń APICS) APICS – American Production and Inventory Control Society 1. Przygotowanie kierownictwa firmy do zarządzania w warunkach stosowania systemu komputerowego oraz planowania procesu wdrożeniowego (pierwszy miesiąc). 2. Określenie zamierzeń oraz wyznaczenie celów komputeryzacji przedsiębiorstwa i wdrażanie poszczególnych modułów systemu (drugi miesiąc). 3. Szkolenie zespołu wdrożeniowego w zakresie zasad MRP II i znajomości modułów składających się na Closed Loop MRP II (2 - 4 miesiąc). 4. Inwentaryzacja obecnego otoczenia organizacyjnego, wybór użytkowników, zaprojektowanie przyszłego otoczenia systemu (3 - 6 miesiąc). 5. Projektowanie Systemu Informowania Kierownictwa w powiązaniu z modułami MRP II, projektowanie konfiguracji sprzętowej i programowej (5 - 6 miesiąc).

Etapy wdrażania systemu zarządzania przedsiębiorstwem klasy ERP /MRP II (na podstawie zaleceń APICS) 6. Instalowanie komputerów, sieci, stacji roboczych lub terminali, systemu operacyjnego, oprogramowania MRP II (6 - 9 miesiąc). 7. Stworzenie tzw. pilota systemu i szkolenie pracowników z wykorzystaniem pilota (9 - 12 miesiąc). 8. Sukcesywne dostosowanie modułów systemu do codziennej działalności przedsiębiorstwa i zastąpienie dotychczasowego systemu (12 - 15 miesiąc). 9. Przeprowadzenie konwersji zasobów danych i sukcesywne wdrażanie Closed Loop MRP II (15 - 18 miesiąc). 10. Rozszerzenie stopnia przetwarzania do pełnego zakresu MRP II (18 - 24 miesiąc). 11. Przegląd rozwiązań po wdrożeniu i przeprowadzenie ewentualnych zmian (20 - 26 miesiąc).

Procedura wdrożenia Metodyka dla systemu SAP R/3 Analiza wymagań i projekt. koncepcyjne Projektowanie i realizacja Przygotowanie pracy rzeczywistej Start produkcyjny Wdrożenie interfejsów i rozszerzeń Utworzenie środowiska roboczego Ustalenia globalne Zasady sprawozdaw- czości i raportowania Przygotowanie startu produkcyjnego Szkolenie użytkowników Szkolenie zespołu projektowego Ustalenie struktury org. przedsięb. Kontrola Kontrola Kontrola Optymalizacja systemu Koncep- cja Prototyp System produk- cyjny Przygotowanie Projektu Ustalenie zasad archiwizowania Tworzenie dokumentacji użytkowej Organizacja administracji systemu Definiowanie Funkcji i Procesów Modelowanie danych podstawowych Wsparcie funkcjonowa- nia systemu jakości Utworzenie systemu uprawnień jakości Utworzenie środowiska produkcyjnego Przeniesienie danych do systemu produkcyjnego jakości Projektowanie interfejsów i rozszerzeń Modelowanie funkcji i procesów Wykonanie testów Administrowanie projektem i kontrola prac projektowych Zarządzenie systemem i administrowanie nowymi wersjami

Faza 1: Analiza wymagań i projektowanie koncepcyjne Cel sprawdzona, zaakceptowana koncepcja wdrożenia systemu R/3 SAP. Analiza wymagań i projektowanie koncepcyjne Koncepcja i plan projektu

Faza 1: Analiza wymagań i projektowanie koncepcyjne Organizacja projektu Analiza wymagań Definicja standardów projektowych Utworzenie środowiska testowego Szkolenie zespołu projektowego Definiowanie funkcji i procesów Projektowanie interfejsów i rozszerzeń Ustalenie infrastruktury systemu

Faza 2: Projektowanie i realizacja Cel sprawdzony, dostosowany do specyfiki przedsiębiorstwa system Analiza wymagań i projektowanie koncepcyjne Projektowanie i realizacja Koncepcja i plan projektu Udoku- mentowany prototyp

Faza 2: Projektowanie i realizacja Dokonanie ustawień globalnych Ustalenie struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa Modelowanie danych podstawowych Modelowanie funkcji i procesów Wdrożenie interfejsów i rozszerzeń Dostosowanie raportów standardowych do potrzeb przedsiębiorstwa i tworzenie nowych Utworzenie systemu uprawnień Testowanie prototypu

Test prototypu Prototyp . . . Test systemu Test integracji Testy FI CO MM . . . Test integracji Testy wydajnościowe

Faza 3: Przygotowanie do pracy rzeczywistej Cel sprawdzony i zatwierdzony system roboczy Analiza wymagań i projektowanie koncepcyjne Projektowanie i realizacja Przygotowanie do pracy rzeczywistej Koncepcja i plan projektu Udoku- mentowany prototyp Gotowy system produkcyjny

Faza 3: Przygotowanie do pracy rzeczywistej Zaplanowanie czynności Tworzenie dokumentacji użytkowej Szkolenie użytkowników Organizacja środowiska roboczego Organizacja systemu administracji Analiza obciążenia systemu Przeprowadzenie testu integracji Przeniesienie danych do systemu roboczego

Faza 4: Start produkcyjny Cel optymalizacja systemu oraz wsparcie funkcjonowania systemu ! Analiza wymagań i projektowanie koncepcyjne Projektowanie i realizacja Przygotowanie do pracy rzeczywistej Start produkcyjny Koncepcja i plan projektu Udoku- mentowany prototyp Gotowy system System w działaniu

Faza 4: Start produkcyjny Optymalizacja parametrów technicznych systemu Optymalizacja organizacji pracy z systemem Wsparcie funkcjonowania systemu Formalne zakończenie projektu !

Procedura wdrożenia Analiza wymagań i projekt. koncepcyjne Projektowanie i realizacja Przygotowanie pracy rzeczywistej Start produkcyjny Wdrożenie interfejsów i rozszerzeń Utworzenie środowiska roboczego Ustalenia globalne Zasady sprawozdaw- czości i raportowania Przygotowanie startu produkcyjnego Szkolenie użytkowników Szkolenie zespołu projektowego Ustalenie struktury org. przedsięb. Kontrola Kontrola Kontrola Optymalizacja systemu Koncep- cja Prototyp System produk- cyjny Przygotowanie Projektu Ustalenie zasad archiwizowania Tworzenie dokumentacji użytkowej Organizacja administracji systemu Definiowanie Funkcji i Procesów Modelowanie danych podstawowych Wsparcie funkcjonowa- nia systemu jakości Utworzenie systemu uprawnień jakości Utworzenie środowiska produkcyjnego Przeniesienie danych do systemu produkcyjnego jakości Projektowanie interfejsów i rozszerzeń Modelowanie funkcji i procesów Wykonanie testów Administrowanie projektem i kontrola prac projektowych Zarządzenie systemem i administrowanie nowymi wersjami

Metodyka Implex Jest to opracowana przez firmę Intentia metodyka, w oparciu o którą wdrażany jest system Movex. W Polsce w oparciu o tę metodykę system Movex wdrażany jest przez firmę Intentia-Vimex. Metodyka ta składa się z pięciu etapów. 1. Definiowanie projektu 2. Projektowanie rozwiązania 3. Konfiguracja rozwiązania 4. Wdrożenie rozwiązania 5. Rozruch eksploatacyjny W metodyce IMPLEX poszczególne fazy realizowane są na ogół kolejno, choć niekiedy mogą się pokrywać.

Metodyka Basis Metodyka ta została opracowana przez amerykańską firmę SSA (System Software Associates Inc.) dla potrzeb wdrażania systemu BPCS. Wykorzystywana jest przez firmy ISA oraz Deliotte & Touche i obejmuje 5 faz: 1. Definicja projektu, 2. Przygotowanie wdrożenia, 3. Wykonanie zmian i ich weryfikację, 4. Wdrożenie, 5. Przegląd oraz optymalizację działania systemu. Fazy projektu 1, 2, 3 mogą częściowo na siebie nachodzić.

Metodyka Target Enterprise Metodyka ta jest stosowana przy wdrożeniu systemu BAAN IV przez firmę Ernst & Young. Składa się ona z następujących etapów: 1. Odwzorowanie, 2. Pilotaż, 3. Migracja. Fazy wdrożenia następują kolejno po sobie, forma płatności regulowana jest każdorazowo w oparciu o umowę.

Etapy wdrożenia zgodnie z metodologią wdrożenia AIM (Application Implementation Method) Zgodnie z metodologią AIM, wdrożenie składa się z sześciu faz / etapów: 1. Definicja 2. Analiza Operacyjna 3. Budowa Rozwiązania 4. Budowa 5. Przejście 6. Produkcja Produkcja jest ostatnim etapem wdrożenia, mającym na celu ostateczne rozpoczęcie rzeczywistej pracy z systemem.

Nie ma potrzeby wdrożenia Office and Communication Przykład - wybór modułów przez Microsoft Financial Accounting Controlling Assets Management FI CO Material Management AM MM Human Resources HR Sales and Distribution SD Moduły wdrożone BW Business Warehouse PP Production Planning Nie ma potrzeby wdrożenia Rozpoczęte APO Planning/ Scheduling Planowane PM PS Project System Plant Maintenance QM IS OC Quality Management Industry Solutions Office and Communication

Packaged Product, Retail Licensing Schemat wdrożenia dla Microsoft 95 96 97 98 99 2000 AP PO & FA Financials Large & Medium Subsidiaries Small & Medium Subsidiaries Small & New Subsidiaries Core Config Corp GL & Canada HR U.S. HR U.S. Benefits Worldwide U.S. Payroll Order Mgmt & Billing OEM Software OEM H/W Packaged Product, Retail Licensing and Services Billing

Bibliografia 1. Ireneusz Durlik, Inżynieria Zarządzania, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2002 2. Zintegrowane Systemy Zarządzania, Vogel Publishing, Wrocław 1997 3. Tomasz Parys, Wdrożenie systemu zintegrowanego klasy MRP II, cz. I, Informatyka 99/11 4. Tomasz Parys, Wdrożenie systemu zintegrowanego klasy MRP II, cz. II, Informatyka 99/12 5. Przemysław Lech, Zintegrowane systemy zarządzania ERP/ERP II, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2003 5. Materiały SAP AG: http://www.sap.com