Rzutowanie 3D  2D Rzutowanie planarne Rzut równoległe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RYSUNKU TECHNICZNEGO GEOMETRYCZNE ZASADY
Advertisements

Przekształcenia geometryczne.
Modele oświetlenia Punktowe źródła światła Inne
PODSTAWY PROJEKTOWANIA I GRAFIKA INŻYNIERSKA
Geometria obrazu Wykład 14
Funkcja liniowa – - powtórzenie wiadomości
Algorytmy rastrowe Algorytmy konwersji Rysowanie odcinków
Krzysztof Skabek, Przemysław Kowalski
FIGURY PRZESTRZENNE.
Przekształcenia afiniczne
Animacja Animacja jest procesem automatycznego generowania serii obrazów, gdy kolejny obraz przedstawia pewną zmianę w stosunku do poprzedniego. Ta definicja.
Eliminacja powierzchni niewidocznych Wyznaczanie powierzchni widocznych Które powierzchnie, krawędzie i punkty są widoczne ze środka rzutowania (albo wzdłuż.
Geometria obrazu Wykład 13
Te figury nie są symetryczne względem pewnej prostej
KLOCKI RZUTY PROSTOKATNE Opracowała: Anna Pawlak.
Rzutowanie w rzutach prostokątnych.
RZUTOWANIE PROSTOKĄTNE
RZUTY PROSTOKĄTNE.
Temat: Opis prostopadłościanu.
Przesunięcie równoległe i izometria.
Definicje matematyczne - geometria
Rzut równoległy Rzuty Monge’a - część 1
WALEC KULA Bryły obrotowe STOŻEK.
Prezentacja Matematyka – wzory na pola figur płaskich, pola powierzchni i objętości brył, twierdzenia.
Rzut środkowy – część 2 Plan wykładu Równoległość i prostopadłość
Klasa III P r. TEMAT: Rzut równoległy na płaszczyznę. Rzut prostokątny na płaszczyznę. Kąt między prostą a płaszczyzną. Prowadzący: Przemysław.
Symetrie.
Autor: Krystyna Bręk ZSZ im. Gen. I.Prądzyńskiego w Augustowie
Rzut środkowy- cz. 3 Perspektywa pionowa
Kąty w wielościanach ©M.
Rzut cechowany dr Renata Jędryczka
Rzuty Monge’a cz. 1 dr Renata Jędryczka
Przygotowała Patrycja Strzałka.
Prezentacja Multimedialna
Funkcja liniowa ©M.
ŚWIAT Z BRYŁ KATARZYNA MICHALINA
RZUTOWANIE PROSTOKĄTNE.
Zapis graficzny płaszczyzn
OSTROSŁUPY.
MECHANIKA 2 Wykład Nr 10 MOMENT BEZWŁADNOŚCI.
RUCH PŁASKI BRYŁY MATERIALNEJ
Elementy geometrii analitycznej w przestrzeni R3
RZUTOWANIE PROSTOKĄTNE
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Bryły ostrosłupy graniastosłupy bryły obrotowe.
Bryły.
Kąt nachylenia krawędzi bocznej do płaszczyzny podstawy w ostrosłupie prawidłowym trójkątnym. Opracował: Jerzy Gawin.
RZUTOWANIE PROSTOKĄTNE
BRYŁY.
Elementy geometryczne i relacje
BRYŁY.
Kąt nachylenia krawędzi bocznej do płaszczyzny podstawy w ostrosłupie prawidłowym czworokątnym. Opracował: Jerzy Gawin.
Rzuty prostokątne.
Rozpoznawanie brył przestrzennych
70 lat obecności Geometrii Wykreślnej w murach Politechniki Śląskiej
Draver/GRK/cw3_result.jpg. Grafika 3D Wprowadzenie.
Grafika 2d - Podstawy. Kontakt Daniel Sadowski FTP: draver/GRK - wyklady.
Geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej
RZUTOWANIE PROSTOKATNE
PODSTAWY STEREOMETRII
Obliczanie długości odcinków w układzie współrzędnych.
PODSTAWY PRACY W PROGRAMIE AUTOCAD OPISYWANIE RYSUNKÓW: ‒style tekstu; ‒wprowadzanie tekstu tekst wielowierszowy tekst jednowierszowy ‒edycja tekstu. WYMIAROWANIE.
Graniastosłup jest to wielościan, którego wszystkie wierzchołki są położone na dwóch równoległych płaszczyznach, zwanych podstawami graniastosłupa i.
Rzutowania Rzutowanie jest przekształceniem przestrzeni trójwymiarowej na przestrzeń dwuwymiarową. Rzutowanie polega na poprowadzeniu prostej przez dany.
Opracowała: Iwona kowalik
Rzut sił na oś. Twierdzenie o sumie rzutów.
Projektowanie wspomagane komputerem
Bryły Przestrzenne Wokół Mnie
Grafika inżynierska – geometria wykreślna 11. Rzut cechowany.
Klasa III P r. TEMAT: Rzut równoległy na płaszczyznę. Rzut prostokątny na płaszczyznę. Kąt między prostą a płaszczyzną. Prowadzący: Przemysław.
Zapis prezentacji:

Rzutowanie 3D  2D Rzutowanie planarne Rzut równoległe Rzutowanie to przekształcenia punktów z n-wymiarowej przestrzeni, do przestrzeni o wymiarze mniejszym niż n 3D  2D Rzutowanie planarne Rzut równoległe Rzuty perspektywiczne - srodek rzutowania do niesk to planarny Efekt wizualny ( skrócenie perspektywiczne) – zmiana wielkosci obiektu odwrotnie proporcjonalnie do odległości W rzucie perspektywicznym promienie rzutowanie mają pkt. Wspólny, nazywany środkiem rzutowania Odległość środka rzutowanie od płaszczyzny rzutowania decyduje o „deformacji” Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Proces rzutowania Rodzaj rzutu Parametry rzutu Obcinanie 3D Rzutowanie Środek rzutowania Rzutnia Obcinanie 3D Rzutowanie Kamera Parametry kamer Bryła widzenia W układzie obserwatora P’ wystarczy pominąć wsp z Przekształcenia Układu danych do układu obserwatora: Rzutowanie w układzie obserwatora ( płaszczyzna rzutowania pokrywa się z płaszczyzną XY) Układ danych (3D) Układ obserwatora rzutnia pokrywa się z płaszczyzną z=0 Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Rzuty perspektywiczne Punkt zbieżności – miejsce w którym zbiegają się rzuty zbioru linii równoległych Osiowe punkty zbieżności Jednopunktowy rzut perspektywiczny Punkt zbieżności linii równoległych do osi z Punkt zbieżności może być traktowany jak widok linii równoległej do osi z biegnącej od oka obserwatora Bardziej realistyczna wizualizacja obiektów 3D wrażenie głębi Zmienione relacje odległości ! (bliżej rzutni dłuższe) Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Rzuty perspektywiczne dwupunktowe Na linii horyzontu znajdują się dwa punkty zbieżności dla prostych równoległych do osi x i osi z Oś pionowa, bez punktu zbie- żności Perspektywa trzypunktowas Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Rzuty perspektywiczne Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Rzuty równoległe prostokątne Przedni Górny Boczny Aksonometryczny Ukośne Zachowuje równoległość prostych Stosunek długości odcinków równoległych Stosowany w rysunkach technicznych Promienie rzutowania prostopadłe do rzutni => rzut ortogonalny (prostokątne) Aksonometryczny – rzutnia nie jest prostopadła do osi układus Ukośny – rysunek !!! ( brak zbieżności równoległych) Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Rzuty równoległe (2) Rzuty prostokątny aksometryczny (rzutnia nie jest prostopadła do osi głównej) Rzut izometryczny normalna do rzutni tworzy identyczne kąty z osiami układu współrzędnych Rzut ukośny Konstrukcja rzutu izometrycznego dla sześcianu iednostkowego, Rzuty ukośne (normalna do rzutni tworzy pewien kąt z promieniami rzutującymi) Brak zbieżności linii !!!! ( linie równoległe) Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Klasyfikacja rzutów Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Bryła widzenia Stożek widzenia, piramida widzenia Przednia płaszczyzna obcinania Płaszczyzna rzutowania Ekran (obcinanie góra, dół, lewo, prawo) Tylna płaszyczyzna obcinania W rzucie równoległym bryłą widzenia jest równoległobok Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Bryła widzenia dla rzutu perspektywicznego Punkt zbieżności (oko obserwatora) Obcinanie przez bryłę widzenia Kanoniczne bryły widzenia Rzut równoległy x= -1, x = 1, y=-1, y = 1, z=0, z = -1 Rzut perspektywiczny x= z, x = -z, y=z, y = -z, z=zmin, z = -1 Przut równoległy: x = -1, x = 1, y = -1, y = 1, z=0, z = -1z y -z min y=-z y=z -1 Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Przekształcenia macierzowe rzutu Z/d współczynnik skalowania Rzut alternatywny rzutnia w z=0, obserwator z=-d Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej

Wyświetlanie Obiekty we współrzędnych świata Rzutowanie na rzutnię Przekształcenia na współrzędne ekranu Obcinanie przez bryłę widzenia Transformacja wszystkich obiektów sceny do układu współrzędnych kamery. Obcinanie obiektów do bryły widzenia (metoda jak omawiane wcześniej obcinanie 2D tyle, że w trzech wymiarach). Rzutowanie na rzutnię. Normalizacja współrzędnych na rzutni. Przekształcenie do postaci rastrowej w celu wyświetlenia Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej