Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum Publiczne w Barcianach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Advertisements

Wykonał: Dawid Bryl kl. 2d
SFERY POWŁOKI ZIEMSKIEJ
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Co o wodzie warto wiedzieć ?
* 07/16/96 Woda Co to jest woda? Pytanie niby banalne, ale myślę, że trochę faktów nikomu nie zaszkodzi. Zapraszam do obejrzenia prezentacji. *
Michał Milżyński i Mikołaj Stankiewicz
Woda – Najpopularniejszy związek chemiczny
Dane INFORMACYJNE ID grupy: G-3 Lokalizacja: GDYNIA Kompetencja:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Wpływ wody i powietrza na organizmy żywe
Zasoby wody na Ziemi i ich zużycie
WODA – ŹRÓDŁO ŻYCIA.
WODA ŻYCIA.
Zagrożenia cywilizacyjne: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, kwaśne deszcze. Grzegorz Wach kl. IV TAK.
Woda darem życia.
OBIEG WODY W PRZYRODZIE
Jak oszczędzać wodę.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B1 Lokalizacja: Białystok
OBIEG WODY W PRZYRODZIE
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Obieg wody w przyrodzie
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
WYSTĘPOWANIE Wody w PRZYRODZIE
Klimat – fizyczna zagadka!
Wpływ zanieczyszczeń wody na środowisko
Woda na Ziemi – hydrosfera
Obieg wody w przyrodzie..
1.
WSZECHOBECNA WODA Woda jest czynnikiem wpływającym
Kwaśne opady.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Jak chronić Ziemię? Projekt edukacyjny w klasie II szkoły podstawowej.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
WODA Maja Janiszewska kl. VI c, SP-45.
Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Jarosław J. Napiórkowski Instytut Geofizyki PAN
Ryby.
Badanie wód jezior lobeliowych
Projekt otrzymał wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Narodowa Agencja Programu Erazmus.
Stany skupienia wody.
2.51. Wymagania życiowe organizmów
- życiodajna Substancja
Woda w przyrodzie..
Woda to cudowna substancja
Kruczkowska Gabriela Kl. VIA
„ZASOBY WODY W PRZYRODZIE I WPŁYW CZŁOWIEKA NA ICH POZIOM”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
ŚLAD WODNY.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum Publiczne w Barcianach ID grupy: 96/48_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno - Przyrodnicza Temat projektowy: „Woda – zbadaj, poznaj, oceń.” Semestr/rok szkolny: SEMESTR V /2011/2012

Krążenie wody w przyrodzie. ; ) Aniela

Woda jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych związków chemicznych na ziemi, a zarazem związkiem podstawowym decydującym o życiu organizmów w tym i człowieka. Woda wchodzi w skład organizmów, pełni funkcję środowiska życia (ryby), jest składnikiem pożywienia oraz umożliwia przemianę materii. W warunkach naturalnych woda występuje w 3 stanach skupienia: · gazowym · Stałym · Ciekłym

Około 97% wody na Ziemi znajduje się w morzach i oceanach, ok   Około 97% wody na Ziemi znajduje się w morzach i oceanach, ok. 2% w lodowcach górskich i lądolodach, ok. 0,6% to wody podziemne pozostałe 0,4% stanowią jeziora, rzeki, bagna, wilgoć glebowa i atmosferyczna.

Źródła wody na Ziemi Wody oceanów 97,24% Woda w lodowcach2.14% Woda gruntowa 0.61% Woda w jeziorach 0.009% Woda mórz wewnątrz lądowych 0.008% Woda w postaci pary wodnej 0.005% Woda w atmosferze 0.001% Woda rzek 0.0001%

Składowe obiegu wody w przyrodzie: parowanie - zachodzi pod wpływem promieniowania słonecznego i obejmuje: parowanie z wód powierzchniowych parowanie z powierzchni lądów parowanie z organizmów żywych (transpiracja) parowanie z powierzchni lodowych (sublimacja)

przemieszczanie się pary wodnej w atmosferze przemieszczanie się pary wodnej w atmosferze * opady atmosferyczne - w postaci deszczu, śniegu, gradu, rosy. Z ogólnej sumy opadów 80% trafia do mórz i oceanów, a pozostałe 20% na powierzchnię lądów. * wsiąkanie * spływ wód powierzchniowy i podziemny

Woda w przyrodzie

Obieg wody w przyrodzie Agata

Ziemia wchłania opady atmosferyczne i gromadzi je w postaci wód gruntowych. W niektórych miejscach wody gruntowe wydostają się na powierzchnię i tak powstają źródła. Z nich biorą początek strumyki, te z kolei łączą się ze sobą w większe strumienie i rzeki, które wpadają do morza lub oceanu. W ten sposób zamyka się obieg wody w przyrodzie. Proces zaczyna się od nowa.

Pod wpływem ciepła słonecznego powierzchnia mórz i oceanów nieustannie paruje. Woda zmienia stan skupienia i masy pary wodnej mieszają się z powietrzem. Przy dostatecznie dużej wilgotności powietrza następuje skraplanie pary wodnej do postaci małych kropelek, które grupują się w widoczne skupienia – chmury. W wyniku ochładzania na niewielkich wysokościach powietrza zawierającego parę wodną powstają mgły. Chmury, niesione wiatrem przemieszczają się nad powierzchnią lądów mórz i oceanów. W określonych warunkach drobniutkie kropelki łączą się ze sobą w większe krople i opadają na ziemię jako deszcz, śnieg lub grad.

Woda jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych związków chemicznych na ziemi, a zarazem związkiem podstawowym decydującym o życiu organizmów w tym i człowieka. Woda wchodzi w skład organizmów, pełni funkcję środowiska życia (ryby), jest składnikiem pożywienia oraz umożliwia przemianę materii. W warunkach naturalnych woda występuje w 3 stanach skupienia: · gazowym · Stałym · Ciekłym

Ponad 70% powierzchni ziemi ukrywa się pod wodami oceanów, które stanowią główne zbiorniki wody w stanie ciekłym na naszej planecie. Wodę znajdujemy również w powietrzu w postaci chmur i spadającego deszczu, na powierzchni zaś ziemi i w głębi skorupy w postaci jezior, strumieni, rzek i wód gruntowych, a również jako skład litosfer

Ocean Atlantycki

Oceany zajmują objętość 1385684 tys Oceany zajmują objętość 1385684 tys.km3 i zajmują powierzchnie 510000 tys.km2 a dla porównania wody słodkie zajmują objętość równą 34729 tys.km3 i zajmują powierzchnie 148800 tys.km2. Morze Kaspijskie – największe jezioro na świecie 371 800 km 2

Klasy czystości wód Klasa I – Wody tej klasy czystości mogą być wykorzystywane (do 1991 formułowano to "są przeznaczone") jako źródło zaopatrzenia ludności w wode pitną, jako źródło zaopatrzenia przemysłu spożywczego i innych gałęzi przemysłu wymagających tej klasy czystości wody oraz hodowli ryb łososiowatych. Klasa II – Wody tej klasy czystości mogą być wykorzystywane (do 1991 formułowano to "są przeznaczone") jako źródło zaopatrzenia w wodę hodowli zwierząt, do celów rekreacji, sportów wodnych i kąpielisk oraz do hodowli ryb z wyjątkiem łososiowatych Paulina

Klasa III – Wody tej klasy czystości mogą być wykorzystywane (do 1991 formułowano to "są przeznaczone") jako źródło zaopatrzenia w wodę zakładów przemysłowych z wyjątkiem tych, dla których wymagana jest klasa I i II oraz do celów nawodnienia terenów rolnych i ogrodniczych.

Stan wód w Polsce Monitoring stanu wód w Polsce wykazywał, że większość badanych wód nie odpowiadała normom. Wynika to po części z metodologii oceny stanu wód, która zakłada, że stan wody wyznacza najgorszy zbadany czynnik. W związku z tym, nawet gdy pozostałe wskaźniki wskazywały nie najgorszy stan, ogólna ocena była niska, jeżeli choć jeden wskaźnik nie mieścił się w normach. Bardzo często najgorsze wartości wykazywał stan sanitarny określany przez miano Coli typu fekalnego.

Klasy czystości wód w województwie warmińsko – mazurskim. W 2008 roku na terenie województwa warmińsko – mazurskiego przeprowadzono badania monitoringowe wód podziemnych pobranych z terenów zlikwidowanych składowisk odpadów niebezpiecznych z przeterminowanymi środkami ochrony roślin. Przeprowadzone analizy wykazały, iż wyniki badań pestycydów chloroorganicznych nie przekroczyły wartości dopuszczalnej dla I klasy czystości wód.

Mapa województwa warmińsko – mazurskiego.

Organizmy wskaźnikowe czystości wód . Organizmy wskaźnikowe występują tylko w środowisku o określonych parametrach jakiegoś czynnika, np. pstrągi w natlenionej wodzie, eugleniny i sinice w wodzie nadmiernie użyźnionej (wskaźniki eutrofizacji), określone gatunki porostów występują w środowisku wolnym od związków siarki w powietrzu, inne znoszą pewien ich poziom (skala porostowa). Wiele roślin ma też preferencje do określonego pH gleby, np. acydofity - rośliny gleb kwaśnych (wrzos, borówka), bazyfity - rośliny gleb alkalicznych (miłek wiosenny, obuwik) lub do zawartości określonych substancji w glebie, np. nitrofile (marchewka, babka lancetowata). Joasia, Patryk

Rośliny wskaźnikowe charakteryzujące typy zbiorników wodnych. *Zbiorniki żyzne: wywłócznik, mozga trzcinowa, manna melec. *Zbiorniki ubogie i zabagnione: jeżogłowka, turzyce, skrzyp, grzybienie białe, grążel żółty. *Zbiorniki głębsze , średnio żyzne: rogatek, mech wodny, moczarka kanadyjska, wywłócznik skrętoległy.

*Wody alkaliczne (zasadowe): rzęsa trójrowkowa, rzęsa wielokorzeniowa. *Wody obojętne i kwaśne: rzęsa drobna, turzyce, wątrobowiec, poryblin jeziorny, ramienice. *Wody kwaśne i żelaziste: turzyce, bagno zwyczajne, siedmiopalecznik błotny. *Wody bogate w wapń (Ca): rdest, wywłócznik kłosowaty, moczarka kanadyjska, osoka aloesowata.

PRZYSTOSOWANIE ZWIERZĄT DO ŻYCIA W WODZIE NA PRZYKŁADACH : RYBA, SSAK, PTAK. Dominika

RYBY Przystosowania: narządy oddechowe: oskrzela - mają łuski ułożone dachowato - śluz zmniejszający tarcie - struna grzbietowa ciemniejsza od brzusznej - ubarwienie ochronne, obronne, odstraszające - płetwy : ogonowa, grzbietowa, odbytowa parzyste: brzuszne, piersiowe - nieruchome połączenie głowy z tułowiem - opływowy kształt ciała - oczy bez powiek

Ptaki Przystosowanie: -gruczoł kuprowy produkujący łój, który ptaki rozprowadzają dziobem po piórach, - kończyny tylne których palce zrośnięte są błoną,  - "klapki" zamykające otwory nosowe, (nie pozwalają one dostać się wodzie do układu oddechowego).

Ssaki Ssaki ziemno-wodne Przystosowanie : -krótkie, silne nogi -palce nóg spięte błoną pławną -opływowy kształt ciała -długie wąsy czuciowe (wibrysy) pozwalające na orientację pod wodą -nozdrza zamykane podczas nurkowania Ssaki wodne płetwonogie -zrośnięte tylne nogi -szerokie i płetwowate kończyny przednie  -nozdrza zamykane podczas nurkowania -gruba warstwa tłuszczu jako termoizolacja  -echolokacja (u waleni)

Sprawdzanie jakości wody Ewelina , Krzysiek

Zbadaliśmy czystość wody z trzech źródeł: woda z kranu z Suchawy, woda z kranu z Barcian woda otrzymana ze śniegu. Zbadaliśmy zawartość PO4, NO2, Mg/ Ca i pH. W tym celu posłużyliśmy się odczynnikami, papierkiem uniwersalnym oraz pH-metrem.

Jony PO4 Do zbadania zawartości PO4 w badanych wodach posłużyliśmy się specjalnym odczynnikiem. Wlaliśmy wodę do próbówek i dodawaliśmy odczynnik. Obserwowaliśmy reakcję.

ph Następnie zbadaliśmy pH naszej wody. W tym celu posłużyliśmy się pH-metrem oraz papierkiem uniwersalnym. Wyniki otrzymaliśmy wszystkie powyżej 7, co świadczy o tym, że woda ma odczyn lekko zasadowy.

Jony NO3 Kolejnym doświadczeniem było zbadanie zawartości NO2 w tych trzech próbkach wody.

Mg/Ca Ostatnim przeprowadzonym eksperymentem było zbadanie ilości wapnia i magnezu w poszczególnych próbkach wody. Do tego również posłużyliśmy się odczynnikami i skalą.

Podsumowanie wyników Woda z Suchawy Woda z Barcian Woda ze śniegu PO4 pH 7,64 7,71 8,51 NO2 0,02 0,03 Mg/Ca 22 13-14 15

WNIOSKI W badanych próbkach wody nie stwierdziliśmy obecności jonów PO4. Wszystkie próbki wody miały odczyn lekko zasadowy. Najbardziej zasadową okazała się woda z Suchawy. Woda ze śniegu zawiera najwięcej jonów NO2. Woda w Suchawie ma duży stopień twardości.