Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Religia.
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Po czym poznać Kościół?.
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Konstruktywizm.
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Biblia księgą Boga i ludzi
CZYLI POWSTANIE ŚWIATA
Nie lękajcie się, otwórzcie drzwi Chrystusowi
TROSKA O WŁASNY ROZWÓJ DUCHOWY POWINNOŚCIĄ KATECHETY
Fundamenty kultury europejskiej
Powtórzenie wiadomości z działu „Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię” [Klasa II LŚ] 13 października 2013.
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
Plotyn ok
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Życie To Miłość wcielona..
Duże dzieci – wielkie sprawy
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
Roksana Żurawiak Marcin Niziołek
Ciała subtelne ciało atmaniczne ciało buddialne ciało przyczynowe
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Małgorzata Trzcielińska
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Miłość.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Powstanie świata.
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Historia pojęcia umysłu
Prawda jako mit Renata Ziemińska.
Słowo Życia Październik 2014.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
O Kościele I Ustanowienie.
FilozofiA.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Dzień pierwszy W pierwszym dniu Bóg stworzył niebo i ziemię, które są ogarnięte wodą. W tym dniu Bóg oddziela także światło (dnia) od ciemności (nocy).
„Kultura to całokształt dorobku ludzkości, wytworzonego w ogólnym
pozytywna właściwość estetyczna bytu wynikająca z zachowania proporcji, harmonii barw, dźwięków, stosowności, umiaru i użyteczności, odbierana przez zmysły.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
FilozofiA.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Wernisaż dzieł Zdzisława Beksińskiego w naszej szkole.
Koran Koran ksiega. Doktryna religijna Islamiści uważają Allaha za jedynego, doskonałego boga "On jest Bogiem jedynym Bogiem wiekuistym! Nie zrodził nikogo,
Wernisaż dzieł Zdzisława Beksińskiego w naszej szkole.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
„ Ponieważ Bóg jest miłością, chciałby, żebyśmy uczestniczyli w (…) Jego radości i otrzymali Jego błogosławieństwo”. (Youcat, p.170)
HISTORIA – PERIODYZACJA, ŹRÓDŁA
Część 2: Symbol Ciało bowiem, i tylko ono zdolne jest uczynić widzialnym to, co niewidzialne, duchowe i Boże. Jan Paweł II, Teologia ciała, 20 lutego 1980,
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
PISMO ŚWIĘTE O CHRZCIE STARY I NOWY TESTAMENT.
Życie To Miłość wcielona..
Obrazy raju w głównych tradycjach religijnych
KARTEZJUSZ i PASCAL
„Ponieważ Bóg jest miłością, chciałby, żebyśmy uczestniczyli w (…) Jego radości i otrzymali Jego błogosławieństwo”. (Youcat, p.170)
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 5
Zapis prezentacji:

Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność Ks. dr Grzegorz Chojnacki 23.04.2007 Zielona Góra

Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność Człowiek XXI wieku: „Credo ergo sum”?

Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność Ezoteryka versus egzoteryka czyli to co ukryte , tajemne wobec tego, co zewnętrzne 1. „eiso” i „eso”, „esoteros” i „esoterikos” 2. „konieczność rzucania ezoterycznych pereł przed egzoteryczne wieprze”?

Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność „Ezoteryczne perły” w literackim zapisie Hermes Trismegistos („po trzykroć wielki”) – syn Zeusa pozostawił po sobie „Szmaragdową Tablicę”, którą wg legendy miał znaleźć Aleksander Wielki († 323 przed Chr.) w grobie, w którym miał zostać pochowany. „Szmaragdowa Tablica” zawiera 12 zasad obowiązujących w kosmosie, z których ezoteryka wyprowadza 4 pryncypia: a. „jak na górze, tak i na dole”: zasada odpowiedniości b. na świecie istnieje dwupolowość (polaryzacja) : pomiędzy biegunami występuje napięcie; przykłady biegunów: męski-żeński, pozytywny-negatywny itp. c. napięcie pomiędzy biegunami prowadzi do powstania trzeciego bieguna, który tworzy z nimi jedność d. najważniejszą zasadą kosmosu jest krążenie, cykliczność i rytmiczność podlegająca zasadzie balansu i wyważenia

Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność Katalog zasad „nad-zmysłowej” neoreligijności a. Absorbcja „mythosu” jako takiego: brak racjonalnej interpretacji „mythosu” wraz analizą „drugiego dna” „mythos” i jego znaczenie są ze sobą identyczne ambiwalencja oceny: wpływ ezoteryki na rehabilitację „mythosu” w teologii (1987 – Europejski Kongres Teologów w Wiedniu) a zarazem dystans teologii do niego jako takiego (Jacques Maritain – „noc i brzask mitów” „mythos” jako pomost do doświadczenia duchowego: rozszerzenie świadomości i samodoświadczenie „mythos” jako historyczna rzeczywistość, dzięki której ucieczka z trudnej do wytrzymania rzeczywistości jest możliwa pluralizm wykluczających się hermeneutyk

Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność b. panteistyczny obraz świata: Bóg nie jest rozumiany w sposób transcendentny i monoteistyczny ekwiwalent transcendencji: „nad-zmysłowość” brak podwójnego porządku bytów i zarazem porządku poznawczego Bóg i dusza, niebo i aniołowie: wszystko cząstką jednej naturalnej rzeczywistości wszystko jest energią, rozumianą nie fizycznie tylko „ezoterycznie”, kosmos jest wielkim energetycznym polem, na którym występują stopnie energetyczne emanatyzm kontra kreacjonizm dualizm horyzontalny, dobra i zła praprzyczyna

Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność c. astrologiczna konstrukcja historii czas dzieli się na ery związane z 12 znakami astrologicznymi i rzekomą wędrówką słońca (staro-babilońska legenda) oś ziemi wędruje wzdłuż elipsy i powraca do tego samego punktu wyjścia po ok. 25 868 latach, z tego ok. 2000 lat przypada na jeden znak Zodiaku wg ezoteryki pierwsza era nastała ok. 10 tys. lat przed Chr. wraz epoką Lwa, następnie mieliśmy erę Raka, Bliźniąt, Byka, Koziorożca oraz Ryby; obecnie nastaje epoka Wodnika, z którą wiąże się większą nadzieję w bardziej ludzką przyszłość na skutek rozpowszechniania się ezoterycznej wiedzy i działania wraz ze „złotą” era Wodnika zaniknie „egzoteryczne” chrześcijaństwo - najważniejsza religia epoki Ryby historia kształtuje człowieka czy człowiek historię?

Ezoteryka – „ponad-zmysłowa” neoreligijność d. Jedna religia świata ezoteryka rozumie się jako wypełnienie wszystkich religii; wg niej istotą religii jednoczącej cały świat jest ubóstwienia człowieka poprzez wzbudzenie w nim „boskiego” Ja oraz stopniowe wyłączenie na drodze poznania niższych sił materii w nim działających jedna religia nie musi powstać, nie jest połączeniem wszystkich religii, nie jest ich syntezą; jedna religia wyłania się z ukrytego działania ezoteryki, gdy ona nastanie, powstanie też doskonały świat równość wszystkich religii kontra uznanie elementów prawdy w nich zawartych?