Przyszły rozwój inteligencji Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: Duch Przewidywanie jest zawsze trudne, zwłaszcza przewidywanie przyszłości. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved
Przewidywania Reguła Silicon Valley: nie rób planów na dłużej niż dwa lata! Nie można wierzyć ekspertom: w 1989 roku napisałem (Przegląd Techniczny 4/89), że przyszłość należy do komputerów osobistych; eksperci uznali jednak małe komputery za marny substytut dużych. 20 lat temu nikt nie podejrzewał, że Internet i telefony komórkowe będą tak ważne. Na pewno przyszłość będzie dziwniejsza niż możemy przypuszczać. Ziarno zostało posiane. Tempo zmian staje się coraz szybsze. Dokąd to doprowadzi? Krótki kalendarz wydarzeń ważnych dla zrozumienia przyszłości. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved
Tylko ludzie mogą ... a raczej mogli kiedyś robić wiele rzeczy, które teraz robią komputery ... co roku jednak lista tych rzeczy staje się coraz dłuższa. Dlaczego komputery nie miałyby myśleć sprawniej niż ludzie? (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved
Do roku 2005 - powtórka Pierwsze roboty - zabawki, pieski AIBO, roboty domowe – Wakamaru; roboty rozpoznające emocje i reagujące w emocjonalny sposób; superkomputery o szybkościach 1012 op/sek i pamięciach 10 GB RAM, rzędu 1/1000 ludzkiego mózgu. pierwsze eksperymenty pokazujące możliwość zbudowania kwantowego komputera; przeszczepiono głowę małpie, można będzie przeszczepić głowę człowiekowi; implanty do nerwu ucha stosuje się rutynowo; sztuczna siatkówka znajduje się w fazie testów, bezpośrednie podłączenie kamery do kory wzrokowej; mózg małpy steruje ruchem ramienia robota na odległość 900 km. pierwsze roboty zaprojektowane przez komputerowe programy, zbudowane przez roboty, obserwowane w środowisku i automatycznie ulepszane przez programy; znacznie postępy w sprzężeniu mózg-komputer; Powstają pierwsze projekty globalnych symulatorów mózgu. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved
Aaron – malarz Meeting On Gauguin's Beach, Aaron, with Decorative Panel, Olej, 1988 Olej 1992 (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved
Komputerowe wynalazki Co roku przyznawane są nagrody rzędu 10.000$ za opatentowane wynalazki i odkrycia naukowe konkurujące z ludzką inwencją dokonane przez komputerowe programy. http://www.genetic-programming.org 2005: główna nagroda za projekt „Kryształy fotonowe z dużą przerwą energetyczną”, Applied Physics Letters 86 (2005), o 12% lepszy niż najlepsze projekty ekspertów. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved
Komputerowe wynalazki Strona http://www.genetic-programming.com/humancompetitive.html zawiera 36 rezultatów znalezionych przez programy, konkurencyjnych w stosunku do rozwiązań ekspertów, w większości opatentowanych. Przyszłość? (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved
Do roku 2010 komputer za 1000$ osiąga wydajność rzędu 1/1000 mózgu (1012 op/s) a superkomputery szybkością dorównują mózgom (1015 op/s). większość czasu będziemy podłączeni do sieci; serwery WWW 3D pokazują możliwości cyberprzestrzeni i teleimersji; większość transakcji w elektronicznych sklepach i urzędach zachodzi pomiędzy człowiekiem i awatarem; tłumaczenie na żywo (przez telefon lub PDA) używane będzie często; technologia zdrowego rozsądku pozwala na wyszukanie dowolnej informacji i inteligentne odpowiadanie na dowolne pytania; tradycyjne nauczanie zastępowane jest systemami automatycznymi; muzycy nagrywają płyty ze sztucznymi jamerami; pierwsze roboty-zabawki i roboty opiekuńcze rozpoznające i wyrażające całą gamę emocji; niewidomym, głuchym, sparaliżowanym i furiatom wszczepia się coraz więcej elektroniki do mózgu; brakuje projektantów awatarów ... (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved
Szybkość/pamięć (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved
Do roku 2020 Za 1000 $ kupić można komputer dorównujący mocą obliczeniową ludzkiemu mózgowi; sztuczne mózgi przestają być fantazją; komputery projektują nowe które projektują nowe ... komputery podejmują większość decyzji lepiej niż ludzie; udział ludzi w odkryciach naukowych i projektach technicznych zmniejsza się; bezpośrednia integracja mózg-komputer pozwala na rozszerzenie doznań zmysłowych i możliwości poznawczych; komputery wbudowane są we wszystko i przestają być widoczne; świat pełen jest inteligentnych przedmiotów, roboty o różnych kształtach spotyka się na każdym kroku; wszystkie materiały kiedykolwiek wydrukowane dostępne są na zawołanie przez bezprzewodową supersieć; rozpoznawanie gestów, nastrojów i emocji pozwala na naturalną komunikację z artilektami; cyberprzestrzeń jest podstawowym medium komunikacji pomiędzy ludźmi i z artilektami; pojawiają się komputerowi artyści; rozwijają się związki emocjonalne pomiędzy ludźmi i awatarami; tylko niewielka część ludzkości bierze udział w szybkim rozwoju. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved
Do roku 2030 Nie mamy pojęcia ... Za 1000 $ można kupić komputer (kwantowy?) o mocy rzędu 1000 mózgów, bezpośrednio połączony z mózgiem; dzięki implantom wirtualna rzeczywistość nie różni się od wrażeń realnych; 3 wymiary są mało interesujące - ewolucja myśli przenosi się w światy wielowymiarowe, artilekty uczą się szybko a nowa wiedza staje się niezrozumiała dla ludzi; większość interakcji zachodzi pomiędzy sztucznymi osobowościami; maszyny przechodzą test Turinga i twierdzą, że są świadome a większość ludzi to akceptuje; cała sfera produkcji i większość usług jest w pełni zautomatyzowana; prawny status cyborgów staje się ważnym problemem; osobowości ludzkie mieszają się ze sztucznymi - osiągnięta zostaje całkowita rozszerzalność umysłu, praktyczna nieśmiertelność. formy postrzegania i przeżywania świata staną się zupełnie niepodobne do pierwotnych; przeprowadzka z umysłu do umysłu sztucznego i odwrotnie stanie się stopniowo możliwa ... (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved