Analiza porównawcza wybranych metod sztucznej inteligencji w komputerowych grach strategicznych Comparative analysis of artificial iteligece methods applied to strategy games Markuszewski Kamil 171016
Komputerowe gry strategiczne Początki Kartka i ołówek – gra turowa Aktualnie Komputerowe gry strategiczne Turowe lub czasu rzeczywistego (RTS) Rywalizacja dwóch lub więcej graczy
Sztuczna inteligencja Co chciałbym poruszyć: Algorytmy ewolucyjne Logika rozmyta Naśladowanie zachowań Wspomaganie decyzji Sterowanie Automaty stanów skończonych Drzewa decyzyjne Czym się nie zajmę: Sztuczne sieci neuronowe
Cele Wybór problemów do analizy Implementacja rozwiązań Propozycja własnych rozwiązań Porównanie rozwiązań, efektywności algorytmów Stworzenie prostej gry strategicznej
Kryteria analizy rozwiązań Czas działania Wpływ na skomplikowanie gry Wpływ na realizm Niezawodność
Projekt gry 2 graczy Plansza – graf Obiekty: Przeszkoda, zasoby, jednostki, budynki Warunek wygranej: zniszczenie budynków przeciwnika
SI w grach - praktyka Stworzenie wrażenia realizmu Sterowanie NPC NPC ma swoją wiedze i nie może poza nią wykroczyć Wszelkie zdarzenia muszą być racjonalne Sterowanie NPC Ludzkie zachowania i cechy Symulacja rozmowy Nastawienie do gracza Cele, priorytety (działania strategiczne, taktyczne i operacyjne) Zachowanie Wrażenie inteligencji Algorytmy stadne
SI w grach - praktyka Komentowanie wydarzeń Wspomaganie decyzji gracza Proponowanie kilku sensownych rozwiązań spośród wielu Algorytmy grafowe Rozmieszczenie graczy, NPC, obiektów na planszy Wyszukiwanie najkrótszej drogi Definiowanie celów w oparciu o odległości Sztuczne sieci neuronowe Uczenie NPC w oparciu o rozwiązania używane przez gracza Szukanie optymalnych taktyk
Technologie Strona logiki: Algorytmy Strona Wizualna C# .Net 3.5 P# - Prolog w C# ! Strona Wizualna Unity 3d JavaScript
Bibliografia: SI w grach Perełki programowania gier. Vademecum profesjonalisty. Dante Treglia, Mark DeLoura. Tom 1-6. http://ai-depot.com/GameAI/ Artykuł (ang.) http://aigamedev.com/ Forum, artykuły, gotowe rozwiązania (ang.) http://www.gameai.com/ Lista dyskusyjna, zbiór publikacji (ang.)
Bibliografia: Unity 3d Unity 3D Game Development by Example Beginner's Guide - Ryan Creighton (ang.) Unity Game Development Essentials - Will Goldstone (ang.) unity3d.com/ Unity: Game Development Tool (ang.) unity3d.com/support/documentation/ScriptReference/index.html (ang.) unity3d.com/support/documentation/Manual/index.html (ang.)
Bibliografia: Algorytmy Grafy, drzewa, algorytmy genetyczne Algorytmy i struktury danych - Alfred V. Aho, John E. Hopcroft, Jeffrey D. Ullman P# http://zine.net.pl/blogs/mgrzeg/archive/2007/04/10/psharpintro.aspx Algorytmy stadne http://zsi.ii.us.edu.pl/~mboryczka/IntStad/ http://zsi.ii.us.edu.pl/~mboryczka/materialy.html
Wykres Ganta
Wykres Ganta – Zagadnienia SI