TEORIA GIER.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.
Wykład nr 5 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Planowanie bezkolizyjnego ruchu w środowisku wielu robotów z wykorzystaniem gier niekooperacyjnych OWD
Aukcja o dolara $$$ P. Jaworska W. Filipowicz.
Analiza współzależności zjawisk
Wybrane zastosowania programowania liniowego
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Metoda simpleks Simpleks jest uniwersalną metodą rozwiązywania zadań programowania liniowego. Jest to metoda iteracyjnego poprawiania wstępnego rozwiązania.
Zarządzanie operacjami
Gry o sumie niezerowej Dla 2 graczy trzeba zdefiniować 2 macierze
Niebiesko - Zielone DORADCA Consultants Ltd.
Badania operacyjne. Wykład 1
Badania operacyjne. Wykład 2
mgr inż. Sylwester Laskowski
zarządzanie produkcją
Wykład nr 6 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Ekonomiczna Teoria Rozrodczości
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Daniel Kahneman Otrzymał Nagrodę Nobla w 2002 r. za ponad ćwierćwiecze badań nad zachowaniami inwestorów i rynków finansowych.
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Ekonomia eksperymentalna
Wykonała: Aleksandra Śmieciuch
1.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
TEORIA GIER opracowanie na podstawie
Metoda graficzna opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź Zadania, w których.
Metoda simpleks opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź Simpleks jest uniwersalną.
dr inż. Iwona Staniec p. 334 Lodex
Metoda graficzna opracowanie na podstawie Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu D. Witkowska, Menadżer Łódź Zadania, w których występują
TEORIA GIER.
Konkurencja niedoskonała
Dr inż. Sebastian Saniuk
Etapy podejmowania decyzji
Strategie stabilne ewolucyjnie w oparciu o przykłady zwierzęce
Paweł Górczyński Badania operacyjne Paweł Górczyński
Programowanie liniowe w teorii gier
Łukasz Balbus Anna Jaśkiewicz
Podstawy statystyki, cz. II
PROBLEM DUOPOLU Agnieszka Baraniak Karina Borkowska
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
MICHAŁ BIAŁEK Psychologia Finansowa. Ktom zaś? Pracuję na CPEiBD w Akademii Leona Koźmińskiego Doktorat piszę u Macieja Hamana Zajmuję się racjonalnością.
D. Ciołek BADANIA OPERACYJNE – wykład 4
według książki H. P. Young „Sprawiedliwy podział”
D. Ciołek BADANIA OPERACYJNE – wykład 4
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Strategie stabilne ewolucyjnie.  Znajduje szerokie zastosowanie w wyjaśnieniu zjawisk badanych przez biologię ewolucyjną.  Stosowane w badaniach behawioralnych.
Teoria perspektywy Daniela Kahnemana i Amosa Tversky`ego
Wnioskowanie statystyczne
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
MODEL RACJONALNY DECYDOWANIA
Zagadnienie i algorytm transportowy
Proste strategiczne gry decyzyjne 1.Inwestor dysponuje opcją na zasadzie wyłączności, chronionej patentem licencją, itp.; model jednookresowy – decyzja.
Entropia gazu doskonałego
Ważone indeksy w badaniu podmiotów ekonomii społecznej Marek Bożykowski
Podstawy zarządzania ćwiczenia nr 4 Temat: p rogramowanie dynamiczne, macierz wypłat, techniki drzew decyzyjnych Horacy Dębowski Horacy.
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Treść dzisiejszego wykładu l Postać standardowa zadania PL. l Zmienne dodatkowe w zadaniu PL. l Metoda simpleks –wymagania metody simpleks, –tablica simpleksowa.
Treść dzisiejszego wykładu l Analiza wrażliwości –zmiana wartości współczynników funkcji celu, –zmiana wartości prawych stron ograniczeń. l Podejścia do.
Rozpatrzmy następujące zadanie programowania liniowego:
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
GRY DWUOSOBOWE O SUMIE NIEZEROWEJ
Zapis prezentacji:

TEORIA GIER

Gra to dowolna sytuacja konfliktowa, gracz natomiast to dowolny jej uczestnik każda strona wybiera pewną strategię postępowania, po czym zależnie od strategii własnej oraz innych uczestników każdy gracz otrzymuje wypłatę w jednostkach użyteczności (pieniądze, wzrost szansy na przekazanie własnych genów czy też cokolwiek innego, z czystą satysfakcją włącznie) wynikowi gry zwykle przyporządkowuje się pewną wartość liczbową. 17/03/26

istota tej gry nie polega na próbie odgadnięcia intencji gracza, lecz na skrywaniu własnych zamiarów. Podstawowym założeniem teorii gier jest racjonalne działanie wszystkich podmiotów decyzyjnych (graczy). 17/03/26

istnieje skończona liczba uczestników, Aby dana sytuacja mogła być nazwana grą, musi spełniać następujące warunki: istnieje skończona liczba uczestników, każdy uczestnik posiada skończoną liczbę sposobów działania (strategii), uczestnik, który chce posłużyć się teorią gier, musi znać wszystkie dostępne pozostałym graczom strategie, lecz nie może wiedzieć, która z nich będzie obrana, wygrana każdego uczestnika zależy zarówno od działania pozostałych graczy, jak i od jego własnego działania, wszystkie możliwe wyniki są mierzalne. 17/03/26

Teoria gier to dział matematyki zajmujący się badaniem optymalnego zachowania w przypadku konfliktu interesów 17/03/26

17/03/26

Badania w zakresie teorii gier i jej zastosowań wielokrotnie zostały uznane przez Komitet Nagrody Nobla 1978 Herbert Simon za wkład w rozwój ewolucyjnej teorii gier, w szczególności za koncepcję ograniczonej racjonalności. Komitet nagrody określił te rezultaty jako przełomowe badania nad procesem podejmowania decyzji wewnątrz organizacji gospodarczych oraz teorię ich podejmowania. 17/03/26

1994 John Nash, Reinhard Selten i John Harsanyi za rozwój teorii gier i jej zastosowania w ekonomii. 1996 William Vickrey i James Mirrlees za stworzenie modeli przetargów i badanie konfliktów z niesymetryczną informacją uczestników. 17/03/26

2005 Thomas C. Schelling i Robert J. Aumann za zastosowanie teorii gier w naukach społecznych i mikroekonomii (dot. zachowania jednostek i rozwiązywania konfliktów) . Ich teoria pozwoliła zastosować teorię gier – lub teorię decyzji interaktywnej – do poszukiwania odpowiedzi na pytanie, dlaczego niektóre grupy, organizacje i kraje odnoszą sukcesy we współpracy, natomiast inne popadają w konflikty. Thomas Schelling stosował teorię gier do analizy negocjacji międzynarodowych w okresie "zimnej wojny". Analizował takie zagadnienia, jak: polityka wzajemnych ustępstw, gróźb, zastraszania. Aumann użył teorii gier by zanalizować Talmud. Między innymi rozwiązał starą tajemnicę "podziału spadku zmarłego męża pomiędzy jego trzy żony". Rozwiązaniem było podanie zmniejszenia wartości spadku (porównanego do jego pierwotnej wartości). 17/03/26

2007 Leonid Hurwicz, Eric S. Maskin, Roger B. Myerson za prace nad teorią wdrażającą systemy matematyczne w procesy gospodarcze, która przy zastosowaniu równań matematycznych i algorytmów pozwala ocenić prawidłowość funkcjonowania rynków. Teoria ta pomogła określić ekonomistom skuteczne mechanizmy rynkowe, schematy regulacji i procedury wyborów i dziś odgrywa główną rolę w wielu dziedzinach ekonomii oraz w naukach politycznych. 17/03/26

Zalety teorii gier: pozwala ustrukturyzować proces decyzyjny i wyznaczyć racjonalne rozwiązanie. możliwość wyznaczenia dobrego rozwiązania zależy jednak od tego, jak dobrą informacją dysponuje dany podmiot. bada jakie strategie powinni wybrać gracze żeby osiągnąć najlepsze wyniki. 17/03/26

Gry ze względu na wartość dzielą się na: gry o sumie stałej (zysk jednego gracza jest równoważny stracie drugiego) i na gry o sumie zmiennej gry sprawiedliwe (gdy wartość oczekiwana wypłaty każdego z graczy jest taka sama) oraz gry niesprawiedliwe 17/03/26

Gra w kasynie uznając za wypłatę sumę pieniężną, jest grą o sumie zerowej (wygrana gracza to strata kasyna, i na odwrót; nie rozpatrujemy tu zadowolenia z samego faktu gry), jednakże nie jest ona grą sprawiedliwą (z przyczyn oczywistych prawdopodobieństwa wygranej są dla gracza niekorzystne, a wartość oczekiwana wygranej pieniężnej ujemna). 17/03/26

Gry W zależności od liczby tych przeciwników i ich interesów rozróżniamy różne rodzaje gier, na przykład: gry dwuosobowe, gry wieloosobowe, gry koalicyjne. 17/03/26

Macierz wypłat jest tablicą, która przedstawia kwoty otrzymane przez gracza wymienionego po lewej stronie tej tablicy po wszystkich możliwych partiach gry. Wypłat dokonuje gracz wymieniony u góry tablicy macierz ta składa się z tylu kolumn, ile jest wszystkich możliwych sposobów działania gracza zamieszczonego u góry tablicy, i z tylu wierszy, ile jest wszystkich możliwych sposobów działania gracza zamieszczonego po lewej stronie tablicy). 17/03/26

Przykład normalnej formy macierzy wypłat dla gry dwuosobowej i dwóch możliwych strategii Gracz 2 wybiera lewą kolumnę Gracz 2 wybiera prawą kolumnę Gracz 1 wybiera górny wiersz 4, 3 -1, -1 Gracz 1 wybiera dolny wiersz 0, 0 3, 4 17/03/26

Historycznym przykładem gry niekooperacyjnej jest dylemat więźnia. Problem decyzji aresztowanego A D z i a ł a n i a A D z i a ł a n i a B Nie przyznawać się wsypać kompana Nie przyznawać się 2 lata 10 lat Wsypać kompana 0 lat 6 lat Problem decyzji aresztowanego B D z i a ł a n i a B D z i a ł a n i a A Nie przyznawać się wsypać kompana Nie przyznawać się 2 lata 10 lat Wsypać kompana 0 lat 6 lat Gra dwuosobowa aresztowanych D z i a ł a n i a A D z i a ł a n i a B Nie przyznawać się wsypać kompana Nie przyznawać się 2 lata 2 lata 10 lat 0 lat Wsypać kompana 0 lat 10 lat 6 lat 6 lat 17/03/26

17/03/26

Pretooptymalny Wynik gry jest nieooptymalny w sensie Pareto jeżeli gra ma inny możliwy wynik dający oby graczom co najwyżej nie gorsze wygrane Kryterium Pareto jest podstawową zasada racjonalności grupowej (wchodzi w konflikt z zasadą racjonalności indywidualnej) 17/03/26

Gra dwuosobowa o sumie zero Grami dwuosobowymi o sumie zero są takie sytuacje, gdy w grze biorą udział tylko dwie strony, a przegrane jednej ze stron są wygranymi drugiej. 17/03/26

Macierz wypłat 17/03/26

Przykład Dwie konkurencyjne firmy Alfa i Beta są dealerami dobrze znanej marki odbiorników telewizyjnych. Roczne zyski tych dwóch firm wynoszą odpowiednio 4 i 8 mln zł. Alfa chce rozszerzyć swoją działalność i otworzyć zakład montażu odbiorników zakładając, że przyniesie to jej roczny zysk równy 10 mln zł. Oczekuje przy tym, że firma Beta będzie kontynuować swoją działalność bez podejmowania montażu odbiorników u siebie. Jednakże szef firmy Beta usłyszał o planach firmy Alfa i obliczył, że jeśli plany firmy Alfa będą urzeczywistnione, to zyski firmy Beta spadną do 2 mln zł. Natomiast jeśli Beta uruchomi zakład montażu, a Alfa nie zrobi tego, to zysk firmy Beta wzrośnie do 11 mln zł, a zysk firmy Alfa spadnie do 1 mln zł. Gdyby obydwie firmy uruchomiły zakłady montażu, to wtedy obie zarobiłyby po 6 mln zł na rok. Jaką strategię powinna wybrać firma Alfa, a jaką Beta, aby zyski ich były możliwie jak największe? 17/03/26

Macierz Strategie firmy Beta Kontynuowanie sprzedaży Uruchomienie zakładu montażu odbiorników telewizyjnych Strategie firmy Alfa -3 6 2 17/03/26

Gra jest rozwiązana, gdy wyznaczymy: wartość gry, strategię, którą ma zastosować gracz umieszczony w macierzy wypłat po lewej stronie, aby zapewnić sobie średnią wygraną na partię co najmniej równą wartości gry, strategię, którą ma zastosować gracz umieszczony w górnej części macierzy wypłat, aby średnia przegrana na partię nie była większa niż wartość gry. 17/03/26

V = VA =Max (Min aij) = VB=Min (Max aij) gra posiada punkt siodłowy, jeżeli każdy z graczy podczas całej gry stosuje tylko jeden sposób działania. Punktem siodłowym jest punkt w macierzy wypłat znajdujący się na przecięciu tych dwóch sposobów działania, natomiast wypłata w tym punkcie stanowi wartość gry. V = VA =Max (Min aij) = VB=Min (Max aij) Wartość gry jest średnią kwotą przypadającą na partię, którą wygrałby w długim okresie jeden z graczy, gdyby obaj stosowali swe najlepsze strategie. 17/03/26

Kontynuowanie sprzedaży Strategie firmy Beta Kontynuowanie sprzedaży Uruchomienie zakładu montażu odbiorników telewizyjnych Najmniejsze wartości w wierszach Min a­ij Strategie firmy Alfa -3 6 2 Max (Min a­ij) Największe wartości w kolumnach Max a­ij Min (Max a­ij) 17/03/26 dr inż. Iwona Staniec

strategia zdominowana występuje, kiedy gracz posiada strategię dającą mu wyższą wypłatę bez względu na to, jak zagra konkurent. 17/03/26

Strategia dominująca to najlepsza możliwa reakcja na dowolną strategię zastosowaną przez konkurenta. Jej logika nieuchronnie prowadzi do pogorszenia wyniku, gdy gra ma charakter niekooperacyjny. 17/03/26

STRATEGIA CZYSTA gracz wybiera jedna konkretną strategię STRATEGIA MIESZANA gracz wybiera z określonym prawdopodobieństwem jedną z kilku strategii 17/03/26

Przykład Dwaj producenci pewnego wyrobu sprzedają swe wyroby na rynku, którego wielkość jest stała. Aby zwiększyć swój udział w rynku (przejąć część klientów konkurencyjnego przedsiębiorstwa), każde z nich może zastosować jedną z trzech strategii marketingowych. Strategie przedsiębiorstwa A to A1, A2 i A3, a strategie przedsiębiorstwa B to B1, B2 i B3.  W poniższej tablicy podano wzrost udziału w rynku (w %) przedsiębiorstwa A (spadek udziału przedsiębiorstwa B) w zależności od decyzji podjętych przez przedsiębiorstwa.  Znaleźć optymalne strategie marketingowe dla obu przedsiębiorstw.   Strategie przedsiębiorstwa B B1 B2 B3 Strategie przedsiębiorstwa A A1 3 -3 7 A2 -1 5 2 A3 -4 4 17/03/26

Najmniejsze wartości w wierszach Strategie przedsiębiorstwa B B1 B2 B3 Najmniejsze wartości w wierszach Min a­ij Strategie przedsiębiorstwa A A1 3 -3 7 A2 -1 5 2 VA Max (Min a­ij) A3 -4 4 Największe wartości w kolumnach Max a­ij VB = Min (Max a­ij) 17/03/26

Optymalną strategię mieszaną gracza A można wiec zapisać: , a zatem menedżer przedsiębiorstwa A powinien stosować strategię A1 z częstością ½ (50%) i strategię A2 z częstością ½ (50%), a strategii A3 w ogóle nie stosować. Przy takim postępowaniu jego udział w rynku wzrośnie przeciętnie o 1%. 17/03/26

Optymalną strategię mieszaną gracza B można wiec zapisać: , a zatem menedżer przedsiębiorstwa B powinien stosować strategię B1 z częstością 2/3 (66%) i strategię B2 z częstością 1/3 (33%), a strategii B3 w ogóle nie stosować. Przy takim postępowaniu jego udział w rynku wzrośnie przeciętnie o 1%. 17/03/26