Etapy rozwoju mowy dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

Niezbędnik logopedyczny
Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Zaburzenia mowy są pojęciem szerszym i nadrzędnym w stosunku do wad wymowy. Obszar zaburzeń mowy sięga głębiej i wykracza zdecydowanie poza płaszczyznę.
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
Zaburzenia wymowy.
Rozwój mowy dziecka.
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 5 w Katowicach
Opracowała: neurologopeda Grażyna Kołasińska
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Otyłość u dzieci.
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Etapy rozwoju mowy dziecka
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gorlicach
Czynność mowy. Mowa jako odruch warunkowy, rozwój mowy w ontogenezie.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
ZABURZENIA ROZWOJU MOWY
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Etapy rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym
STYMULOWANIE ROZWOJU JĘZYKOWEGO U DZIECI W WIEkU PRZEDSZKOLNYM
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
Fonetyka i fonologia.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
wykonała Edyta Gagracz
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
Logopedia w szkole.
w ciągu pierwszego roku życia
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
„S PRÓBUJMY MÓWIĆ POPRAWNIE ” Program profilaktyki logopedycznej.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
FONETYKA.
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzia mowy, ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale, wyraźnie i czysto wymawiać.
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Wady wymowy.
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Rozwój mowy dziecka.
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

Etapy rozwoju mowy dziecka 3-9 m. ż. okres przygotowawczy 0-1 r. ż. okres melodii 1-2 r. ż. okres wyrazu 2-3 r. ż. okres zdania 3-7 r. ż. okres swoistej mowy dziecięcej

4 modele rozwoju mowy: wcześnie i prawidłowo późno i prawidłowo wcześnie i nieprawidłowo późno i nieprawidłowo

Inteligencja i płeć jako determinanty rozwoju mowy Wg E. Hurlock, związek pomiędzy inteligencją a mową jest tak wyraźny, iż często uważa się, że mowa dziecka jest najlepszym wskaźnikiem poziomu jego inteligencji Na początku drugiego roku życia pojawiają się różnice w rozwoju mowy na korzyść dziewczynek. Zaczynają one mówić wcześniej, lepiej opanowują wymowę oraz rzadziej ujawniają zaburzenia mowy niż chłopcy Według Andrzeja Jurkowskiego sprawa rozwojowego znaczenia płci dla opanowywania mowy przez dziecko wcale nie jest prosta szybszy rozwój mowy u dziewczynek wyjaśnia większe tempo ich ogólnego rozwoju fizycznego na lepsze opanowanie mowy przez dziewczynki może mieć wpływ czynnik społeczno-wychowawczy

Okres przygotowawczy narządy mowy nadawcze i odbiorcze kształtują się i zaczynają funkcjonować vide: -Opuscula logopedica in honorem Leonis Kaczmarek, Lublin 1993, -http://mamdziecko.interia.pl/news/postepy-mimiczne-plodow,1692806

Okres melodii 0-1 r.ż. krzyk (najpierw symptom, a potem-apel), głużenie (=gruchanie)-ok.3 m.ż., gaworzenie –ok.6 m.ż., echolalia- ok.10/12m.ż. samogłoski [a o u e y i] i spółgłoski [m p b t d]

Okres wyrazu 1-2 r.ż. ok. 18 m.ż. zmiana typu połykania z: niedojrzałego/infantylnego/niemowlęcego/trzewnego/wisceralnego na: połykanie dojrzałe

Okres swoistej mowy dziecięcej 3-7 r.ż. wybrane głoski pojawiają się: [k],[g] do końca 4 r.ż. głoski trzech szeregów : ciszące [s ź ć dź] do końca 3 r.ż. syczące [s z c dz] do konca 4 r.ż. szumiące [sz ż cz dż] do końca 5 r.ż. [r] do końca 5 r.ż. Ok. 4 r.ż. tzw. okres pytań