Etapy rozwoju mowy dziecka 3-9 m. ż. okres przygotowawczy 0-1 r. ż. okres melodii 1-2 r. ż. okres wyrazu 2-3 r. ż. okres zdania 3-7 r. ż. okres swoistej mowy dziecięcej
4 modele rozwoju mowy: wcześnie i prawidłowo późno i prawidłowo wcześnie i nieprawidłowo późno i nieprawidłowo
Inteligencja i płeć jako determinanty rozwoju mowy Wg E. Hurlock, związek pomiędzy inteligencją a mową jest tak wyraźny, iż często uważa się, że mowa dziecka jest najlepszym wskaźnikiem poziomu jego inteligencji Na początku drugiego roku życia pojawiają się różnice w rozwoju mowy na korzyść dziewczynek. Zaczynają one mówić wcześniej, lepiej opanowują wymowę oraz rzadziej ujawniają zaburzenia mowy niż chłopcy Według Andrzeja Jurkowskiego sprawa rozwojowego znaczenia płci dla opanowywania mowy przez dziecko wcale nie jest prosta szybszy rozwój mowy u dziewczynek wyjaśnia większe tempo ich ogólnego rozwoju fizycznego na lepsze opanowanie mowy przez dziewczynki może mieć wpływ czynnik społeczno-wychowawczy
Okres przygotowawczy narządy mowy nadawcze i odbiorcze kształtują się i zaczynają funkcjonować vide: -Opuscula logopedica in honorem Leonis Kaczmarek, Lublin 1993, -http://mamdziecko.interia.pl/news/postepy-mimiczne-plodow,1692806
Okres melodii 0-1 r.ż. krzyk (najpierw symptom, a potem-apel), głużenie (=gruchanie)-ok.3 m.ż., gaworzenie –ok.6 m.ż., echolalia- ok.10/12m.ż. samogłoski [a o u e y i] i spółgłoski [m p b t d]
Okres wyrazu 1-2 r.ż. ok. 18 m.ż. zmiana typu połykania z: niedojrzałego/infantylnego/niemowlęcego/trzewnego/wisceralnego na: połykanie dojrzałe
Okres swoistej mowy dziecięcej 3-7 r.ż. wybrane głoski pojawiają się: [k],[g] do końca 4 r.ż. głoski trzech szeregów : ciszące [s ź ć dź] do końca 3 r.ż. syczące [s z c dz] do konca 4 r.ż. szumiące [sz ż cz dż] do końca 5 r.ż. [r] do końca 5 r.ż. Ok. 4 r.ż. tzw. okres pytań