Animacja Animacja jest procesem automatycznego generowania serii obrazów, gdy kolejny obraz przedstawia pewną zmianę w stosunku do poprzedniego. Ta definicja nie wyczerpuje potocznego pojęcia animacji (nawet komputerowej). Możliwe jest tworzenie animacji przez wykonywanie operacji na już gotowych obrazach. W najprostszym przypadku może to być ekspozycja kolejnych obrazów przez określony czas. Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej
Wybrane techniki animacji Animacja poklatkowa Metoda klatek kluczowych – keyframing Motion capture Animacja kamer i oświetlenia Morphing (płynne przekształcanie) oraz warping (zniekształcanie obrazów) Powiązania obiektów Łączenie hierarchiczne Animacja z użyciem systemu kości Morphing Tworzenie animacji poprzez płynne przejście od jednego obrazu statycznego do drugiego potrzebne są dwie ramki kluczowe definiowane są punkty charakterystyczne – odpowiadające sobie punkty obu ramek punkty te wyznaczają wielokąty obliczane są przekształcenia wielokątów przekształcenia te są stosowane do pikseli wewnątrz wielokątów Podobna technika bez definiowania punktów kontrolnych – tweening (np. Flash). warping Warping jest techniką tworzenia animacji poprzez deformowanie obrazu statycznego. Obraz jest traktowany w taki sposób, jakby był namalowany na kawałku gumy. Deformacje definiowane są za pomocą przekształceń linii kontrolnych (przesunięcia, obroty, skalowanie). Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej
Metoda klatek kluczowych W sekwencji wyróżnia się klatki kluczowe, dla których zadaje się wartości parametrów obiektów (np. położenie i transformacje obiektów, natężenie źródeł światła, ustawienia kamery). Wartości parametrów są pomiędzy klatkami kluczowymi interpolowane, dając obraz sceny w klatkach pośrednich. Z punktu widzenia jakości animacji duże znaczenie ma sposób interpolacji parametrów (liniowa, z krzywą odwzorowania…) Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej
Powiązania obiektów Znajduje zastosowanie w animacji układów złożonych, gdzie chcemy wymusić określone zachowanie jednego elementu przy spełnieniu uwarunkowań dla całego układu Łączenia hierarchicznego używa się do powiązania ze sobą poszczególnych segmentów postaci lub kości szkieletu. Hierarchia pozwala określić zależności pomiędzy poszczególnymi segmentami obiektu złożonego – nadrzędnymi (rodzicami) i podrzędnymi (dziećmi) Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej
Animacja obiektów powiązanych Animowanie sekwencyjne (forward kinematics) Poruszanie obiektem nadrzędnym powoduje automatyczną animacje obiektów z nim powiązanych (dzieci) Kinematyka odwrotna (inverse kinematics) Ruch obiektu nadrzędnego wyznaczany jest na podstawie ruchu obiektu podrzędnego. Np. chcemy żeby dłoń poruszała się po określonej trajektorii – to wymusza określone ruchy przedramienia i ramienia. Metody znajduje najszersze zastosowanie przy animacji postaci. Instytutu Informatyki P.W. Zakład Grafiki Komputerowej