Od gier mniejszościowych do prawdziwych rynków From Minority Games to real markets D. Challet, A. Chessa, M. Marsili, Y-C. Zhang Wojciech Dzikowski 26.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Termodynamika systemów ekonomicznych
Advertisements

Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia:
OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.
Michał Kowalczykiewicz
HERD BEHAVIOR AND AGGREGATE FLUCTUATIONS IN FINANCIAL MARKETS Rama Cont & Jean-Philipe Bouchaud. Macroeconomic Dynamics, 4, 2000, Cambridge University.
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Oligopol – konkurencja i współpraca
ATOM WODORU, JONY WODOROPODOBNE; PEŁNY OPIS
Uproszczony model Paula Krugmana (podręcznik K&O), rozdz. 6)
Istota i przesłanki badań marketingowych
Wskaźniki analizy technicznej
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
SCR 2008/2009 – informatyka rok 5. Agenda Analiza i rozbudowa systemu: Rozmnażanie agentów Kredytowanie transakcji Partnerstwo biznesowe.
Stochastyczne modele gier ewolucyjnych Jacek Miękisz Instytut Matematyki Stosowanej i Mechaniki Uniwersytet Warszawski.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Popyt, podaż, rynek.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Modelowanie lokowania aktywów
Symulacja cen akcji Modelowanie lokowania aktywów.
Model ciągły wyceny opcji Blacka – Scholesa - Mertona
Statystyczne parametry akcji
Współczynnik beta Modele jedno-, wieloczynnikowe Model jednowskaźnikowy Sharpe’a Linia papierów wartościowych.
Statystyczne parametry akcji
Instrumenty o charakterze własnościowym Akcje. Literatura Jajuga K., Jajuga T. Inwestycje Jajuga K., Jajuga T. Inwestycje Luenberger D.G. Teoria inwestycji.
Ekonomia oczami fizyka…
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Statystyka w doświadczalnictwie
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Podstawowa analiza rynku
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Ekonomia eksperymentalna
Podstawowa analiza rynku
Analiza korelacji.
Modeling Market Mechanism with Minority Game Damien Challet, Matteo Marsili, Yi-Cheng Zhang Modelowanie Mechanizmów Rynkowych za pomocą Gry Mniejszościowej.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
Rynki konkurencji niedoskonałej
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Teoria wyboru konsumenta
Modelowanie zorientowane agentowo
Konkurencja niedoskonała
Algorytm mini-max.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Strategie stabilne ewolucyjnie w oparciu o przykłady zwierzęce
Skrypter rozmów Gadżet czy niezbędne narzędzie?
Plan zajęć: Czynniki kształtujące wartość firmy Podstawowe pojęcia
„The Economic Approach to Human Behavior” Przygotowała: Iwona Sadowska
Blok 1 Podaż, cena równowagi Nierównowaga rynkowa
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Model Steiglitza, Honiga, Cohena Kalibracja parametrów.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
OPCJE NA GPW Zespół Rekomendacji i Analiz Giełdowych
MODELOWANIE ZMIENNOŚCI CEN AKCJI
J. Wilkin: Ekonomia Podstawowa analiza rynku Wprowadzenie do ekonomii Wykład 4 (konspekt) Jerzy Wilkin.
Statystyczne parametry akcji Średnie Miary rozproszenia Miary współzależności.
Plan Marketingowy Twoja droga do sukcesu Wolę zarabiać 1% dzięki pracy 100 osób, niż 100% dzięki pracy własnej…
Monopol oferenta Założenia modelu:
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zasady funkcjonowania rynku
Joanna Kosik Marta Gomułka
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Mikroekonomia Wykład 3.
Zapis prezentacji:

Od gier mniejszościowych do prawdziwych rynków From Minority Games to real markets D. Challet, A. Chessa, M. Marsili, Y-C. Zhang Wojciech Dzikowski 26 I 2005 Wojciech Dzikowski 26 I 2005

Gry mniejszościowe to model, w którym wiele agentów oddziałuje na siebie poprzez system cen, który jest wynikiem ich działań. Gry mniejszościowe to model, w którym wiele agentów oddziałuje na siebie poprzez system cen, który jest wynikiem ich działań. Symulują główne cechy mechanizmów rynku i podstawowe oddziaływania pomiędzy agentami oraz informacją, tj. jak agenci reagują na informacje i jak się ona pod wpływem tej reakcji zmienia (zależność makroskopowych danych od mikroskopowego zachowania) Symulują główne cechy mechanizmów rynku i podstawowe oddziaływania pomiędzy agentami oraz informacją, tj. jak agenci reagują na informacje i jak się ona pod wpływem tej reakcji zmienia (zależność makroskopowych danych od mikroskopowego zachowania)

Podstawowy model MG Agenci mają różne strategie. Agenci mają różne strategie. Wchodzą do gry z tą samą, stałą wagą. Wchodzą do gry z tą samą, stałą wagą. Każdy agent musi za każdym razem obstawić jeden z wyników, bez względu na ryzyko. Każdy agent musi za każdym razem obstawić jeden z wyników, bez względu na ryzyko. Co taki model daje?

Punkt wyjścia do modelowania rynków metodą ewolucyjną (ustalanie równowagi, poprzez uczenie się wykorzystywania informacji). Punkt wyjścia do modelowania rynków metodą ewolucyjną (ustalanie równowagi, poprzez uczenie się wykorzystywania informacji).

Rodzaje agentów Producenci – mają jedną strategię. Producenci – mają jedną strategię. Szumiący kupcy – nie mają strategii, wybierają akcję na chybił-trafił Szumiący kupcy – nie mają strategii, wybierają akcję na chybił-trafił Spekulanci – zbierają informację i dzięki nim wybierają jedną ze swoich S strategii (najlepiej sprawdzającą się) Spekulanci – zbierają informację i dzięki nim wybierają jedną ze swoich S strategii (najlepiej sprawdzającą się)

Gruboziarnisty model MG Uproszczenia: czas dyskretny, nieskończenie dużo okresów. czas dyskretny, nieskończenie dużo okresów. Informacja może mieć µ wartości od 1 do P. Bierzemy jedną na okres, losowo. Informacja może mieć µ wartości od 1 do P. Bierzemy jedną na okres, losowo. Akcje : a i (t) = {-1,1} Akcje : a i (t) = {-1,1} Przestrzeń strategii : F:(1,…,µ,…,P)->{-1,+1} Przestrzeń strategii : F:(1,…,µ,…,P)->{-1,+1} Agenci heterogeniczni – każdy agent jest ograniczony do S strategii, które są wybierane losowo i indywidualnie dla każdego agenta z pełnego wachlarza strategii. Agenci heterogeniczni – każdy agent jest ograniczony do S strategii, które są wybierane losowo i indywidualnie dla każdego agenta z pełnego wachlarza strategii. Agenci są przystosowywalni. Oceniają strategie. Używają najlepszej podczas handlu Agenci są przystosowywalni. Oceniają strategie. Używają najlepszej podczas handlu Mechanizm rynku to MG. Mechanizm rynku to MG. Wypłata u i (t)=-ai(t)A(t) A(t) i nadwyżka popytu są powiązane

Wzory Nadwyżka popytu Poziom handlu Zwrot Wypłata

Współczynnik korelacji H Współczynnik strat Współczynnik strat

Stosunek zróżnicowania informacji do ceny α =P/N α =P/N N – ilość agentów N – ilość agentów α c przejście fazowe od fazy symetrycznej, do asymetrycznej. Gdy α c zostaje osiągnięte H=0,a wypłaty są maksymalne

Diagram fazowy dla agentów z różnymi wagami

Wnioski w modelu gruboziarnistego Rynek powinien operować blisko krytyczności. Rynek powinien operować blisko krytyczności.

Dalsze urealnienie MG Agenci nie muszą grać, jeżeli wg ich strategii jest to niekorzystne Agenci nie muszą grać, jeżeli wg ich strategii jest to niekorzystne Dynamiczny kapitał Dynamiczny kapitał c i (t) – budżet zmienia się wskutek akcji agenta) c i (t) – budżet zmienia się wskutek akcji agenta) Є – inwestowana cześć majątku Є – inwestowana cześć majątku c i (t+1)= c i (t) +g i (t)= c i (t)*(1+ Є*r(t)*σ(µ)) c i (t+1)= c i (t) +g i (t)= c i (t)*(1+ Є*r(t)*σ(µ))σ(µ)={-1,0,1} Producenci inwertują zawsze stałą wartość Producenci inwertują zawsze stałą wartość

Zachowanie MG z dynamicznym kapitałem

Funkcja gęstości prawdopodobieństwa zwrotu

Korelacja funkcji zmienności

Funkcja gęstości prawdopodobieństwa zwrotu dla różnych czasu

Zależności pomiędzy agentami

Dziękuje za uwagę